بواسیر در کودکان؛ علائم و روش‌های درمان

بواسیر در کودکان

شاید عده‌ای تصور کنند بواسیر بیماری است که تنها در سنین بالا ظهور می‌کند و کودکان نمی‌توانند درگیر این بیماری شوند، اما این تصور کاملاً غلط است. در صورتی که بواسیر اغلب در بزرگسالان بروز پیدا می‌کند، اما امکان بروز آن در هر سنی وجود دارد. بواسیر یا هموروئید چیست؟ این عارضه نوعی از بیماری‌های مقعدی به شمار می‌رود که عامل آن را می‌توان وارد آمدن فشار بیش از اندازه به این عروق عنوان نمود. در ادامه به بررسی مشکل بواسیر در کودکان می‌پردازیم:

علت ایجاد بواسیر در کودکان

این عارضه در کودکان می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد، برخی از مهمترین عللی که به ایجاد بواسیر در کودکان می‌انجامد، نشستن بر روی سطوح سخت، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و غیره می‌باشد. اما مهمترین علت بروز این مشکل را می توان کم تحرکی کودکان عنوان نمود.  زیرا که یبوست مزمن و مداوم، به خشکی مزاج می‌انجامد و می‌تواند باعث آسیب به عروق این ناحیه از بدن شود که در نتیجه آن عروق بواسیری ایجاد می‌شود.

مرتبط: عکس بواسیر در کودکان

علائم هموروئید در کودکان با بزرگسالان متفاوت است؟

هموروئید در بزرگسالان بسیار بیشتر از کودکان رخ می‌دهد، اما علائم این بیماری می‌تواند برای هر دو گروه سنی مشابه باشد. یکی از نشانه های شایع بواسیر درد شدیدی به خصوص به هنگام اجابت مزاج است که موجب می‌شود، کودک شما از این عمل  امتناع ورزد.

از دیگر علائم این بیماری می‌توانیم به سوزش و خارش مقعد، تورم و قرمزی اشاره کنیم. به علاوه ابتلا به بواسیر موجب می‌شود کودک بعد از اجابت مزاج دچار خونریزی شود و یا بر روی مدفوع و دستمال توالت خون مشاهده می‌کند.

روش‌های درمان بواسیر در کودکان

درمان های طبیعی بهترین روش برای درمان کودکان به شمار می‌رود، زیرا که بدون عوارض جانبی هستند و زیانی برای کودکان به همراه ندارند. درمان بواسیر در خانه اغلب در کاهش علائم کودک شما موثر است ولی درمان قطعی به شمار نمی‌رود. بنابراین می‌توانید با استفاده از برخی نکات مانند رعایت رژیم غذایی حاوی فیبر، ورزش  و تحرک، نوشیدن کافی آب و غیره از بروز یبوست پیشگیری نمایید تا به درمان بواسیر نیز کمک شود.

از آنجایی که استفاده از درمان‌های دارویی اغلب برای کودکان ممنوع است و همراه با عوارض جانبی است لازم است حتماً قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت نمایید. در صورتی که با انجام راهکارهای قبلی کودک شما بهبود نیابد و یا خونریزی تشدید شود، می‌بایست با مشورت پزشک از سایر روش‌ها مانند جراحی و لیزر هموروئید برای درمان کودک خود استفاده نمایید.

برخی از راهکارهای خانگی برای درمان بواسیر کودکان به این شرح است :

• مصرف غذاهای پرفیبر
  • نوشیدن آب به میزان کافی
  • استفاده از حمام سیتز یا نشیمن 2 الی 3 بار در روز
  • مصرف استامینوفن مناسب کودکان برای کاهش درد کودکان
  • استفاده از کمپرس یخ به منظور کاهش درد

تماس برای وقت معاینه و درمان

برای تعیین وقت معاینه و درمان بواسیر از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

پیشگیری از بواسیر یا هموروئید

مهمترین راهکارهایی که برای پیشگیری از بواسیر در کودکان پیشنهاد می‌شود، به این شرح است :

• مصرف غذاهای پرفیبر مانند مصرف انواع میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات
  • مصرف کافی آب و نوشیدنی‌ها حداقل به میزان 8 لیوان در طول روز