علت بواسیر در زنان؛ علائم و درمان هموروئید در بارداری

بواسیر در زنان

بیماری بواسیر در زنان کمی شایع تر از مردان است که علت این امر را می‌توان تفاوت در آناتومی بدن زن و مرد دانست. می‌دانیم که بواسیر یا هموروئید به گشاد شدن و ایجاد تورم در رگ‌های داخلی و خارجی مقعد اطلاق می‌شود. زنان به دلیل تجربه‌هایی مثل بارداری و زایمان، داشتن رابطه مقعدی و تغییرات هورمونی نزدیک به عادت ماهانه بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شوند.

علائم بواسیر یا هموروئید در زنان

شناخت علائم بواسیر به شما کمک می‌کند تا در مراحل ابتدایی و خفیف بیماری برای درمان آن اقدام کنید. علائم این بیماری در هر فرد متفاوت است، اما شایع‌ترین نشانه‌های هموروئید در زنان و مردان شامل موارد زیر است:

• خونریزی از مقعد
  • احساس درد بعد از دفع مدفوع
  • بیرون زدگی
  • احساس عدم دفع کامل
  • التهاب و تورم

تنها حدود پنج درصد از عارضه‌های هموروئیدی بدون جراحی و با دارو درمان می‌شوند.

فورا وقت معاینه بگیرید

اگر علائم بالا را تجربه می کنید خیلی سریع از طریق شماره زیر برای گرفتن وقت معاینه در کلینیک پایتخت اقدام کنید.

علت ایجاد بواسیر در زنان

علت بواسیر در زنان در مواردی می‌تواند با مردان متفاوت باشد. در ادامه علل ایجاد این عارضه در زنان را بررسی می‌کنیم.

اگر به دنبال بهترین و سریع‌ترین روش‌های درمان بواسیر هستید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

تغییرات هورمونی

هورمون‌ها بر عملکرد اندام های مختلف بدن تاثیرگذارند و در دوره‌های متفاوت زندگی مثل زایمان، بارداری ،قبل از قاعدگی و یائسگی دچار تغییراتی می‌شوند که کاملا طبیعی است. تاثیر تغییرات هورمونی بر متابولیسم کلی بدن، ممکن است یکی از علل ایجاد بواسیر در زنان باشد. ابتلا به یبوست گاهی بخاطر تغییرات هورمونی قبل از قاعدگی اتفاق می‌افتد و یبوست رابطه ای مستقیم با هموروئید دارد. در حقیقت یبوست و سختی مدفوع فشار زیادی را به مقعد وارد می‌کند و باعث ایجاد آسیب در رگ‌های دیواره مقعد و در نهایت بواسیر یا هموروئید می‌شود.

رابطه مقعدی

برقراری رابطه جنسی از طریق مقعد، مشکلات زیادی برای بدن به همراه دارد. این امر باعث ایجاد فشار بیش از اندازه در دیواره و عضلات اسفنکتر مقعد و در نهایت منجر به ایجاد آسیب‌های جدی می‌شود. این آسیب در عضلات اسفنکتر حتی می‌تواند باعث بروز بی اختیاری در کنترل مدفوع شود. رابطه مقعدی در صورت تکرار یکی از عوامل اصلی ایجاد بواسیر در زنان به شمار می‌رود.

بواسیر در بارداری

بی شک بسیاری از زنانی که بارداری و زایمان را تجربه کرده‌اند، به بیماری بواسیر یا هموروئید مبتلا شده‌اند. دلایلی که باعث ایجاد بواسیر در بارداری می‌شوند، به شرح زیر است:

• افزایش فشار وارده جنین به ارگان‌های گوارشی در طول بارداری
  • عادات نامناسب غذا خوردن و ابتلا به یبوست
  • تغییرات هورمونی مادر و اثرات سوء آن بر دستگاه گوارش و روده‌ها
  • ایستادن و نشستن‌های طولانی مدت
هموروئید بارداری

علائم هموروئید در بارداری چیست:

• احساس درد مقعد
  • سوزش و خارش مقعد
  • احساس درد تیز و ناگهانی
  • مشاهده خون روشن در مقعد و یا بر روی مدفوع
  • احساس برآمدگی در مقعد
  • ترشحات مخاطی از مقعد

درمان بواسیر زنان

روش‌های مختلفی برای درمان بواسیر زنان و هموروئید در بارداری وجود دارد که بسته به شدت پیشرفت و نوع بیماری این روش‌ها متفاوت‌اند. ممکن است زنان از مراجعه به پزشک و معاینه کمی خجالت بکشند و آن را به تاخیر بیندازند. به همین دلیل است که بسیاری پس از بدتر شدن علائم خود به دکتر مراجعه می‌کنند.

مرتبط: دکتر متخصص هموروئید

توصیه می‌کنیم اگر در حین اجابت مزاج خونریزی یا درد وجود داشت، حتما برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. در چنین شرایطی احتمالا روش‌های خانگی و دارویی برای درمان موثر نیستند و تنها راه درمان بواسیر با لیزر و جراحی است.

بواسیر یا هموروئید درمان‌های بسیار متنوعی با میزان تاثیرگذاری، مزیت‌ها و معایب مختلفی دارد. البته درمان هموروئید در دوران بارداری شامل روش‌های محدودتری است. انواع روش‌های مناسب برای درمان بواسیر در بارداری به این شرح است :

درمان‌های خانگی و طبیعی

استفاده از روش‌های خانگی مناسب‌ترین روش برای درمان هموروئید در این دوران است، زیرا مانع آسیب به جنین می‌شود. لازم به ذکر است، درمان‌های خانگی تنها در مراحل ابتدایی به درمان این عارضه کمک می‌کند و در مراحل پیشرفته تر بهتر است همراه با روش‌های دیگر انجام شود تا به تکمیل فرآیند درمان کمک نماید. برخی از روش‌های درمان خانگی بواسیر عبارتند از :

مصرف فیبر : فیبر در این دوران کمک ویژه‌ای به درمان می‌نماید، زیرا مصرف فیبر یبوست را درمان نموده و بواسیر را به تدریج را از بین می‌برد. از غذاهای دارای فیبر می‌توانیم به انواع میوه‌ها و سبزیجات اشاره کنیم.
استفاده از تشت آب گرم : حمام سیتز یا همان حمام نشیمن موجب افزایش گردش خون شده و به درمان این مادران کمک می‌کند.
ورزش و فعالیت : انجام ورزش‌های سبک مانند پیاده نه تنها ضرری ندارد، بلکه علاوه بر درمان بواسیر به بهبود وضعیت جنین نیز کمک می‌کند.
قرار دادن یخ : استفاده از یخ بر روی عروق بواسیر می‌تواند درد آن را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.
ماساژ : ماساژ ناحیه متورم می‌تواند به بهبودی علائم بیماری کمک کند.
لباس مناسب : بهترین لباس برای مادران باردار لباس گشاد با جنس نخی است.
روغن نارگیل : استعمال روغن‌هایی مانند روغن نارگیل به بهبود نواحی بواسیری کمک ویژه‌ای می‌کند.

درمان دارویی بواسیر حاملگی

مهمترین پماد تجویز شده برای درمان بواسیر پماد آنتی هموروئید است. این پماد دارای خواص قابض است و می تواند درد، سوزش و خونریزی حاصل از بیماری را کاهش دهد. مصرف این دارو برای مادران باردار منعی ندارد اما لازم است قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید تا میزان لازم و نحوه مصرف را تعیین کند.

درمان قطعی با روش‌های پزشکی

درمان‌های پزشکی متعددی برای هموروئید وجود دارد اما برخی از این روش‌ها برای مادران باردار ممنوع است. از همین روی بجز در موارد محدود از این روش‌ها استفاده نمی‌شود. مهم‌ترین درمان‌های پزشکی بواسیر عبارتند از: