گوشت اضافه مقعدی، علت درمان با لیزر زائده مقعدی

گوشت اضافی مقعد

گوشت اضافه مقعدی یکی از اختلالاتی است که به دلایل گوناگون بروز پیدا می کند. لمس هرگونه برآمدگی و زائده اضافی در ناحیه نشیمنگاه ممکن است برای بیماران نگران کننده باشد اما این زائده ها همیشه هم خطرناک نیستند.

ممکن است عارضه هایی مثل بواسیر(هموروئید)، شقاق و غیره عامل ایجاد گوشت اضافه باشند که کشنده و خطرناک نیستند اما نیاز به درمان قطعی دارند.

با ما همراه باشید تا علائم و دلایل شایع ایجاد زائده مقعدی و روش‌های درمان آن را یک به یک بررسی کنیم:

علائم

گوشت اضافی، زائده ای است که در داخل یا دهانه مقعد ایجاد شده و با لمس دست احساس شود. این اختلال ممکن است در هر فردی با اندازه و شکل متفاوتی بروز پیدا کند.

  • بافت این زائده سفت نیست و گاها از بافت اطراف آن نرم تر است.
  • رنگ گوشت اضافی معمولا به رنگ پوست یا کمی تیره تر است.
  • با توجه به علت ایجاد در مواردی این زائده می تواند با خارش و التهاب همراه باشد.
  • اندازه آن در هر فردی متفاوت است اما بزرگتر از چند میلیمتر نیست.

علت های بوجود آمدن گوشت اضافه مقعد

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، عوامل مختلفی ممکن است به عنوان علت گوشت اضافه مقعدی شناخته شوند که آنها را بررسی می کنیم:

آبسه مقعدی

اگر غدد اطراف رکتوم مسدود شوند، عفونت در اطراف این ناحیه تجمع می‌کند و بیماری آبسه ایجاد می‌شود. علائم آبسه شامل درد اطراف نشیمنگاه، تورم و التهاب این ناحیه می‌باشد. گاهی علائم این بیماری شدت می‌گیرد و از تحمل بیمار خارج می‌شود. چون آبسه یک بیماری عفونی است و عفونت خطرناک است، بهتر است به موقع برای درمان آن اقدام کنید. تورم ناشی از آبسه می تواند به شکل گوشت اضافه نمایان شود.

بواسیر یا هموروئید

بواسیر شایع ترین بیماری ناحیه نشیمنگاه است که بیشتر از نصف مردم جهان به آن دچار می‌شوند. وقتی فشار ناحیه نشیمنگاه افزایش می‌یابد، رگ های این ناحیه متورم شده و دچار آسیب می‌شوند.

اگر این آسیب دیدگی در رگ‌های داخلی دیواره روده ایجاد شود، هموروئید داخلی و اگر در رگ‌های خارج مقعد ایجاد شود، بواسیر خارجی است.

در هموروئید داخلی برآمدگی در داخل انتهای روده نمایان می شود که در درجات بالا ممکن است بیرون بزند و به آن بواسیر بیرون زده گفته می شود. اما هموروئید خارجی به شکل زائده یا گوشت اضافه بروز پیدا می‌کند و ممکن است دردناک یا بدون درد باشد.

اگر سوالات بیشتری در مورد علائم، دلایل و روش های درمان بواسیر دارید لطفا به صفحه مربوط به آن مراجعه کنید.

پولیپ روده

گاهی ضایعه‌هایی روی سطح روده بزرگ ایجاد می‌شوند که در بیشتر موارد علائمی ندارند و بی خطر هستند. برخی از این پولیپ‌ها ممکن است به سرطان تبدیل شوند که برای پیشگیری، باید بیمار تحت نظر باشد. به ندرت اتفاق می‌افتد که این زائده ها در ناحیه رکتوم یا همان انتهای روده ایجاد شوند اما احتمال آن وجود دارد.

پولیپ روده

شقاق یا زخم مقعدی

بیماری شقاق که با نام زخم مقعدی هم شناخته می شود، همان ایجاد بریدگی و ترک در ناحیه انتهای روده است و دلیل اصلی آن ایجاد فشار در این ناحیه می باشد.

زخم شقاق اگر به موقع درمان نشود به شقاق مزمن تبدیل شده و علاوه بر ایجاد درد زیاد، سوزش و خارش باعث بروز گوشت اضافه هم خواهد شد.

اطلاعات بیشتر در مورد دلایل،علائم و راه های درمان شقاق را در لینک مربوط به آن مشاهده کنید.

شقاق مقعد

بیماری کرون روده

این عارضه باعث بروز التهاب در سیستم گوارش می شود و در گروه بیماری های التهابی روده قرار دارد. کرون می تواند تمام قسمت های دستگاه گوارش از دهان تا انتهای روده را درگیر کند، اما اغلب در بخش های انتهایی روده بزرگ یا رکتوم بروز پیدا می کند.

بیماری کرون به دلیل تحریک و التهاب سیستم گوارشی ممکن است عامل بروز برخی از بیماری های نشیمنگاهی مثل آبسه، فیستول و حتی ایجاد زائده گوشتی در اطراف مقعد باشد.

رابطه جنسی مقعدی

برقراری رابطه جنسی از مقعد و بصورت مکرر می تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد. این عمل با ایجاد فشار زیاد باعث ایجاد زخم و حتی بروز بی اختیاری مدفوع می شود. معمولا این زخم بعد از ترمیم باعث ایجاد گوشت اضافی می شود.

اصطکاک مقعد

ایجاد اصطکاک زیاد به دلیل استفاده از دستمال های زبر، پوشیدن لباس تنگ، نشستن های طولانی، سبک زندگی غلط و عدم رعایت بهداشت و غیره ممکن است باعث بروز چنین زائده ای در ناحیه نشیمنگاه شود.

تشخیص زائده مقعدی

بهتر است برای بررسی علت گوشت اضافه به پزشک متخصص جراح یا متخصص گوارش مراجعه کنید. زائده مقعدی با یک معاینه ساده براحتی قابل تشخیص است، اما بررسی علت آن نیاز به انجام آزمایشات و روش های تشخیصی دیگر مثل کولونوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی و تصویربرداری خواهد داشت.

تفاوت گوشت اضافه و جوش مقعدی

بطور کلی جوش ها به دلیل عواملی مثل عفونت و باکتری ایجاد می شوند و گاها متورم شده و با چرک همراه هستند. معمولا جوش های چرکی ناحیه نشیمنگاه ملتهب و دردناک هستند و با هرگونه لمس درد آنها تشدید می شود. اما گوشت اضافی در اطراف مقعد به شکل ورم و التهاب نیست و یک زائده کاملا گوشتی است که در مواردی هم بدون درد است.

درمان با لیزر گوشت اضافه مقعد

بهترین و کم خطرترین راه برای درمان گوشت اضافه مقعد استفاده از لیزر است. لیزر گوشت اضافه در کمتر از نیم ساعت به صورت سرپایی انجام می شود و بیمار هیچگونه درد و ناراحتی را احساس نمی کند.

  • دقت بالای لیزر کمک می کند که بافت اطراف این زائده دچار آسیب نشود
  • برشی که در روش لیزر ایجاد می شود بسیار جزئی است و بعد از مدتی بهبود می یابد و باعث ایجاد اسکار نمی شود
  • درد و خونریزی در عمل لیزر اتفاق نمی افتد
  • احتمال بروز عفونت و عوارض بعد از عمل وجود نخواهد داشت
  • احتمال عود مجدد بعد از لیزر نزدیک به صفر است

هزینه لیزر گوشت اضافه مقعدی

تعیین هزینه لیزر گوشت اضافه مقعدی به عوامل گوناگونی وابسته است. عامل ایجاد این زائده، اندازه و محل قرار گیری آن، کلینیک و پزشکی که به آن مراجعه می کنید همگی در تعیین هزینه تاثیرگذار هستند.

تعیین وقت معاینه و لیزر گوشت اضافه

برای اطلاعات بیشتر درمورد لیزر و هزینه های مربوط به آن با کلینیک تماس بگیرید.

سایر روش های درمان

گاهی بیماران از روش های دیگری هم برای درمان این عارضه استفاده می کنند که در ادامه به آنها می پردازیم:

درمان خانگی

با صراحت می توانیم بگوییم که زائده گوشتی مقعد با استفاده از روش های خانگی درمان نمی شود. بیماران معمولا با استفاده از داروها و پمادها یا روش‌های خانگی سعی می کنند این بیرون زدگی را درمان کنند.

اما توصیه می کنیم بدون تشخیص و دستور پزشک هیچ دارویی را برای برطرف کردن این زائده استفاده نکنید، چون ممکن است باعث تحریک و بدتر شدن شرایط بیماری شوید.

عمل جراحی

در روش‌های جراحی سنتی، با استفاده از چاقو و تیغ جراحی گوشت اضافی مقعد را حذف می‌کنند که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. چون دوره نقاهت طولانی، درد و خونریزی زیاد و احتمال بروز عوارض گوناگون در این روش معمولا بیماران را از انجام این جراحی ها منصرف می‌کند.

نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
146 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
Hfdthvb

سلام
من از آب داغ توی دستشویی زیاد استفاده میکنم و بعضی وقتا حتی تا ۱ ساعت دستشویی ام
چند روز پیش دیدم که یه چیری مثل گوشت اضافه دور مقعدم اومده بیرون
یعنی همون ناحیه مقعدم ولی گوشت اضاف آورده
میشه بگید راه درمانش چیه
اصلا درمان میشه؟

فاطمه

سلام من مدتی بود قرص راکوتان مصرف میکردم و یبوست شدید داشتم. دوره درمانم تموم شده اما گاهی یبوست دارم و گاهی خیر
متوجه یه گوشت اضافه اطراف مقعد شدم به شکل بافت نرم و صورتی رنگ هست و انگار مثل یک خط از مقعدم شروع شده و اومده عقب و بزرگتر شده
این به علت بواسیر هست یا علت دیگری مثل زگیل داره؟
درد و خونریزی هم ندارم

مهرداد

سلام آقای دکتر من خانمم تو واژنش یا نمیدونم تو رحمش یه چیز سفت بود دست زدم سفت بود خود خانمم هن دست زده دیده میشه بگین چیه خطر داره یانه بچه هم یه ماهه به دنیا اومده خانمم طبیعی ۱۶ بخیه خورد بخیه هاش الان خوب شدن ولی اون چیز سفت قبلا نبود الان است و درد هم داره خانمم و هم سوزش

زری

سلام اقای دکترمن تقریبا 1ساله از وقتی زایمان کردم مقعدم زخم شده یبوست داشتم چند بار رفتم دکتر پماد دادن وپودر دانه اسفرزه استفاده کردم 3.4ماهی بهتر بودم باز الان یه هفته هست دوباره همونجور شدم یکم فشار میارم ب مقعم زخم میشه وخونریزی دارم الان احساس میکنم یه تیکه گوشت اضافه داخل مقعدم بیرون اومده وخیلی سوزش داره خونریزی هم دارم لطفا کمکم کنیدخطرناک نیس؟

سعید

سلام جناب دکتر ،من با شخصی قصد ازدواج دارم ،برخلاف پوست بدنش که سفید هست اطراف مقعد پوستش خیلی سیاه گوشت اضافه هم داره ،واقعا فکرم درگیره ایا ایشون رابطه مقعدی داشته ازطرفی هم نمیتونم چیزی بگم ،ایشون کارمند هستن وروی صندلی زیاد میشینن

سعید

ممنونم غز لطف شما

خاطره

ممنون میشم کمکم کنین من چندماهیه گوشت اضافی بوجود اومده و درد دارم و خیلیم نگرانم

سارا

سلام داخل مقعدم گوشت سفید رنگ دراومده باید بیرون مقعد چیزی نیست دردی هم احساس نمیکنم میتونین راهنمایم کنید

ایرج احمدی برکشادی

سلام آقای دکتر چندماهی میشه برای مقعدم انداز نخود گوشت دراومد بعضی وقت ها خارش داره میتونین کمکم کنید

یوسف کیهانی

مقعدم گوشت اضافه آورده چکار کنم

مجید

سلام و عرض ادب دکتر جان من مدت یه سالی میشه گوشت اضافه دوسه تا به اندازه ۸ میل در اومده اوایل دردی نداشتم الان خارش شدید دارم از بس می خوارونمش زخم شده دارم عذاب میکشم راه چاره چیه