آیا وازلین برای درمان بواسیر موثر است؟ نحوه استفاده و عوارض

وازلین برای درمان بواسیر

آیا وازلین برای درمان بواسیر موثر است؟ استفاده از وازلین در اطراف مقعد به کاهش خارش و سوزش ناشی از بیماری کمک می‌کند، بدون اینکه هیچگونه عوارضی به دنبال داشته باشد. اما وازلین واقعا می‌تواند هموروئید را درمان کند؟ یا فقط برخی از علائم آن را کاهش می‌دهد؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم:

استفاده از پماد و داروهای بدون نسخه و درمان بواسیر در خانه فقط برای نوع خفیف این عارضه که در مراحل ابتدایی است، موثر است. شما نمی‌توانید هموروئید ترمبوزه و بیرون زده را با روش‌های خانگی و دارویی درمان کنید و باید از روش‌های جراحی و لیزر کمک بگیرید.

استفاده از وازلین برای بواسیر یکی از روش‌های در دسترس و آسان است که اغلب برای کاهش علائم این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وقت فوری برای تشخیص و درمان هموروئید

برای تشخیص فوری و درمان هموروئید با کلینیک تماس بگیرید.

هموروئید چیست؟فقط افرادی که فقط افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، می‌دانند که این وضعیت چه مشکلاتی ایجاد می‌کند و چقدر آزاردهنده است. یکی از اقدامات احتیاطی که هر متخصص برای مقابله و پیشگیری از بواسیر پیشنهاد می‌کند، جلوگیری از یبوست است. زیرا زور زدن در حین دفع می‌تواند منجر به خونریزی مقعدی و درد شدید شود.

آیا وازلین برای درمان بواسیر خوب است؟

وازلین حاوی مواد ملایمی است که به آبرسانی و روان سازی پوست کمک می‌کند. ترکیب وازلین باعث شده که این ژل برای استفاده خارجی در هر قسمت از بدن شما از جمله مقعد و راست روده مناسب باشد. با توجه به اینکه این پماد نفتی همیشه در دسترس است، به محض اینکه احساس سوزش و ناراحتی کنید، می‌توانید کمی وازلین را روی موضع بیماری استعمال کنید تا علائم موقتا کاهش یابد.

این روش درمان قطعی هموروئید نیست و شاید هنوز مجبور باشید توده‌های خود را توسط یک پزشک متخصص درمان کنید، اما معمولاً استفاده از آن برای کاهش درد، سوزش و ناراحتی ضرری ندارد.

مطلب مرتبط: دکتر هموروئید

مصرف وازلین عوارضی دارد؟

احتمال بروز هرگونه عوارض جانبی بسیار کم است و علاوه بر این، وازلین یک محصول ضد حساسیت است. حتی پزشکان هم گاهی استفاده از وازلین برای بواسیر و التیام پوست ظریف اطراف مقعد توصیه می‌کنند. استفاده از این پماد نفتی می‌تواند به کاهش علائم دردناک هنگام مدفوع کمک کند.

وازلین می‌تواند درد بواسیر را کاهش دهد و به دلیل خاصیت روان کنندگی از بدتر شدن این بیماری و علائم دردناک آن جلوگیری می‌کند. عبور مدفوع سفت و خشکی مقعد علائم دردناک بیماری را دوچندان می‌کند. بنابراین اگر قبل از عمل دفع اطراف و داخل مقعد را با وازلین چرب کنید، علائم دردناک شما کاهش می‌یابد.

همچنین شیاف و پماد آنتی هموروئید معمولا رایج‌ترین داروهایی هستند که توسط پزشکان برای درمان این بیماری تجویز می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید، اما مصرف این داروها بیشتر از یک هفته و بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود.

تاثیر وازلین برای بواسیر

بسیاری از روش‌های خانگی وجود دارد که می‌تواند به درمان هموروئید کمک کند، اما در میان تمام این درمان‌ها، وازلین یا ژل نفتی یک روش فوری و در دسترس است. برای استفاده از این روش باید یک مقدار از وازلین را روی نوک انگشت خود بریزید و به آرامی روی ناحیه مقعد ماساژ دهید.

این کار را طوری انجام دهید که کمی از دهانه داخلی مقعد هم به پماد آغشته شود، اما نیازی نیست انگشت خود را کامل داخل مقعد ببرید، زیرا این کار می‌تواند باعث بدتر شدن بیماری شود. با استفاده از این پماد ناحیه مقعد را روان‌کاری می‌کنید تا عمل دفع مدفوع راحت تر انجام شود و عروق هموروئیدی تحریک نشوند.

وازلین

وازلین برای استفاده خارجی پوست کاملا بی خطر است و به میزان قابل توجهی موثر است، اما بهتر است از آن برای درمان هموروئید داخلی استفاده نکنید. زیرا ممکن است بر روی رگ‌ها و ماهیچه‌های داخلی تأثیر منفی بگذارد.

نحوه استفاده از وازلین برای درمان هموروئید

با تمیز کردن کامل ناحیه مقعد و رکتوم شروع کنید و ناحیه را با یک حوله نرم یا دستمال کاغذی خشک کنید. سپس با دست تمیز مقداری از وازلیت را روی موضع بزنید و به آرامی ماساژ دهید. این روند را چند بار در روز تکرار کنید، به خصوص بعد از اجابت مزاج.

اگر در دفع مدفوع مشکل دارید و اغلب مجبور به زور زدن هستید، از وازلین مستقیما روی مقعد خود استفاده کنید. این به مدفوع کمک می‌کند تا به راحتی از رکتوم عبور کند و از ایجاد فشار، خونریزی و شقاق مقعدی جلوگیری می‌کند. این روش حتی ممکن است درمان هموروئید شما را تسریع کند.

مرتبط: درمان بواسیر خارجی

یکی از مشکلات استفاده از وازلین برای هموروئید، لکه‌هایی است که احتمالاً روی لباس شما باقی می‌ماند. برای به حداقل رساندن آنها، توصیه می‌شود روی ناحیه از یک گاز یا پارچه تمیز استفاده کنید.

وازلین برای کودکان و بزرگسالان به یک اندازه موثر است. در واقع، پزشکان اغلب استفاده از آن را در ناحیه رکتوم کودکان نوپا برای جلوگیری از بثورات پوشک توصیه می‌کنند.

برای بزرگسالان، مدت‌هاست که به‌عنوان روان‌کننده برای بیمارانی که با شقاق مقعد، خارش و قرمزی مقعد، هموروئید خارجی و ترک‌های پوست نازک مقعدی ناشی از بارداری و زایمان بعدی مواجه هستند، استفاده می‌شود.

آیا وازلین می تواند خونریزی هموروئید را متوقف کند؟

با توجه به خواص وازلین، می‌توانید آن را به عنوان یک ابزار مفید در هنگام مقابله با خونریزی هموروئید در نظر بگیرید، اما درمان بواسیر خونی بدون جراحی اغلب ممکن نیست و قبل از انجام هرگونه خود درمانی برای خونریزی، همیشه باید از پزشک مشاوره بگیرید. hemrid.com

همچنین حتما لازم است ابتدا این منطقه حساس را تمیز و ضدعفونی کنید و سپس از وازلین برای جلوگیری از خشکی بیشتر پوست و بهبود پارگی و زخم ایجاد شده استفاده کنید.