نقاهت بعد از عمل بواسیر[علائم عفونت + ورم بعد از عمل هموروئید]

دوران نقاهت بعد از عمل هموروئید

بعد از عمل بواسیر چه باید کرد؟ اگر برای برداشتن هموروئید، یکی از روش های درمانی لیزر بواسیر، عمل جراحی بواسیر، هموروئیدکتومی و … را انجام داده اید، یکی از مهم ترین نکات برای بهبودی کامل بعد از عمل بواسیر، رعایت توصیه های لازم در دوران نقاهت بعد از عمل هموروئید می باشد.

روش‌های سنتی درمان بواسیر همیشه با زمان بهبودی نسبتاً طولانی همراه هستند. اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن بهبود پیدا کنید و درمان 100 درصد موفقیت آمیز باشد:

درمان سرپایی بواسیر با اشعه لیزر بدون بیهوشی و عوارض را توصیه می کنیم:

برای مشاوره رایگان و تعیین نوبت لیزر بواسیر تماس بگیرید:

درمان هموروئید در کلینیک پایتخت به صورت سرپایی و با پیشرفته ترین و بهترین دستگاه های لیزر و تجهیزات پزشکی، بدون بیهوشی در عرض نیم ساعت انجام می شود.


لیزر برای درمان بواسیر

در ادامه چند دستورالعمل کلی برای مراقبت مناسب در دوران نقاهت بعد از عمل هموروئید آورده شده است:
دوره نقاهت بعد از عمل بواسیر معمولاً بین یک تا شش هفته پس از جراحی به طول می‌انجامد که بستگی به گستردگی آن دارد. عوامل مختلفی می توانند زمان بهبودی را تعیین کنند، از جمله تعداد هموروئیدهای برداشته شده و اندازه آنها.

بیمارانی که در دوران نقاهت بعد از جراحی هموروئید هستند، اغلب احساس ناراحتی و درد می کنند که یک تا چهار هفته پس از جراحی ادامه می یابد. می توانید اقدامات خاصی را برای کاهش درد بعد از عمل بواسیر انجام دهید.

👈🏻 بهبودی کامل از جراحی هموروئید معمولاً حدود 4 هفته طول می کشد. پس از عمل بواسیر، درد یا ناراحتی را در ناحیه مقعد تجربه خواهید کرد. همچنین ممکن است یبوست، مشکل در دفع مدفوع و احتمالاً خونریزی مقعدی را تجربه کنید.

به نقل از سایت my.clevelandclinic.org

stop eating and drinking within eight hours before the procedure. Your anal canal will need to be clear, so if you have constipation, they might give you an enema before the procedure.
ترجمه متن بالا: ظرف هشت ساعت قبل از عمل، خوردن و نوشیدن را متوقف کنید. کانال مقعدی شما باید شفاف باشد، بنابراین اگر یبوست دارید، ممکن است قبل از عمل تنقیه را انجام دهند.

دوره نقاهت جراحی هموروئید

پس از انجام عمل جراحی هموروئید، بیماران متوجه میشوند که علائم آنها در اواخر هفته اول شروع به کاهش می کند، به خصوص درد هموروئیدکتومی. نشانه‌ای از اینکه بهبودی خوب پیش می‌رود این است که حرکات روده و مدفوع بعد از جراحی نرم باشد.

اگر اینطور نیست و مدفوع سفت است یا بیمار هنگام رفتن به دستشویی زور بزند، ممکن است درد زیادی احساس کند و احتمال عود مجدد بواسیر بالا می رود.

بسیاری از بیمارانی که تحت عمل جراحی هموروئید قرار گرفته‌اند، می‌توانند پس از دو تا سه هفته به سبک زندگی عادی خود بازگردند و یک هفته پس از عمل، فعالیت‌های غیر سنگین انجام دهند.

  • در طول دوران نقاهت عمل هموروئید، باید تمرکز بیشتری روی کنترل یبوست داشته باشید.
  • داروهای مسکن و ضد دردی که پزشک برای تسکین درد تجویز می کند ممکن است احتمال یبوست را افزایش دهد
  • بنابراین، برای جلوگیری از این اتفاق، مصرف ملین و داروی یبوست در کنار داروهای ضد درد ضروری است.

بعد از عمل بواسیر چند روز درد دارد

درد بعد از عمل بواسیر

اکثر بیماران می گویند که درد بعد از دو هفته از بین می رود. ممکن است شش تا هشت هفته طول بکشد تا بتوانید ورزش شدید یا کار فیزیکی را از سر بگیرید.
درد دوران نقاهت بعد از عمل هموروئید بسته به نوع درمان می تواند متفاوت باشد. درمان اصلی بواسیر عبارتند از:

درد بعد از عمل هموروئیدکتومی برای بسیاری از بیماران دردناک تر از اسکلروتراپی است که یک درمان کمتر تهاجمی است.

لیزر هموروئید به دلیل ایجاد کمترین میزان درد و عوارض پس از درمان شناخته شده است. نوع عمل مورد نیاز با توجه به شدت هموروئید تعیین می شود.

در کنار نوع درمان، حرکات روده بعد از جراحی می تواند بر میزان درد تاثیر بگذارد. اگر هنگام دفع مدفوع، زور بزنید، میزان درد به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
برای کاهش درد موقع اولین دفع مدفوع بعد از عمل بواسیر، قبل از اجابت مزاج، از پماد لیدوکائین برای کمک به بی حس شدن زخم خود استفاده کنید.

اگرچه میزان ناراحتی ایجاد شده می تواند بسته به نوع درمان در نوسان باشد، اما همه افراد معمولاً در هفته اول، به ویژه در هنگام اجابت مزاج پس از جراحی، مقداری درد را تجربه می کنند.

پماد موضعی GTN (گلیسریل تری نیترات) یک داروی تجویزی است که اسپاسم عضلات مقعد را کاهش می دهد. همچنین جریان خون را بهبود می بخشد و باعث کاهش درد بعد از عمل بواسیر و بهبود سریعتر می شود.

علائم عفونت و ورم بعد از عمل هموروئید

علائم بعد از عمل بواسیر

علائمی که ممکن است در طول دوران نقاهت بعد از عمل بواسیر رخ دهد:

  • خارش مقعد: زمانی که هموروئید خارجی برداشته می شود، ممکن است خارش ایجاد شود. خارش مقعد نشانه این است که ناحیه به طور طبیعی در حال بهبود است.
  • خونریزی مقعد: مقداری خونریزی مقعد خفیف نیز رخ می دهد که کاملاً طبیعی است و می تواند تا دو ماه ادامه یابد. این خونریزی با حرکات روده اتفاق می افتد.

🩸 همچنین خونریزی در حین اجابت مزاج به ویژه در 48 تا 72 ساعت اول پس از عمل بواسیر شایع است. مشاهده لخته های خونی غیر طبیعی باید به پزشک اطلاع داده شود.

  • علائم عفونت بعد از عمل هموروئید: مانند بسیاری از روش های جراحی، همیشه احتمال عفونت وجود دارد. با توجه به اینکه مقعد ناحیه ای حساس است و مدفوع می تواند مستقیماً با ناحیه تماس پیدا کند، خطر ابتلا به عفونت افزایش می یابد.

بی اختیاری مدفوع بعد از عمل هموروئید: بی اختیاری مدفوع به مقدار کم ممکن است همراه با درد احساس شود. بی اختیاری بعد از عمل، کوتاه مدت است و به طور طبیعی در دوره نقاهت خودش برطرف می شود. اگر تا چند هفته پس از درمان ادامه داشت، باید با پزشک خود مشورت کنید.

ورم بعد از عمل بواسیر

ورم بعد از عمل بواسیر طبیعی است. تورم داخل مقعد ممکن است شبیه توده هموروئید باشد. ممکن است احساس کنید که گوشت اضافه مقعد هنوز هست یا فکر می کنید که برگشته اند، اما اینطور نیست.
گاهی اوقات یک توده یا یک برچسب پوستی در محل زخم ایجاد می شود که می تواند فریبنده باشد. در صورتی که معمولاً پس از بهبودی از بین می رود.
زمان بهبودی برای هر فرد متفاوت است. می توانید با قرار دادن یخ پیچیده در حوله چند بار در روز و هر بار به مدت 10 دقیقه، ورم بعد از عمل بواسیر را کاهش دهید.

بعد از عمل بواسیر چه باید کرد

در هفته های اول بهبودی، باید از موارد زیر اجتناب کنید:

  • بلند کردن اجسام سنگین
  • زور زدن در هنگام اجابت مزاج
  • دویدن
  • هر نوع فعالیت فیزیکی سنگین
  • باید از نشستن طولانی مدت بدون تحرک خودداری کنید.

پزشک متخصص بواسیر روش‌های مختلفی را (داروهای بدون نسخه یا داروهای تجویز شده) برای کمک به کنترل درد توصیه می کند. به عنوان مثال ممکن است ایبوپروفن را پیشنهاد کند:

  • برای کاهش فشار ناشی از مدفوع سفت، نرم کننده های مدفوع، ملین یا ترکیبی از هر دو در هفته اول بعد از عمل هموروئید توصیه می شود.
  • برای کمک به کنترل درد و خارش مقعد، حمام سیتز توصیه می شود.
  • پیاده روی آرام و ورزش سبک در دوره نقاهت بعد از عمل هموروئید باعث افزایش گردش خون و جلوگیری از تجمع خون در بافت های آسیب دیده می شود.
  • استفاده از پماد آنتی هموروئید و کرم های ضد خارش و ترمیم کننده
  • رژیم های غذایی سرشار از فیبر به نرم شدن مدفوع و کاهش درد کمک می کند.
  • در روز اول، پس از عمل بواسیر، فقط مصرف مایعات توصیه می شود.
  • غذاهای با فیبر بالا از جمله میوه های تازه، غلات کامل و سبزیجات توصیه می شود.
  • برای جلوگیری از بروز یبوست، بیماران باید از مصرف مواد غذایی مثل لبنیات، گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده اجتناب کنند.
  • اگر نیاز به نشستن دارید، از یک بالشت دوناتی شکل برای نشستن استفاده کنید. (مقاله چگونگی نشستن صحیح مبتلایان به بواسیر(هموروئید) را مطالعه کنید)
  • در طول دوران نقاهت بعد از عمل بواسیر به مقدار کافی آب بنوشید (هشت فنجان یا بیشتر در روز)

بعد از عمل لیزر بواسیر چه باید کرد

نقاهت عمل بواسیر با لیزر

پس از عمل لیزر بواسیر، تا حدود 4 ساعت نباید چیزی بخورید یا بنوشید. پس از این مدت، برای جلوگیری از یبوست، تهوع و استفراغ، با مایعات و غذاهای ملایم مانند برنج ساده، موز، سس سیب و غیره شروع کنید.

درمان هموروئید با لیزر یک روش کم تهاجمی است که معمولاً باعث درد یا ناراحتی قابل توجهی نمی شود. پس از عمل، با از بین رفتن بیهوشی کمی ناراحتی یا درد وجود دارد، اما موقتی بوده و پس از چند ساعت برطرف می شود.

بعد از عمل بواسیر چند روز باید استراحت کرد

استراحت بعد از عمل بواسیر

در صورت انجام عمل جراحی سنتی بواسیر مجبور خواهید بود مدتی از محل کار خود مرخصی بگیرید یا از خانه کار کنید.

  • 1-2 هفته باید تا حد امکان در خانه به استراحت بپردازید. بستگی به سلامت عمومی شما و ماهیت شغلتان دارد.هر زمان که احساس خستگی کردید استراحت کنید.
  • در صورت درمان بواسیر با لیزر نهایتاً یک روز بعد از عمل بواسیر استراحت لازم است و فرادی همان روز می توانید به سرکار خود بروید.
  • پس از گذشت چند هفته، باید بتوانید بدون مشکل به فعالیت های روزمره خود بازگردید.
  • خم شدن، بلند کردن وسایل سنگین، چمباتمه زدن یا نشستن طولانی مدت باعث ایجاد درد می شود.
  • چند روز اول نقاهت بعد از جراحی هموروئید، باید تا حد امکان فعالیت های سنگین را محدود کنید.
  • در چند روز اول پس از جراحی، که درد و ناراحتی بسیار شدید خواهد بود، اکیداً توصیه می شود که افراد رانندگی نکنند. مصرف داروهای مسکن و خواب آور نیز نشانه ای است که بیماران باید از رانندگی اجتناب کنند.

دوران نقاهت بعد از عمل هموروئید در منزل

مقدار کمی خونریزی بعد از عمل بواسیر شایع است. یک نوار بهداشتی یا گاز روی دهانه مقعد قرار دهید تا لباس زیر تمیز بماند.
در چند روز اول از پاک کردن مقعد با دستمال توالت خشک خودداری کنید.
اگر خونریزی طولانی مدت یا همراه با لخته بود، به پزشک خود اطلاع دهید.
در برخی از بیماران در پایان عمل یک گاز در مقعد قرار داده می شود.
مشکل در اولین دفع بعد از عمل بواسیر معمولاً به دلیل اسپاسم اسفنکتر ناشی از درد ناشی از جراحی است.
داروهای ضد دردی که برایتان تجویز شده است را مصرف کنید. این داروها را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. هرگز بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید.
پس از جراحی، مقدار زیادی آب و آب میوه (مانند آب آلو) بنوشید.
از انجام فعالیت های شدید به مدت 1-2 هفته پس از عمل خودداری کنید.
حداقل 3 بار در روز و بعد از هر بار اجابت مزاج، حمام سیتز (به مدت 15 تا 20 دقیقه در آب گرم بنشینید).
اگر در طول دوران نقاهت بعد از عمل هموروئید، کمی خونریزی، ترشحات مقعدی یا خارش مقعد داشتید، نگران نباشید. طبیعی است.
با نرم کننده مدفوع و یا سایر محصولات مثل پسیلیوم یبوست را کنترل کنید.
اگر تا صبح روز چهارم بعد از عمل بواسیر، اجابت مزاج نداشتید، 2 تنقیه را به فاصله 1 ساعت از هم انجام دهید (نوک تنقیه را به خوبی با وازلین چرب کرده و به آرامی وارد کنید).
اگر نتیجه ای نداشت، یک بطری سیترات منیزیم بنوشید .
پس از اولین دفع مدفوع بعد از عمل هموروئید، باید حداقل یک روز در میان اجابت مزاج داشته باشید.
از غذاهای تند پرهیز کنید.

دوره نقاهت عمل بواسیر چند روز است

دوره نقاهت عمل بواسیر به روشی که برای درمان انتخاب می کنید بستگی دارد، اما به طور کلی 2 تا 3 هفته بعد از عمل باید بهبودی حاصل شود. هدف از مراقبت های بعد از عمل به حداقل رساندن عوارض جانبی و کاهش خطر عود مجدد بواسیر است. بنابراین مهم است که توصیه های پزشک معالج خود را اجرا کنید.

هموروئید وریدهای متورم (بزرگ، گشاد شده) داخل و خارج مقعد هستند. بواسیر معمولاً در اثر افزایش فشار، مانند زور زدن هنگام یبوست یا فشار در دوران بارداری ایجاد می شود. هموروئید ممکن است باعث درد، خونریزی، لخته شدن خون و خارش شود.

آیا بواسیر باید حتماً عمل شود؟

این نوع درمان معمولاً زمانی توصیه می شود که هموروئید به موارد زیر تبدیل شده باشد:
پرولاپس: زمانی که هموروئید از داخل مقعد به پایین افتاده است و از دهانه مقعد بیرون زده است، و احتمال دارد باعث تحریک و خونریزی شود.
پرولاپس به مرور زمان بدتر می شود. در ابتدا، بواسیر ممکن است فقط زمانی که مدفوع می کنید از مقعد خارج شود (بواسیر درجه دو)
اما اگر لازم است آن را با دست به داخل برگردانید (درجه III) ، یا اگر اصلاً به داخل باز نمی گردد (درجه IV)، پزشک متخصص بواسیر در این موارد حذف و برداشتن هموروئید با عمل جراحی را توصیه می کند.

مطلب مرتبط: علت پرولاپس رکتوم چیست و چگونه درمان می شود


بواسیر ترومبوزه شده: زمانی است که هموروئید آنقدر متورم شده است که خون داخل آن لخته می شود و گردش خون قطع می شود. هموروئیدهای ترومبوزه دارای رنگ آبی مایل به بنفش و بسیار دردناک هستند. اگر پاره شوند می تواند باعث خونریزی شدید شود. در ۷۲ ساعت اول بواسیر ترومبوزه دردناک، جراحی توصیه می شود.

مطلب مرتبط: درمان سریع بواسیر خارجی و هموروئید ترومبوزه “بدون جراحی”

خفه کردن هموروئیدهای درجه 4 که پرولاپس شده اند و دوباره به داخل نمی روند (هموروئید حبس شده)
یک هموروئید حبس شده در معرض خطر خفه شدن است. خفه کردن به این معنی است که در یک نقطه تنگ گیر کرده و گردش خون آن قطع شده است. این وضعیت اورژانسی است و برخلاف ترومبوز، خفه شدن به خودی خود برطرف نمی شود. بافت های خفه شده در نهایت می میرند و باعث قانقاریا می شوند.

عود مکرر بواسیر: گاهی اوقات هموروئید پس از درمان‌هایی مثل درمان خانگی یا درمان با پماد و دارو، از بین نمی‌رود یا بازمی‌گردد. این شرایط کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار میدهد. به همین دلیل عمل جراحی بواسیر توصیه می شود.

اگر هموروئید بزرگ شده باشد، چه داخلی چه خارجی:هنگامی که خونریزی مقعدی مکرر رخ می دهد و درد مقعد شدید است، عمل جراحی بواسیر و یا لیزر هموروئید توصیه می شود.

در مراحل اولیه ابتلا به بیماری، دکتر بواسیر ممکن است درمان خانگی بواسیر را قبل از انتخاب جراحی پیشنهاد دهد. درمان بواسیر در خانه معمولاً شامل موارد زیر است:

ویزیت پیگیری درمان هموروئید شما در کلینیک پایتخت

درمان بواسیر با لیزر

بعد از درمان بواسیر در کلینیک پایتخت بیمار به حال خود رها نمی شود و بهبود جراحی بواسیر شامل چند ویزیت بعدی با پزشک در کلینیک پایتخت است. شما مدت کوتاهی پس از عمل برای ارزیابی نتیجه عمل ویزیت خواهید شد و سونوگرافی نشان می دهد که آیا وریدهای بواسیر با موفقیت بسته شده است یا خیر.

در طول ویزیت های بعد از عمل، پزشک ناحیه رکتوم شما را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که هیچ گونه عوارضی وجود ندارد که برخی از آنها عبارتند از:
عفونت: با درد، تراوش، تورم و قرمزی محل جراحی تشخیص داده می شود.
تنگی مقعد: باریک شدن و سفت شدن اسفنکتر مقعد
احتباس ادرار: کاهش توانایی یا ناتوانی در ادرار کردن
نهفتگی مدفوع: زمانی که مدفوع به روده کوچک برمی گردد
بی اختیاری مدفوع: از دست دادن کنترل روده

به نقل از سایت verywellhealth.com

در صورت بروز علائم زیر در دوره نقاهت بعد از عمل بواسیر، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

تب بالا همراه با لرز

دردی که با دارو قابل کنترل نیست

مشکلات دفع مدفوع یا ادرار

ترشحات غیر طبیعی از مقعد

خونریزی مقعدی شدید

https://www.verywellhealth.com/after-hemorrhoid-surgery-3156810
نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments