درمان شقاق با عسل یکی از روش‌های درمان سنتی این بیماری

شقاق یا فیشر از بیماری های مقعدی شایعی است که موجب بروز زخم در مقعد می گردد. این بیماری ممکن است در هر سنی بروز کند و حتی امکان بروز آن در نوزادان نیز وجود دارد. شقاق در اثر اعمال فشار به این ناحیه ایجاد شده است و موجب ایجاد ترکی عمیق در دیواره مقعد و یا مخاط آن می گردد. از علائم شقاق می توانیم به درد شدید و تیرکشنده، خونریزی، سوزش، خارش و … اشاره کنیم.

یکی از عوارض این بیماری عفونت زخم است، علت این امر قرار گرفتن این زخم در ناحیه ای حساس از بدن است که موجب شده زخم به راحتی دچار التهاب و عفونت شود. خوشبختانه در اغلب موارد با استفاده از روش‌های درمان خانگی شقاق، به خصوص در مراحل ابتدایی بیماری قابل رفع و درمان است.

اما در صورت پیشرفته شدن یا وجود علت زمینه ای برای بروز بیماری، این عارضه نیاز به درمان‌های جدی تری مانند جراحی و لیزر شقاق دارد. یکی از راهکارهایی که معمولاً برای درمان این بیماری پیشنهاد می‌شود، استفاده از درمان شقاق با عسل است. در ادامه به تشریح بیشتر این روش درمانی می‌پردازیم:

نحوه درمان شقاق با عسل

عسل از خوراکی های بسیار مفید و ضد التهابی است که می تواند کاربرد های دارویی بسیاری نیز داشته باشد. یکی از مهمترین کاربرد های دارویی عسل، درمان بیماری های نشیمنگاهی است. این ماده می تواند با ضد عفونی نمودن زخم فیشر به درمان آن کمک نماید.

برای استفاده از روش درمان شقاق با عسل نیاز به تهیه موم عسل و روغن زیتون دارید. برای جدا کردن عسل از موم، باید موم عسل را در معرض حرارت غیر مستقیم قرار دهید، به طور مثال می توانید از مایکروویو برای این منظور استفاده نمایید.

بعد از ذوب شدن موم آن را با مقدار مساوی روغن زیتون مخلوط نموده و از این ترکیب روزانه دو یا سه مرتبه بر روی زخم استعمال نمایید. دیگر روش استفاده از عسل مصرف روزانه آن است می توانید این خوراکی را در انواع دمنوش های مقوی حل نموده و میل کنید.

میزان اثرگذاری و درمان در این روش

میزان تاثیرگذاری عسل بر زخم شقاق به عوامل متعددی بستگی دارد. به طور مثال بسته به علت ایجاد بیماری و نیز میزان پیشرفت این عارضه، میزان تاثیرگذاری این ماده متفاوت است. مهمترین تاثیر عسل در بهبود این زخم، کاهش التهاب و عفونت آن است که این امر خود در درمان علائم دیگر شقاق مانند سوزش و خارش نیز موثر خواهد بود. میزان تاثیرگذاری عسل در درمان به شدت زخم فیشر بستگی دارد و در برخی موارد می تواند درمان قطعی باشد.

به یاد داشته باشید در صورتی که زخم شقاق با استفاده از درمان های خانگی مانند استفاده از عسل طی حداکثر یک هفته بهبود نیافت، لازم است برای درمان های جدی‌تری مانند لیزر و جراحی شقاق اقدام نمایید.

از آنجایی که جراحی عوارض و مشکلات خاص خود را داشته و در مورد شقاق دوره نقاهت طولانی مدتی دارد، به ندرت از این روش استفاده می‌شود. ولی در مقابل لیزر هیچ یک از مشکلات و عوارض جراحی را نداشته و در مدت زمانی کوتاه به طور قطع شقاق را درمان خواهد نمود.

آدرس: تهران، میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5