اسهال چیست؟علت و دلایل،انواع اسهال و روش های درمان آن

اکتبر 6, 2018
اسهال چیست؟علت و دلایل،انواع اسهال و روش های درمان آن

اسهال، دفع مدفوع به شکل آبکی و بسیار شل است و فرد مبتلا دچار دل پیچه می شود و باید به طور مداوم فرد به دستشویی برود. این عارضه چیزی جز یک عفونت ساده نیست که دستگاه گوارش شما را درگیر خود کرده است و بدن شما در حال مقابله و واکنش با این عامل عفونیست.
اکثر موارد اسهال بین 2 روز الی 1 هفته از بین می روند و همه چیز به شرایط عادی باز می گردد اما گاهی منشا ایجاد آن خطرناک تر از یک عفونت ساده است و زنگ خطریست از وجود برخی بیماری ها و مشکلات شدید تر که در چنین شرایطی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علت اسهال چیست؟

دلایل زیادی برای به وجود آمدن این عارضه شناخته شده اند که می توان به شرح زیر دسته بندی کرد:

• گاستروانتریت:
    گاستروانتریت یکی از شایع ترین علل این بیماری شناخته شده است. بیماری گاستروانتریت به علت عفونت روده ها رخ می دهد و دلیل آن موارد زیر می تواند باشد.
  1.  انگل ها
  2.  ویروس ها
  3.  باکتری ها
  • سندروم روده ی تحریک پذیر (IBS)
  • عوارض ناشی از مصرف داروها
  • آلرژی و حساسیت غذایی
  • مصرف آب و غذای آلوده
  • عدم رعایت بهداشت دست ها
  • استرس و اضطراب
  • بیماری های گوارشی
  • مصرف محصولات حاوی سوربیتول

علائم اسهال

این علائم در افراد مختلف متفاوت است و به نوع اسهالی بستگی دارد که به آن مبتلا شده  است. گاهی ممکن است شما با علائمی نظیر اسهال، استفراغ مواجه شوید.علائم بیماری در موارد عفونی و غیرعفونی آن متفاوت است.

به طور کلی از مشخص ترین علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• احساس نفخ در شکم
  • دل پیچه و دل درد
  • مدفوع رقیق، شل آبکی
  • احساس تهوع و استفراغ
  • مراجعه ی مکرر به دستشویی
  • کاهش اختیار در دفع مدفوع
  • بی اشتهایی
  • خستگی و بیحالی

انواع اسهال

انواع گوناگون این بیماری در زیر توضیح داده شده:

اسمزی

این نوع اسهال در اثر محصولات حاوی سوربیتول مثل آبنبات های رژیمی و آدامس ها ایجاد می شود. در چنین شرایطی آب بدن به درون روده ها کشیده می شود و در نتیجه اسهال به وجود می آید.

ترشحی

در نوع ترشحی که بیشتر به دلیل عفونت ها و مصرف برخی داروها رخ می دهد تعادل الکترولیت های بدن بهم ریخته و بدن آب را به صورت غیرطبیعی و کنترل نشده وارد روده ها می کند و به دنبال آن به شکل اسهال از بدن دفع می شود.

اگزوداتیو

وجود برخی عفونت ها و بیماری های روده ای از جمله بیماری کرون روده و کولیت می تواند باعث بروز اگزوداتیو شود. اسهال اگزوداتیو یا التهابی با دفع چرک و خون همراه است.

حرکتی

منشا این نوع اسهال به حرکات روده باز می گردد. برخی مشکلات مغزی، مشکلات تیروئیدی و بیماری هایی نظیر سندروم روده ی تحریک پذیر IBS می تواند باعث بروز چنین اسهالی شود. از اصلی ترین علائم آن می توان به ناگهانی بودن آن اشاره کرد.

درمان اسهال

اگر منشا این بیماری عفونتی ساده و ناشی از آب و غذای آلوده باشد جای نگرانی ندارد و پس از چند روز برطرف خواهد شد. روش های متعددی برای درمان اسهال وجود دارد که عمدتا شامل درمان های خانگی و دارویی است. البته در مواردی که علت اصلی این بیماری برخی بیماری های گوارشی و مشکلات زمینه ای است باید برای درمان بیماری خود اقدام کنید. به طور کلی بهتر است که در مواقعی که به این عارضه مبتلا شده اید به پزشک متخصصی مراجعه کنید و پس از تشخیص نوع بیماری و علت آن، درمان را آغاز نمایید.

درمان خانگی اسهال

درمان خانگی یکی از متداول ترین روش های درمان اسهال است و شامل طیف وسیعی از دستورات و نسخه های طب سنتی می باشد. از مهم ترین درمان های خانگی اسهال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• نوشیدن آب و مایعات فراوان در طول روز
  • ترکیب 2 قاشق سرکه و 1 لیوان آب و نوشیدن آن
  • نوشیدن آب نارگیل
  • دمنوش پوست پرتقال
  • ماست
  • کدو تنبل
  • کره ی بادام زمینی
  • شیرسویا
  • موز
  • برنج سفید پخته و نوشیدن آب آن
  • بلوبری
  • آناناس

درمان گیاهی اسهال

درمان گیاهی بر پایه ی طب سنتی مبتنی است و شامل روش هایی مفید و موثر برای درمان بیماری شماست. برخی از نسخه های درمان گیاهی اسهال به شرح زیر است:

• چای سبز
  • چای بابونه
  • چای زنجبیل
  • دمنوش بومادران
  • دم کرده ی دارچین
  • آب آلوئه ورا

درمان دارویی اسهال

برای درمان و تسریع روند بهبودی این بیماری درمان های پزشکی متعددی وجود دارد. از جمله قرص اسهال. موارد زیر از موثرترین داروها برای درمان سریع اسهال می باشد.

• لوپرامید
  • دی سیکلومین
  • بیسموت ساب سیترات

عوارض اسهال چیست؟

بواسیر: یکی از عوامل بیماری بواسیر افزایش فشار و تورم رگ‌هادر ناحیه مقعد است. بنابراین در صورت ابتلا به این بیماری آن را جدی بگیرید و در اولین فرصت اقدام به درمان آن کنید.

شقاق: بیماری شقاق می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم منجر به ایجاد این بیماری می‌شوند. یکی از آنها مدفوع نرم یا اسهالی است.

فیستول: اسهال یکی از عواملی است که منجر به ایجاد آبسه مقعدی می‌شود و مهمترین علت ایجاد فیستول نیز آبسه مقعدی است.

۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶ ۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶

آدرس: میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5