گوشت اضافه مقعدی، علت و دلیل، درمان با لیزر زائده مقعدی

گوشت اضافه مقعدی یکی از اختلالاتی است که به دلایل گوناگون بروز پیدا می کند. لمس هرگونه برآمدگی و زائده اضافی در ناحیه نشیمنگاه ممکن است برای بیماران نگران کننده باشد اما این زائده ها همیشه هم خطرناک نیستند.

ممکن است عارضه هایی مثل بواسیر(هموروئید)، شقاق و غیره عامل ایجاد گوشت اضافه باشند که کشنده و خطرناک نیستند اما نیاز به درمان قطعی دارند.

با ما همراه باشید تا علائم و دلایل شایع ایجاد زائده مقعدی و روش‌های درمان آن را یک به یک بررسی کنیم:

علائم

گوشت اضافی، زائده ای است که در داخل یا دهانه مقعد ایجاد شده و با لمس دست احساس شود. این اختلال ممکن است در هر فردی با اندازه و شکل متفاوتی بروز پیدا کند.

• بافت این زائده سفت نیست و گاها از بافت اطراف آن نرم تر است.
  • رنگ گوشت اضافی معمولا به رنگ پوست یا کمی تیره تر است.
  • با توجه به علت ایجاد در مواردی این زائده می تواند با خارش و التهاب همراه باشد.
  • اندازه آن در هر فردی متفاوت است اما بزرگتر از چند میلیمتر نیست.

مشاوره و تشخیص علت گوشت اضافه مقعد

اگر درمورد علائم گوشت اضافه مقعدی سوال دیگری دارید می توانید از طریق واتساپ با مشاوران ما در ارتباط باشید.

علت های بوجود آمدن گوشت اضافه مقعد

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، عوامل مختلفی ممکن است به عنوان علت گوشت اضافه مقعدی شناخته شوند که آنها را بررسی می کنیم:

آبسه مقعدی

اگر غدد اطراف رکتوم مسدود شوند، عفونت در اطراف این ناحیه تجمع می‌کند و بیماری آبسه ایجاد می شود. علائم آبسه شامل درد اطراف نشیمنگاه، تورم و التهاب این ناحیه می باشد.

گاهی علائم این بیماری شدت می‌گیرد و از تحمل بیمار خارج می شود. چون آبسه یک بیماری عفونی است و عفونت خطرناک است، بهتر است به موقع برای درمان آن اقدام کنید.

تورم ناشی از آبسه می تواند به شکل گوشت اضافه نمایان شود.

بواسیر یا هموروئید

بواسیر شایع ترین بیماری ناحیه نشیمنگاه است که بیشتر از نصف مردم جهان به آن دچار می‌شوند. وقتی فشار ناحیه نشیمنگاه افزایش می یابد، رگ های این ناحیه متورم شده و دچار آسیب می شوند.

اگر این آسیب دیدگی در رگ های داخلی دیواره روده ایجاد شود هموروئید داخلی و اگر در رگ های خارج مقعد ایجاد شود، بواسیر خارجی است.

بواسیر خارجی

در هموروئید داخلی برآمدگی در داخل انتهای روده نمایان می شود که در درجات بالا ممکن است بیرون بزند و به آن بواسیر بیرون زده گفته می شود.

اما هموروئید خارجی به شکل زائده یا گوشت اضافه بروز پیدا می‌کند و ممکن است دردناک یا بدون درد باشد.

اگر سوالات بیشتری در مورد علائم، دلایل و روش های درمان بواسیر دارید لطفا به صفحه مربوط به آن مراجعه کنید.

پولیپ روده

گاهی ضایعه هایی روی سطح روده بزرگ ایجاد می‌شوند که در بیشتر موارد علائمی ندارند و بی خطر هستند. برخی از این پولیپ ها ممکن است به سرطان تبدیل شوند که برای پیشگیری، باید بیمار تحت نظر باشد. به ندرت اتفاق می‌افتد که این زائده ها در ناحیه رکتوم یا همان انتهای روده ایجاد شوند اما احتمال آن وجود دارد.

پولیپ روده

شقاق یا زخم مقعدی

بیماری شقاق که با نام زخم مقعدی هم شناخته می شود، همان ایجاد بریدگی و ترک در ناحیه انتهای روده است و دلیل اصلی آن ایجاد فشار در این ناحیه می باشد.

زخم شقاق اگر به موقع درمان نشود به شقاق مزمن تبدیل شده و علاوه بر ایجاد درد زیاد، سوزش و خارش باعث بروز گوشت اضافه هم خواهد شد.

اطلاعات بیشتر در مورد دلایل،علائم و راه های درمان شقاق را در لینک مربوط به آن مشاهده کنید.

شقاق مقعد

بیماری کرون روده

این عارضه باعث بروز التهاب در سیستم گوارش می شود و در گروه بیماری های التهابی روده قرار دارد. کرون می تواند تمام قسمت های دستگاه گوارش از دهان تا انتهای روده را درگیر کند، اما اغلب در بخش های انتهایی روده بزرگ یا رکتوم بروز پیدا می کند.

بیماری کرون به دلیل تحریک و التهاب سیستم گوارشی ممکن است عامل بروز برخی از بیماری های نشیمنگاهی مثل آبسه، فیستول و حتی ایجاد زائده گوشتی در اطراف مقعد باشد.

رابطه جنسی مقعدی

برقراری رابطه جنسی از مقعد و بصورت مکرر می تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد. این عمل با ایجاد فشار زیاد باعث ایجاد زخم و حتی بروز بی اختیاری مدفوع می شود. معمولا این زخم بعد از ترمیم باعث ایجاد گوشت اضافی می شود.

اصطکاک مقعد

ایجاد اصطکاک زیاد به دلیل استفاده از دستمال های زبر، پوشیدن لباس تنگ، نشستن های طولانی، سبک زندگی غلط و عدم رعایت بهداشت و غیره ممکن است باعث بروز چنین زائده ای در ناحیه نشیمنگاه شود.

تشخیص زائده مقعدی

بهتر است برای بررسی علت گوشت اضافه به پزشک متخصص جراح یا متخصص گوارش مراجعه کنید. زائده مقعدی با یک معاینه ساده براحتی قابل تشخیص است، اما بررسی علت آن نیاز به انجام آزمایشات و روش های تشخیصی دیگر مثل کولونوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی و تصویربرداری خواهد داشت.

تفاوت گوشت اضافه و جوش مقعدی

بطور کلی جوش ها به دلیل عواملی مثل عفونت و باکتری ایجاد می شوند و گاها متورم شده و با چرک همراه هستند. معمولا جوش های چرکی ناحیه نشیمنگاه ملتهب و دردناک هستند و با هرگونه لمس درد آنها تشدید می شود. اما گوشت اضافی در اطراف مقعد به شکل ورم و التهاب نیست و یک زائده کاملا گوشتی است که در مواردی هم بدون درد است.

درمان با لیزر گوشت اضافه مقعد

بهترین و کم خطرترین راه برای درمان گوشت اضافه مقعد استفاده از لیزر است. لیزر گوشت اضافه در کمتر از نیم ساعت به صورت سرپایی انجام می شود و بیمار هیچگونه درد و ناراحتی را احساس نمی کند.

• دقت بالای لیزر کمک می کند که بافت اطراف این زائده دچار آسیب نشود
  • برشی که در روش لیزر ایجاد می شود بسیار جزئی است و بعد از مدتی بهبود می یابد و باعث ایجاد اسکار نمی شود
  • درد و خونریزی در عمل لیزر اتفاق نمی افتد
  • احتمال بروز عفونت و عوارض بعد از عمل وجود نخواهد داشت
  • احتمال عود مجدد بعد از لیزر نزدیک به صفر است

هزینه لیزر گوشت اضافه مقعدی

تعیین هزینه لیزر گوشت اضافه مقعدی به عوامل گوناگونی وابسته است. عامل ایجاد این زائده، اندازه و محل قرار گیری آن، کلینیک و پزشکی که به آن مراجعه می کنید همگی در تعیین هزینه تاثیرگذار هستند.

تعیین وقت معاینه و لیزر گوشت اضافه

برای اطلاعات بیشتر درمورد لیزر و هزینه های مربوط به آن با کلینیک تماس بگیرید.

سایر روش های درمان

گاهی بیماران از روش های دیگری هم برای درمان این عارضه استفاده می کنند که در ادامه به آنها می پردازیم:

درمان خانگی

با صراحت می توانیم بگوییم که زائده گوشتی مقعد با استفاده از روش های خانگی درمان نمی شود. بیماران معمولا با استفاده از داروها و پمادها یا روش های خانگی سعی می کنند این بیرون زدگی را درمان کنند.

اما توصیه می کنیم بدون تشخیص و دستور پزشک هیچ دارویی را برای برطرف کردن این زائده استفاده نکنید، چون ممکن است باعث تحریک و بدتر شدن شرایط بیماری شوید.

عمل جراحی

در روش های جراحی سنتی، با استفاده از چاقو و تیغ جراحی گوشت اضافی مقعد را حذف می کنند که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

چون دوره نقاهت طولانی، درد و خونریزی زیاد و احتمال بروز عوارض گوناگون در این روش معمولا بیماران را از انجام این جراحی ها منصرف می کند.

آدرس: تهران، میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5
نگار

سلام سه روزی هست در ناحیه‌ی دهانه ی مقعد اضافه‌ی گوشتی کوچیکی مشاهده کردم … هنگام مدفوع کردن خیلی درد دارم….ووقتی در آب گرم می شینم دردش میره!دلیل دردم چیه!؟
این اواخر خیلی در دستشویی می نشستم

محسن

سلام عرض ادب
من ۲۱ سالمه پسرم یک چیزی اندازه لوبیا کنار مقعدم در اومده تقریبا یکسالی میشه ایا خطره ناکه لطفا جواب بدین

محسن

خیر درد خونریزی ندارم
از کجا بفهم زیگل یه چیز دیگه

حامی

همسر من در دهانه مقعدش چند تا گوشت اصافه داره امکانش هست که رابطه از پشت داشته ؟

مهربانی

سلام خسته نباشید من ۱۸سالمه دخترم تقریبا ۶ماه پیش از پشت رابطه داشتم و الان یه چیز از مقعدم بیرون زده شبیه گوشت اضافه است ک اوایل بزرگتر بود الان کوچیک تر شده اصلا هم درد یا سوزش ندارع میشه بگین درمتن داره یا نه؟

فلاحی

علی

سلام من ۱۶سالمه نزدیک یک هفته هست که در مقعدم یه زائده گوشتی وقتی مدفوعم تموم میشه و بلند میشم به وجود میاد و میسوزه و میخواره و بعد از ۵ ۶ دقیقه زائده گوشتی از بین میره…
تورو خدا اگه راهی داره بگین اکثر کسایی ک این مشکلو دارن از خجالت نمیتونن به پزشک مراجعه کنن
لطفا بگین این خطرناک هست یا نه و درمانش رو هم بگین ممنون…

saro

سلام من 15سالمه از خیلی وقت پیش من این گوشت اضافه‌رو حس میکنم مثلا بعضی وقتا میرم دست شوی زیاد ب خودم فشار میارم درحالی که اصلا یوبوست نیستم خودش در میاد و بعد از سه چهار روزی خوب میشه میخواستم ببینم باید برم پیش دکتری چیزی یا اگه خوب شد دیگه ب خودم فشار نیارم؟

مهربان

سلام من۲۳ سالمه دو روز هس که یه گوشت اضافه در دهانه مقعدم هست و یکم بهم فشار میاره.شاید علتشم اینه که موقع مدفوع زیادی ب خودم فشار اوردم.ازتون خواهش میکنم کمکم کنید برطرف شه.درمون خونگیش چیه؟؟؟ خیلی نگرانم خیل

زینب

سلام وقت بخیر ببخشید من ۱۸ سالمه این چند روز زمان مدفوع خون روشنی رو میدیم و بعد متوجه شدم که کنار مقدم یه زائده گوشتی اندازه ناخن کوچک هست در حالت عادی اصلا اذیتم نکرده اما چون خون دیدم نگران شدم ( رابطه هم نداشتم و یبوست هم نداشتم میگم شاید زیاد زور میزدم اینجور شده؟ ) امیدوارم نیاز به پزشک اینا نداشته باشه، امکانش هست خودش بره؟؟
ممنون میشم جواب بدید خیلی نگرانم

مهدی

Would love your thoughts, please comment.x
()