درمان سریع شقاق در خانه برای کاهش درد فیشر مقعد

درمان خانگی شقاق

درمان خانگی شقاق مقعدی در صورتی که کمتر از 6 هفته از شروع علائم بیماری گذشته باشد, ممکن است. آیا هنگام دفع مدفوع درد یا خونریزی را تجربه می‌کنید؟ یا احساس سوزش مقعد که می‌تواند تا یک ساعت پس از دفع هم ادامه داشته باشد؟ به دلیل علائم آزاردهنده شقاق مثل درد، سوزش و خونریزی، مبتلایان به دنبال روش‌های سریع برای درمان شقاق در خانه هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

مشاهده مطلب: شقاق چیست؟ شقاق مقعدی یا فیشر به ایجاد زخم یا پارگی در لبه داخلی یا خارجی مقعد اطلاق می‌شود و علت اصلی آن یبوست و عبور مدفوع سفت است.

اگر بیشتر از یک هفته است که علائم فیشر مقعدی را تجربه می‌کنید، توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به هرگونه درمان اول به دکتر شقاق مراجعه کنید تا بیماری شما تشخیص داده شود.

مراجعه حضوری به دکتر شقاق ☎️ 88870896-021

روش‌های درمان خانگی شقاق یا فیشر

شقاق می‌تواند در اثر یبوست و اسهال مکرر، زایمان، رابطه مقعدی و غیره ایجاد شود ولی لازم است در همان مراحل اولیه برای درمان این بیماری اقدام کنید. زیرا در غیر این صورت زخم فیشر عمیق شده و دیگر به درمان خانگی جواب نمی‌دهد و نیازمند روش‌های لیزر یا جراحی شقاق خواهد بود. درمان خانگی شقاق در چند هفته ابتدایی بروز این بیماری موثر است و در مراحل پیشرفته‌تر (فیشر مزمن) تنها می‌تواند به افزایش سرعت روند درمان کمک کند.

درمان شقاق

باید در نظر داشته باشید که درمان شقاق با لیزر یا عمل جراحی فیشر در مواقعی که بیماری مزمن شده تنها راه است. برخی از مهم‌ترین روش‌های درمان شقاق مقعدی در خانه به این شرح است:

درمان قطعی شقاق در کلینیک پایتخت

برای درمان قطعی شقاق در کلینیک پایتخت می‌توانید از طریق شماره زیر با ما تماس بگیرید.

مشاوره و تشخیص شقاق

مصرف زیاد مایعات

نوشیدن روزانه آب کافی از کم آبی بدن و سفت شدن مدفوع جلوگیری می‌کند. طبق تحقیقات مصرف کافی مایعات تا حد قابل توجهی در پیشگیری از یبوست و همچنین ابتلا به عوارض آن موثر است.

درمان خانگی شقاق با روغن زیتون

روغن زیتون یکی از ملین‌های طبیعی است که به دفع آسان مدفوع کمک می‌کند. بنابراین یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی شقاق به شمار می‌رود که علائمی مثل خارش، سوزش، درد و خونریزی مقعدی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این روغن دارای چربی های سالمی است که خاصیت ضد التهابی به آن بخشیده و می‌تواند در روان کردن سیستم گوارش و دفع راحت تر مدفوع موثر باشد.

املاح موجود در روغن زیتون در کاهش درد بیمار موثر است. برای این منظور باید باید روغن زیتون و موم زنبور عسل را به مقدار مساوی ترکیب کرده و روی حرارت قرار دهید تا موم به طور کامل ذوب شود. پس از سرد شدن ترکیب را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این روش را می‌توان تا چندین مرتبه در روز تکرار کنید.

حمام sitz

منظور از این حمام نشستن در تشت آب گرم است که می‌تواند در تسریع روند درمان به شدت تاثیرگذار باشد. حمام sitz موجب افزایش گردش خون در این ناحیه شده و در بهبود بافت آسیب دیده موثر است. این حمام علاوه بر درمان در بهبود علائم این بیماری از جمله درد، سوزش و خارش فیشر نیز موثر خواهد بود.

درمان خانگی شقاق با عسل

عسل به دلیل خواض ضد التهابی و ضد عفونی کننده گزینه مناسبی برای درمان زخم شقاق در خانه شناخته می‌شود. برای این منظور بهتر است موم عسل تهیه کنید و با کمی حرارت دادن، عسل را از آن جدا کنید. سپس ترکیب مساوی روغن زیتون و عسل را روزی دو تا سه مرتبه روی موضع شقاق استعمال کنید.

حمام سیتز

برای انجام این روش درمانی کافی است مقداری آب گرم در لگن (می‌تواند لگن مخصوص حمام سیتز را تهیه کنید) بریزید و کمی عصاره اسطوخودوس به آن بیافزاید و به مدت 15 دقیقه در آب بنشینید. این روش درمانی را می توان تا 2 الی 3 مرتبه در روز تکرار نمود.

روغن نارگیل

این روغن از روش‌های موثر درمان خانگی شقاق مقعد است. روغن نارگیل دارای تری گلیسیرید است و می‌تواند محل آسیب دیده ناشی شقاق را درمان کند. برای استفاده از این روغن می‌توانید آن را تا 2 الی 3 مرتبه در ناحیه آسیب دیده استعمال نمایید و یا در صورت ابتلا به یبوست روغن نارگیل را به رژیم غذایی خود بیافزاید.

آلوئه ورا برای درمان شقاق در خانه

استفاده از آلوئه ورا برای درمان شقاق در خانه خاصیت تسکین دهندگی داشته و می‌تواند به احیاء بافت آسیب دیده پوست کمک نماید. برای استفاده از آلوئه ورا کافی است یه برگ تازه از آن را تهیه کرده و ژل آن را استخراج نمایید. ژل تازه این گیاه را می‌توان به دفعات بر روی ناحیه آسیب دیده استعمال نمود.

سرکه سیب

سرکه سیب به شدت بر روی درمان یبوست تاثیرگذار است و یکی از روش‌های موثر برای بهبود شقاق مقعد به شمار می‌رود. سرکه سیب دارای نوعی فیبر محلول در آب به نام پکتین است و می‌تواند در افزایش حرکات روده و درمان یبوست موثر باشد. در این روش می بایست 1 الی 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را به مقداری آب بیافزاید و مقداری عسل به آن اضافه کرده و میل کنید. این درمان را می بایست دو مرتبه در روز تکرار کرد.

تخم کتان

تخم کتان سرشار از امگا 3  و فیبر می‌باشد. این ماده نه تنها در درمان یبوست موثر است، بلکه می‌تواند با  دارا بودن خاصیت ملینی نیاز به زور زدن هنگام دفع مدفوع را کاهش دهد. برای درمان شقاق در خانه با استفاده از تخم کتان، می‌بایست یه قاشق از آن را به آب بیافزاید و هر روز قبل از خواب آن را مصرف کنید.

درمان خانگی شقاق با مصرف فیبر کافی

این ماده مغذی گیاهی می‌تواند با درمان یبوست، شقاق شما بهبود ببخشد.فیبر در دستگاه گوارش هضم نشده و می تواند به افزایش حرکات روده و افزایش حجم مدفوع کمک نماید. برای مصرف فیبر می توانید خوراکی هایی مانند گندم سیاه، بلغور جوی دوسر، کینوآ، اسفناج، حبوبات، آلو، تخمه‌ی آفتابگردان و تخمه‌ی کدو تنبل را به رژیم غذایی بیافزایید و یا با مشورت پزشک مکمل فیبر مصرف کنید.

رعایت بهداشت

در بحث درمان خانگی شقاق مقعدی رعایت بهداشت بسیار تاثیرگذار است. برای درمان لازم است ناحیه مقعد را به خوبی با آب شستشو داده و سپس با استفاده از دستمال‌های نرم مقعد را خشک کنید، زیرا که رطوبت خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی را افزایش می‌دهد. پس از استحمام ناحیه مقعد را با استفاده از پودر بچه خشک نمایید. از نشستن به مدت طولانی به خصوص در یک پوزیشن اجتناب نمایید زیرا باعث تجمع رطوبت در ناحیه مقعد می‌شود.

داروها و پماد برای درمان شقاق در خانه

بسیاری از داروهای بدون نسخه مثل پماد برای درمان شقاق وجود دارد که برای کاهش علائم می‌توانید در مراحل ابتدایی بیماری از آن استفاده کنید. البته توصیه می‌کنیم که حتما با دیتوز پزشک این داروها را مصرف کنید.

آب میوه

همانطور که گفتیم اصلی ترین علت بروز شقاق یبوست است پس باید از آن پیشگیری نمود. برای این منظور می‌توانید مصرف 3 الی 4 لیوان آب میوه در روز را به رژیم غذایی خود بیافزاید و یا  هر روز 8 لیوان آب مصرف کنید. آنزیم‌هایی که برای هضم آب میوه ترشح می‌شود، می‌تواند در افزایش حرکات روده و هضم غذا موثر باشد.

شیر

شیر از مواد مورد نیاز و مفید برای بدن است، شیر بهترین درمان خانگی شقاق مقعد به شمار می‌رود. برای این منظور کافی است هر روز قبل از خواب یک لیوان شیر میل کنید. مصرف شیر حرکات روده را افزایش داده و در تضمین سلامت دستگاه گوارش موثر است.

تغییر سبک زندگی برای پیشگیری و درمان شقاق

برای پیشگیری از ایجاد یا عود کجدد شقاق لازم است، نکات زیر را رعایت نمایید:

  • رعایت بهداشت در کودکان و تعویض به موقع پوشک بسیار مهم است.
  • اجتناب از رابطه جنسی مقعدی
  • مصرف روزانه 8 لیوان آب
  • درمان سریع اسهال یا یبوست
  • پرهیز از غذاهای یبوست آور مثل برنج سفید ، پنیر و سایر لبنیات، شکلات، مقدار زیاد گوشت قرمز و غذاهای سرخ
  • فعالیت بدنی و ورزش‌های سبک حداقل 30 دقیقه در طول روز
  • اجتناب از ورزش های سنگین که فشار وارده به مقعد را افزایش می‌دهند، مثل دوچرخه سواری و وزنه برداری
  • اجتناب از نشستن و ایستادن به مدت طولانی
  • پرهیز از حمل و جابجایی اشیا سنگین

سوالات متداول درباره درمان شقاق در خانه

نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
153 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
پروانه

سلام شرمنده یکی دو بار متفو ع سفت بوده ازن موقع اذیت می شود داخل مخرج درد مکند از وازلین استفاده کردم بارالها خوب شد خونریزی ندارم احتمالا شقاق باشد آیا روغن زیتون روعن نارگیل خوب است استفاده کنم ممنون

مینا ص...

من قبلا کولونوسکوپی انجام دادم و تیکه برداری هم کردن علتش هموروئید بود .حالا چند وقت پیش یبوست داشتم و خون اومد .حالا بعضی وقتا از داخل مقعدم درد میگیره .اما یبوست رو دارم .چکار کنم

دلاوری

سلام من سرکه سیب رو برای شقاق امتحان کردم ولی خیلی میسوزونه

ناشناس

سلام من چن ماهه پشت سر هم یبوست دارم دکترم رفتم خوب نمیشه دسشویی که میرم بعضی وقتا خیلی سخته یزره ام خون میاد خیلی کم ولی الان چن روزه هس میکنم بیرون مقعد یچیزی عین یه پارگی هستش چیکار کنم

محمد

سلام،درموردهزینه ها و درصدپرداختی بیمه ها هم بفرمایید.

خدیجه

سلام ببخشید من یه ماهی میشه خیلی عذاب میکشم یبوست همراه خونریزی بعدش درد وخوارش توری که دل درد دارم وتو رانم درد میکنه پماد آنتی هموروئید میزنم فایده ای نداره چه کار کنم

مریم

سلام من مدام بعداز دستشویی سوزش و خارش دارم چکار کنم ؟؟توروخدا کمکم کنید

حاجی زاده

سلام من هرچقدر دارو و پماد استفاده میکنم شقاق خوب نمیشه دیگه خسته شدم لطفا راهنماییم کنید

..

سلام ببخشید من معمولا همیشه یبوست دارم این وسط گاهی مثلا چند ماه یک بار بعد از مدفوع خونریزی دارم گاهی خیلی کم گاهی خیلی خیلی زیاد ( چند وقت پیش خیلی خون اومد و به مدت چند روز موقع نشستن اذیت میشدم اما الحمدلله اون وضعیت رفع شد) ولی اینجوری نیست که پشت سر هم باشه، مثلا اینجوریه که دو سه روز خون میاد، بعدش نمیاد تا مثلا چند ماه دیگه، احتمالا شقاق رو دارم، هر چند وقت یک بار وقتی مدفوع نمیاد شکم درد میگیرم گاهی شکم دردم چند ساعت طول میکشه، گاهی هم چند روز پشت سر… Read more »

رحیمی

سلام ،وقت بخیر من بالای ده سال هست که دچار فیشر شدم و یه زائده ی گوشتی دارم،اگه دچار یبوست بشم که دفع برام سخت میشه وخیلی درد میکشم ،آیا راهی برای درمان هست انجام بدم؟میشه این زایده ی گوشتی رو لیزر کرو؟