عمل جراحی فیستول مقعدی {7 روش}; عوارض و مراقبت‌ بعد عمل

عمل جراحی فیستول

روش‌های تهاجمی شامل جراحی و درمان فیستول با لیزر است که می‌تواند با رفع عفونت و ترمیم مجرای ایجاد شده در زیر پوست، به درمان این بیماری کمک نماید. عوامل زیادی با نتایج جراحی فیستول مرتبط هستند که از جمله آن‌ها شامل تجربه دکتر جراح، پیچیدگی بیماری، درگیری عضلات اسفنکتر مقعد، روشی که جراحی انجام می‌شود و بسیاری از عوامل دیگر مرتبط با بیمار می‌باشد. روش‌های خانگی و دارویی مثل مصرف آنتی بیوتیک، پاسخگوی درمان قطعی این عارضه نبوده و تنها در بهبود موقت علائم آن تاثیرگذار است. در ادامه به بررسی روش‌های عمل فیستول می‌پردازیم:

فیستول چیست؟ این بیماری به معنی ایجاد مجرایی غیر طبیعی میان دو بافت از بدن است که موجب اتصال بین آن‌ها می‌شود. در واقع این بیماری بخشی از بافت روده را به پوست اطراف مقعد متصل می‌نماید. بیماری فیستول دردناک و آزاردهنده است و اغلب با عفونت، ترشح و خونریزی ظهور می‌کند، زیرا مجرای ایجاد شده عفونت‌های روده را به سطح پوست منتقل می‌کند.

1- عمل لیزر فیستول

عمل سرپایی فیستول با لیزر در حال حاضر بهترین جایگزین جراحی‌های سخت این عارضه است. قطعا بیهوشی و عمل‌های پر ریسک که دوران نقاهت طولانی دارند برای بیماران خوشایند نیست و به همین دلیل بسیاری از مبتلایان روش لیزر را انتخاب می‌کنند.

عمل لیزر فیستول

درمان فیستول با لیزر در کمتر از نیم ساعت انجام می‌شود و دوران نقاهت آن بسیار کوتاه است و نیازی به نگرانی درباره عوارض بعد از عمل نیست.

درمان سریع فیستول

اگر می‌خواهید خیلی سریع و بدون جراحی فیستول را درمان کنید، برای تعیین وقت معاینه با کلینیک پایتخت تماس بگیرید.

2- فیستولوتومی

فیستولوتومی روش پرکاربرد عمل فیستول است که در بسیاری از موارد از آن استفاده می‌شود. در این روش جراحی برش باز در تمام مجرای بیماری زده می‌شود تا این عارضه از داخل به بیرون شروع به ترمیم نماید. از آنجایی که در این روش پوست و عضله‌ تونل به طور کامل باز شده است، 1 الی 2 ماه زمان برای ترمیم نیاز است. این زخم پس از مدتی تبدیل به یک شیار شده و بیماری درمان می‌شود.

فیستولوتومی رایج‌ترین روش جراحی فیستول است، اما فقط برای افرادی که مجرای فیستول آن‌ها عضله اسفنکتر زیادی را درگیر نمی‌کند، توصیه می‌شود.

مقاله مرتبط: بهترین جراح فیستول

فیلم جراحی فیستول

در ادامه فیلم عمل جراحی فیستول ساده که در پایین عضلات اسفنکتر ایجاد شده، به روش فیستولوتومی را مشاهده می‌کنید. طی این جراحی ابتدا مسیر ایجاد شده شناسایی می‌شود و سپس با ایجاد برش و تخلیه عفونت مجرای ایجاد شده، فیستول کاملا حذف می‌شود.

3- عمل فیستول با فلپ آدوانسمنت

برای برخی از فیستول‌ها، پوشش روده تحتانی (داخل مقعد) را می‌توان به عنوان فلپ بالا برد و برای پوشاندن دهانه فیستول استفاده کرد. این روش اغلب برای بیماری‌های پیچیده‌تر یا افراد در معرض خطر بی‌اختیاری مقعدی کاربرد دارد، زیرا خطر آسیب به عضلات اسفنکتر کمتر است. میزان موفقیت عمل فیستول با روش فلپ 50% گزارش شده است اما شرایطی مانند ابتلا به کرون، استعمال سیگار و… می‌تواند احتمال عود مجدد بیماری را افزایش دهد.

4- جراحی فیستول مقعدی با روش ستن

در روش ستون مجرای ایجاد شده حاصل از این بیماری را با کمک نخ بخیه یا لوله تخلیه برای 6 الی 12 هفته پر می‌کنند. این روش باعث می‌شود که بخشی از عفونت به راحتی تخلیه و علائم کنترل شود. ستون اغلب برای نوع پیچیده بیماری که قسمتی از عضله اسفنکتر را درگیر نموده، کاربرد دارد. زیرا عمل فیستول‌های پیچیده با ریسک بروز عوارضی مانند بی اختیاری مدفوع و گاز همراه است.

برخی از فیستول‌ها برای بهبودی نیاز به چندین عمل جراحی دارند و این معمولا شامل ترکیبی از عمل‌های ستون و سایر گزینه‌های ثانویه مانند فیستولوتومی، LIFT، فلپ پیشرفته یا VAAFT است.

5- عمل پلاگین بیولوژیکی

پلاگین نوار نازکی از مواد ساخته شده از کلاژن است که به داخل فیستول کشیده می‌شود تا فضا را مسدود کند. پلاگین مخروطی شکل است که به سوراخ داخلی عارضه بخیه می‌شود، تا بافت جدید در اطراف آن رشد نماید. میزان موفقیت این عمل در فیستول‌هایی که زیاد پیچیده نیستند حدود 80% گزارش شده است. انجام این جراحی نیاز به 24 ساعت بستری در بیمارستان دارد. از عوارض پلاگین می‌توانیم به تشکیل آبسه، درد و جابه جایی فیستول اشاره نمود.

جراحی فیستول با پلاگین

عمل جراحی فیستول با روش‌های بالا می‌تواند عوارض و مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد. همچنین دوران نقاهت طولانی و مشکلات بعد از عمل برای بیماران خوشایند نیست.

اگر به دنبال روشی آسان‌تر برای درمان این بیماری هستید، عمل لیزر فیستول را به شما توصیه می‌کنیم. همچنین یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های بیماران هزینه عمل فیستول است که در صفحه مربوطه به طور کامل به آن پرداخته ایم.

معاینه و مشاوره برای لیزر فیستول مقعدی در کلینیک پایتخت ☎️ 88870896-021

6- عمل فیستول به روش LIFT

LIFT مخفف «بسته شدن مجرای فیستول بین اسفنکتریک» است. این به معنای بستن بخشی از فیستول با بخیه است که از بین دو عضله اسفنکتر شما عبور می‌کند. سپس جراح شما ممکن است کل مجرای فیستول را از این فضا خارج کند یا بافت عفونی داخل آن را بتراشد. این روش معمولا از روش تخلیه ستون پیروی می‌کند. شاید این روش مثل اسفنکتروتومی تهاجمی و موثر نباشد اما خطر آسیب رساندن به عضلات اسفنکتر شما را ندارد.

عمل Lift فیستول

7- درمان فیستول به روش VAAFT

این روش شامل عبور یک دوربین بسیار کوچک در امتداد مسیر فیستول است و اجازه می‌دهد تا مسیر بیماری (از جمله شاخه‌های جانبی) دیده شود و تمام مواد عفونی شسته شود. سپس از کوتر (درمان حرارتی) برای تمیز کردن و بستن فیستول استفاده می‌شود. در صورت لزوم می‌توان این روش را در آینده تکرار کرد و خطر آسیب به عضله اسفنکتر کم است. برای آشنایی بیشتر با روش VAAFT فیستول به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

عمل فیستول با vaaft

عوارض جراحی فیستول

عوارض احتمالی هر عمل شامل مواردی مانند عفونت، خونریزی یا واکنش غیرمنتظره به ماده بیهوشی است. از عوارض خاص عمل فیستول مقعدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمالا برای یک هفته یا بیشتر بعد از جراحی فیستول مقعدی احساس ناراحتی خواهید کرد. در صورت نیاز به تسکین درد می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید.
  • یبوست می‌تواند پس از جراحی شایع باشد. جراح شما ممکن است به شما توصیه کند که یک ملین برای نرم کردن مدفوع و کمک به کاهش هرگونه ناراحتی مصرف کنید.
  • ممکن است بی اختیاری روده و احساس نیاز ناگهانی به دفع مدفوع داشته باشید که نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. خطر این اتفاق در هر روش متفاوت است.
  • زخم شما باید ظرف حدود شش هفته خوب شود اما این می‌تواند بیشتر از حد معمول طول بکشد.
  • احتمال عود فیستول با توجه به نوع بیماری و روش درمان متفاوت است.
  • باریک شدن مجرا یا تنگی مقعد یکی دیگر از عوارض احتمالی این عارضه است. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که فیستول شروع به التیام می‌کند و می‌تواند باعث مشکل شود.

مراقبت‌های بعد عمل جراحی فیستول

رعایت نکات و مراقبت‌های بعد از عمل فیستول قدم مهمی در تکمیل روند درمان این بیماری است که باید به آن توجه شود. جراح در مورد رانندگی، بازگشت به محل کار، داشتن رابطه جنسی و بازگشت به فعالیت ها و روال معمول به شما توصیه‌هایی می‌کند. اما بعد از عمل فیستول چه باید کرد؟

  • مصرف آنتی یبوتیک طبق دستور پزشک برای جلوگیری از عفونت
  • استفاده از داروهای مسکن در صورت بروز درد
  • مصرف مایعات و فیبر کافی به منظور جلوگییر از یبوست و ایجاد فشار در ناحیه مقعد
  • پرهیز از نشستن زیاد و همچنین استفاده از توالت فرنگی تا زمان خوب شدن کامل محل جراحی
  • تعویض به موقع پانسمان و رعایت بهداشت محل جراحی طبق دستور پزشک

منبع خارجی مقاله: gutscharity.org.uk/advice-and-information/conditions/anal-fistulas

سوالات شما درباره عمل فیستول

نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
104 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
فرهادی

سلام من جراحی فیستول انجام دادم الان یکم بی اختیاری دارم ممکنه هیمنجوری بمونم؟

قبادی

اسفنکتروتومی رو پیشنهاد میدین برای عمل یفستول

صفایی

سلام من میخوام قبل از عمل فیستول مشاوره بگیرم چیکار باید بکنم

حداد

سلام ممکنه بدون عمل هم فیستول درمان بشه

سام

سلام دکتر من با لیزر عمل کردم و ستون گذاشتن برام
آیا راهی برای جایگزینی ستون هست که عوارض نداشته باشه ؟و زودتر خوب بشه ؟

اقبالی

سلام من از عمل فیستول میترسم راه دیگه ای نیست برای درمانش

باربد

سلام دکتر فیستولوتومی چقدر دورتن نقاهت داره؟

مهدی

سلام وقتتون بخیرروش ستن رو پیشنهاد میدین؟

طاری

برای من یکماه پیش ستن گذاشتن خیلی هم اذیت شدم اما هنوز یکم عفونت دارم باید عمل کنم؟

مالکی

من میخوام فیستول جراحی کنم چقدر بعدش میتونم برگردم سرکارم ؟ کارم پشت میز هست و باید دادئم بشینم