سرطان روده بزرگ
روده بزرگ و مقعد جزوی از دستگاه گوارش هستند. روده به شکل لوله ای بلند و عضلانی به طول حدود ۱ الی ۱٫۵ متر می‌باشد و سلول های سرطانی در جداره ی داخلی آن رشد میکنند. سرطانی که در روده ایجاد شود سرطان روده و اگر در مقعد ایجاد شود سرطان مقعد نامیده میشود. سرطانی که در هردوی این اندامها بروز کند سرطان کولورکتال است. سرطان روده بزرگ اگر در مراحل اولیه شناسایی شود کاملا قابل پیشگیری و درمان است. در جراحی سرطان روده سعی میشود تا سرطان وغدد لنفاوی نزدیک آن برداشته شود. درمان با دارو معمولا مکمل جراحی است.

سرطان روده بزرگ

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند؟

هیچ کس دلیل اصلی سرطان روده بزرگ را نمیداند و نمیتوان گفت چه کسی دچار این بیماری میشود و چه کسی نمیشود ، البته بیشتر و بیشتر به دلایل ژنتیکی خاص شک میبریم.

تحقیقات نشان داده که یک سری عوامل خطر منجر میشود تا بعضی افراد سرطان روده بگیرند مانند:

– سن بالاتر از۵۰ – این سرطان در افراد مسن بیشتر رخ میدهد. بیش از ۹۰% از بیماران مبتلا بالای ۵۰ سال سن داشته اند و میانگی سن ۷۰ سال است.
– رژیم غذایی – مطالعات نشان داده غذاهای پرچرب (مخصوصا روغن حیوانی) و کمبود کلسیم و فیبر و فولات این خطر را افزایش میدهند. به علاوه ، کسانیکه میوه و سبزیجات کمتر میخورند بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند. البته این مطالعات کامل نیستند و هنوز تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شوند.
– پلیپ های کلورکتال – پلیپ ها در جداره ی داخلی روده رشد میکنند و در افراد بالای ۵۰ سال معمول هستند. اکثر پلیپ ها خوش خیم (غیر سرطانی) هستند ولی بعضی ها تبدیل به سرطان میشوند. پیدا و خارج کردن پلیپ ها خطر سرطان روده را کمتر میکند.
– سابقه ی ارثی – احتمال دچار شدن بستگان درجه اول (پدر مادر، خواهر برادر ، فرزندان) از مابقی بیشتر است ، مخصوصا اگر سرطان در سن پایین رخ داده باشد. اگر چند تن از بستگان نزدیک سابقه ی سرطان روده بزرگ داشته باشند خطر بیشتر است.
– تغییرات ژنتیکی – تغییر در برخی ژن های خاص خطر بیماری را زیاد میکند مانند:

• سرطان HNPCC (سرطان روده بزرگ ارثی غیر پولیپی) یکی از عمومی ترین نوع سرطان ارثی (ژنتیکی) ولی با درصد بسیار پایین است که از تغییرات ایجاد شده در ژنهای خاص بروز میکند. اکثر کسانیکه ژن تغییر یافته HNPCC دارند دچار سرطان روده بزرگ میشوند و میانگین سن در این خصوص ۴۴ سال است.
  • پولیپ آدنوماتوز خانوادگی (FAP) نادر و ارثی است که صدها پلیپ در روده و مقعد شکل میگیرند و دلیل آن تغییر ژن APC است. اگر FAP درمان نشود معمولا تا سن ۴۰ سالگی منجر به سرطان روده بزرگ میشود. FAP مسئول کمتر از ۱ درصد از سرطان روده است.
  • سابقه شخصی بیمار- کسی که قبلا دچار سرطان کولورکتال شده احتمالا دوباره دچار میشود پس پیگیری پس از درمان اولیه بسیار مهم است. درضمن خانم ها با سابقه سرطان تخمدان ، سینه و رحم بیشتر از بقیه در معرض خطر هستند.
  • بیماری کولیت یا کرون – اشخاصی که طی سالها سابقه بیماری التهاب روده دارند در خطر این سرطان هستند.
  • سیگار – کشیدن سیگار خطر بروز پلیپ و در نتیجه سرطان روده را افزایش میدهد.

آیا سرطان روده بزرگ قابل پیشگیری است؟

تقریبا کل سرطان روده از پلیپ های سرطانی شروع میشود که روی دیواره ی داخلی روده رشد میکنند و شناسایی و جدا کردن این پلیپ ها طی کولونوسکوپی خطر ابتلا به سرطان را کاهش میدهد. پزشک با بررسی سوابق ارثی و پزشکی بیمار میتواند توصیه های لازم برای انجام آزمایشات ارائه دهد. آزمایشات معمولا در سن ۵۰ سالگی برای کسانیکه کمتر در معرض خطرند و در سنین پایین تر که بیشتر در خطرند شروع میشوند . بررسی ها نشان داده رژیم غذایی میتواند نقش مهمی در پیشگیری سرطان روده بزرگ ایفا کند . غذاهای فیبر بالا و کم چرب تنها مواردی هستند که احتمالا از بروز سرطان روده جلوگیری میکنند.

علائم سرطان روده بزرگ

سرطان روده معمولا هیچ علائمی ندارد و طی آزمایشات روتین خود را نشان میدهد. عمومی ترین نشانه ی سرطان روده تغییر حالت مدفوع است. علائم خیلی از بیماری های غیرسرطانی دیگر مشابه سرطان روده است و میتوان اشتباه گرفت . بنابراین کسانیکه چنین علائمی دارد می بایست سریعا برای آزمایشات لازم به پزشک مراجعه کند.

علائم مربوط به سرطان روده بزرگ شامل:

•  داشتن یبوست یا اسهال
  •  احساس اجابت ناتمام
  •  دیدن خون (شفاف یا تیره) در مدفوع
  •  باریک شدن مدفوع
  • داشتن گاز معده یا درد یا پر بودن
  • کم شدن وزن
  • استفراغ و سرگیجی

معمولا سرطان در اوایل درد ندارد و مهم اینستکه قبل از احساس درد به دکتر مراجعه شود.

ارزیابی سرطان روده

دانستن اینکه سرطان در چه مرحله ی کلینیکی قرار دارد بسیار مهم است ، هم برای تصمیم گیری روی نحوه ی درمان و هم نتیجه ی کلی پس از درمان. تعیین پیشرفت سرطان بر این اساس است که آیا تومور به بافت های نزدیک خود یا غدد لنفاوی هجوم برده یا به دیگر اندام ها گسترش یافته یا خیر. پیشرفتگی دقیق سرطان معمولا پس از جراحی مشخص میشود ولی ارزیابی استاندارد آن قبل از جراحی شامل کولونوسکوپی همراه با نمونه برداری ، رادیولوژی از قبیل سی تی اسکن و آزمایش خون میباشند.

درمان سرطان روده بزرگ

برای درمان کامل جراحی لازم است تا سرطان از روده جدا شود . طی این جراحی غدد لنفاوی و سرطان و بخش کوچکی از دو طرف روده ی سالم برداشته میشود. برای معدودی از بیماران هم کلوستومی (اتصال کیسه بیرون بدن به روده) لازم میشود. شیمی درمانی پس از جراحی لازم است ولی به پیشرفتگی سرطان بستگی دارد. برخلاف سرطان مقعد ، پرتودرمانی برای سرطان روده به ندرت توصیه میشود.

چه عواملی پس از درمان روده بزرگ تاثیرگذار خواهند بود؟

نتیجه ی نهایی کاملا بستگی به پیشرفت سرطان روده در زمان تشخیص دارد و سرطانی که به جداره ی روده محدود باشد بهترین شانس موفقیت را دارد. به همین خاطر است که شناسایی طی آزمایشاتی از قبیل کولونوسکوپی در مراحل اولیه کاملا حیاتی است . درضمن پیگیری پس از درمان بسیار مهم است. هرقدرهم سرطان کاملا برداشته و نابود شده باشد ولی احتمال عود کردن دارد چون هنوز پس از درمان سلول های سرطانی در جایی از بدن باقیمانده و نهفته هستند. پس از ریکاوری پزشک میتواند با آزمایش خون و رادیولوژی در فواصل زمانی معین احتمال بازگشت سرطان را تحت نظر داشته باشد.

نظرات کاربران در مورد این مطلب

۰۹۹۰۱۹۴۲۴۷۴ | ۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶