بهترین گزینه‌های درمان سریع بواسیر خارجی

بیماری بواسیر یا هموروئید در نتیجه ایجاد فشار بیش از اندازه در ناحیه مقعد ایجاد می‌شود و منجر به تورم و التهاب رگ‌های ناحیه مقعد می‌گردد. اگر عروق درگیر این بیماری در خارج و اطراف مقعد باشند، نوع بواسیر خارجی است.

علت ایجاد هموروئید خارجی را می‌توان حرکات روده‌ای سخت، یبوست، زور زدن زیاد هنگام دفع مدفوع، بلند کردن اجسام سنگین، چاقی، مصرف کم فیبر و… دانست که منجر به ایجاد توده ای در زیر پوست اطراف مقعد می‌شود.

علائم و نشانه‌ها

این عارضه می‌تواند علائم آزاردهنده‌تری نسبت به هموروئید داخلی ایجاد کند مثل:

• لمس توده در اطراف مقعد
  • خارش و سوزش شدید
  • خونریزی پس از هر بار دفع مدفوع (خون روشن در مدفوع)
  • احساس ناراحتی هنگام نشستن
  • احساس درد زیاد

علت ایجاد درد و ناراحتی شدیدتر در هموروئید خارجی را می‌توان حساسیت زیاد پوست اطراف مقعد دانست. البته علائم این بیماری می‌توانند متغیر باشند و گاهی تشدید شوند. گاهی هم این نشانه‌ها می‌توانند علتی به جز بواسیر داشته باشند.

بنابراین توصیه می‌شود که در صورت مشاهده چنین مواردی با مراجعه به دکتر متخصص، هرچه سریع تر اقدامات درمانی را آغاز کنید.

اگر این عارضه به موقع درمان نشود، ترومبوزه شده و می‌تواند بسیار دردناک باشد. ترومبوزه در واقع تجمع لخته خون در هموروئید خارجی است که به دلیل عدم حرکت خون در عروق درگیر ایجاد می‌شود و می‌تواند بسیار دردناک باشد.

پزشک متخصص با معاینه بالینی و مشاهده برآمدگی ناشی از این عارضه، بیماری شما را تشخیص می‌دهد.

روش‌های درمان سریع و قطعی بواسیر خارجی و داخلی

برای درمان سریع و خلاص شدن از این بیماری باید طبق تشخیص پزشک یکی از روش‌های درمانی انجام شود. بعد از بررسی میزان پیشرفت بیماری و نوع و درجه آن توسط دکتر هموروئید معمولا یکی از روش‌های زیر برای برطرف کردن این عارضه پیشنهاد می‌شود:

لیزر

یکی از روش‌های قطعی برای درمان سریع بواسیر خارجی بدون جراحی، استفاده از لیزر است. این روش که در زمانی کوتاه و در کلینیک انجام می شود، بسیار رضایت بخش بوده و عوارض عمل سنتی را به دنبال ندارد. همچنین در روش درمان هموروئید با لیزر بیمار درد و خونریزی را احساس نخواهد کرد و نیازی به بیهوشی و بستری در کلینیک نیست. با مشاهده فیلم لیزر بواسیر می‌توانید با نحوه انجام این روش آشنا شوید.

رابربند

یکی دیگر از روش‌های درمان این عارضه، قطع جریان خونرسانی به زائده هموروئید است که به آن رابربند گفته می‌شود. در این روش یک حلقه لاستیکی به دور هموروئید انداخته می‌شود و بعد از گذشت حدوداٌ یک هفته زائده بواسیری سیاه شده و می‌افتد که معمولا همراه با درد زیادی است. البته از رابربند نمی‌توان به عنوان درمان قطعی بواسیر خارجی استفاده کرد.

اسکلروتراپی

یکی از روش‌های قدیمی برای درمان سریع بواسیر یا هموروئید است که باعث کاهش سریع التهاب این بیماری می‌شود. اسکلروتراپی تزریق نوعی ماده مخصوص در رگ‌های خونی بواسیر است که منجر به کوچک شدن و بهبود تورم آنها می شود. این روش بصورت سرپایی انجام می شود و انجام آن درد و ناراحتی به دنبال ندارد.

درمان سریع بواسیر خارجی بدون جراحی

روش‌هایی که در مراحل اولیه و قبل از شدید شدن علائم بیماری توسط دکتر شما پیشنهاد می‌شود معمولا شامل درمان خانگی، دارویی و سنتی می‌باشد که نمی‌توان آن‌ها را به عنوان درمان قطعی بواسیر خارجی یا داخلی در نظر گرفت که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

اما یکی از مهم‌ترین نکات، مراجعه به یک دکتر با تجربه برای درمان این عارضه به بهترین روش است. برای این منظور می‌توانید به کلینیک پایتخت که یکی از قدیمی‌ترین مراکز لیزر درمانی بیماری‌های نشیمنگاه و دارای کادر پزشکی کاملا حرفه ایست مراجعه کنید.

درمان خانگی بواسیر خارجی

• مصرف کافی فیبر در رژیم غذایی یکی از راه‌های درمان بواسیر خارجی در خانه است که به رفع یبوست و بهبود این عارضه کمک می‌کند.
  • حمام سیتز هم یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌تواند تاثیر خوبی در بهبود این عارضه داشته باشد. برای این منظور باید روزانه دو یا سه مرتبه و هر بار به مدت ده دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. اضافه کردن موادی مثل سرکه سیب، نمک، جوش شیرین و … علاوه بر پاکسازی ناحیه مقعد، با افزایش گردش خون روند بهبود بیماری را تسریع می بخشد.
  • استفاده از قرص و داروهای مسکن و یا شیاف و پماد آنتی هموروئید هم توصیه می‌شود.
  • قرار دادن کمپرس سرد در ناحیه بیماری می‌تواند با بهبود التهاب و تورم، به درمان سریع این عارضه کمک کند.

درمان گیاهی

استفاده از داروهای گیاهی از نظر بیماران یکی از روش‌های درمان سریع بواسیر خارجی بدون جراحی است که چندان توصیه نمی‌شود، اما گاهی می‌تواند در کاهش موقت علائم این عارضه تاثیر گذار باشد. درمان هموروئید با استفاده از گیاهانی مثل روغن زیتون، روغن نارگیل، آلوئه ورا، بابونه، سرکه سیب و … به عنوان درمان سنتی هموروئید نیز به شمار می‌رود. در حقیقت در طب سنتی از داروهای گیاهی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود.

در حال حاضر راهکارهای درمانی بسیاری برای هموروئید خارجی پیشنهاد می‌‌شود که هر کدام از آنها تا حدودی در درمان این عارضه موثر است. اما در مواردی که فرد مبتلا علائم شدیدی احساس می‌کند و دچار خونریزی و درد شده است، برای درمان سریع بواسیر خارجی فقط باید به سراغ روش‌های پزشکی موثر رفت که در بالا به آنها اشاره شد.

آدرس: تهران، میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5
محمدرضا کریمی

با عرض سلام ………..بنده همان بواسیر دارم چند بار با فاصله از پماد آنتی هموروئید استفاده گردم خوب بودم و امروز داشتم می رفتم کوه ماسین پارک کردم دیدم شلوارم خیسه خوب دیدم خونه دوباره یک پماد خریدم امدم خونه و…………کوه سنگین میرفتم ولی حالا هفته یک کوه سبک باید برم …………..شما لطف کنید تکلیف من چیه؟؟؟؟؟ متشکر

Would love your thoughts, please comment.x