درمان سریع بواسیر خارجی و هموروئید ترومبوزه “بدون جراحی”

بواسیر خارجی

بیماری بواسیر یا هموروئید در نتیجه ایجاد فشار بیش از اندازه در ناحیه مقعد ایجاد می‌شود و منجر به تورم و التهاب رگ‌های ناحیه مقعد می‌گردد. بسیاری از بیماران به دنبال راهی برای درمان سریع بواسیر خارجی و هموروئید ترومبوزه بدون جراحی هستند تا از علائم آزاردهنده این بیماری خلاص شوند. بواسیر خارجی از دو جنبه مهم با نوع داخلی متفاوت است:

  • اولین و واضح‌ترین تفاوت محل قرارگیری آن‌ها است. هموروئید خارجی همانطور که از نامش پیداست در قسمت بیرونی و اطراف مقعد شما قرار دارد.
  • تفاوت دوم ماهیت بواسیر خارجی است که در زیر پوست بخش حساسی از مقعد که اعصاب زیادی دارد، ایجاد می‌شوند.

این نشان می‌دهد که چرا علائم هموروئید خارجی شدید‌تر و دردناک‌تر از نوع داخلی است.

برای شناخت علائم دقیق و راه درمان بواسیر خارجی در خانه یا با داروهای گیاهی و همچنین سایر روش‌های درمان بدون جراحی، با مقاله‌ای دیگر از کلینیک پایتخت همراه ما باشید:

بواسیر یا هموروئید خارجی چه شکلی است؟ (با عکس)

اگر توده‌های متورم به رنگ صورتی یا گوشتی در اطراف مقعد خود احساس می‌کنید که به لمس حساس هستند و بعد از دفع بیشتر متورم می‌شوند، شما به هموروئید خارجی دچار شده‌اید. علت ایجاد این عارضه را می‌توان حرکات روده‌ای سخت، یبوست، زور زدن زیاد هنگام دفع مدفوع، بلند کردن اجسام سنگین، چاقی، مصرف کم فیبر و غیره دانست که منجر به ایجاد توده‌ای در زیر پوست اطراف مقعد می‌شود.

عکس هموروئید خارجی

درمان سریع بواسیر خارجی بدون جراحی

برای درمان سریع و خلاص شدن از این بیماری باید طبق تشخیص پزشک یکی از روش‌های درمانی انجام شود. بعد از بررسی میزان پیشرفت بیماری و نوع و درجه آن توسط دکتر هموروئید معمولا یکی از روش‌های زیر برای از بین بردن بواسیر پیشنهاد می‌شود:

مرتبط: برای بواسیر به چه دکتری مراجعه کنیم؟

لیزر هموروئید خارجی

یکی از روش‌های قطعی برای درمان سریع بواسیر خارجی بدون جراحی و بصورت سرپایی، استفاده از لیزر است. درمان هموروئید با لیزر که در زمانی کوتاه در کلینیک انجام می‌شود، بسیار رضایت بخش بوده و عوارض عمل سنتی را به دنبال ندارد. این روش به عنوان عمل سرپایی هموروئید شناخته می‌شود که کمتر از 30 دقیقه زمان می‌برد و نتایج آن قطعی است.

درمان بواسیر خارجی بدون جراحی

روش لیزر هموروئید معمولا 20-30 دقیقه طول می‌کشد، به این معنی که می‌توانید همان روز به خانه بروید. البته برای افرادی که شرایط خاصی دارند و از نقاط دورتری مراجعه می کنند، امکان معاینه و درمان هموروئید در یک روز، با هماهنگی قبلی وجود خواهد داشت.

اسکلروتراپی هموروئید خارجی

اسکلروتراپی هم یکی از روش‌های قدیمی برای درمان هموروئید خارجی بدون جراحی است که باعث کاهش سریع التهاب این بیماری می‌شود. اسکلروتراپی تزریق نوعی ماده مخصوص در رگ‌های خونی بواسیر است که منجر به کوچک شدن و بهبود تورم آنها می‌شود. این روش بصورت سرپایی انجام می‌شود و انجام آن درد و ناراحتی به دنبال ندارد.

البته این روش فقط برای هموروئیدهایی که هنوز پیشرفت نکرده اند کاربرد دارد و درصد عود مجدد در آن وجود دارد.

روش‌هایی که در مراحل اولیه و قبل از شدید شدن علائم بیماری توسط دکتر شما پیشنهاد می‌شود، معمولا شامل درمان خانگی، سنتی و دارویی می‌باشد که نمی‌توان آن‌ها را به عنوان درمان قطعی بواسیر خارجی در نظر گرفت.

برای درمان سریع هموروئید بصورت سرپایی، می‌توانید به کلینیک پایتخت مراجعه کنید که یکی از قدیمی‌ترین مراکز لیزر درمانی بیماری‌های نشیمنگاه و دارای کادر پزشکی کاملا حرفه ای است.

درمان خانگی بواسیر خارجی

برای کاهش سریع علائم بیماری می‌توانید از برخی گزینه‌های درمان خانگی کمک بگیرید:

درمان خانگی بواسیر خارجی
  • مصرف کافی فیبر در رژیم غذایی یکی از راه‌های درمان بواسیر خارجی در خانه است که به رفع یبوست و بهبود این عارضه کمک می‌کند.
  • حمام سیتز هم یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌تواند تاثیر خوبی در بهبود این عارضه داشته باشد. برای این منظور باید روزانه دو یا سه مرتبه و هر بار به مدت ده دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. اضافه کردن موادی مثل سرکه سیب، نمک، جوش شیرین و غیره علاوه بر پاکسازی ناحیه مقعد، با افزایش گردش خون روند بهبود بیماری را تسریع می‌بخشد.
  • استفاده از قرص و داروهای مسکن و یا شیاف و پماد آنتی هموروئید هم توصیه می‌شود.
  • قرار دادن کمپرس سرد در ناحیه بیماری می‌تواند با بهبود التهاب و تورم، به درمان سریع این عارضه کمک کند.

مرتبط: درمان سریع بواسیر در خانه

درمان گیاهی

استفاده از داروهای گیاهی از نظر بیماران یکی از روش‌های درمان سریع بواسیر خارجی بدون جراحی است که چندان توصیه نمی‌شود، اما گاهی می‌تواند در کاهش موقت علائم این عارضه تاثیر گذار باشد. درمان هموروئید با استفاده از گیاهانی مثل روغن زیتون، روغن نارگیل، آلوئه ورا، بابونه، سرکه سیب و … به عنوان درمان سنتی هموروئید نیز به شمار می‌رود. در حقیقت در طب سنتی از داروهای گیاهی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود.

در حال حاضر راهکارهای بسیاری برای درمان هموروئید خارجی پیشنهاد می‌‌شود که هر کدام از آنها تا حدودی در درمان این عارضه موثر است. اما در مواردی که فرد مبتلا علائم شدیدی احساس می‌کند و دچار خونریزی و درد شده است، برای درمان سریع بواسیر خارجی فقط باید به سراغ روش‌های پزشکی موثر رفت که در بالا به آنها اشاره شد.

علائم و نشانه‌های هموروئید خارجی چیست؟

این عارضه می‌تواند علائم آزاردهنده‌تری نسبت به هموروئید داخلی ایجاد کند مثل:

  • لمس توده در اطراف مقعد
  • خارش و سوزش شدید
  • خونریزی پس از هر بار دفع مدفوع (خون روشن در مدفوع)
  • احساس ناراحتی هنگام نشستن
  • احساس درد زیاد

علت ایجاد درد و ناراحتی شدیدتر در هموروئید خارجی را می‌توان حساسیت زیاد پوست اطراف مقعد یا ایجاد بواسیر ترومبوزه دانست دانست. البته علائم این بیماری می‌توانند متغیر باشند و گاهی تشدید شوند. گاهی هم این نشانه‌ها می‌توانند علتی به جز بواسیر داشته باشند.

بنابراین توصیه می‌شود که در صورت مشاهده چنین مواردی با مراجعه به دکتر هموروئید، هرچه سریع تر اقدامات درمانی را آغاز کنید. پزشک متخصص با معاینه بالینی و مشاهده برآمدگی ناشی از این عارضه، بیماری شما را تشخیص می‌دهد.

بواسیر یا هموروئید ترومبوزه

اگر بواسیر خارجی به موقع درمان نشود، ترومبوزه شده و می‌تواند بسیار دردناک شود. ترومبوزه در واقع تجمع لخته خون در هموروئید خارجی است که به دلیل عدم حرکت خون در عروق درگیر ایجاد می‌شود. بواسیر ترومبوزه می‌تواند دردناک باشد و فعالیت‌های روزمره فرد مثل پیاده روی، نشستن و اجابت مزاج را با مشکل مواجه کند.

بواسیر ترومبوزه چیست

درمان ترومبوز شدن هموروئید

هموروئید ترومبوزه حاد معمولاً به صورت یک توده دردناک مایل به آبی تیره در لبه کانال مقعد ظاهر می‌شود. ترومبوزه یک وضعیت اورژانسی است و باید هرچه زودتر برای تخلیه آن به پزشک مراجعه کنید. معمولاً برای درمان بواسیر ترومبوزه از ترومبکتومی استفاده می‌شود. در این روش جراح یک برش کوچک روی بواسیر ایجاد کرده و خون را تخلیه می‌کند.

در برخی موارد، افزایش فشار داخل هموروئید می تواند منجر به نکروز و زخم شدن پوست بالای آن شود و باعث خونریزی مقعدی شود. تشخیص هموروئید ترومبوز شده در افراد با سابقه درد شدید ناگهانی در ناحیه مقعد، همراه با معاینه فیزیکی و مشاهده توده دردناک یا تورم بافت‌های پری مقعد انجام می‌شود.

Diagnosis of thrombosed external hemorrhoids can be suspected in individuals with a history of sudden intense pain in the anal region, along with the detection upon physical examination of a painful lump or swelling of the perianal tissues.

www.osmosis.org/answers/thrombosed-hemorrhoid

در روش درمان ترومبکتومی معمولا نیاز به بیهوشی نیست. این روش زمانی موثر است که تا چند روز پس از ایجاد لخته خون در هموروئید، انجام شود. در غیر این صورت ممکن است به سایر درمان‌ها نیاز باشد. این عارضه با روش‌های خانگی و دارویی درمان نمی‌شود و به دلیل علائم غیر قابل تحمل و دردناکی که ایجاد می‌کند، نیاز به درمان فوری دارد.

اگر ترومبکتومی مؤثر نباشد، پزشک انجام روش‌های درمانی دیگری را توصیه می‌کند. انواع مختلفی از گزینه‌های درمان وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

هموروئیدکتومی: روش رایج عمل بواسیر است که برای برداشت بافت هموروئید استفاده می‌شود و ممکن است تحت بی حسی عمومی یا بیهوشی انجام شود. هموروئیدکتومی برای درمان هموروئیدهای درجه 3 و 4 کاربرد دارد و به دو روش باز و بسته انجام می‌شود. این روش درمان با مشکلات متعددی همراه بوده و درد و خونریزی شدیدی را به بیمار تحمیل می‌کند.

هموروئیدوپکسی: در این روش که به آن استاپلر هم گفته می‌شود، از یک دستگاه منگنه‌ای کمک می‌گیرند و بدون ایجاد برش, خونرسانی به زائده‌ ایجاد شده را قطع می‌کنند. این روش یک درمان سرپایی است.

لیزر: دقیقا مشابه بواسیر خارجی از روش سرپایی لیزر برای از بین بردن هموروئید ترومبوزه هم استفاده می‌شود.

مشاوره و درمان فوری بواسیر ترومبوزه

برای تعیین وقت و درمان سریع بواسیر ترومبوزه می‌توانید از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

در نظر داشته باشید که هرگز خودتان برای تخلیه بواسیر ترومبوزه اقدام نکنید زیرا ممکن است عوارضی مثل عفونت و خونریزی را به دنبال داشته باشد.

سوالات رایج بیماران مبتلا به هموروئید خارجی

نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
277 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
مهدی

سلام من هموروئید داشتم یه مدت دارو مصرف کردم خوب شدم الان مقعدم تنگ شده باید چیکار کنم بخاطر بواسیر هست؟

سعید

سلام بواسیر دارم تقریبا دو ماهه دردش اذیتم میکنه و بزرگ شده راهی هست برای درمانش

احمد

میشه یه دارو برای بیرون زدگی بواسیر تجویز کنید

شهبازی

من بواسیر داشتم قبلا اذیتم نمیکرد الان خیلی ورم کرده و درد میکنه لطفا یه راهی واسه درمانش میگید

سعادت شاه

درباره تداوی و راهکار برای جلوگیری از این مریضی چیست

راسخی

بواسیرم چندروزه خیلی درد میکنه سخت میرم دستشویی چه دارویی استفاده کنم

محمدرضا

سلام دکتر جان چندساله در گیر بواسیرم الان دیگه اینقد بزرگ شده که زندگی برام سخت شده خیلی هم خونریزی میکنه میشه بدون عمل درمانش کرد یا نه

زمانی

همسر من خیلی دچار یبوست میشه و تقریبا دو روز پیش به برآمدگی کنار مقعدش ایجاد شده که یکم دردم میکنه این میتونه بواسیر باشه و دلیلش چیه

سمیه

سلام دکتر یه زائده بیرون مقعدم هست که وقتی پریودم خیلی برآمده میشه و گاهی هم یبوست و خونریزی دارم مشکلم چیه

رضا سالاری

سلام بواسیر داخلی داشتم همراه مدفوع بیرون می آمد دوباره میرفت داخل الان چند روزی کنار مقعدم اندازه نخود زده بیرون چه داروی مصرف کنم