نشستن طولانی چه تاثیری بر بدن دارد؟

عوارض نشستن طولانی

بدن انسان در بیشتر مواقع در حالت ایستاده عملکرد مطلوبی دارد. وقتی زیاد می‌نشینید، تغییرات فیزیکی در بدن شما شروع می‌شود.طبق تحقیقات نشستن طولانی و زیاد خطر ابتلا به مشکلات مزمن سلامتی مانند دیابت، مشکلات ستون فقرات، بیماری‌های گوارش و مقعد، بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند برای سلامت روان شما نیز مضر باشد.

اگر سبک زندگی کم تحرکی دارید، شانس بیشتری برای داشتن اضافه وزن، مشکلات گوارشی مثل یبوست و بیماری‌های مقعدی مثل بواسیر و شقاق، ابتلا به دیابت نوع 2 یا بیماری قلبی و تجربه افسردگی و اضطراب خواهید داشت. قلب و سیستم قلبی عروقی شما هنگام ایستادن موثرتر کار می‌کنند. حتی سیستم گوارش و روده شما در حالت ایستاده و هنگام تحرک، کارآمدتر عمل می‌کند.

عوارض نشستن طولانی و کم تحرکی

حتی اگر کارمند هستید و مدت زیادی در روز را نشسته‌اید، راه‌های بسیاری برای گنجاندن فعالیت بدنی در طول روز وجود دارد. زندگی کم تحرک می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک و عوارض زیادی به دنبال داشته باشد. هرچه کمتر در طول روز نشسته باشید، شانس بیشتری برای داشتن یک بدن سالم دارید.

خطرات نشستن

زیاد نشستن و اضافه وزن

حرکت دادن ماهیچه‌ها به بدن کمک می‌کند تا چربی‌ها و قندهایی را که می‌خورید هضم کند. اگر زمان زیادی را در حالت نشسته سپری می‌کنید، هضم غذا به این اندازه کارآمد نیست، بنابراین چربی‌ها و قندها را به عنوان در بدن خود نگه می‌دارید و دچار اضافه وزن می‌شوید.

حتی اگر ورزش می‌کنید اما زمان زیادی را در حالت نشسته می‌گذرانید، باز هم در خطر مشکلات سلامتی مانند سندرم متابولیک هستید. آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که برای مبارزه با خطرات نشستن بیش از حد، به 60 تا 75 دقیقه فعالیت با شدت متوسط در روز نیاز دارید.

نشستن طولانی و ضعیف شدن عضلات پا

نشستن طولانی مدت می‌تواند منجر به ضعیف شدن و تحلیل رفتن عضلات بزرگ ساق پا و لگن (باسن) شود. این عضلات بزرگ برای راه رفتن و حفظ تعادل شما مهم هستند. اگر این ماهیچه‌ها ضعیف باشند، احتمال آسیب‌دیدگی ناشی از زمین خوردن و فشار در هنگام ورزش بیشتر است.

تحلیل عضلات لگن، باسن و کمر (ستون فقرات)

درست مانند پاها و عضلات گلوتئال، باسن و کمر نیز اگر برای مدت طولانی بنشینید، از شما حمایت نمی‌کنند. نشستن باعث کوتاه شدن عضلات خم کننده ران می‌شود که می‌تواند منجر به مشکلاتی در مفاصل ران شود.

نشستن طولانی مدت می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در کمر شما شود، به خصوص اگر به طور مداوم با وضعیت نامناسب می‌شینید یا از میز و صندلی با طراحی ارگونومیک استفاده نمی‌کنید. وضعیت نامناسب نیز ممکن است باعث سلامت ضعیف ستون فقرات شود، مانند فشرده شدن دیسک های ستون فقرات، که منجر به انحطاط زودرس می‌شود و می‌تواند بسیار دردناک باشد.

نشستن صحیح پشت میز کار

به علاوه ضعیف شدن عضلات لگن می تواند ریسک ابتلا به عارضه‌هایی مثل بی اختیاری مدفوع و ادرار، بیرون زدگی مقعد و مشکلات این چنینی را افزایش دهد.

بیماری‌های گوارش و مقعد در پی نشستن زیاد

می‌دانید که یبوست و سفت شدن مدفوع یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است که در هر سنی با توجه به سبک زندگی غلط می‌تواند اتفاق بیفتد.

نشستن طولانی، کم تحرکی و عدم مصرف فیبر و مایعات کافی در طول روز از عواملی هستند که باعث سفتی مدفوع و یبوست می‌شوند. اگر یبوست به موقع درمان نشود، می‌تواند عوارضی مثل هموروئید خارجی و داخلی، بیرون زدگی مقعد، زخم و شقاق مقعد داشته باشد. برای پیشگیری از ابتلا به یبوست و بیماری‌های مقعدی، باید سبک زندگی خود را تغییر دهید و در طی روز تحرک کافی داشته باشید.

بیماری مقعد

کلینیک پایتخت یکی از بهترین مراکز درمان بیماری‌های مقعد و نشیمنگاه در تهران است. این مرکز با استفاده از کم عارضه‌ترین روش درمان، یعنی لیزر درمانی و بدون اینکه بیمار درد و خونریزی را احساس کند، مشکلات بواسیر یا هموروئید، شقاق مقعد، فیستول، کیست مویی و زگیل تناسلی را در کمتر از نیم ساعت و بدون اتلاف وقت و با نتیجه‌ای قطعی، درمان می‌کند.

اضطراب و افسردگی

ما هنوز ارتباط دقیق بین نشستن و سلامت روان درک نمی‌کنیم، اما می‌دانیم که خطر اضطراب و افسردگی در افرادی که بیشتر می‌نشینند بیشتر است. این ممکن است به این دلیل باشد که افرادی که زمان زیادی را به صورت نشسته می‌گذرانند، اثرات مثبت فعالیت بدنی و تناسب اندام را از دست می‌دهند. اگر چنین است، بلند شدن و حرکت کردن هر یک ساعت به مدت 5 دقیقه، ممکن است کمک کند.

افزایش ریسک ابتلا به سرطان

مطالعات جدید نشان می‌دهد که خطرات نشستن زیاد شامل افزایش شانس ابتلا به برخی از انواع سرطان از جمله سرطان ریه، رحم و روده بزرگ و سرطان مقعد است. هنوز علت دقیق این موضوع مشخص نیست.

خطر بیماری قلبی با نشستن‌های طولانی

نشستن طولانی مدت با بیماری قلبی مرتبط است. یک مطالعه نشان داد مردانی که بیش از 23 ساعت در هفته تلویزیون تماشا می‌کنند، 64 درصد بیشتر از مردانی که تنها 11 ساعت در هفته تلویزیون تماشا می‌کنند، در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند.

برخی از کارشناسان می‌گویند افرادی که فعالیت ندارند و برای مدت طولانی می‌نشینند، 147 درصد بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته هستند.

دیابت

مطالعات نشان داده که حتی پنج روز دراز کشیدن در رختخواب می‌تواند منجر به افزایش مقاومت به انسولین در بدن شما شود (این امر باعث می‌شود قند خون شما بیشتر از حد مجاز افزایش یابد.) همچنین افرادی که زمان بیشتری را در حالت نشسته می‌گذرانند، 112 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

واریسی شدن رگ‌ها به دلیل نشستن زیاد

نشستن طولانی مدت می‌تواند منجر به واریس یا رگ‌های عنکبوتی (نسخه کوچکتر واریس) شود. این به این دلیل است که نشستن باعث تجمع خون در باسن و پاهای شما می‌شود. وریدهای واریسی معمولاً خطرناک نیستند. در موارد نادر، آن‌ها می‌توانند منجر به لخته شدن خون شوند که می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

بواسیر یا هموروئید هم نوعی واریس است که در عروق دیواره مقعد اتفاق می‌افتد.

گرفتگی و درد گردن و شانه‌ها

اگر بیشتر زمان خود را در حالت خمیده روی صندلی و صفحه کلید کامپیوتر بگذرانید، دور از انتظار نیست که درد و گرفتگی در گردن و شانه‌های خود احساس کنید.

ترومبوز سیاهرگی عمقی

نشستن بیش از حد طولانی می‌تواند باعث ترومبوز ورید عمقی (DVT) شود، به عنوان مثال در یک هواپیما یا سفر طولانی با ماشین. ترومبوز ورید عمقی یک لخته خونی است که در وریدهای پای شما ایجاد می‌شود.

DVT یک مشکل جدی است، زیرا اگر بخشی از یک لخته خون در ورید پا شکسته شود و حرکت کند، می‌تواند جریان خون را به سایر قسمت‌های بدن از جمله ریه‌ها قطع کند که می‌تواند باعث آمبولی ریه شود. این یک اورژانس پزشکی است که می‌تواند منجر به عوارض بزرگ یا حتی مرگ شود.

چگونه با عوارض زیاد نشستن مقابله کنیم؟

تنها با کاهش زمان نشستن و ایجاد وقفه در نشستن‌های طولانی می‌توانید عوارض آن را کاهش دهید. رعایت نکات زیر به شما در کاهش عوارض نشستن کمک می‌کند:

پیشگیری عوارض نشستن
  • اگر پشت میز می‌شینید، سعی کنید هر نیم ساعت 5 دقیقه بایستید یا راه بروید
  • هنگام تماشای تلویزیون، در زمان استراحت تبلیغات تلویزیونی بایستید و حرکت کنید
  • در حالت نشسته مرتب ساق پاهایتان را حرکت دهید تا خون جریان یابد
  • سطل زباله را از میز خود دور کنید تا مجبور شوید برای دور انداختن زباله‌ها کمی راه بروید
  • هنگام صحبت کردن با تلفن بایستید یا راه بروید
  • تا حد امکان از پله‌ استفاده کنید
  • در صورت امکان پیاده یا با دوچرخه به محل کارتان بروید
  • اگر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید، بجای نشستن، بایستید
  • اگر مدت زیادی را می‌شینید، حتما ورزش را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید

منبع خارجی: www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/the-dangers-of-sitting

نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments