علائم و انواع آبسه مقعدی; نحوه درمان آبسه بدون جراحی

اگر غده‌های اطراف مقعد به هر دلیلی مسدود شوند، التهاب، عفونت و تورم ایجاد شده و این تجمع عفونت منجر به ایجاد آبسه در ناحیه مقعد می گردد. آبسه مقعد در ناحیه اطراف مقعد رخ می دهد ولی ممکن است دقیقاً در ناحیه ی سوراخ مقعدی و یا بطور عمیق در انتهای راست روده یا رکتوم ایجاد گردد. از مهم ترین نشانه های آبسه مقعدی می‌توانیم به درد شدید در لبه مقعد،قرمزی و التهاب بافت های اطراف مقعد، ورم در لب مقعد و تب اشاره کنیم.

آبسه مقعدی

انواع آبسه مقعدی

1. آبسهٔ دور مقعدى : این آبسه زير پوست مقعد و پائين‌ ترين قسمت مجرا مقعدى ايجاد مى‌شود.
  2. آبسهٔ ایسکیورکتال : حفرهٔ ایسکیورکتال را اشغال مى‌کند (اين نوع شايع نيست)
  3. آبسهٔ رترورکتال (پشت مقعد عميق) : این نوع در فضاى رترورکتال قرار دارد.
  4. آبسهٔ زير مخاطي : در زير مخاط بلافاصله و در بالای مجرا مقعد ایجاد می شود.
  5. آبسهٔ کناره‌اى (مارژينال) : در مجرا مقعدى در زير آنودرم ایجاد می شود.
  6. آبسهٔ پِلوى رکتال (لگنى – رکتومي، سوپرالواتور) : بالای عضلهٔ بالابرندهٔ مقعد و زير صفاق قرار دارد.
  7. آبسهٔ بين‌عضلانى : بين لايه‌هاى عضلات اسفنکتر قرار دارد.
  8. آبسهٔ جانبى : ممکن است از درون مثلثى که درست در پشت مقعد قرار دارد عبور کند و به‌ سمت مخالف دور بزند تا يک آبسهٔ به شکل نعل اسب تشكيل دهد.
انواع آبسه مقعدی

علل ایجاد آبسه مقعدی

این بیماری می‌تواند بر اثر علت های مختلفی روی دهد و همان طور که میدانید آبسه به معنی تجمع چرک و عفونت در ناحیه مقعد است. این عفونت می تواند به دلیل وجود برخی از باکتری‌های شایع یا برخی از قارچ ‌ها روی دهد. دو باکتری استافیلوکوک و اشرشیاکولی، شایع ترین باکتری های عامل آبسه مقعدی هستند. این عفونت ها می توانند از راه برقراری رابطه جنسی مقعدی و … منتقل شوند. البته آبسه می تواند در اثر عوامل و بیماری‌های دیگری ایجاد شود، که از جمله آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

• کولیت
  • استفاده از داروهایی مانند پردنیزون
  • ایدز
  • سل
  • آپاندیسیت
  • شقاق مقعدی
  • قرار دادن اجسام خارجی در داخل مقعد
  • بیماری‌ های مقاربتی
  • بیماری روده التهابی مانند بیماری کرون یا کولیت زخمی
  • دیورتیکولیت
  • بیماری التهابی لگن (PID)

اصلی ترین علائم آبسه

مهمترین علائم ایجاد این بیماری به این شرح است:

• بدن درد
  • بی اشتهایی
  • گلودرد
  • درد شدید در لبه مقعد،قرمزی
  • التهاب بافت های اطراف مقعد
  • ورم در لب مقعد

راه‌های جلوگیری از آبسه مقعدی

بهترین روش‌های جلوگیری از آبسه های مقعدی رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ای است. که از جمله آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

• جلوگیری از ابتلا به یبوست با مصرف زیاد آب و سبزیجات حاوی فیبر
  • شستشوی مقعد با استفاده آب گرم
  • اجتناب از ایستادن و نشستن به مدت طولانی
  • اجتناب از اجابت مزاج با زور و فشار
  • اجتناب از نشستن در محیط های مرطوب و خیس

ارتباط آبسه مقعدی و فیستول مقعدی

فیستول مقعدی را می توان ارتباطی غیر طبیعی میان دو بافت تعریف نمود، در مورد فیستول مقعدی این ارتباط ایجاد شده معمولا بین پوست اطراف مقعد و دهانه داخلی مقعد است. در مورد ارتباط آبسه و فیستول مقعدی می‌توان گفت در صورتی که پس از تخلیه چرک از آبسه مقعدی دهانه آن بسته نشود ممکن است به فیستول مبدل گردد.

برای مشاهده مطلب فیستول چیست به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

در واقع در این صورت یک ارتباط غیر طبیعی میان پوست و قسمتی از روده ایجاد شده که موجب می شود باکتری های داخل مقعد به سطح پوست راه پیدا کرده و زخم مجدداً عود نماید و موجب می‌شود هر چند مدت یکبار آبسه و جوش های چرکی در اطراف این ناحیه ایجاد شوند.

نحوه درمان آبسه مقعدی بدون جراحی

جهت درمان آبسه مقعدی در صورتی که چرک ایجاد شده خود به خود تخلیه نشود، امکان درمان آبسه مقعدی بدون جراحی وجود ندارد و نیاز به تخلیه توسط پزشک می باشد. در این روش که باید با رعایت اصول بهداشتی صورت گیرد، با ایجاد یک برش بر روی آبسه عفونت ایجاد شده را تخلیه کرده و محل را پانسمان می‌نمایند. همچنین می‌توان این درمان را با استفاده از روش لیزر انجام داد.

تعیین وقت تشخیص و درمان آبسه با لیزر

جهت تشخیص و درمان آبسه مقعدی با لیزر، می‌توانید از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

در مرحله بعد جهت جلوگیری از عفونت لازم است بیمار روزی 2 الی 3 بار به مدت 15 دقیقه در تشت آب گرم حاوی چند قطره بتادین بنشیند تا علاوه بر کمک به درمان سریع تر از ایجاد عفونت جلوگیری شود. در کنار موارد ذکر شده ممکن است پزشک مصرف دارو های چرک خشک کن تزریقی و خوراکی و یا دارو های مسکن را نیز توصیه نماید.

آدرس: تهران، میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5
علی

سلام خسته نباشید.. بنده از حدود یک سال قبل حس میکردم یه دونه عمقی سه سانت بالاتر از مقعد دارم.. ولی چند ماه پیش سر باز کرد و خون اومد بیرون و خوب شد الان دوباره سر باز کرده.. میشه راهنمایی کنید باید چیکار کنم و پیش چه پزشک متخصصی باید مراجعه کنم؟

ابوالفضل

سلام وقت بخیر،چند وقتیه هنگام مدفوع درد شدیدی تو ناحیه نشاستم میپیچه،الان نگاه کردم دیدم یه تیکه سفید کنار مقعدم زده بیرون ممنون میشم راهنمایی کنید

Aziz

سلام و درود. لطفاً یه دارویی برای زگیل مقعدی معرفی کنید

محمد

سلام دکتر من چند وقتی ازلبه داخلی مقعد یه جوش انداز کوچکی دارد اول بادرد شروع شد الان دیگه چند وقت یکبار تبدیل به جوش چرکی میشه دست میزنی تخلیه میشه.ودیگه درد زیادی ندار.

رسایی

سلام ممنون که وقت میذارید و پاسخ میدین من چندتا جوش زدم تو خط باسنم که بعضیهاشون دردناکن میشه راهنمایی کنید که دلیلش چیه

محمدرضا

سلام تشکر از مطالب عالی شما