انواع بیماری‌ مقاربتی STD با عکس; علائم و درمان بیماری جنسی

بیماری‌ مقاربتی

STD اصطلاحی برای بیماری‌های مقاربتی و مخفف (Sexually transmitted diseases) است که از طریق رابطه جنسی محافظت نشده از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. برقراری هر یک از روابط جنسی واژینال، مقعدی و دهانی می‌تواند باعث انتقال اینگونه بیماری‌های مقاربتی شود. البته گاهی اوقات این بیماری‌ها می‌توانند از طریق سایر تماس‌های فیزیکی هم گسترش یابند. زیرا برخی از بیماری‌های مقاربتی مانند تبخال و ویروس HPV که عامل ایجاد زگیل تناسلی در زنان و مردان است، از طریق تماس پوست به پوست هم انتقال می‎‌یابند.

مطلب مرتبط: زگیل تناسلی چیست؟

باکتری‌ها، ویروس‌ها یا انگل‌هایی که باعث بیماری‌های مقاربتی می‌شوند، ممکن است از فردی به فرد دیگر در خون، مایع منی یا واژن و سایر مایعات بدن منتقل شوند. به عنوان مثال می‌توان به سوزاک، تبخال تناسلی، عفونت ویروس پاپیلومای انسانی، HIV/AIDS، کلامیدیا و سیفلیس اشاره کرد.

حتی گاهی اوقات ممکن است این عفونت‌ها و بیماری‌های مقاربتی در دوران بارداری یا زایمان از مادر به نوزاد یا از طریق تزریق خون یا سوزن‌های مشترک منتقل شوند.

تفاوت STI و STD چیست؟

عفونت‌های مقاربتی (STIs) اغلب با بیماری‌های مقاربتی (STDs) اشتباه گرفته می‌شوند، اما در واقع یک چیز نیستند. عفونت اولین واکنش بدن در زمانی است که باکتری‌ها، ویروس‌ها یا انگل‌ها به بدن حمله می‌کنند و ممکن است بدون علائم باشد. در حالی که یک بیماری اغلب با علائم واضح همراه است.

در واقع یک STD (بیماری مقاربتی) همیشه با یک STI (عفونت مقاربتی) شروع می‌شود. اما همیشه عفونت تبدیل به بیماری نمی‌شود.

علائم بیماری‌ مقاربتی در زنان و مردان

بیماری‌های مقاربتی (STD) یا همان بیماری‌هیا جنسی همیشه علائمی ایجاد نمی‌کنند و اگر از نظر جنسی فعال هستید، به طور منظم آزمایش دهید. شما می‌توانید بدون اینکه بدانید یک بیماری جنسی داشته باشید. اگر علائمی دارید، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• برجستگی، زخم یا زگیل روی آلت تناسلی، واژن، دهان یا مقعد و اطراف آن
  • تورم، قرمزی یا خارش شدید در نزدیکی واژن یا آلت تناسلی
  • ترشحات آلت
  • ترشحات واژن که بوی بدی دارد، باعث سوزش می‌شود و رنگ یا مقدار آن متفاوت از حد معمول است.
  • خونریزی واژینال در زمان خارج از دوره پریود شما
  • رابطه جنسی دردناک

سایر علائمی که می‌توانند نشان دهنده بیماری‌های مقاربتی باشند:

• بثورات پوستی
  • کاهش وزن، اسهال، تعریق شبانه
  • درد، تب و لرز
  • زردی (زردی پوست و سفیدی چشم)
  • ادرار دردناک یا تکرر ادرار

انواع بیماری مقاربتی

بیماری‌های زیادی می‌توانند از طریق روابط جنسی محافظت نشده انتقال یابند. برخی از شایع‌ترین انواع بیماری‌های مقاربتی یا منتقله از راه تماس جنسی به شرح زیر است:

انواع بیماری‌های مقاربتی

هرپس سیمپلکس

ویروس هرپس سیمپلکس عامل ایجاد تبخال است و دو نوع تبخال وجود دارد. HSV-1 روی دهان و صورت شما تأثیر می‌گذارد. تبخال دهان ناشی از HSV-1 می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی، از دهان به اندام تناسلی نیز سرایت کند. به همین دلیل است که برخی از موارد تبخال تناسلی به دلیل HSV-1 است.

HSV-2 فقط بر ناحیه تناسلی تاثیر می‌گذارد و عامل تبخال تناسلی است. هنگامی که فردی به تبخال مبتلا می‌شود، ویروس آن تا آخر عمر در بدنش باقی می‌ماند. علائم این عارضه معمولا زخم‌هایی به شکل تاول‌ است که تا حدود 10 روز درمان نمی‌شوند . البته برخی از افراد هیچ علائمی از تبخال را تجربه نمی‌کنند و برخی دیگر درمان ضد ویروسی را برای کاهش شیوع بیماری انتخاب می‌کنند.

زگیل‌های تناسلی

زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی (STD) است. این عارضه باعث ایجاد زگیل (برجستگی‌های کوچک یا بزرگ) در داخل و اطراف اندام تناسلی، مقعد و در مواردی دهان و گلو هم می‌شود. انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث ایجاد سرطان‌های دهانه رحم و مقعد نیز می‌شود.

مطلب مرتبط: زگیل تناسلی زنانزگیل تناسلی مردان

برخی از زگیل‌ها بسیار کوچک هستند اما معمولاً می‌توانید آن‌ها را مشاهده یا احساس کنید. زگیل تناسلی یک بیماری جنسی مسری است و از طریق رابطه جنسی و تماس نواحی مخاطی به راحتی بین زنان و مردان منتقل می‌شود.

برخی افراد برای برداشتن زائده‌ها و درمان زگیل تناسلی با لیزر و کرایو اقدام می‌کنند، اما ویروس اچ پی وی (عامل ایجاد زگیل) ممکن است تا آخر عمر در بدن فرد باقی بماند.

وقت مشاوره و درمان زگیل تناسلی

برای تعیین وقت مشاوره و درمان زگیل تناسلی با لیزر و کرایو، می‌توانید از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

کلامیدیا

بیماری کلامیدیا یکی از شایع ترین عفونت‌های مقاربتی (STI) است. شما می‌توانید کلامیدیا را از رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا رابطه دهانی دریافت کنید. از آنجایی که کلامیدیا اغلب علائمی ایجاد نمی‌کند، بسیاری از افراد نمی‌دانند که به آن مبتلا هستند و ناآگاهانه افراد دیگر را آلوده می‌کنند. غربالگری‌های منظم می‌تواند به کاهش شیوع کلامیدیا کمک کند.

کلامیدیا توسط یک باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می‌شود و فرد مبتلا می‌تواند آن را از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا رابطه جنسی دهانی (اورال) به شریک جنسی خود منتقل کند. عفونت کلامیدیا قابل درمان است، اما نکته حائز اهمیت این است که در اولین فرصت برای درمان آن اقدام کنید. در صورت عدم درمان، کلامیدیا می‌تواند منجر به عوارض جدی شود.

سیفلیس

سیفلیس یک عفونت مقاربتی (STI) است که بدون درمان می‌تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود. عفونت در مراحل (اولیه، ثانویه، نهفته و سوم) ایجاد می‌شود. هر مرحله می‌تواند علائم و نشانه‌های متفاوتی مثل ایجاد زخم، بثورات پوستی و در مراحل پیشرفته تر تب، تشنج و غیره داشته باشد.

شما می‌توانید در تماس مستقیم با زخم سیفلیس در حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی به این بیماری جنسی مبتلا شوید. سیفلیس می‌تواند از مادر مبتلا به جنین او سرایت کند. شما نمی‌توانید از طریق تماس اتفاقی با اشیاء مانند موارد زیر به این عفونت مبتلا شوید.

• صندلی توالت
  • دستگیره‌های در
  • استخرهای شنا
  • جکوزی‌ها
  • وان حمام
  • به اشتراک گذاشتن لباس یا ظروف غذا خوری

ویروس HIV یا ایدز

ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ویروسی است که باعث سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) می‌شود. اچ‌آی‌وی با از بین بردن سلول‌های T، سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می‌کند تا زمانی که نتوانید حتی با بیماری‌های جزئی مبارزه کنید. شما می‌توانید بدون هیچ علامتی HIV داشته باشید. انجام آزمایشات و شروع زودهنگام درمان، بهترین شانس را برای زندگی طولانی به شما می‌دهد.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک بیماری مقاربتی شایع، اما قابل درمان است. مشابه بسیاری از بیماری‌های جنسی دیگر، اکثر افرادی که تریکومونیازیس دارند بدون علائمند و نمی‌دانند که آلوده هستند. این فقدان علائم باعث می‌شود که عفونت به طور ناخودآگاه به دیگران منتقل شود. داروهای ضد عفونت انگلی را که باعث این عارضه می‌شود، از بین می‌برند.

افراد فعال جنسی می‌توانند با داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم با شریکی که تریک دارد دچار این بیماری مقاربتی شوند. در زنان، عفونت بیشتر در قسمت تحتانی دستگاه تناسلی (فرج، واژن، دهانه رحم یا مجرای ادرار) مشاهده می‌شود.

در مردان، عفونت بیشتر در داخل آلت تناسلی (مجرای ادرار) یافت می‌شود. در طول رابطه جنسی، انگل معمولا از آلت تناسلی به واژن یا برعکس، انتقال می‌یابد. سایر بیماری‌های مقاربتی که افراد ممکن است به آن مبتلا شوند به شرح زیر است:

• سوزاک
  • شپش ناحیه تناسلی
  • شانکروئید
  • گرانولوم اینگوینال
  • مولوسکوم کنتاژیوزوم یا زگیل آبکی
  • گال

بیماری مقاربتی از راه دهان

بسیاری از بیماری‌های مقاربتی (STD) از طریق رابطه جنسی دهانی گسترش می‌یابند. استفاده صحیح از کاندوم یا سایر روش‌های بازدارنده در هر بار رابطه جنسی دهانی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری مقاربتی را کاهش دهد.

البته خطر ابتلا یا انتقال HIV از طریق رابطه جنسی دهانی وجود ندارد.

بیماری‌های مقاربتی و بارداری

برخی از بیماری‌های مقاربتی می‌توانند در دوران بارداری به جنین یا نوزاد در هنگام زایمان منتقل شوند. اما این مورد برای همه STDها صدق نمی‌کند. سیفلیس می‌تواند به نوزاد متولد نشده منتقل شود و منجر به عفونت جدی، سقط جنین یا مرده زایی شود.

زگیل تناسلی نیز در صورت داشتن زایمان طبیعی می‌تواند به نوزاد منتقل شود، اما بسیار نادر است.

تشخیص بیماری‌های جنسی

علاوه بر این، آزمایش‌ها بر روی نمونه‌های خون، ادرار یا آناتومیک متکی هستند. تست‌های تشخیصی دقیق برای بیماری های جنسی (با استفاده از فناوری مولکولی) به طور گسترده در کشورهای با درآمد بالا استفاده می‌شود. اینها به ویژه برای تشخیص عفونت‌های بدون علامت مفید هستند. با این حال، آنها تا حد زیادی در کشورهای با درآمد کم و متوسط برای کلامیدیا و سوزاک در دسترس نیستند. حتی در کشورهایی که آزمایش در دسترس است، اغلب گران است و به طور گسترده در دسترس نیست. علاوه بر این، زمان دریافت نتایج اغلب طولانی است. در نتیجه، پیگیری ممکن است با مشکل مواجه شود و مراقبت یا درمان ناقص باشد.

تشخیص STD

از سوی دیگر، آزمایش‌های ارزان و سریع برای سیفلیس، هپاتیت B و HIV در دسترس هستند. تست سریع سیفلیس و تست سریع دوگانه HIV/سیفلیس در چندین موقعیت با منابع محدود انجام می‌شود. چندین آزمایش سریع دیگر در دست توسعه هستند و پتانسیل بهبود تشخیص و درمان STI را دارند، به ویژه در شرایط محدود با منابع.

تشخیص STD

بیماری‌های جنسی در ابتدا بدون علامت هستند و به همین دلیل تشخیص STD تنها بر اساس علائم برای متخصصان دشوار است، بنابراین آن‌ها باید آزمایش‌ها و معایناتی را انجام دهند. بسته به نوع بیماری مقاربتی مشکوک، این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• معاینات فیزیکی یا تست‌های آزمایشگاهی می‌توانند علت را شناسایی کرده و عفونت‌های همزمان را نیز تشخیص دهند.
  • آزمایش خون می‌تواند تشخیص HIV یا مراحل بعدی سیفلیس را تایید کند.
  • برخی از بیماری‌های مقاربتی را می توان با نمونه ادرار تایید کرد.
  • سواب مایعات بدن، اگر زخم‌های باز تناسلی دارید، پزشک ممکن است مایع و نمونه‌هایی از زخم‌ها را برای تشخیص نوع عفونت آزمایش کند.
  • روش‌های تخصصی مانند کولپوسکوپی

درمان بیماری جنسی و مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی می‌توانند اثرات متفاوتی بر بدن داشته باشند. بسته به شرایط، چندین گزینه درمانی وجود دارد، از جمله:

• آنتی بیوتیک‌ها
  • سایر داروهای خوراکی یا موضعی
  • عمل جراحی
  • لیزر
  • همچنین ممکن است به شما توصیه شود که شیوه زندگی خود را تغییر دهید، مانند پرهیز از رابطه جنسی تا زمان کامل شدن درمان

به یاد داشته باشید که در اکثر بیماری‌های مقاربتی، نمی‌توان آسیبی را که بیماری قبلا ایجاد کرده جبران کرد و برخی از بیماری‌های مقاربتی، مانند زگیل تناسلی و ایدز قابل درمان نیستند.

نکاتی برای جلوگیری از بیماری مقاربتی

در صورت استفاده صحیح و مداوم، کاندوم یکی از موثرترین روش‌های محافظت در برابر بیماری‌های مقاربتی از جمله HIV را ارائه می‌دهد. البته با اینکه کاندوم بسیار موثر است، اما محافظتی برای بیماری‌های مقاربتی که باعث زخم‌های خارج تناسلی می‌شوند (به عنوان مثال، سیفلیس، تبخال تناسلی و زگیل تناسلی) ارائه نمی‌کند. اما راه‌هایی برای ایمن‌تر کردن رابطه جنسی و کاهش خطر ابتلا به STI وجود دارد:

• قبل از انجام هرگونه فعالیت جنسی، در مورد سابقه جنسی با یک شریک جدید گفتگو کنید و تصمیم بگیرید که هر کدام با چه چیزی راحت هستید.
  • به طور منظم برای بیماری‌های مقاربتی آزمایش دهید، به خصوص اگر یک شریک جدید یا چندین شریک دارید. از هر شریکی بخواهید همین کار را انجام دهد.
  • در طول رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی از کاندوم به درستی استفاده کنید تا از عفونت‌های مقاربتی که از طریق مایعات پخش می‌شوند جلوگیری کنید.
  • واکسن HPV و هپاتیت B را قبل از شروع فعالیت‌های جنسی تزریق کنید.

www.healthline.com/health/sexually-transmitted-diseases