درد مقعد چیست، دلایل گوناگون و راه درمان درد مقعدی؟

درد مقعد در واقع احساس ناراحتی در مقعد یا انتهای رکتوم است كه قبل، هنگام یا بعد از انجام اجابت مزاج پیش می‌آید و شدت آن از كم شروع و گاهی آنچنان زیاد میشود كه شخص قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود نخواهد بود. این درد دلایل زیادی دارد كه اكثرا عمومی است. اگر درد مقعد طی 24 تا 48 ساعت رفع نشد می بایست توسط پزشك بررسی شود. همچنین اگر درد مقعدی همراه با تب باشد، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. شایع ترین دلایل و بهترین راه‌های درمان درد مقعدی را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

مراجعه فوری برای درمان درد مقعد

برای درمان فوری درد مقعد از طریق شماره های زیر با کلینیک تماس بگیرید.

عمومی‌ترین دلایل درد مقعد چیست؟

در اکثر مواقع علل ایجاد کننده درد مقعد خیلی خطرناک نیستند اما به دلیل وجود اعصاب زیاد در این ناحیه، درد می‌تواند شدید باشد. علت درد در مقعد معمولا با انجام معاینات پزشکی قابل تشخیص است. شایع ترین دلایل درد مقعدی را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

یبوست مزمن

یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی یبوست و خشکی مدفوع است که باعث ایجاد مشکلاتی در دفع می‌شود. این عارضه معمولا به علت کم آبی بدن و مصرف فیبر کم بروز پیدا می‌کند. اگر یبوست بیشتر از یک هفته ادامه پیدا کند، مزمن است و علاوه بر ایجاد درد هنگام دفع، منجر به بروز مشکلاتی مثل بواسیر یا هموروئید هم خواهد شد.

هموروئید ترومبوزه خارجی

هموروئید ترومبوزه خارجی، لخته شدن خون در كیسه ای خونی (عروق هموروئیدی) درست خارج از مقعد می‌باشد که شرایط دردناکی ایجاد می‌کند. درد بصورت ناگهانی با دفع مدفوع یا حتی هنگام نشستن شروع شده و میتواند طی 48 ساعت بعدی شدیدتر شود، ولی كم كم طی چند روز فروكش می كند.

اگر عروق هموروئیدی دچار پارگی شوند، خونریزی مشاهده می‌شود. برای درمان بواسیر یا هموروئید یا آن را به کمک روش های لیزر و جراحی برداشته و یا به كمك وان آب گرم، داروی مسكن یا نرم كننده‌های مدفوع آن را تسكین می‌دهند. برداشتن بواسیر ترومبوزه یا بیرون زده غالبا تنها راه درمان قطعی این عارضه است.

درمان هموروئید با لیزر معمولا سریع و قابل تحمل است و می‌توان آن را بصورت سرپایی و در کلینیک یا مطب پزشک انجام داد.

اما روش‌های عمل جراحی بواسیر به دلیل دوران نقاهت طولانی و مراقبت های سخت بعد از عمل، کمتر مورد استقبال بیماران قرار می‌گیرد و تا حدی منسوخ شده است.

شقاق مقعد

شقاق مقعد شکاف بیضی شکل کوچکی در سر مقعد است که باعث درد و خون ریزی هنگام اجابت مزاج می شود. شقاق برای اکثر مردم تقریبا یک چیز عادی است ولی غالبا با بواسیر که آن هم با درد و خون ریزی همراه است اشتباه گرفته می‌شود.

با توجه به اینکه عمق زخم شقاق چقدر است، این بیماری می‌تواند حاد یا مزمن باشد. بهترین درمان برای شقاق حاد، نرم كردن مدفوع به کمک رژیم غذایی فیبر دار، كرم های موضعی و وان آب گرم (حمام سیتز) برای 10 الی 20 دقیقه چند بار در روز (مخصوصا پس از اجابت) است. وان آب تسكین دهنده و آرام بخش عضلات مقعد است تا بهبودی كامل بدست آید.

اما شقاق های مزمن اغلب نیاز به جراحی و لیزر پیدا می‌کنند و درمان آنها با روش های دارویی و خانگی ممکن نیست. درمان شقاق با لیزر بهترین راه درمان این عارضه است که در صفحه مربوطه می‌توانید با نحوه انجام و مزایای آن بیشتر آشنا شوید.

اکثر شقاق‌ها (85 الی 90 درصد) در پشت مقعد و 10 الی 15 درصد در جلو و برای تعداد معدودی هم در جلو و هم در عقب مقعد رخ می‌دهد. شقاقی که در محل دیگری واقع باشد مربوط به بیماری های دیگری است که باید بیشتر بررسی شود.

آبسه و فیستول

آبسه مقعد، حفره ایست عفونی پر از چرک در كنار مقعد یا ركتوم. فیستول مجرایی است كه زیر پوست تشكیل و غدد عفونی مسدود شده را به بخش آبسه شده متصل می‌كند. درمان آبسه در اكثر موارد با تخلیه و جراحی غالبا ضروری است. جراحی هرچند راحت و ساده است ولی بعضی مواقع پیچیده شده و امكان جراحی در چند مرحله وجود دارد.

مطلب مرتبط: درمان فیستول با لیزر بدون بازگشت و سرپایی

برای درمان عارضه‌تان مشاوره بگیرید

می‌توانید برای درمان بیماری‌تان در واتساپ از کارشناسان ما مشاوره بگیرید.

عفونت‌های قارچی یا بیماری‌های مقاربتی

بیمارانی كه دچار عفونت قارچی یا بیماری مقاربتی شده‌اند علائم درد بلند مدت از ملایم تا شدید در مقعد یا اطراف آن خواهند داشت و این هیچ ارتباطی با اجابت ندارد. بیماری‌های مقاربتی شامل سوزاك، كلامیدیا، تبخال، سفلیس و غیره می‌شود. این بیماران از خون ریزی كم، ترشح عفونی و خارش رنج می‌برند. درمان معمولا از طریق آنتی بیوتیك یا ضدقارچ از نوع خوردنی یا پماد می‌باشد.

بیماری‌های پوستی

اختلالات پوستی كه در دیگر نقاط بدن رخ می‌دهند مانند زگیل یا پسوریازیس میتوانند در مقعد هم ایجاد شوند. هنگام ابتلا به زگیل مقعدی و تناسلی بیمار دچار خارش، خون ریزی و به علاوه دردی كه آمد و رفت دارد میشود. راه حل، تشخیص زود هنگام جهت درمان مناسب می‌باشد و در بعضی موارد نمونه برداری از پوست لازم است. درمان بستگی به ارزیابی نمونه و تشخیص پزشک دارد.

کیست مویی یا سینوس

کیست مویی به معنی بازگشت مو به زیر پوست و تشکیل آبسه و عفونت دردناک است. این عارضه اغلب در زیر پوست بالای مقعد ایجاد می‌شود و همراه با درد و التهاب است که گاها با درد مقعد اشتباه گرفته می‌شود.

بیماری های التهابی روده

بیماری های التهابی روده مثل کرون و کولیت که منجر به التهاب جداره روده بزرگ و کوچک می‌شوند، می توانند منجر به اسهال، یبوست، تهوع، گرفتگی عضلات شکم و حتی حرکات دردناک روده یا درد مقعد شوند.

سرطان

هرچند اكثر دردهای مقعد خوش خیم هستند ولی تومورها پس از مدتی شروع به درد ، خون ریزی ، چركین و غالبا تغییر در حالت اجابت می‌شوند. هر نوع درد یا خونریزی مقعدی كه التیام نیابد و طی زمان بدتر شود باید توسط پزشك بررسی گردد.

سرطان مقعد یا تومورهای دیگر می‌توانند به شیمی درمانی، پرتونگاری و یا جراحی نیاز پیدا كنند. پزشك در وحله اول معاینه دقیق و كامل توسط آنوسكوپی (معاینه مقعد با دوربین ریز چراغ دار) و نمونه برداری از جرم می‌كند. اگر درد زیاد اجازه نمی‌دهد تست در مطب دكتر انجام شود، مورد در اتاق عمل طی بیهوشی صورت می‌گیرد تا احتمال سرطان رد شود.

درمان درد در مقعد

در ابتدا اشاره کردیم که درد مقعد می‌تواند ناشی از علل گوناگونی باشد و قبل از اقدام به هرگونه درمان باید علت این عارضه شناسایی شود. بنابراین نمی‌توان یک نسخه درمانی را برای درمان همه موارد درد مقعد تجویز کرد. درد مقعد می تواند هشداری از یک بیماری کم خطر یا یک بیماری جدی باشد و به همین دلیل نباید از کنار آن ساده عبور کنید.

مراجعه به موقع به یک پزشک متخصص گوارش یا جراح عمومی برای تشخیص علت این عارضه و درمان سریع آن یک امر ضروری است. همچنین اگر همراه با درد علائم دیگری مثل بیرون زدگی، خونریزی، سوزش و عدم دفع کامل مدفوع را احساس می کنید، باید بصورت اورژانسی برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

آدرس: تهران، میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5
نام حمیده

سلام من بعد هر بار مدفوع دچار درد مقعد تا چند روز میشم چه کنم

mohammad

سلام من دو روزه که مقعدم درد میکنه و خونریزی یا برامدگی هم نداشتم ولی قبلش اسهال داشتم ایا ممکنه درد بخاطر اسهال باشه؟

mohammad

خیلی ممنون خوب شد

الهه

سلام وقت بخیر من چند رو مقعدم موقع نشستن یا دراز کشیدن درد میکنه دفعم خوبه خونریزی هم ندارم ممنون میشم راهنماییم کنید

فرهاد

سلام دکتر سه روزه که بعد از دستشویی رفتن درد زیادی تو مقعدم حس میکنم اما علائم دیگه ای ندارم لطفا راهنماییم کنید

شاه محمدی

سلام خیلی مقعدم درد میکنه اصلا نمیتونم بشینم از دیروز که دفع سخت داشتم اینجوریم خواهش میکنم بگید دلیلش چیه

تححاه

سلام ببخشید من یه ساله ک پریود میشم ولی دو سه ماهه ک خیلی خیلی کم میشم درمانش چیه

نوید

سلام روزتون بخیر من از دیروز که دفع انجام دادم مفعدم درد میکنه و وقتی میشنم دردش بیشتره لطفا راهنمایی کنید

محمد

باسلام
دو سه روزه مقعدم درد میکنه خونریزی ندارم و برای دفع مدفوع هم مشکلی ندارم, وقتی میشینم یا دراز میکشم درد میکنه, وقتی راه میرم زیاد احساس درد نمیکنم, هرچی راه میرم دردش کمتر میشه,احساس میکنم یه زائده کوچک هم اومده بیرون که وقتی بهش دست میزنم یه کم دردم میگیره, به داخل که فشارش میدم دردم کم میشه,
ممنون میشم راهنمایی بفرمائید,

دوست

سلام من از مقعد رابطه داشتم‌و پارگی داشتم و باعث یبوست شده و این که احساس برامدگی هم دارم از طرفی خونم مشاهده میکنم و اینکه پاهامم‌درد میکنه چه مشکلی پیش متونه اومده باشه؟

مهری

سلام من تو زایمان اولم پارگی شدید داشتم تقریبا ۷یا۸ماهی از مقعدم موقعه مدفوع خونریزی داشتم از اون روز تا الان وقتی میرم دستشویی خیلی ازیت می کشم سوزش دارم

Would love your thoughts, please comment.x
()