عوارض رابطه مقعدی چیست؟ نزدیکی از پشت و حاملگی

رابطه مقعدی

رابطه مقعدی یا آنال، نوعی از رابطه جنسی است که طی آن بجای واژن از مقعد برای وارد کردن انگشت، آلت تناسلی و غیره استفاده می‌شود. این رابطه معمول نیست اما با این حال برخی از افراد تمایل زیادی به انجام آن دارند. با توجه به حساسیت بالای مقعد و وجود عروق خونی در این ناحیه، برقراری رابطه از پشت می‌تواند منجر به بروز عارضه‌های بسیاری شود که شقاق و بواسیر از شایع‌ترین عوارض آن است. در این مقاله قصد داریم به بررسی رابطه آنال و چگونگی ارتباط آن با هموروئید بپردازیم :

آمیزش جنسی مقعدی

رابطه از پشت یا آمیزش مقعدی به معنای استفاده از مقعد به عنوان عضو جنسی است و در آن دخول از طریق وارد کردن آلت تناسلی به مقعد صورت می‌گیرد. برخی از افراد از سکس مقعدی لذت می‌برند و در مقابل افراد زیادی اصلا تمایلی به انجام آن ندارند.

باید بدانید که ساختار مقعد و حالت ارتجاعی آن مشابه واژن نیست و به همین دلیل برقراری رابطه مقعدی می‌تواند باعث ایجاد آسیب در بافت مقعد شود و درد و عوارض زیادی برای فرد ایجاد کند.

مرتبط: واژن چیست؟ با عکس

رابطه مقعدی بعد از چند وقت قابل تشخیص است؟

اگر تعداد دفعاتی که آمیزش مقعدی داشته‌اید کم باشد، تشخیص رابطه مقعدی کار آسانی نیست و معمولا بعد از گذشت 24 تا 48 ساعت عضلات مقعد به حالت اولیه خود باز می‌گردند. اما در صورتیکه یک خانم مکررا رابطه جنسی از پشت داشته باشد، عضلات مقعد از حالت عادی خود خارج شده و با انجام معاینه فیزیکی به راحتی قابل تشخیص هستند. زیرا این امر باعث گشاد شدن مقعد و تغییر حالت آن می‌شود.

رابطه مقعدی و حاملگی

بارداری تنها زمانی اتفاق می‌افتد که مایع منی به داخل واژن وارد شود. از آنجایی که مقعد به اندام‌های تناسلی شما متصل نیست، رابطه مقعدی نمی‌تواند مستقیماً باعث بارداری شود. اما هنوز هم ممکن است مایع منی بصورت تصادفی در بیرون از مقعد و نزدیک واژن ریخته شود. انگشتان و دست‌ها نیز می‌توانند با حرکت دادن مایع منی به سمت فرج، این احتمال را افزایش دهند.

به همین دلیل استفاده از کاندوم در هر نوع از رابطه جنسی پیشنهاد می‌شود.

Pregnancy can only happen if semen gets inside the vagina. Since your anus isn’t connected to your reproductive organs, anal sex can’t directly cause pregnancy. But it’s still possible for semen to get into the vagina during anal sex — if the guy ejaculates into or near the anus, and the semen leaks from there down onto the vulva. Fingers and hands could make this more likely, too, by moving semen towards the vulva.

www.plannedparenthood.org.

عوارض و خطرات رابطه از پشت

رابطه از پشت یا سکس مقعدی می‌تواند ریسک انتقال بیماری‌ها را افزایش دهد و به سبب آلوده بودن مقعد می‌تواند برای هر دو طرف مضر باشد و باعث بیماری‌های مقاربتی شود. اما بیماری‌ها تنها عوارض این رابطه نیستند. انجام چنین رابطه‌ای می‌تواند به شدت زندگی زوجین را تحت تاثیر قرار دهد که مهم‌ترین مضرات آن به شرح زیر است:

خطرات رابطه مقعدی

آیا رابطه مقعدی باعث هموروئید می‌شود؟

پاسخ مثبت است، یکی از مهم‌ترین علل بواسیر در زنان جوانتر، رابطه جنسی مقعدی است. علت اصلی پدید آمدن هموروئید، اعمال فشار به عروق مقعد در اثر عوامل مختلف است که شامل زایمان، یبوست، بلند کردن جسم سنگین، رابطه مقعدی و غیره می‌شود.

مطلب مرتبط: بواسیر چیست؟ – درمان بواسیر

ساختار مقعد برخلاف واژن آمادگی رابطه را نداشته و قابلیت انعطاف پذیری و کشیدگی را ندارد، بنابراین آمیزش جنسی مقعدی می‌تواند عروق را تحت فشار قرار داده و زمینه را برای هموروئید فراهم کند. این آمیزش جنسی به خصوص برای افرادی که قبلاً سابقه هموروئید داشته‌اند، مضر است زیرا احتمال عود مجدد را به شدت افزایش می‌دهد.

سرد مزاجی و بی میلی جنسی

از آنجایی که اغلب زنان از طریق رابطه جنسی مقعدی به ارگاسم نمی‌رسند و معمولا درد و ناراحتی را در این نوع رابطه احساس می‌کنند، در نتیجه به مرور زمان دچار سرد مزاجی می‌شوند.

بی اختیاری مدفوع

مقعد بر خلاف واژن قابلیت ارتجاعی و لغزندگی ندارد و مایع روان کننده ترشح نمی‌کند. در نتیجه به مرور و با تکرار این نوع رابطه عضلات اسفنکتر مقعدی که وظیفه جمع و باز شدن مقعد را به عهده دارن، آسیب دیده و بی اختیاری مدفوع ایجاد می‌شود.

شقاق یا زخم مقعد

شقاق یا فیشر مقعد اصطلاح پزشکی برای نوعی از پارگی‌های پوستی ریز در پوشش مقعد است. زخم‌های شقاق کوچک هستند اما می‌توانند به اندازه‌ای عمیق باشند که باعث درد شدید و خونریزی قرمز روشن در حین و بعد از رابطه جنسی مقعدی و حرکات روده شوند.

مطلب مرتبط: شقاق چیست؟

مقعد عضو حساسی است و ورود آلت تناسلی به آن می‌تواند فشار بسیار زیادی در این ناحیه ایجاد کند که منجر به پارگی دیواره و بروز زخم مقعدی یا شقاق شود. این عارضه با معمولا با درد و خونریزی زیادی همراه است و اگر در مراحل ابتدایی درمان نشود، باید از روش‌های جراحی و لیزر برای درمان شقاق استفاده کنید.

عفونت و بیماری‌های آمیزشی

آمیزش مقعدی برای هر دو طرف مضر است و موجب انتقال آلودگی می‌گردد، زیرا مقعد مملو از عفونت و باکتری است. همچنین در اثر رابطه احتمال پارگی مقعد زیاد است در نتیجه ویروس‌هایی مثل HIV به راحتی منتقل می‌شوند. در واقع، رابطه جنسی مقعدی در مقایسه با سایر اعمال جنسی بالاترین خطر انتقال یا ابتلا به HIV را دارد. سایر بیماری‌های مقاربتی که از طریق سکس مقعدی منتقل می‌شود، شامل موارد زیر است:

پارگی و سوراخ شدن روده

سوراخ شدن و پارگی روده بزرگ در رابطه آنال به ندرت اتفاق می‌افتد، اما در صورتیکه بعد از این نوع از رابطه یا ورود جسم خارجی به مقعد دچار خونریزی و درد زیاد در شکم شدید، بصورت اورژانسی به پزشک مراجعه کنید.

فشار به کیسه منی

دیواره‌های مقعدی مانند یک کش محکم اطراف آلت را می‌پوشاند. به هنگام خروج مایع منی این کش ممکن است باعث پس زدن مایع شود و از خروج آن جلوگیری کند. این امر فشار زیادی را به کیسه های منی و غده پروستات وارد می‌کند.

زود انزالی

یکی از مشکلات جدی که رابطه مقعدی به دنبال دارد، مشکل زودانزالی است. به مرور زمان و با تکرار سکس مقعدی فرد ممکن است به زود انزالی دچار شود و این عارضه باعث افت شدید رابطه زناشویی و سرد شدن طرفین خواهد شد.

کاهش عوارض و درد سکس مقعدی

با وجود مضرات مختلف برای این نوع آمیزش، برخی از زوجین علاقه‌مند به برقراری چنین رابطه ای هستند، برای همین منظور قصد داریم به راهکارهایی بپردازیم که توسط آن‌ها می‌توان عوارض و درد سکس مقعدی را کاهش داد و آن را ایمن کرد. این راهکارها عبارتند از:

  • استفاده از ژل‌های روان کننده و لوبریکانت به جهت برقراری راحت تر رابطه. برای این منظور می‌توانید از لوبریکانت‌های بر پایه سیلیکون استفاده کنید. لوبریکانت‌های بر پایه آب برای آمیزش واژنی مناسب‌تر هستند. در این مورد می‌توان از لوبریکانت‌های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و غیره استفاده نمود.
  • پرهیز از انجام تنقیه، این امر می‌تواند موجب التهاب روده شده و شانس آسیب به روده و مقعد را افزایش دهد.
  • به منظور دخول راحت تر می‌توان از انگشت برای باز کردن مقعد استفاده کرد.
  • استفاده از کاندوم، رابطه همراه با کاندوم ریسک انتقال بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.
  • بهتر است این رابطه دائمی نباشد و تنها برای تنوع انجام شود.
  • دخول آرام، بهتر است آمیزش آنال با آرامش انجام شود و عمق دخول را کاهش دهید.
  • در صورت دردناک شدن رابطه از انجام آن بپرهیزید.

منبع بخشی از مقاله: www.healthline.com

سوالات متداول درباره رابطه از پشت

نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
32 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
ترانه

سلام چون دفع من سخت صورت می‌گرفت با از انگشت استفاده می‌کردم آیا الان دکتر تشخیص میده

احمد

سلام خسته نباشید من ۱۹ سالمه و نزدیک به ۶ سال پیش دوبار رابطه مقعدی داشتم ایا در کمیسیون پزشکی خدمت معلوم میشه؟

فرزانه

من چندسال پیش 5،6 بار رابطه مقعدی داشتم الان دچار بیرون زدگی شدم که فک میکنم بواسیر هست میتونه بخاطر رابطه باشه با اینکه زیاد نبوده

نثار

علت سیاه شدن دهانه مقعد چیست در یک دختر یا خانم‌جوان آیا از اثر رابطه جنسی به وجود میاید سیاهی که مثل شب تاریک باشد و تاریکتر از شب باشد یا کدام دلیل دیگری ام‌میتواند داشته باشد

بهراد

سلام..دوتا سوال داشتم. من چند وقت پیش بیماری کلون روده ای گرفتم رفتم درمان شدم بعد چند وقت درد شدید در معقد دارم سوزش دردبعد هر دستشویی باید یکساعت کلنجار برم تا دردم قطع بشه..دارو هم مصرل میکنم خوب نشدم. آیا باید برم پیش جراح عمل شم.. خسته شدم از این درد. حتی نمیتونم با کسی سکس کنم به محض اینکه آلتم به نعوظ میرسه در د شدیدی در معقد شروع میشه که آلت سریع از نعوظ میافته.. مگه نعوظ به معقد ربطی داره؟

جواد

سلام خسته نباشید آیا رابطه مقعدی برای اولین بار یا هر چند بار دیگر درد دارد

ناشناس

سلام من بواسیر داشتم عمل کردم و الان یکم بی اختیاری دارم نامزدم فکر میکنه رابطه مقعدی داشتم قبلا باید چیکار کنم این مشکل برطرف بشه؟

....

سلام من امروز با دوس پسرم رابطه مقعدی داشتم سوزش عجیب دارم و همراه مدفوع خونریزی شدید دارم علتش میتونه بواسیری باشه؟

امیر

سلام خوب هستین ببخشید اینو میگم دکتر من بخاطر فرو کردن جسم سخت از طرف مقابلم دچار گشادی شدید مقعدی شده ام استرس شدیدی داره آیا برایم مشکل ساز خواهد شد

الهام

سلام خسته نباشید ببخشید من با دوست پسرم سکی کردم ازپشت خیلی استرس دارم ابا امکان بارداری داره