نحوه مصرف پماد آنتی هموروئید، عوارض جانبی پماد

درمان دارویی و استفاده از پماد بواسیر یا پماد آنتی هموروئید اولین خط درمان هنگام ابتلا به بیماری شایع هموروئید است که اکثر مبتلایان از آن استفاده می کنند. البته این روش فقط در مراحل ابتدایی و قبل از وخامت بیماری می‌تواند برای کنترل درد، خونریزی، خارش و سوزش مقعد که برای فرد بسیار آزاردهنده است، مناسب باشد و علائم بیماری را کاهش دهد.

بنابراین اگر مدت زیادی از شروع علائم بیماری گذشته باشد، استفاده از پماد آنتی هموروئید نمی تواند به کاهش علائم و درمان بیماری تان کمک کند و باید به سراغ سایر روش های درمان هموروئید بروید.

هموروئید یا بواسیر چیست و چه علائمی دارد؟

هموروئید یا بواسیر یکی از عارضه های بسیار شایع ناحیه نشیمنگاه است که به معنی ایجاد تورم و آسیب دیدگی در رگ های ناحیه مقعد می باشد. از علل اصلی این بیماری می‌توان به ایجاد فشار بیش از حد در ناحیه مقعد اشاره کرد. بیماران مبتلا به بواسیر علائم یکسانی را تجربه نمی کنند، اما شایع ترین علائم هموروئید چیست؟

• خونریزی مقعد
  • درد و ناراحتی
  • خارش و سوزش
  • تورم و التهاب

در تشخیص هموروئید به شما کمک میکنیم

اگر چنین علائمی را تجربه می‌کنید اما مطمئن نیستید که به بیماری هموروئید مبتلا شده باشید، می‌توانید بصورت رایگان و از طریق واتساپ با کارشناسان کلینیک پایتخت در ارتباط باشید.

پماد آنتی هموروئید چیست؟

می توان گفت پماد آنتی هموروئید یکی از بهترین گزینه های درمان بواسیر خارجی و داخلی درجه 1 است که بدون نسخه هم از داروخانه قابل تهیه است، اما توصیه میکنیم حتما با دستور پزشک از آن استفاده کنید. زیرا این دارو در درمان درجات بالاتر بواسیر کارساز نبوده و ممکن است با ایجاد تأخیر در روند بهبودی فرد منجر به تشدید آسیب های بافت مقعد و از دست رفتن زمان طلایی در درمان برخی از بیماری‌های جدی گوارشی و مقعدی شود.

مطلب مرتبط: انواع درجات بواسیر یا هموروئید داخلی

پماد آنتی هموروئید، دارویی است که برای مقابله با تحریک و تورم، سوزش، درد و خارش ناشی از هموروئید، کنترل التهاب شدید و تورم مقعد، التهاب راست روده و تورم بعد از جراحی ناحیه استفاده می‌شود.

به یاد داشته باشید که بعد از گذشت یک هفته از مصرف این پماد باید در علائم شما بهبودی حاصل شود. در غیر اینصورت باید به سراغ روش های درمان قطعی بواسیر با لیزر و جراحی بروید.

مطلب مرتبط: جراحی بواسیر با لیزر بصورت سرپایی

ترکیبات

اصلی ترین ترکیبات این دارو شامل موارد زیر است:

• لیدوکایین
  • هیدروکورتیزون استات
  • آلومینیوم ساب استات
  • زینک اکساید
  • پراموکسین
  • فنیل افرین که به طور موقت باعث کاهش تورم عروق خونی در ناحیه می‌شود.

این داروی بواسیر با مکانیسم خود تورم و ناراحتی را کاهش می‌دهد. پراموکسین متعلق به یک دسته از داروهای شناخته شده به عنوان بی‌حسی موضعی است. این ماده با اثر بر روی اعصاب پوست به جلوگیری یا کاهش احساس درد و خارش کمک می‌کند.

بعضی از محصولات آنتی هموروئید ممکن است حاوی موادی مانند کره کاکائو، چربی‌های سخت یا مایع باشد که مانع از ایجاد آلودگی بیش از حد مقعد به مدفوع می‌شود.

پماد هموروئید همچنین مواد تشکیل دهنده‌ای که دارد به حفظ رطوبت و محافظت از مناطق التهابی کمک می‌کند. برخی از رایج‌ترین این مواد شامل لانولین و گلیسیرین است که یک پوشش محافظ روی ناحیه آسیب دیده ایجاد می‌کنند و در حین مرطوب نگه داشتن آن از ناحیه مقعد ملتهب محافظت می‌نمایند. این ترکیب می‌تواند به کاهش خارش، سوزش و حرکت روده ناراحت کننده کمک کند.

پماد هموروئید فرموله شده است تا برای هر دو نوع هموروئید خارجی و داخلی مؤثر واقع شود و راهی آسان برای تسکین و کاهش علائم هموروئید فرد است.

البته استفاده از این پماد برای کاهش علائم هموروئید خارجی رایج تر است و برای نوع داخلی معمولا از شیاف استفاده می‌شود.

مطلب مرتبط: بهترین گزینه‌های درمان سریع بواسیر خارجی

عوارض جانبی این پمادها غیر معمول است، اگرچه ممکن است یک واکنش آلرژیک به یک یا چند پماد هموروئید نیز وجود داشته باشد.

برخی از پمادهای آنتی هموروئید، تسکین دهنده علائم بواسیر فرد تا هشت ساعت هستند. یعنی فرد می‌تواند با یک بار اعمال آن روز خود را بدون خارش و ناراحتی ناشی از هموروئید سپری کند. شیاف‌ آنتی هموروئید نیز یکی از گزینه‌های دیگر برای رفع علائم این بیماری است.

نحوه مصرف پماد آنتی هموروئید

نحوه مصرف آنتی هموروئید

برای استفاده صحیح از کرم آنتی هموروئید باید تمام نکات راهنمایی موجود بر روی بسته بندی محصول را دنبال نمحود. اگر در مورد هر گونه اطلاعاتی مطمئن نیستید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید. قبل از استفاده، منطقه را با صابون ملایم و آب تمیز کنید، خوب شستشو دهید و سپس خشک کنید.

محصول را به پوست ناحیه آسیب دیده 4 بار در روز، معمولاً صبح هنگام و قبل از خواب یا بعد از هر بار اجابت مزاج و یا مطابق دستور پزشک خود استعمال کنید. این فرم‌ها از این دارو برای استفاده در محیط اطراف و فقط در خارج از مقعد استفاده می‌شود. اما شیاف آن به صورت دو مرتبه در روز و داخل مقعدی قابل استفاده خواهد بود و لازم است حتماً قبل و بعد از مصرف آن دست‌های خود را بشویید.

دوز دارو بر اساس شرایط پزشکی بیمار و پاسخ به درمان همورئید تعیین خواهد شد. باید از مصرف بیش از حد این دارو خودداری نمود. اگر علائم در عرض 7 روز بهبود نیابد و یا در حین مصرف دارو خونریزی یا افزایش درد رخ دهد باید به سرعت با پزشک خود مشورت نمود.

اگر نیاز به مشورت با پزشک دارید

اگر برای اقدام به درمان بیماری خود نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید با کلینیک تماس بگیرید تا در اولین فرصت وقت مشاوره و معاینه برای شما در نظر گرفته شود.

عوارض جانبی این دارو

این داروی بواسیر معمولاً فاقد اثرات جانبی خاص بوده و در مواردی ممکن است درد خفیف یا خارش هم زمان با مصرف دارو رخ دهد. در صورت تداوم اثرات جانبی و یا بدتر شدن آن لازم است به سرعت با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید. مصرف این دارو در موارد بسیار نادر با عوارض جانبی ضربان قلب سریع، سردرد، تپش قلب، عصبی شدن، سوزش (لرزش)، کم خوابی همراه است. واکنشهای حساسیتی و آلرژیک به این دارو نادر است.

اما اگر متوجه علایم واکنشی شدید آلرژیک مانند راش، خارش پوست، قرمزی، تورم، خستگی، تنگی در قفسه سینه یا گلو، مشکل تنفس، بلعیدن یا صحبت کردن یا تورم دهان، صورت، لب‌ها، زبان یا گلو، خونریزی یا درد رکتوم شدید، باید فوری به بیمارستان یا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

احتیاط در مصرف پماد آنتی هموروئید

مصرف دارو

قبل از استفاده از این محصول در صورت حساسیت به فنیل افرین یا پراموکسین یا به هر یک از مواد تشکیل دهنده آن پزشک یا داروساز خود را در جریان بگذارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می تواند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات را ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.  این دارو در بیماران مبتلا به ضایعات قارچی و ویروسی، عفونت ثانویه ‌و ضایعات سلی مقعد منع مصرف دارد. در صورت ابتلا به هر یک از بیماری‌های زیر قبل از استفاده از این محصول با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید شامل:

• دیابت؛
  • مشکلات قلبی (به عنوان مثال، درد قفسه سینه، حمله قلبی)؛
  • فشار خون بالا؛
  • اختلال تیروئید؛
  • مشکلات مجاری ادرار به عنوان مثال، پروستات بزرگ شده.

از این محصول در کودکان 12 سال یا کمتر بدون مشورت و تجویز پزشک استفاده نکنید. در دوران بارداری، این دارو باید تنها در موارد ضروری با نظر پزشک مصرف شود و در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک مربوطه صحبت شود.

اطلاعاتی از انتقال این دارو به شیر مادر وجود ندارد، بنابراین قبل از مصرف در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی

داروهای مسدود کننده بتا آدرنرژیک با کاهش جریان خون کبدی، می‌تواند سرعت متابولیسم لیدوکائین موجود در محصول را کاهش دهند. سایمتیدین نیز داروی دیگری است که از طریق کاهش متابولیسم داروهای موجود در این فرآورده می‌تواند متابولیسم آن‌ها را به تأخیر بیندازد. این پماد همچنین با برخی داروهای ضد افسردگی و کورتیکواستروئیدها تداخل دارویی دارد.

مصرف بیش از حد پماد آنتی هموروئید

این دارو ممکن است در صورت بلع مضر باشد. اگر کسی دارو را بیش از حد مصرف کرده و نشانه‌های جدی از قبیل مشکل دفع یا مشکل تنفس داشته باشد، باید با اورژانس تماس بگیرید. از عوارض جدی این پماد می‌توان به خونریزی از رکتوم، تحریک شدید داخل یا اطراف رکتوم، فشار خون خطرناک (سردرد شدید، تاری دید، وزوز گوش، اضطراب، سردرگمی، درد قفسه سینه، تنگی نفس، ضربان قلب نامطلوب، تشنج) اشاره کرد. در صورتی که دارو را به طور منظم مصرف می‌نمایید با فراموش نمودن هر دوز میتوانید مجدد مصرف کنید اما در صورت یادآوری آن با فاصله زمانی کم با دوز بعدی از مصرف دوباره آن خودداری کنید.

نحوه نگهداری پماد

پماد آنتی هموروئید را در دمای اتاق و در درجه حرارت 68-77 درجه فارنهایت (20 تا 25 درجه سانتیگراد) نگه دارید. مارک‌های مختلف این دارو ممکن است نیاز به نگهداری در دمای متفاوت داشته باشند. بسته بندی محصول را برای راهنمایی درباره نحوه نگهداری آن مطالعه کنید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

آدرس: تهران، میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5
ابراهیم

سلام
بنده ، 5 روز قبل ، عمل هموروئید انجام دادم (غیر لیزری) ،،، الان بعد از گذشت 5 روز ، درد شدید همراه با ترشحات عفونی دارم
میشه راهنمایی کنید؟
سپاسگزارم

زهرا

سلام من دچار یبوست شدم و رفتم دکتر.دکتر برام دینه و پماد انتی هموروئید تجویز کرد،از صبح مصرف کردم و عصر مدفوعم ب صورت اسهال خارج شد،الان که رفتم دستشویی از مقعد خون شفاف اومد،ممکنه بخاطر دینه باشه؟یا اپلیکاتور پماد به مقعدم اسیب زده؟
در ضمن علائم مشکوک به کرونا دارم،داروهام رو ادامه بدم یا بذارم وقتی علائمم رفع شد؟
ممنون میشم پاسخ بدید

سهند

سلام من هموروئید خفیف دارم یه مدت از پماد استفاده کردم تقریبا خوب شدم اما فقط گاهی درد کمی دارم. مصرف پماد و ادامه بدم مشکلی پیش نمیاد؟

سهیل

سلام آقای دکتر من بواسیر داخلی دارم اما داروخانه بهم پمار هموروئید داده میخواستم بدونم برای هموروئید داخلی پماد فایده ای داره؟

سهیلا

سلام دکتر من برای درمان هموروئید خارجی از پماد آنتی هموروئید استفاده کردم اما دوباره علائمم شدید شده چیکار میتونم بکنم

میلاد شهدادی

باسلام وعرض خدمت شما دکتر محترم
من مشکل گوارشی داشتم به پزشک مراجعه کردم،پماد هموروئید برام تجویز کرده،متاسفانه من نمیدونم چطور این پماد داخل مقعد استعمال کنم لطفاً راهنماییم کنید ممنون میشم
سپاس.

shima

سلام خسته نباشید
بنده باردار هستم.هفته ۲۷ دچار هموروئید شدم الان که هفته ۳۱ هستم مقداری بزرگتر شده.نگران شدم میشه بگید چکار باید بکنم؟

صبا

میتونم پماد ضد همروئید استفاده کنم ؟

Saba

سلام وقتتون‌بخیر من هرزگاهی سوزش و خارش شدیدی دارم ولی از ناحیه بیرونی ولی داروخانه بهم پماد انیتی هیروئید دادن .ایا ازش استفاده کنم‌یا .نه ؟‌

لیلا

با سلام ببخشید طریقه مصرف پماد ونو گل را اگه زحمتی نیست بگید ممنونم