دلایل ایجاد و روش‌های درمان کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال (pilonidal sinus) همان سینوسی است که معمولا مو دار است و زیر پوست بین کفل ها کمی بالاتر از خط مقعد ایجاد می‌شود. سینوس بصورت عمودی بین کفل ها ایجاد می‌شود و به ندرت در نواحی دیگر بدن رخ می‌دهد و مستعد عفونت است. معمولا تنها راه درمان کیست مویی مقعدی خارج کردن کیست به روش جراحی می‌باشد.

درمان دارویی و یا گیاهی سینوس روش های قابل اطمینانی برای درمان ریشه ای این عارضه نیستند و به جز موارد اندکی، تنها به کاهش التهاب بیماری آن هم بصورت موقت کمک می کنند. بیماران معمولا نگران هزینه جراحی و لیزر کیست مویی هستند که در صفحه مربوطه به آن پرداخته ایم.

بیماری سینوس پیلونیدال یا کیست مویی چیست؟

سینوس یک کانال باریک غیرعادی در بدن شما است و مسیر آن معمولا از مرکز عفونت در بافت های عمیق تر به سطح پوست می‌باشد, بدین معنی که چرک هر از گاهی به پوست منتقل و تخلیه میشود. اما در صورتیکه سوراخ‌های سطح پوست بسته شوند، ترشحات داخل حفره پیلونیدال تجمع پیدا می‌کنند و منجر به ایجاد آبسه می‌شوند.

دلایل ایجاد کیست مویی چیست؟

دلیل واقعی سینوس پیلونیدال هنوز مشخص نیست و فرضیه های مختلفی وجود دارد. برای مثال فرضیه ای میگوید این یک ناهنجاری جزئی مادرزادی بین کفل ها است و به همین خاطر بین افراد خانواده رخ میدهد. ناهنجاری در این بخش از پوست بخاطر این است که مو به جای بیرون آمدن به درون پوست رشد میکند. این بیماری در افراد پرمو و کسانی که به سبب شغلشان، ساعات زیادی از روز را در حالت نشسته هستند، بیشتر دیده می‌شود.

فرضیه دیگر میگوید در اثر فشار یا اصطکاک پوست بین کفل ها , گودی یا فرورفتگی پيدا ميكند و این خود مسئول فشرده شدن و رشد مو به درون و ایجاد کیسه یا غده ی چرکی میشود.

دلیل هرچه باشد، زمانیکه مو در پوست گیر کند باعث خارش و التهاب میشود. پوست ملتهب هم عفونت ميكند و پس از مدتی عفونت دائمی و تکراری میشود. سپس عفونت منجر به سینوسی میشود که دارای قطعاتی از مو است.

چه کسانی دچار کیست پیلونیدال می‌شوند؟

در انگلستان از هر صد هزار نفر حدود 26 نفر دچار کیست مویی پایین کمر می‌شوند و در کودکان و افراد بالای 40 سال نادر و برای مردان چهار برابر زنان رخ می‌دهد (چون بیش از زنان مو دارند)

یک سری عوامل نیز در ایجاد این مشکل دخیل هستند مانند:

• شغلی که نشستن زیاد از حد لازم دارد
  • چاقی یا وزن زیاد
  • خارش یا آسیب دیدگی دائمی محل
  • کفل پر از مو
  • سابقه خانوادگی
  • مشکلات هورمونی

این مشکل در قدیم به “صندلی جیپ” معروف بود چون بین رانندگان جیپ های ارتش متداول بود , احتمالا به خاطر ساعت ها رانندگی و بالا و پایین جستن که منجر به خارش و جراحت جزئی و فشار به کفل ها بوده است.

علائم کیست مویی

سینوس پیلونیدال در وحله اول علائمی ندارد و شخص از وجود آن بی اطلاع است. بعضی ها در ابتدا و هنگام شستشو احساس توده‌ای بی درد در محل می‌کنند. در واقع علائم این بیماری زمانی ظاهر می‌شود که کیست عفونی شده و تبدیل به آبسه شود.

علائم نوع حاد

در صورتیکه بیماری حاد و مزمن شود، می‌تواند علایم زیر را داشته باشد:

• احساس درد و قرمزی
  • چرک و ترشح
  • درد هنگام نشستن
  • تب و لرز

علائم نوع مزمن

از هر ده نفر حدود چهار نفر دچار سینوس پیلونیدال تکراری میشوند و درد ناشي از آن كمتر از مورد حاد است چون معمولا مقداري چرك از سينوس خارج و فشار كمتر ميشود و هرچند عفونت كاملا رفع نميشود ولي درد كاهش مي يابد  و آنچنان شديد نخواهد بود. بنابراين علائم درد و تخليه چرك براي مدت طولاني ادامه خواهد داشت و هر از گاهي عود ميكند تا سينوس طي جراحي درمان شود.

روش‌های درمان کیست مویی

اگر علائمی وجود ندارد: درصورتیکه علائمی موجود نباشد توصیه می‌شود سریعا موها تراشیده و محل عاری از مو و تمیز نگهداری شود و با مصرف داروها و استفاده از روش های خانگی باید بیماری را کنترل و درمان کرد.

اگر علائم حاد باشد: درمان با دارو و به روش خانگی به هیچ عنوان قطعی نیست و در اکثر مواقع برای کاهش عفونت و التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت عفونت باید داروهای آنتی بیوتیک مصرف شود و برای رفع درد مسکن هایی مانند پاراسیتامول و یا آیبوپروفن تجویز می‌شوند. عمل کیست مویی و جراحی با لیزر در این مرحله احتمالی است.

در اکثر موارد عمل جراحی به عنوان درمان قطعی این عارضه شناخته می شود که شامل جراحی باز و بسته و در نوع کم تهاجمی و آسان تر جراحی با لیزر است. پزشک بیمار را از مزایا و معایب هر یک از این روش ها مطلع می کند و ما هم در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

لیزر کیست مویی

• عمل جراحی باز: در درمان کیست مویی با روش جراحی باز، بخشی از پوست پیرامون این عارضه با چاقو برش میخورد و عفونت خارج می شود. در این روش زخم بسته نمیشود تا بطور طبیعی التیام یابد که معمولا چندین هفته طول میکشد و باید کاملا طبق دستور پزشک از آن مراقبت شود. مزیت این روش در این است که به دلیل حذف کل بافت ملتهب و درگیر بیماری، احتمال عود مجدد بسیار کم است.
  • جراحی بسته: بدین معنا است که فقط بخش سینوس یا کیست برداشته میشود. در این روش برش سینوس تقریبا بیضی شکل است و سپس دو طرف برش به هم رسانده و بخیه می خورد. مزیت این روش در صورت موفقیت این است که زخم سریع تر التیام مییابد ولی احتمال برگشت سینوس و یا عفونت محل در مقایسه با روش اول بیشتر است. البته درصورتیکه بخیه از بین کفل ها به بیرون زده شود خطرهای احتمالی کمتر خواهند بود.
  • تکنیک جراحی پلاستیک: در بعضی موارد که سینوس تکراری و گسترده است برای برداشتن سینوس و پوست پیرامون جراحی پلاستیک توصیه میشود.
  • جراحی کیست مویی با لیزر: در عصر حاضر به دلیل پیشرفت علم پزشکی و پیدایش روش های نوین درمانی، بیماران دیگر ملزم به تحمل مشکلات جراحی به روش های قدیمی و تحمل درد و ناراحتی های بعد از آن نیستند. درمان کیست مویی بدون جراحی و با لیزر که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان روشی قطعی و بدون بازگشت شناخته شده و نیازی به بیهوشی یا بستری شدن در بیمارستان را نخواهد داشت. روش لیزر کیست مویی مزایای بی شماری در مقایسه با سایر درمانها دارد که عدم ایجاد درد و خونریزی، عدم نیاز به پانسمان و همچنین کوتاه و آسان شدن دوران نقاهت از مهم ترین امتیازات این روش شمرده می‌شود.

دوره‌ی پس از لیزر و عمل کیست مویی

مراقبت بعد از عمل باید طبق دستور پزشک و بسته به نوع جراحی انجام شود تا از عود مجدد بیماری و یا بروز عفونت جلوگیری شود. زخم باید کاملا تمیز و عاری از مو نگهداری شود. طبق توصیه ی جراحان معمولا باید زخم را حتی پس از التیام عاری از مو نگه داشت و هر چند هفته یک بار موها را به روش های گوناگون از بین برد که در این صورت احتمال برگشت بیماری کاهش می یابد.

همچنین رعایت بهداشت فردی، استفاده از توالت فرنگی تا چند روز بعد از جراحی و نشستن صحیح از موارد دیگری است که باید رعایت شود. اگر شما هم برای انتخاب روش جراحی و لیزر کیست مویی سر دو راهی قرار گرفتید، بهتر اسن با مشورت پزشک یک روش را انتخاب کنید.

چرا کیست مویی ایجاد می‌شود؟

علت دقیق آن مشخص نیست اما عواملی مثل نشستن زیاد، اضافه وزن، مشکلات هورمونی، پوشیدن لباس‌های تنگ و پرمویی در ایجاد این عارضه تاثیرگذارند.

روش‌های درمانی کیست‌مویی چیست؟

قطعی‌ترین درمان کیست مویی روش‌های جراحی و لیزر است و درمان‌های خانگی و دارویی موقتا علائم بیماری را کاهش می‌دهد.

لیزر کیست مویی نیاز به بیهوشی دارد؟

خیر، این جراحی تحت بی حسی موضعی و در کمتر از نیم ساعت انجام می‌شود.

در جراحی کیست مویی با لیزر در موضع بیماری برش ایجاد می‌شود؟

بله، بوسیله اشعه لیزر در موضع بیماری برش ظریفی بدون آسیب به بافت اطراف ایجاد می‌شود تا کیست مویی بطور کامل برداشته شود.

قبل از عمل کیست مویی چه کارهایی باید انجام شود؟

اگر عفونت کیست شدید باشد پزشک چند روز قبل از جراحی مصرف آنتی بیوتیک را توصیه می‌کند. همچنین اصلاح موهای زائد ناحیه مقعد قبل از عمل باید انجام شود.

احتمال عود مجدد بیماری بعد از لیزر وجود دارد؟

در صورتیکه مراقبت‌های لازم انجام شود احتمال بازگشت کیست مویی بعد از لیزر بسیار پایین تر از سایر روش‌ها است.

آیا بعد از عمل لیزر نیاز به استراحت مطلق است؟

خیر، بیمار بعد از این عمل می‌تواند به فعالیت‌های روزانه خود بازگردد.

در جراحی کیست مویی با لیزر نیاز به بخیه است؟

جراحی با لیزر کیست مویی طبق تشخیص پزشک هم بصورت باز و هم بصورت بسته (بخیه) انجام می‌شود.

آیا جای زخم در روش لیزر باقی می‌ماند؟

در این روش برش بسیار ظریف تر از جراحی است و به همین دلیل محل زخم یا اسکار بسیار کوچک خواهد بود که بعد از مدتی با استفاده از پماد می‌تواند برطرف شود.

پزشکان مجموعه شما خانم هستند؟

خیر اما برای راحتی بیماران خانم، دستیاران پزشک خانم در مجموعه حضور دارند که آماده سازی بیمار قبل از عمل به عهده آنهاست.

آدرس: تهران، میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5
حمیدرضا

سلام دکتر من موبرگشتی داشتم کوچیک بود رفتم دکتر موهارو تخلیه کرد احتمال خوب شدن هست؟یا باید عمل کنم

حمید

سلام.
وقت بخیر.
ی چیزی روی باسنم دراومده و بزرگ شده.
تازگیا درد داره و چرک میده بیرون.
شنیدم کیست مویی بعدازدنبالچه میزنه.
امااین روباسنه.
ی دکتررفتم میگه چربیه.
سونوگرافی دادم میگه کیست موییه.
ب نظرشماکیست مویی هرجایی میتونه دربیاد؟
ممنون

مینا

سلام خسته نباشید،دکتر من چند وقتی هست که متوجه احساس درد در ناحیه دمبالچه شدم،گاهی اوقات یه سوراخ خیییلی ریز در میاد و درد میگیره بعد خوب میشه،دوباره چند وقت بعدش همونجوری میشه و خوب میشه،ممکن هست که این از علائم کیست مویب باشه؟

فاطمه

سلام وقتتون بخیر
من سه ساله به سینوس پیلونیدال مبتلا شدم یه مدتی چرک سفید میومد و قطع شد اما همچنان وقتی روی دنبالچه میشینم به شدت درد میکنه امسال کنکور دارم و فردا نوبت دکتر دارم که برم نوبت جراحی بزاره اصلا راضی نیستم که عمل جراحی کنم به نظر شما ایرادی نداره من امسال هم عمل نکنم و تابستون برای لیزر بیام تهران؟

الهام

جواد

سلام خسته نباشید خیلی خیلی خیلی ممنون از شما دکتر صبور و مهربان که تک تک سوال رو جواب میدید….. جناب دکتر میشه قیمت لیزر درمانی.، مو برگشتی رو بگید…. بازم ممنونم از شما

طاها

سلام و خسته نباشید آقای دکتر روز شنبه حدود 12 ساعت در ماشین نشسته بودم که صندلی وضعیت مناسبی نداشت…تا کنون هیچوقت سابقه درد و ورم و غیره به هیچ عنوان نداشتم….از روز 2 شنبه تا 5 شنبه درد کمی داشتم که فکر میکردم اسپاسم عضلانیه در این مدت پیاده روی نزدیک به 6 کیلومتر هر روز داشتم …تا روز 5 شنبه که شب بعد از پیاده روی دچار درد زیادی شدم و تا صبح نخوابیدم و کیسه اب بسیار داغی استفاده کردم …بعد صبح متوجه شدم که ورم ایجاد شده کم تر شده و بسیاری از چرک و خونآبه… Read more »

مسعود

سلام اقای دکتر وقت بخیر.
ممنون از توضیحاتتون.
خواستم بدونم اگر کیست نویی هنوز شامل علائمی مثل درد یا خروج چرک و غیره نشده یا به اصطلاح هنوز عارضه ها رو نشون نداده ،ایا باز هم شما ترجیح میدید که عمل انجام بشه ؟و ایا با اسن وضعیت شرتیط میتونه بهتر باشه که هنوز عارضه عود نکروده است ؟ خیلی ممنونم

فرهاد

سلام اقای دکتر من 4 ماه به بیماری کیست مویی مبتلا شدم نه دردی دارم هیچی حس نمیکنم فقط بعضی وقتا عفونت میاد به دکتر هم مراجعه کردم عمل را پیشنهاد دادن خواستم بپرسم من عمل نکنم چیزی نمیشه فقط تمیز نگه اش دارم درد ندارم هیچی حس نمیکنم فقط از سوراخ ان ناحیه عفونت و بعضی موقع ها هم چند قطره خون ریزی میکنه ممنون میشم جواب بدید با تشکر.

پریا

سلام من دوسال پیش سینوس داشتم یکبار بهار عمل کردم و تقریبا خوب شد دوباره تو همون سال تابستون رفتم دکتر گفت باید دوباره عمل بشه و دوباره اون درد و کشیدم.. بعدش دیگه دکتر نرفتم و لیزر میکردم ..خوب بود تا الان که با اینکه لیزر میرم ولی ترشحات هست و همچنین درد ..یک سوراخ کوچکی هم وجود داره ..الان دیگه نمیدونم باید چیکار کنم؟ پیشنهادتون چیه؟

Would love your thoughts, please comment.x
()