درمان بواسیر با لیزر، عمل جراحی هموروئید بدون درد و سرپایی

پیش از اینکه به سراغ روش‌های درمان بواسیر برویم، به بررسی این عارضه و علائم و نشانه هایی که ایجاد می‌کند، می‌پردازیم:

بواسیر نوعی از شایع ترین عارضه‌های نشیمنگاهی است که افراد در هر سنی ممکن است به آن مبتلا شوند. باور اشتباهی که در مورد بیماری بواسیر یا هموروئید وجود دارد این است که تنها افراد مسن دچار این عارضه می شوند، در صورتیکه هموروئید در هر سنی ممکن است بروز پیدا کند.

یکی از راه‌هایی که تا حدی به کنترل علائم بواسیر کمک می‌کند، کاهش فشار در ناحیه مقعد با پیشگیری از یبوست است. برای این منظور استفاده از غذاهای سرشار از فیبر، مایعات و تحرک کافی توصیه می‌شود. البته این باور که بواسیر خود به خود درمان می شود اشتباه است و با رعایت نکات تغذیه فقط می توان علائم را تا حدی کنترل کرد.

علائم بیماری بواسیر یا هموروئید چیست؟

به رگ‌های متورم ناحیه تحتانی مقعد (رکتوم) که در نتیجه ایجاد فشار در این بخش دچار آسیب شده‌اند، بواسیر (hemorrhoids) گفته می‌شود. رگ های آسیب دیده هموروئیدی میتوانند در دیواره داخلی یا خارج از مقعد بروز پیدا کنند، بنابراین این عارضه با توجه به محل دقیق ایجاد آن به دو نوع هموروئید خارجی و داخلی تقسیم می‌شود.

انواع-بواسیر

دلایل اصلی ایجاد این بیماری را می‌توان یبوست، دفع مدفوع سخت، نشستن زیاد، اسهال مزمن، رابطه مقعدی، وزن بالا، ورزش سنگین و هر عاملی که می‌تواند ناحیه مقعد را تحت فشار قرار دهد، عنوان کرد.

علائم هموروئید که بیمار با آن مواجه می‌شود، با توجه به محلی که این زائده ایجاد شده متفاوت است. بواسیر خارجی معمولا علائم آزاردهنده تری دارد. اما شایع ترین نشانه های این بیماری شامل موارد زیر است:

• احساس درد زیاد
  • تورم و برآمدگی در ناحیه مقعد
  • خونریزی در زمان دفع مدفوع
  • خارش و سوزش در این ناحیه
  • التهاب و قرمزی

مسئله مهمی که ذهن بیماران را درگیر می‌کند، انتخاب بهترین روش درمان بواسیر است. افراد مبتلا به این عارضه علاوه بر احساس خجالت، به دلیل ترس از جراحی خیلی دیر برای درمان اقدام می‌کنند و باعث پیشرفته شدن بیماری و سخت تر شدن مراحل درمان می‌شوند. اما برای درمان بواسیر چه باید کرد؟

پزشک بعد از انجام معاینه و تشخیص اینکه هموروئید خارجی یا داخلی است، بهترین روش درمان را پیشنهاد می‌دهد. بنابراین هرگونه اقدام به درمان باید بعد از انجام معاینات و بررسی های لازم توسط پزشک انجام شود. اما لیزر یواسیر بهتر است یا جراحی به روش های سنتی؟

مقاله مرتبط: دکتر متخصص بواسیر یا هموروئید در تهران

مشاوره آنلاین و تشخیص سریع هموروئید

اگر در شناسایی علائم بواسیر یا هموروئید مشکل دارید و به این بیماری مشکوک هستید، می‌توانید از طریق واتساپ با مشاوران ما در تماس باشید.

درمان بواسیر با لیزر و عمل سرپایی

درمان قطعی بواسیر یا هموروئید با لیزر که امروزه جایگزین عمل های سنتی شده، به دلیل نتایج رضایت بخشی که تا کنون داشته مورد استقبال بیماران و پزشکان قرار گرفته است. روش لیزر درمانی به عنوان جدیدترین متد درمان انواع عارضه های نشیمنگاهی شناخته می شود که کاملا ایمن، بی خطر و سریع است. درمان هموروئید با لیزر هم یک عمل سرپایی به حساب می‌آید که تحت بی حسی موضعی، رگ‌های هموروئیدی حذف می‌شود و نیازی به چاقوی جراحی نیست. در فیلم زیر با نحوه درمان بواسیر (هموروئید) با لیزر آشنا می‌شوید.

طی فرآیند لیزر بواسیر، عروق آسیب دیده مقعد با تابش اشعه مستقیم و یکپارچه اشعه لیزر و بدون درد و خونریزی از بین می‌رود. بیمار بلافاصله بعد از این عمل مرخص می شود و به زندگی عادی خود برمی‌گردد. البته رعایت برخی نکات بعد از لیزر ضروری است.

برای درمان هموروئید بیرون زده، ترومبوزه و خونی هم از همین روش نوین استفاده می‌شود و می توان گفت که اثربخشی لیزر در انواع مختلف هموروئید یکسان است.

امکانات مرکزی که برای لیزر به آن مراجعه می کنید، نوع دستگاه لیزر و میزان تجربه پزشک از موارد مهمی هستند که باید به آن توجه کنید. کلینیک پایتخت یکی از قدیمی ترین مراکز لیزر بیماری های مقعد و نشیمنگاه در تهران است که با داشتن پزشک متخصص و مجرب و کادری حرفه ای، توانسته طی این سال‌ها رضایت بیماران را جلب کند.

در گذشته تنها راه درمان بواسیر استفاده از تیغ جراحی بود و بیماران ناچار به تحمل درد و مشکلات عمل جراحی بودند. اما در حال حاضر جراحی روشی تقریبا منسوخ شده به حساب می‌آید و کمتر دیده می‌شود که فردی ریسک جراحی و عوارض بعد از آن را بپذیرد.

تعیین وقت سریع برای لیزر بواسیر

میتوانید جهت معاینه و تعیین وقت لیزر بواسیر یا هموروئید از طریق شماره های زیر با کلینیک تماس بگیرید.

مزایای لیزر هموروئید

در اینجا مهم ترین مزایای لیزر را در مقایسه با جراحی بررسی می کنیم:

• عمل لیزر هموروئید به صورت سرپایی در مطب و با بی حسی موضعی قابل انجام است
  • نیاز به بستری و استراحت مطلق نمی باشد و فرد میتواند بلافاصله به محل زندگی خود بازگردد
  • روش لیزر نیازی به پانسمان یا همان تامپون ندارد
  • در کمتر از نیم ساعت قابل انجام است
  • عوارضی مشابه عوارض عمل بواسیر به دنبال ندارد (بی اختیاری، عفونت و….)
  • احتمال بازگشت هموروئید در روش لیزر بسیار پایین است
  • هیچگونه آسیبی به بافت های اطراف وارد نمی شود

هزینه جراحی بواسیر با لیزر

هزینه جراحی بواسیر با لیزر را نمی‌توان بطور دقیق مشخص کرد و معمولا بعد از معاینه توسط دکتر هموروئید و تشخیص نوع و درجه بیماری این هزینه مشخص می شود. قیمت های مشخص شده برای مراکز درمان بواسیر در تهران نسبت به شهرستان ها کمی بالاتر است.

البته در مقایسه با هزینه های جراحی مثل هزینه بستری، دوران نقاهت طولانی و مراقبت های بعد از عمل و احتمال بازگشت مجدد بیماری و غیره، لیزر یک روش مقرون به صرفه است.

بعضی از بیمه های تکمیلی ممکن است بخشی از هزینه لیزر هموروئید را به عهده بگیرند، اما برای اطلاعات دقیق تر باید از بیمه مربوطه سوال کنید.

سایر روش‌های عمل بواسیر یا هموروئید

همانطور که در بالا اشاره شد، عمل جراحی هموروئید روشی تقریبا منسوخ شده است، اما هنوز هم در موارد محدودی از این روش برای حذف بافت بیماری استفاده می شود. انواع روش های عمل جراحی بواسیر شامل هموروئیدکتومی باز و بسته، رابربند و استاپلر می باشد که در ادامه به تشریح آنها می‌پردازیم:

عمل جراحی بواسیر

هموروئیدکتومی بسته

در این روش، زائده های هموروئیدی بوسیله چاقوی جراحی بطور کامل حذف می‌شوند و سپس از نخ بخیه برای بستن ناحیه برش داده شده، استفاده می‌شود. این روش معمولا برای هموروئیدهای داخلی استفاده می شود و در بیشتر موارد موفقیت آمیز است.

هموروئیدکتومی باز

عمل بواسیر یا هموروئید به روش هموروئیدکتومی باز، مشابه روش بسته انجام می‌شود. با این تفاوت که در روش باز محل جراحی بدون بخیه رها می‌شود تا مرور زمان ترمیم شود. این روش معمولا تا چند روز نیاز به پانسمان دارد.

رابربند

از این روش سرپایی معمولا برای هموروئید داخلی که دچار پرولاپس شده استفاده می‌شود. طی این جراحی پزشک با بستن باند لاستیکی به وسیله ابزاری مخصوص در اطراف زائده هموروئید، باعث قطع خونرسانی به آن می‌شود. در نتیجه بافت بیماری به مرور زمان خشک شده و از بین می‌رود.

درمان بواسیر با استاپلر

عمل جراحی با استاپلر که با نام هموروئیدوپکسی هم شناخته می‌شود، برای درمان هموروئید درجه 3 و 4 و بیرون زده کاربرد دارد. درمان بواسیر با استاپلر تحت بیهوشی انجام می‌شود اما روند بهبود آن در مقایسه با عمل سنتی سریع تر است. البته احتمال بازگشت بیماری در این روش بالاتر است.

معایب جراحی سنتی

جراحی بواسیر یا هموروئید به روش های قدیمی، با مشکلات و عوارض زیر همراه است:

• نیاز به بستری و بیهوشی
  • درد و خونریزی زیاد هنگام جراحی
  • بی اختیاری در دفع
  • احتمال عفونت
  • بازگشت مجدد بیماری

مراقبت‌های بعد از جراحی بواسیر

در طی عمل بواسیر بافت هموروئیدی از طریق جراحی بطور کامل حذف شده و این عمل در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام می‌شود. همچنین از آنجایی که در روش جراحی برش ایجاد می‌شود، احتمال خطا و آسیب بیشتر بوده و حتی ممکن است پس از عمل عوارضی مانند بی اختیاری برای بیمار ایجاد شود.

اما با انجام مراقبت‌هایی مخصوص می‌توان این مراحل را به راحتی طی نمود و خطر بروز عوارض جراحی هموروئید و عود مجدد را کاهش داد. این مراقبت ها عبارتند از :

رژیم غذایی

رژیم غذایی فردی که به تازگی جراحی بواسیر انجام داده باید ساده و مقوی باشد و بهتر است تا چند روز از خوراکی های مایع مانند سوپ استفاده نماید. پس از طی این دوره تاکید بر مصرف غذاهای پر فیبر است. زیرا خوراکی های حاوی فیبر نقشی اساسی در رفع یبوست و خشکی مزاج دارند.

افزون بر فیبر، افزایش مصرف مای مثل آب نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند به رفع و درمان یبوست کمک نماید. حداقل میزان آب مصرفی 8 لیوان در طول روز است.

مراقبت از زخم

اولین مورد برای مراقبت از زخم رعایت بهداشت مقعد و شستشوی مداوم آن است. برای این منظور می‌توانید از آب و شوینده های بی بو نیز کمک بگیرید. ولی از زیاده روی در شستشو و خشک کردن مقعد بپرهیزید زیرا این امر خود موجب تحریک و التهاب بیشتر مقعد خواهد شد.

ترشحات مخاطی مقعد تا چندین روز پس از جراحی امری طبیعی محسوب می شود و نیاز به نگرانی ندارد. در این حالت می توانید از پانسمان و یا پد های بهداشتی استفاده نمایید. اما در صورت بروز علائم هشدار دهنده مانند تب، خونریزی شدید و یا التهاب به پزشک خود اطلاع دهید.

کاهش درد

به منظور کاهش درد احتمالاً پزشک مصرف داروهای مسکن را تجویز می‌کند. اما انجام راهکارهایی دیگر نیز می تواند در این امر تاثیرگذار باشد. برای این منظور می توانید از کمپرس سرد استفاده نمایید. این روش می‌تواند به سرعت درد بیمار را کاهش دهد اما از قرار دادن مستقیم یخ بر روی موضع مورد نظر بپرهیزید.

بیرون زدن زائده گوشتی از مقعد نشانه بواسیر است؟

یکی از نشانه های هموروئید احساس برآمدگی و بیرون زدگی در ناحیه مقعد است اما برای بررسی دقیق تر باید به پزشک مراجعه کنید.

مدتیه که دچار خونریزی مقعدی می‌شوم اما علائم دیگری ندارم، نشانه بواسیر است؟

احتمال اینکه به هموروئید مبتلا شده باشید زیاد است اما ممکن است خونریزی دلایل دیگری هم داشته باشد. حتما هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

کدام روش درمان هموروئید اثربخشی بهتری دارد؟

درمان هموروئید با لیزر یکی از روش های قطعی برای درمان این عارضه است که احتمال بازگشت بیماری در آن به حداقل می‌رسد.

جراحی بواسیر با لیزر چقدر زمان می‌برد؟

این عمل در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.

هزینه لیزر بواسیر چقدر است؟

برای تعیین هزینه دقیق باید معاینات لازم انجام شود و به موارد مختلفی بستگی دارد. جهت دریافت مشاوره می‌توانید با شماره 88870896-021 تماس بگیرید.

بعد از لیزر باید بستری شویم؟

خیر، شما بلافاصله بعد از لیزر مرخص می‌شوید چون جراحی با بی حسی موضعی و بدون بیهوشی انجام می‌شود.

آیا عمل بواسیر با لیزر عوارضی به دنبال دارد؟

خیر این روش هیچ یک از خطرات و عوارض سایر روش های جراحی مثل بی اختیاری مدفوع را به دنبال ندارد.

زنان بارداری که به هموروئید مبتلا می شوند می‌توانند جراحی با لیزر انجام دهند؟

لیزر خطری برای مادر و نوزاد ایجاد نمی‌کند، اما پزشک با توجه به شزایط بیماری تصمیم می‌گیرد که قبل یا بعد از زایمان این جراحی انجام شود.

بعد از لیزر بواسیر چه مراقبت هایی باید انجام دهیم؟

لیزر هموروئید شبیه جراحی نیاز به مراقبت ندارد اما استفاده از توالت فرنگی، حمام سیتز، مصرف فیبر و داروهای تجویزی حداقل تا یک هفته توصیه می شود.

برای درمان بواسیر کودکان چه روش‌هایی وجود دارد؟

اگر هموروئید پیشرفته نباشد طبق نظر پزشک از روش های درمان خانگی استفاده می‌شود اما اگر عارضه‌ خیلی پیشرفته شود ممکن است نیاز به جراحی باشد.

آدرس: تهران، میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5
نکیسا

سلام من 19 سالمه و بخاطر خونریزی مقعد رفتم دکتر که گفت هموروئید دارم. لطفا بگید برای عمل جراحی هموروئید کدوم روش و پیشنهاد میدین؟

محمد

سلام و عرض ادب توضیحات عالی بود

مریم

عمل لیزر هیموروئید با بی هوشی موضعی برای خانم 82 ساله آیا امکان پذیر است؟

سعیدی

سلام دکتر خسته نباشید. پدر من دچار بواسیر شده. 72 سالشه و خیلی نمیتونه راه بره میخوام بدونم میشه براشون لیزر انجام داد؟چجوری نوبت بگیریم که خیلی نخوایم منتظر بمونیم

پدرام

سلام دکتر جان من 6 ماه پیش جراحی بواسیر انجام دادم ولی الات دوباره خونریزی دارم احتمال داره عود کرده باشه؟خواهشا راهنماییم کنید

بیمار

سلام دکتر بعد از عمل بواسیر با لیزر بخیه هم میخوره ؟ مشکلی برای دفع پیش نمیاد با توجه به اینکه زخمه؟

خادمی

سلام دکتر من شنیدم که بعد عمل بواسیر درد خیلی زیادی داره تو عمل لیزر هم همینجوریه؟

یونس

سلام وقت بخیر من هموروئید دارم هم خارجی هم داخلی به مدت یه ماهه
رفتم دکتر شیاف آنتی هموروئید دادن میخام بدونم که چقدر طول می‌کشه تا خوب بشم چون واقعا نمیتونم دوام بیارم
و اینکه از عملش میترسم برای همین نمیخام عمل کنم

فریبا

سلام من تقریبا یه ماهه که درد دارم و گوشت اضافه در مقعدم بوجود اومده شنیدم راه های زیادی برای درمان بواسیر هست به جز لیزر و جراحی چجوری میشه این بیماری و درمانش کرد

محسن

سلام دکتر خونریزی بعد از عمل بواسیر طبیعیه؟

Would love your thoughts, please comment.x
()