زگیل تناسلی در دختر مجرد چگونه است [علت ابتلا بدون رابطه]

زگیل تناسلی در دختر مجرد چگونه است

آیا زگیل تناسلی در دختر مجرد و باکره که هیچ رابطه ای نداشته ممکن است ایجاد شود؟ دختران باکره نیز می توانند زگیل تناسلی داشته باشند. پوست آسیب دیده در ناحیه تناسلی برای ورود ویروس به بدن کافی است.

راه انتقال ویروس HPV در درجه اول از طریق تماس پوست به پوست یا پوست به مخاط است. گرچه انتقال زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی شایع ترین علت است، اما ممکن است بدون داشتن رابطه کامل و از طریق تماس پوست به پوست یا بازی های جنسی این ویروس منتقل شود.

پس ظاهر شدن زگیل تناسلی در یک دختر مجرد و باکره لزوماً به معنای داشتن رابطه جنسی نیست. زگیل تناسلی در دختر مجرد ممکن است بعد از چند هفته تا چند ماه پس از تماس با شخص آلوده ظاهر شود.

زگیل تناسلی در اثر عفونت ویروس اچ پی وی ایجاد می شود. از تماس مستقیم پوست با پوست از طریق رابطه جنسی تناسلی، دهانی یا مقعدی با شریک آلوده منتقل می شود.
ظاهر شدن زگیل تناسلی در دختران باکره که رابطه ای نداشته اند (پرده بکارت دست نخورده) مورد نادری است اما غیر ممکن نیست. در این مطلب از کلینیک پایتخت به بررسی علت زگیل تناسلی در دختر مجرد بدون رابطه و روش های درمان خانگی آن می پردازیم:

زگیل تناسلی در دختر مجرد چگونه است

صدها نوع از این ویروس وجود دارد. ممکن است به گونه ای از اچ پی وی مبتلا شوید و یا حتی با راه رفتن در استخرهای عمومی/دوش گرفتن، بر روی پاهای خود زگیل مشاهده کنید.
همچنین ممکن است اچ پی وی از تماس پوستی با پوست فردی که زگیل دارد و لزوماً در ناحیه تناسلی وجود ندارد، منتقل شود.
انتقال زگیل روی دست به اندام تناسلی با لمس و دست زدن به ناحیه تناسلی هم ممکن است.
تمامی سویه های اچ پی منجر به زگیل روی ناحیه تناسلی نمی شوند. اما سویه‌های HPV که با اندام‌های تناسلی و بیماری‌های مقاربتی مرتبط هستند از نظر پزشکی نگران‌کننده و پرخطرتر هستند، زیرا می‌توانند باعث سرطان دهانه رحم در زنان شود.

💀تخمین زده می شود که HPV عامل 99 درصد سرطان های دهانه رحم، 90 درصد سرطان مقعد، 65 درصد سرطان واژن، 50 درصد سرطان فرج و 90-45 % سرطان های اوروفارنکس باشد.

ممکن است از مادر به فرزند در فرایند زایمان طبیعی منتقل شود: انتقال عمودی از مادر به نوزاد یکی دیگر از راه های انتقال HPV است. چندین مطالعه بر احتمال عفونت از طریق مایع آمنیوتیک یا جفت یا از طریق تماس با مخاط تناسلی مادر در هنگام زایمان طبیعی تاکید کرده اند.
انتقال HPV از طریق آب هرگز اثبات نشده است. با این حال، DNA HPV در محیط های آبی شناسایی شده است.
HPV اگر روی تجهیزات پزشکی آلوده باشد مثل تجهیزات آلوده در اتاق معاینه زنان (حتی پس از ضدعفونی استاندارد) هم منتقل می شود. مثلاً ممکن است پروب های سونوگرافی ترانس واژینال آلوده باشند.

علت زگیل تناسلی بدون رابطه در زنان

علت زگیل تناسلی در دختر مجرد بدون رابطه

رفتارهای جنسی پرخطر زیر ممکن است باعث زگیل تناسلی در دختران مجرد شود:

  • داشتن رابطه جنسی مقعدی
  • تجاوز جنسی
  • رابطه دهانی محافظت نشده
  • رابطه زن با زن
  • استفاده از وسایل جنسی مشترک

همزمان با این موارد داشتن ضعف سیستم ایمنی، مصرف دخانیات یا مشروبات الکلی، سابقه بیماری های نقص ایمنی مثل hiv جزو عوامل خطر ابتلای دختر مجرد به زگیل تناسلی است.

انتقال ویروس عامل زگیل تناسلی از راه های دیگر به جز رابطه جنسی مثل استفاده از اسباب بازی های جنسی آلوده، پوشیدن لباس زیر مشترک، اپیلاسیون، توالت فرنگی مشترک، استفاده از تیغ یا ژیلت آلوده و … ممکن است. اما ویروس اچ پی وی فقط برای چند ساعت در خارج از بدن انسان زنده می ماند. به همین دلیل است که گفته می شود انتقال زگیل بدون رابطه یک اتفاق نادر است اما غیر ممکن هم نیست.

در واقع درصد کمی از باکره ها دارای HPV تناسلی هستند. علت آن در حال حاضر ناشناخته است، اما ممکن است این ویروس انتقال غیر جنسی هم داشته باشد. اما سویه های پرخطر HPV از طریق رابطه جنسی منتقل می شود.
مطالعات جدید DNA اچ پی وی را در زیر ناخن افراد مبتلا به زگیل تناسلی و همچنین در لباس زیر آنها نشان داده است بنابراین ممکن است با دست زدن و لمس هم انتقال داده شود.

علائم زگیل تناسلی در دختر مجرد

معمولاً در ابتدا با مشاهده خال های گوشتی روی ناحیه تناسلی ظاهر می شود و از آنجایی که دختران مجرد چون رابطه ای نداشته اند گمان نمی کنند که ممکن است زگیل تناسلی باشد اهمیتی به آن نداده و روز به روز تعداد و پراکندگی این زائده های گوشتی زیاد می شود.

ممکن است طی 6 تا 24 ماه این ویروس توسط سیستم ایمنی بدن سرکوب شود و خود به خود از بین برود.

اغلب موارد زگیل تناسلی در دختران مجرد روی کشاله ران، ناحیه تناسلی یا دور مقعد ایجاد می شود اما ممکن است در نواحی دیگر بدن دختران مجرد مثل روی زبان یا داخل دهان (زگیل دهانی) هم ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: انواع زگیل صورت؛ دلایل و درمان زگیل روی صورت

زگیل های تناسلی در دختران جوان و باکره ممکن است زگیل تکی، صاف و مسطح به رنگ سفید، صورتی یا به شکل خوشه های گل کلم و زائده های گوشت اضافی به رنگ پوست باشد.

درمان زگیل تناسلی در دختر مجرد

درمان زگیل تناسلی در دختر مجرد بستگی به تعداد زائده ها و محل ظاهر شدن آنها دارد. درمان ممکن است شامل لیزر زگیل تناسلی در دختر مجرد، استفاده از دارو و پمادهای موضعی و یا فریز کردن و کرایو زگیل تناسلی باشد. در ادامه روش های درمان خانگی زگیل تناسلی در دختر مجرد را بررسی خواهیم کرد:

درمان خانگی زگیل تناسلی در دختر مجرد

درمان خانگی زگیل تناسلی در دختر مجرد

اگر زگیل ها کوچک یا تعداد آن ها کم باشد پزشک ابتدا محلول موضعی پودوفیلین را تجویز می کند. می توانید خودتان این محلول را در خانه روی زائده ها بزنید اما به دلیل حساسیت ناحیه تناسلی و اسیدی بودن محلول بهتر است توسط پزشک انجام شود.

بیشتر بخوانید: بهترین دارو و پماد زگیل تناسلی؛ نحوه استفاده و عوارض

پمادی به نام سینکاتچین وجود دارد که حاوی عصاره چای سبز است. همچنین می توانید عصاره چای سبز را خریداری کرده و با افزودن یک یا دو قطره روغن نارگیل به آن، روی زگیل ها در خانه استفاده کنید.

مصرف مولتی ویتامین یا مکمل های B12 ممکن است به بدن شما کمک کند تا با عفونت HPV مقابله کند و زگیل ها را پاک کند.

لیزر زگیل تناسلی در دختر مجرد

لیزر زگیل تناسلی بهترین روش برای درمان در دختران مجرد می باشد. لیزر co2 تا 90 درصد موثر است و به صورت سرپایی بدون هیچ عوارضی انجام می شود. تاثیر لیزر دو برابر بیشتر از کرایوتراپی می باشد میزان عود مجدد آن تقریباً 0 است. در صورتی که تعداد زگیل های ایجاد شده در ناحیه تناسلی زیاد باشد، لیزر بهترین گزینه برای درمان است و فقط با یک جلسه تمامی زگیلها از بین می روند.

کرایو زگیل تناسلی

کرایو زگیل تناسلی

کرایو زگیل تناسلی یا همان انجماد و فریز کردن نیازمند تکرار در چند جلسه دارد و میزان بازگشت مجدد زگیل ها هم حدود 40 درصد می باشد.

جراحی یا الکتروکوتر

از روش جراحی یا الکتروکوتر (سوزاندن زگیل با جریان برق) برای زگیل های خیلی بزرگ و سخت استفاده می شود که با سایر روش های درمانی از بین نرفته اند. با توجه به درد خیلی زیاد و جای زخمی که بر جای می گذارد، در حال حاضر از این روش کمتر استفاده می شود.

خطرات زگیل تناسلی در دختران مجرد

مهم است که بدانید خلاص شدن از شر زائده های زگیل تناسلی به این معنی نیست که از شر ویروس HPV خلاص شده اید. ویروس اچ پی وی می تواند هم باعث زگیل تناسلی و هم سرطان دهانه رحم در زنان شود. البته این مورد در دخترانی که رابطه جنسی کامل نداشته اند صحت ندارد و معمولاً تیپ های پر خطر این ویروس باعث سرطان می شود.

ویروس عامل زگیل تناسلی می تواند برای مدت طولانی در بدن شما خفته بماند. بنابراین، حتی اگر زگیل های خود را درمان کنید و از روی پوست ناپدید شوند، ممکن است دوباره عود کنند.
حدود 20 درصد موارد با تقویت سیستم ایمنی بدن زگیل ها خود به خود از بین رفته اند.

پیشگیری از زگیل تناسلی در دختر مجردی که رابطه ندارد

  • داشتن رابطه دهانی محافظت شده با کاندوم (زگیل تناسلی فقط از راه دخول منتقل نمی شود)
  • اگر زائده های پوستی غیر طبیعی یا مشکوک مشاهده کردید از دست زدن و بازی کردن با آن خودداری نمایید. این کار باعث پخش ویروس خواهد شد.
  • واکسن زگیل تناسلی را در سنین بین 9 تا 14 سالگی و قبل از فعالیت های جنسی تزریق کنید.
  • وسایل شخصی خود را با کسی مشترک استفاده نکنید.
  • در مکان های عمومی مثل کلینیک لیزر موهای زائد یا اپیلاسیون نکات بهداشتی را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که از سری مخصوص شما در لیزر استفاده شود.
  • بهداشت شخصی را رعایت کنید و رابطه نزدیکی با افرادی که از سلامت جنسی آن ها مطمئن نیستید و یا مشکوک به بیماری های مقاربتی هستند نداشته باشید.
نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments