شیاف آنتی هموروئید چیست؟ نحوه قرار دادن + عوارض

شیاف آنتی هموروئید

شیاف آنتی هموروئید یکی از داروهای رایج برای تسکین درد و درمان بواسیر شناخته می‌شود. اما این دارو چقدر موثر است و نحوه استفاده درست از شیاف هموروئید چگونه است؟ مصرف شیاف آنتی هموروئید به کاهش سریع علائم بیماری کمک می‌کند. در ادامه به بررسی نحوه عملکرد، مدت زمان استفاده، عوارض جانبی، تداخلات دارویی و مقایسه این دارو با سایر درمان‌های هموروئید که در دسترس هستند، صحبت خواهیم کرد.

علائم هموروئید چیست؟ این عارضه در اثر اعمال فشار زیاد به ناحیه مقعد ایجاد شده و می‌تواند موجب تورم و اتساع عروق در ناحیه مقعد گردد. این بیماری همراه با درد، خونریزی، تورم، خارش و غیره ظهور نموده و نیاز به درمان به فوری دارد، در غیر این صورت علائم تشدید شده و درمان عارضه را با مشکل مواجه می‌کند.

مطلب مرتبط: پماد آنتی هموروئید

موارد استفاده شیاف آنتی هموروئید

این دارو دارای خواص قابض، ضد التهاب و بی حس کننده موضعی بوده و می‌تواند به سرعت علائم این بیماری مانند درد، سوزش، خارش و تورم را بهبود ببخشد و دارویی موثر برای این عارضه به شمار می‌رود.

در بیشتر موارد، شیاف به کاهش علائم و درمان هموروئید داخلی کمک می‌کند. همچنین می‌توان از شیاف آنتی هموروئید برای درمان سایر اختلالات مجرای مقعد همانند التهاب راســت روده، شقاق، فیستول و التهاب و خارش اطراف مقعد استفاده نمود.

البته باید خاطرنشان کرد که شیاف آنتی هموروئید معمولا به صورت موقت علائم بواسیر را کاهش می‌دهد و درمان قطعی این بیماری به شمار نمی‌رود. اگر بعد از یک هفته مصرف این پماد، بیماری شما بهبود نیافت باید سراغ سایر روش‌های درمان هموروئید با لیزر یا جراحی بواسیر بروید.

موارد منع مصرف

استفاده از این دارو در دوران بارداری باید زیر نظر پزشک و با تشخیص او باشد. در صورتی که دچار مشکلاتی مانند دیابت، پرکاری تیروئید، فشار خون بالا، مشکلات قلبی و ادرار هستید، قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است شما را از مصرف آن منع نماید.

توصیه می‌کنیم بدون مشورت با دکتر متخصص حتی از داروهای بدون نسخه مثل شیاف و پماد هم استفاده نکنید، زیرا می‌تواند روند درمان اصولی بیماری‌تان را عقب بیندازد.

مرتبط: برای بواسیر به چه دکتری مراجعه کنیم؟

تعیین وقت فوری و تشخیص هموروئید

برای تعیین وقت معاینه از دکتر هموروئید با شماره زیر تماس بگیرید.

مدت زمان و نحوه مصرف شیاف

بهترین زمان مصرف شیاف آنتی هموروئید پس از هر اجابت مزاج است که روده‌ها خالی باشد. مقدار مصرف این دارو معمولاً یک عدد صبح و یک عدد شب است، البته ممکن است بسته به نیاز بر حسب دستور پزشک تعداد شیاف‌ها تغییر کند، باید برای استفاده از این دارو مطابق نظر پزشک عمل نمایید. قبل از مصرف دارو مقعد را با آب ولرم شسته و خشک کنید.

می‌توانید دو تا چهار بار در روز به مدت حداکثر هفت روز از شیاف استفاده کنید. به گفته متخصصان، بهتر است پس از اجابت مزاج، شیاف رکتوم قرار داده شود. به این ترتیب اثر ماندگاری بیشتری دارد.

استفاده طولانی مدت از این دارو می‌تواند باعث تحریک و راش پوستی شود. بهترین کار این است که از این نوع دارو بیش از یک هفته استفاده نکنید.

چقدر طول می‌کشد آنتی هموروئید اثر کند؟

معمولا اثر تسکین دهنده شیاف‌های هموروئیدی در عرض چند دقیقه پس از استفاده از دارو شروع می‌شود. هنگامی که شیاف وارد راست روده می‌شود، دارو شروع به حل شدن و پراکندگی می‌کند و به مناطق آسیب دیده داخل مقعد می‌رسد. اثرات ضد درد و ضد التهابی دارو همزمان با حل شدن آن، قابل مشاهده است. بهبودی معمولا تا یک هفته بعد از شروع مصرف، اتفاق می‌افتد.

طریقه قرار دادن شیاف

برای استفاده از شیاف باید مطابق تصویر زیر دراز بکشید و یک پا را داخل شکمتان جمع کنید تا شیاف به راحتی وارد مقعد شود. در صورت نیاز می‌توانید از مقدار کمی روان کننده هم استفاده کنید. اگر در حالت ایستاده باشید هم می‌توانید با گذاشتن یک پا بالای صندلی، شیاف را در مقعد قرار دهید.

نحوه مصرف شیاف

هنگامی که شیاف هموروئید را وارد کردید، مهم است که چند دقیقه استراحت کنید. حدود پانزده دقیقه روی صندلی بنشینید یا دراز بکشید تا مطمئن شوید که دارو در داخل مقعد حل می‌شود.

عوارض احتمالی استفاده از شیاف هموروئید

این دارو عوارض چندانی را به همراه ندارد، اما ممکن است در اثر استفاده بیش از اندازه از آن اثرات جانبی دارو بروز نمایند. برخی از مهمترین عوارض جانبی شیاف آنتی هموروئید عبارتند از:

در صورت مشاهده هر یک از این علائم که تا قبل از مصرف دارو وجود نداشته اند، مصرف دارو را قطع و با پزشک مشورت نمایید.

معاینه قبل از استفاده از دارو

می توانید برای تعیین وقت معاینه و مشخص شدن شرایط بیماری با کلینیک پایتخت تماس بگیرید.

تداخل دارویی آنتی هموروئید

مصرف همزمان این شیاف با داروی مسدد بتا آدرنرژیک‌ ممنوع است. زیرا که این دارو موجب کاهش‌ جریان‌ خون‌ کبدی‌ شده و ممکن است سرعت متابولیسم لیدوکائین موجود در این دارو را کاهش دهد. همچنین مصرف سایمتیدین‌ همراه با این دارو نیز اثر مشابهی داشته و میزان تاثیر شیاف هموروئید را به شدت کاهش میدهد.

شرایط نگهداری شیاف آنتی هموروئید

این دارو باید در محیطی خشک و خنک و به دور از دسترس اطفال نگهداری شود، شیاف باید در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری شود و از یخ زدگی آن جلوگیری به عمل آید.

نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
88 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
جواد

چقدر درد داره شیاف انجام میدی؟

یکتا

سلام خسته نباشید..میشه شیاف رو نصف کرد به دو نیمه داخل مقعد گذاشت..آخه مقعدم تنگه

خوب

سلام اگر ب اشتباه ی شیاف اندازه کوچک رو به جای پشت از جلو بزنی تو به پرده آسیبی نمیزنه

علی

سلام اگر کسی شیاف را بخورد چ مشکل پیش میاد من از نفهمی خوردم فقط یک عدد آیا مشکل ایجاد می‌کند لطفاً بهم بگین

سعید

سلام‌من‌همسرم‌بارداره‌دکتر‌‌روزی‌دو‌عدد‌شیاف‌واسش‌تجویز‌کرده‌‌‌‌اینارو‌استفاده‌میکنه‌ولی‌درد‌‌شدیدی‌‌پیدا‌میکنه‌ممنون‌میشم‌راهنمایی‌کنید

....

سلام خسته نباشید من از دیروز مقعدم سوزش داره از شیاف باید استفاده کنم؟

مهدی

سلام یک هفته هست از عمل زیبای بینی میگذره هنوز مدفوع نداشتم از شیاف میتونم استفاده کنم؟

حامد

سلام من خونریزی داشتم دکتر رفتم چند تا دارو به همراه شیاف بهم داد درمان این بیماری نهایتش چند روز است

الف

سلام من ۱۹ سالم هس حدود یک هفته پیش همراه مدفوعم خون تازه دیدم دکتر رفتم برام این شیاف همراه یه پاماد تجویز کردن بعد از استفاده از این شیاف درد احساس میکنم باید قطع کنم شیافو یا عادیه؟

ناشناس

سلام
من دیابت نوع ۱ دارم
استفاده از این شیاف برام مجازه؟
چون تو موارد منع مصرف دیابت نوشته شده