علائم سرطان روده بزرگ و نحوه ارزیابی و درمان این سرطان

می 31, 2016
علائم سرطان روده بزرگ و نحوه ارزیابی و درمان این سرطان

روده بزرگ و مقعد جزوی از دستگاه گوارش هستند. روده به شکل لوله ای بلند و عضلانی به طول حدود 1 الي 1.5 متر می‌باشد و سلول هاي سرطاني در جداره ي داخلي آن رشد ميكنند. سرطانی که در روده ایجاد شود سرطان روده و اگر در مقعد ایجاد شود سرطان مقعد نامیده میشود. سرطانی که در هردوی این اندامها بروز کند سرطان کولورکتال است. سرطان روده بزرگ اگر در مراحل اوليه شناسايي شود كاملا قابل پيشگيري و درمان است. در جراحی سرطان روده سعی میشود تا سرطان وغدد لنفاوی نزدیک آن برداشته شود. درمان با دارو معمولا مکمل جراحی است.

سرطان روده بزرگ

چه كساني در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند؟

هيچ كس دليل اصلي سرطان روده بزرگ را نميداند و نميتوان گفت چه كسي دچار اين بيماري ميشود و چه كسي نميشود ، البته بيشتر و بيشتر به دلايل ژنتيكي خاص شك ميبريم.

تحقیقات نشان داده که یک سری عوامل خطر منجر میشود تا بعضی افراد سرطان روده بگیرند مانند:

– سن بالاتر از۵۰ – این سرطان در افراد مسن بیشتر رخ میدهد. بیش از ۹۰% از بیماران مبتلا بالای ۵۰ سال سن داشته اند و میانگی سن ۷۰ سال است.
– رژیم غذایی – مطالعات نشان داده غذاهای پرچرب (مخصوصا روغن حیوانی) و کمبود کلسیم و فیبر و فولات این خطر را افزایش میدهند. به علاوه ، کسانیکه میوه و سبزیجات کمتر میخورند بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند. البته این مطالعات کامل نیستند و هنوز تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شوند.
– پلیپ های کلورکتال – پلیپ ها در جداره ی داخلی روده رشد میکنند و در افراد بالای ۵۰ سال معمول هستند. اکثر پلیپ ها خوش خیم (غیر سرطانی) هستند ولی بعضی ها تبدیل به سرطان میشوند. پیدا و خارج کردن پلیپ ها خطر سرطان روده را کمتر میکند.
– سابقه ی ارثی – احتمال دچار شدن بستگان درجه اول (پدر مادر، خواهر برادر ، فرزندان) از مابقی بیشتر است ، مخصوصا اگر سرطان در سن پایین رخ داده باشد. اگر چند تن از بستگان نزدیک سابقه ی سرطان روده بزرگ داشته باشند خطر بیشتر است.
– تغییرات ژنتیکی – تغییر در برخی ژن های خاص خطر بیماری را زیاد میکند مانند:

• سرطان HNPCC (سرطان روده بزرگ ارثی غیر پولیپی) یکی از عمومی ترین نوع سرطان ارثی (ژنتیکی) ولی با درصد بسیار پایین است که از تغییرات ایجاد شده در ژنهای خاص بروز میکند. اکثر کسانیکه ژن تغییر یافته HNPCC دارند دچار سرطان روده بزرگ میشوند و میانگین سن در این خصوص ۴۴ سال است.
  • پولیپ آدنوماتوز خانوادگی (FAP) نادر و ارثی است که صدها پلیپ در روده و مقعد شکل میگیرند و دلیل آن تغییر ژن APC است. اگر FAP درمان نشود معمولا تا سن ۴۰ سالگی منجر به سرطان روده بزرگ میشود. FAP مسئول کمتر از ۱ درصد از سرطان روده است.
  • سابقه شخصی بیمار- کسی که قبلا دچار سرطان کولورکتال شده احتمالا دوباره دچار میشود پس پیگیری پس از درمان اولیه بسیار مهم است. درضمن خانم ها با سابقه سرطان تخمدان ، سینه و رحم بیشتر از بقیه در معرض خطر هستند.
  • بیماری کولیت یا کرون – اشخاصی که طی سالها سابقه بیماری التهاب روده دارند در خطر این سرطان هستند.
  • سیگار – کشیدن سیگار خطر بروز پلیپ و در نتیجه سرطان روده را افزایش میدهد.

آيا سرطان روده بزرگ قابل پيشگيري است؟

تقريبا كل سرطان روده از پليپ هاي سرطاني شروع ميشود كه روي ديواره ي داخلي روده رشد ميكنند و شناسايي و جدا كردن اين پليپ ها طي كولونوسكوپي خطر ابتلا به سرطان را كاهش ميدهد. پزشك با بررسي سوابق ارثي و پزشكي بيمار ميتواند توصيه هاي لازم براي انجام آزمايشات ارائه دهد. آزمايشات معمولا در سن 50 سالگي براي كسانيكه كمتر در معرض خطرند و در سنين پايين تر كه بيشتر در خطرند شروع ميشوند . بررسي ها نشان داده رژيم غذايي ميتواند نقش مهمي در پيشگيري سرطان روده بزرگ ايفا كند . غذاهاي فيبر بالا و كم چرب تنها مواردي هستند كه احتمالا از بروز سرطان روده جلوگيري ميكنند.

علائم سرطان روده بزرگ

سرطان روده معمولا هیچ علائمی ندارد و طی آزمایشات روتین خود را نشان میدهد. عمومی ترین نشانه ی سرطان روده تغییر حالت مدفوع است. علائم خیلی از بیماری های غیرسرطانی دیگر مشابه سرطان روده است و میتوان اشتباه گرفت . بنابراین کسانیکه چنین علائمی دارد می بایست سریعا برای آزمایشات لازم به پزشک مراجعه کند.

علائم مربوط به سرطان روده بزرگ شامل:

•  داشتن یبوست یا اسهال
  •  احساس اجابت ناتمام
  •  دیدن خون (شفاف یا تیره) در مدفوع
  •  باریک شدن مدفوع
  • داشتن گاز معده یا درد یا پر بودن
  • کم شدن وزن
  • استفراغ و سرگیجی

معمولا سرطان در اوایل درد ندارد و مهم اینستکه قبل از احساس درد به دکتر مراجعه شود.

ارزيابي سرطان روده

دانستن اينكه سرطان در چه مرحله ي كلينيكي قرار دارد بسيار مهم است ، هم براي تصميم گيري روي نحوه ي درمان و هم نتيجه ي كلي پس از درمان. تعيين پيشرفت سرطان بر اين اساس است كه آيا تومور به بافت هاي نزديك خود يا غدد لنفاوي هجوم برده يا به ديگر اندام ها گسترش يافته يا خير. پيشرفتگي دقيق سرطان معمولا پس از جراحي مشخص ميشود ولي ارزيابي استاندارد آن قبل از جراحي شامل كولونوسكوپي همراه با نمونه برداري ، راديولوژي از قبيل سي تي اسكن و آزمايش خون ميباشند.

درمان سرطان روده بزرگ

براي درمان كامل جراحي لازم است تا سرطان از روده جدا شود . طي اين جراحي غدد لنفاوي و سرطان و بخش كوچكي از دو طرف روده ي سالم برداشته ميشود. براي معدودي از بيماران هم كلوستومي (اتصال كيسه بيرون بدن به روده) لازم ميشود. شيمي درماني پس از جراحي لازم است ولي به پيشرفتگي سرطان بستگي دارد. برخلاف سرطان مقعد ، پرتودرماني براي سرطان روده به ندرت توصيه ميشود.

چه عواملي پس از درمان روده بزرگ تاثيرگذار خواهند بود؟

نتيجه ي نهايي كاملا بستگي به پيشرفت سرطان روده در زمان تشخيص دارد و سرطاني كه به جداره ي روده محدود باشد بهترين شانس موفقيت را دارد. به همين خاطر است كه شناسايي طي آزمايشاتي از قبيل كولونوسكوپي در مراحل اوليه كاملا حياتي است . درضمن پيگيري پس از درمان بسيار مهم است. هرقدرهم سرطان كاملا برداشته و نابود شده باشد ولي احتمال عود كردن دارد چون هنوز پس از درمان سلول هاي سرطاني در جايي از بدن باقيمانده و نهفته هستند. پس از ريكاوري پزشك ميتواند با آزمايش خون و راديولوژي در فواصل زماني معين احتمال بازگشت سرطان را تحت نظر داشته باشد.

۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶ ۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶

آدرس: میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5