درمان فیستول مقعدی با دارو برای {کاهش عفونت فیستول}

درمان فیستول با دارو

آیا درمان فیستول با دارو و پماد ممکن است؟ فیستول مقعدی یک عارضه عفونی است و نمی‌توان آن را بدون ایجاد برش و تخلیه عفونت درمان کرد. البته ممکن است داروهای مسکن و آنتی بیوتیک قبل و بعد از عمل برای تکمیل روند درمان این بیماری تجویز شوند.

عفونت آبسه مقعدی و غدد پری آنال اصلی‌ترین علت ایجاد فیستول شناخته می‌شوند. همچنین احتمال عود این دو عارضه بعد از جراحی، در مقایسه با سایر بیماری‌های نشیمنگاهی بالا است. به همین دلیل مصرف داروهای آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) بعد از تخلیه عفونت مقعد، بخشی از درمان به حساب می‌آید.

مرتبط: آیا فیستول درمان قطعی دارد؟ ** روش‌های جراحی فیستول

داروی فیستول مقعد

بهترین داروهای فیستول شامل آنتی بیوتیک‌ها، مسکن‌ها، داروهای گیاهی و همچنین تزریق چسب فیبرین است. توصیه می‌کنیم بدون معاینه و نظر پزشک به صورت خودسرانه برای درمان فیستول مقعدی با دارو اقدام نکنید!

چسب فیبرین برای درمان دارویی فیستول

این روش با بیهوشی و تزریق نوعی ماده شیمیایی به مسیر بیماری انجام می‌شود. اما نتایج آن در بیش از 50 درصد موارد موقتی است و به همین علت به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش در مقایسه با عمل فیستولوتومی و لیزر، نتایج رضایت بخشی ندارد. اگر به دنبال راه درمان فیستول بدون جراحی هستید، روش سرپایی لیزر بهترین گزینه است.

مرتبط: لیزر فیستول

آنتی بیوتیک برای فیستول

پس از بررسی شدت عفونت توسط پزشک، در صورت لزوم مصرف داروهای آنتی بیوتیک قبل از جراحی تجویز می‌شود. همچنین داروهای آنتی بیوتیک برای پیشگیری از ایجاد عفونت و عود فیستول بعد از جراحی هم کاربرد دارند. داروهای آنتی بیوتیک که برای این عارضه تجویز می‌شوند:

نوع آنتی بیوتیکمیزان تاثیرگذاری در 8 هفته
سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin)%46
مترونیدازول (Metronidazole)%100
سیپروفلوکساسین + مترونیدازول%71

البته در نظر داشته باشید که این نتایج به صورت موقتی است و در صورت عدم تخلیه عفونت، پس از قطع مصرف داروها بیماری مجدد بازمی‌گردد. عوارض جانبی مشاهده شده شامل اسهال، حالت تهوع، درد عضلانی و حساسیت‌های پوستی در برخی از بیماران دریافت کننده سیپروفلوکساسین بود.

Onlinelibrary.wiley.com

پماد برای فیستول

با توجه به تفاوت زیاد این عارضه با سایر بیماری‌های مقعدی مثل بواسیر و شقاق مقعدی، هیچ پمادی برای درمان عفونت فیستول وجود ندارد. اما علائم رایج بعد از جراحی فیستولوتومی شامل درد، التهاب و سوزش را می‌توان با مصرف برخی از پمادها تا حد زیادی کاهش داد.

پماد لیدوکائین: این داروی بی حس کننده که به شکل پماد و محلول در دسترس است، گاها برای کاهش علائم بعد از عمل توصیه می‌شود.

پماد سوکرالفیت 10 درصد: این دارو هم برای کاهش علائم و تسریع روند بهبود زخم‌های مقعدی حاصل از جراحی توصیه می‌شود.

داروهای گیاهی برای فیستول

استفاده از برخی داروهای گیاهی برای کاهش موقت علائم فیستول موثر است. برخی از داروهای گیاهی رایج برای فاین عارضه شامل زردچوبه، روغن درخت چای، میخک و پونه کوهی است. همچنین استفاده از عسل برای درمان فیستول مقعدی به دلیل خواص آنتی باکتریال و ضد التهابی این ماده تا حدی موثر است.

مرتبط: درمان فیستول در خانه