دلایل ایجاد شقاق مقعد در کودکان و روش درمان سریع آن

شقاق در کودکان

شقاق یا همان فیشر آنال به ایجاد ترک عمودی در دیواره مقعد گفته می شود، عده ای تصور می‌کنند این بیماری تنها مربوط به بزرگسالان است و کودکان مبتلا به آن نمی‌شوند. اما خوب است بدانید این تصور غلط است و بیماری ممکن است در هر سنی ایجاد شود.

شقاق چیست؟ این عارضه به علت بروز در ناحیه ای حساس از بدن درد بسیار زیادی را به همراه دارد و بیماری آزاردهنده‌ای است از همین روی نیازمند درمان فوری می‌باشد. در ادامه به شرح بیماری شقاق در کودکان و معرفی راهکار های درمان موثر آن می‌پردازیم:

علائم و نشانه‌های شقاق مقعد در کودکان

شقاق در کودکان

توجه به نشانه‌های شقاق در کودکان اهمیت زیادی دارد، زیرا در صورت عدم درمان زخم می‌تواند گسترش یابد و به همین نسبت درد و بی قراری کودک نیز افزایش خواهد یافت. همچنین این بیماری را نمی‌توان کشنده معرفی نمود، ولی در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به کم خونی شده و مشکلات بعدی را به همراه آورد. پس لازم است به علائم کودک و بی قراری های او توجه کنید. مشاهده عکس شقاق مقعدی می‌تواند به شما در تشخیص این بیماری کمک کند. برخی از نشانه‌های شقاق در کودکان به این شرح است:

• احساس سوزش و خارش شدید در مقعد
  • درد که همزمان با دفع شدت می یابد.
  • مشاهده خونریزی از مقعد یا خون در مدفوع (این خون معمولاً رنگی روشن دارد)
  • مراجعه به مکرر کودک برای دفع زیرا می تواند منجر به احساس دفع ناکامل مدفوع گردد.
  • نگه داشتن مدفوع به مدت طولانی به علت درد
  • مشاهده ترک عمودی و شقاق در دیواره مقعد
  • التهاب و قرمز شدن پوست اطراف مقعد
  • تورم مقعد
  • تب در صورت عفونت

دلایل ایجاد شقاق در کودکان

علت بروز این عارضه در کودکان را نمی توان به طور دقیقی معین کرد زیرا مجموعه از عوامل در بروز چنین بیماری نقش دارند. به طور کلی زمانی که میزان فشار وارده به مقعد افزایش پیدا کند، چنین زخمی در مقعد ایجاد می شود. اما مهمترین عامل در بروز بیماری شقاق، ابتلا به یبوست مزمن است.

این مشکل گوارشی موجب افزایش فشار وارده به رکتوم و راست روده به خصوص هنگام دفع شده و در بروز بیماری نقش دارد. همچنین یبوست موجب شده کودکان از دفع امتناع بورزند که این امر بیشتر شدن حجم مدفوع و دفع سخت تر را به دنبال دارد از طرفی یبوست مانع از ترمیم زخم شقاق شده و بدتر شدن آن را به دنبال دارد. از سایر علل ابتلا به این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

• کم تحرکی کودک
  • کمبود مصرف مایعات به خصوص آب
  • رژیم غذایی نادرست و بدون فیبر
  • اسهال مزمن
  • عدم رعایت بهداشت
  • بیماری های گوارشی و روده و انواع انگل ها
  • تنگی مقعد

روش درمان شقاق در کودکان

درمان شقاق در کودکان شامل مراحل گوناگونی است که بسته به میزان آسیب شامل درمان های متفاوتی می باشد. در ادامه به شرح درمان های مختلف این عارضه در کودکان می‌پردازیم :

درمان خانگی

شقاق در مراحل ابتدایی را می توان با استفاده از درمان های خانگی و در مراحل ابتدایی بیماری درمان نمود البته بهتر است این درمان ها زیر نظر پزشک و در کنار سایر درمان ها صورت گیرد. برخی از درمان‌های خانگی شقاق به این شرح است :

• مصرف کافی آب و مایعات
  • مصرف غذاهای پرفیبر
  • تحرک و ورزش کافی
  • رعایت بهداشت مقعد و خشک نگه داشتن آن
  • استفاده از حمام سیتز یا نشیمن برای 10 الی 15 دقیقه

درمان دارویی

درمان دارویی این بیماری در برخی موارد می تواند روش درمانی موثر و مفیدی باشد. این درمان شامل مصرف داروهایی نظیر پماد های آنتی بیوتیک برای جلوگیری و درمان عفونت، پماد لیدوکائین به منظور کاهش درد و پماد آنتی هموروئید و آنتی فیشر با اثرات قابض و بی حس کنندگی می شود.

مطلب مرتبط: بهترین پماد برای شقاق مقعدی; آنتی فیشر، دیلتیژل، تتراسایکلین

درمان های تهاجمی

این روش درمان شقاق در کودکان تاثیرات بیشتری نسبت به سایر روش های ذکر شده و می تواند به عنوان درمانی موثر کارایی داشته باشد. انواع روش های این درمان عبارتند از :

• بوتاکس شقاق : این روش درمانی شامل تزریق ژل و فلج نمودن موقت عضله اسفنکتر مقعد کودک است که علاوه بر کاهش درد به درمان و بهبود بیماری نیز کمک خواهد نمود.
  • درمان به روش جراحی : در مواردی خاص که شقاق بیشتر از حد پیشرفت کند، از درمان جراحی برای بهبودی استفاده می‌شود. این روش معمولاً شامل برداشت بخشی از عضله اسفنکتر خارجی شده و ممکن است موجب بی اختیاری شود. درمان جراحی به خصوص برای کودکان توصیه نمی شود.
  • درمان با لیزر : این روش بهترین و موثر ترین روش درمانی است، لیزر فیشر در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون درد و خونریزی مشکل کودک شما را رفع خواهد نمود.
سارینا

سلام دخترم ۲ سالشه چند روز پیش ۲ روز تب کرد و روز دوم تبش مدفوع سفت کرد که خون تازه دیده شد بعدش در هنگام مدفوع مشکلی نداشت و مدفوعش شل بود بعد گذشت ۳ روز از قطع شدن تبش شب تو خواب گریه کرد و دیدم مدفوع سفت کرده ولی خونی دیده نشد.علت درد چی میتونه باشه و درمانش چیه؟!

زیبا

سلام پسرم دو سال و هشت ماهشه..ترک مقعد تشخصیص دادن.هر لحظه درد مقعد داره.میترسه پی پی کنه.انتی فیشر استفاده کردم اصلا خوب نشده خیلی درد داره .اصلا نمیتونه وایسه..باید چیکتر کنم آیا راه درمانی هست ک بی ضرر باشه؟

زهرا

سلام من دختر۷ساله دارم قبلا چند باری تومدفوعش خون دیدم بردمش دکترخوب شد الان بعد دوسال باز خون دیدم دلیلش میتونه شقاق یایوبوست باشه خیلی نگرانم

ایهان

سلام پسر من ۸ ماهشه و مثل جوش در اومده سیاه هس چی میتونه باشه