بهترین روش‌های درمان خانگی بواسیر (هموروئید)

به طور کلی پیشگیری کردن از به وجود آمدن بواسیر راه منطقی و مقرون به صرفه تری میباشد. اما اگر افرادی به بواسیر مبتلا شده باشند و یا در شرف مبتلا شدن به بواسیر هستند، می‌توانند با روش‌های درمان خانگی بواسیر درد و تورم و التهاب‌های ملایم بواسیر را کنترل کرده و مانع از پیشرفت آن شوند.

البته روش‌های خانگی به عنوان درمان قطعی شناخته نمی‌شوند و در نهایت درمان هموروئید با لیزر و عمل جراحی بواسیر تنها راه‌های از بین بردن این عارضه هستند.

تعیین وقت درمان در کلینیک پایتخت

برای تعیین وقت معاینه و درمان بواسیر یا هموروئید در کلینیک پایتخت از طریق شماره های زیر با کلینیک تماس بگیرید.

بواسیر چیست؟

هموروئید چیست؟ وریدهای متورم مقعد یا رکتوم هستند که در اثر فشار ایجاد می شوند. هموروئید خارجی در وریدهای بیرون و اطراف مقعد رخ می‌دهد، در حالی که هموروئید داخلی وریدهای پوشش رکتوم را درگیر می‌کند. بواسیر گاهی خود به خود در عرض چند هفته بهبود می‌یابد، اگرچه گاهی اوقات نیاز به مداخله پزشکی است.

برای آشنایی با روش‌های درمان بواسیر در خانه که می‌توانند به تسکین علائم و احتمالاً جلوگیری از تشکیل یا عود هموروئید کمک کنند، ادامه مطلب را بخوانید:

راه‌های درمان خانگی بواسیر (هموروئید)

این روش‌ها به عنوان درمان قطعی بواسیر در خانه استفاده می‌شوند، اما در صورتیکه طی 7 الی 10 روز مشکل بواسیر شما رو به بهبود نرفت و موفقیتی حاصل نشد نیاز به مراجعه به دکتر هموروئید است. همچنین اگر درد و خونریزی شما در طول این 7 روز بیشتر شد قبل از موعد اتمام 7 روز حتما به پزشک مراجعه کنید.

حمام سیتز یا آبگرم

حمام‌های آب گرم، چه در وان کاملاً پر یا در حمام نشسته، می‌توانند به درمان خانگی هموروئید و تسکین خارش، سوزش و اسپاسم عضلانی اسفنکتر کمک کنند. حمام سیتز یک تشت کم عمق پر از آب گرم است که اغلب روی صندلی توالت قرار می‌گیرد و در بسیاری از داروخانه‌ها یافت می‌شود. همچنین می توانید یک وان حمام را ضدعفونی کرده و با چند سانتی متر آب پر کنید و در آن بنشینید. سعی کنید بعد از هر بار اجابت مزاج 20 دقیقه در تشت آبگرم نشسته و دو یا سه بار در روز این کار را انجام دهید تا علائمتان بهبود یابد.

بسته های یخ

خنک کردن ناحیه پری مقعد برای چند دقیقه می‌تواند به کاهش درد، ناراحتی و تورم کمک کند. این کار را می‌توان با استفاده از یک کیسه یخ کوچک یا کمپرس سرد انجام داد. مطمئن شوید که یخ در یک حوله یا پارچه پیچیده شده است. یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.

کمپرس یخ برای هموروئید

استفاده از داروها

بسیاری از داروهای موضعی هموروئید بدون نسخه در دسترس هستند. برای برخی افراد، اینها به تسکین موقت علائم کمک می‌کنند. آنها باید کوتاه مدت (حداکثر دو هفته) استفاده شوند، زیرا بیشتر آنها برای ایمنی و اثربخشی با استفاده طولانی مدت مورد مطالعه قرار نگرفته اند. استفاده کردن از داروهای موضعی برای درمان هموروئید در خانه بدون نیاز به نسخه پزشک می‌باشد. مانند کرم ها و شیاف ها و یا پدهای بی حس کننده ازجمله کرم حاوی هیدروکورتیزون.

مطلب مرتبط: پماد آنتی هموروئیدشیاف آنتی هموروئید

رژیم غذایی غنی از فیبر

افزایش مصرف فیبر می تواند به جلوگیری از یبوست (یکی از علل شایع هموروئید) کمک کند و مدفوع را نرم کند و دفع آنها را آسان تر کند. نشان داده شده است که مکمل فیبر خونریزی ناشی از هموروئید را تا 50 درصد کاهش می‌دهد، اگرچه به نظر نمی‌رسد که علائم افتادگی، درد و خارش را بهبود بخشد. افزایش مصرف فیبر را می‌توان با افزودن غذاهای غنی از فیبر به رژیم غذایی خود انجام داد.

درمان خانگی بواسیر با فیبر

استفاده از دستمال نرم

تمیز کردن مقعد بعد از هر بار اجابت مزاج می‌تواند به علائمی مانند خارش کمک کند. مهم است که ناحیه را به آرامی تمیز کنید. از دستمال توالت مرطوب یا دستمال مرطوب کودک بدون عطر استفاده کنید، سپس خشک کنید.

رعایت بهداشت مقعد

ترجیحا روزانه دوش بگیرید و پوست اطراف مقعد را به آرامی تمیز کنید. مواظب باشید برای تمیز کردن ناحیه و اطراف مقعد از صابون الکل دار استفاده نکنید. زیرا می‌تواند باعث شود شرایط شما بدتر شود و بعد از حمام کردن با حوله خشک به آرامی اطراف مقعد را خشک کنید.

لباس‌های مناسب

پوشیدن لباس‌های راحت و قابل تنفس، مانند لباس‌های زیر نخی به جای نایلون، می‌تواند به جلوگیری از تعریق یا تجمع رطوبت کمک کند. این یکی از نکات مهم در درمان خانگی بواسیر است که شاید گاهی به آن بی توجهی شود.

مایعات فراوان بنوشید

خوردن فیبر و مایعات زیاد یکی از بهترین راه‌های درمان خانگی بواسیر است که به عنوان خط اول درمان پیشنهاد می‌شود. همراه با افزایش مصرف فیبر، نوشیدن مقدار کافی مایعات بدون کافئین و غیر الکلی (در حالت ایده آل آب) برای جلوگیری از یبوست و نرم شدن مدفوع مهم است. روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

ورزش

ورزش متوسط می تواند به تحریک عملکرد روده کمک کند. طبق دستورالعمل‌های فعلی فعالیت بدنی برای آمریکایی‌ها، بزرگسالان باید هر هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط و دو روز فعالیت تقویت‌کننده عضلات داشته باشند. ورزش کگل برای بواسیر یکی از گزینه‌های مناسب است که به بهبود و کاهش علائم این عارضه کمک می‌کند.

پرهیز از زور زدن در دستشویی

سعی کنید اجابت مزاج را به تعویق نیندازید و همچنین از زور زدن هنگام دفع مدفوع و نشستن زیاد در توالت پرهیز کنید. فشار زیاد مانع از بهبود هموروئید می‌شود و حتی می‌تواند علائم شما را تشدید کند.

آدرس: تهران، میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5
غریبه

سلام من یه زن هستم چگونه میتونم خودمو داخل خونه درمان کنم بدون اینکه به پزشک مراجعه بکنم آیا برای درمان بواسیر
پزشک زنم هست