درمان بواسیر با لیزر عمل جراحی هموروئید بدون درد و خونریزی

پیش از اینکه به سراغ روش‌های درمان بواسیر برویم، به بررسی این عارضه و علائم و نشانه هایی که ایجاد می‌کند، می‌پردازیم:

بواسیر نوعی از شایع ترین عارضه‌های نشیمنگاهی است که افراد در هر سنی ممکن است به آن مبتلا شوند. باور اشتباهی که در مورد بیماری بواسیر یا هموروئید وجود دارد این است که تنها افراد مسن دچار این عارضه می شوند، در صورتیکه هموروئید در هر سنی ممکن است بروز پیدا کند.

یکی از راه‌هایی که تا حدی به کنترل علائم بواسیر کمک می‌کند، کاهش فشار در ناحیه مقعد با پیشگیری از یبوست است. برای این منظور استفاده از غذاهای سرشار از فیبر، مایعات و تحرک کافی توصیه می‌شود.

بیماری بواسیر یا هموروئید چیست؟

به رگ‌های متورم ناحیه تحتانی مقعد (رکتوم) که در نتیجه ایجاد فشار در این بخش دچار آسیب شده‌اند، بواسیر (hemorrhoids) گفته می‌شود. رگ های آسیب دیده هموروئیدی میتوانند در داخل یا خارج از مقعد بروز پیدا کنند، بنابراین این عارضه با توجه به محل دقیق ایجاد آن به دو نوع هموروئید خارجی و داخلی تقسیم می‌شود.

انواع-بواسیر

دلایل اصلی ایجاد این بیماری را می‌توان یبوست، دفع مدفوع سخت، نشستن زیاد، اسهال مزمن، رابطه مقعدی، وزن بالا، ورزش سنگین و هر عاملی که می‌تواند ناحیه مقعد را تحت فشار قرار دهد، عنوان کرد.

هموروئید چه علائمی ایجاد می‌کند؟

علائم هموروئید که بیمار با آن مواجه می‌شود، با توجه به محلی که این زائده ایجاد شده متفاوت است. بواسیر خارجی معمولا علائم آزاردهنده تری دارد. اما شایع ترین نشانه های این بیماری شامل موارد زیر است:

• احساس درد زیاد
  • تورم و برآمدگی در ناحیه مقعد
  • خونریزی در زمان دفع مدفوع
  • خارش و سوزش در این ناحیه
  • التهاب و قرمزی

مسئله مهمی که ذهن بیماران را درگیر می‌کند، انتخاب بهترین روش درمان بواسیر است. افراد مبتلا به این عارضه علاوه بر احساس خجالت، به دلیل ترس از جراحی خیلی دیر برای درمان اقدام می‌کنند و باعث پیشرفته شدن بیماری و سخت تر شدن مراحل درمان می‌شوند. اما برای درمان بواسیر چه باید کرد؟

پزشک بعد از انجام معاینه و تشخیص اینکه هموروئید خارجی یا داخلی است، بهترین روش درمان را پیشنهاد می‌دهد. بنابراین هرگونه اقدام به درمان باید بعد از انجام معاینات و بررسی های لازم توسط پزشک انجام شود.

مقاله مرتبط: دکتر متخصص بواسیر یا هموروئید در تهران

مشاوره در واتساپ

اگر در شناسایی علائم بواسیر یا هموروئید مشکل دارید و به این بیماری مشکوک هستید، می‌توانید از طریق واتساپ با مشاوران ما در تماس باشید.

درمان بواسیر با لیزر

درمان قطعی بواسیر یا هموروئید با لیزر که امروزه جایگزین عمل های سنتی شده، به دلیل نتایج رضایت بخشی که تا کنون داشته مورد استقبال بیماران و پزشکان قرار گرفته است. عمل هموروئید با لیزر نوعی درمان سرپایی به حساب می‌آید که تحت بی حسی موضعی، رگ‌های هموروئیدی حذف می‌شود و نیازی به چاقوی جراحی نیست. در فیلم زیر با نحوه درمان بواسیر (هموروئید) آشنا می‌شوید.

طی فرآیند لیزر بواسیر، عروق آسیب دیده مقعد با تابش اشعه مستقیم لیزر و بدون درد و خونریزی از بین می‌رود. بیمار بلافاصله بعد از این عمل مرخص می شود و به زندگی عادی خود برمی‌گردد.

برای درمان هموروئید بیرون زده ،ترومبوزه و خونی هم از همین روش نوین استفاده می‌شود و می توان گفت که اثربخشی لیزر در انواع مختلف هموروئید یکسان است.

کلینیک پایتخت یکی از قدیمی ترین مراکز لیزر بیماری های مقعد و نشیمنگاه در تهران است که با داشتن پزشکان متخصص و مجرب و کادری حرفه ای، توانسته طی این سال‌ها رضایت بیماران را جلب کند.

در گذشته تنها راه درمان بواسیر استفاده از تیغ جراحی بود و بیماران ناچار به تحمل درد و مشکلات عمل جراحی بودند. اما در حال حاضر جراحی روشی تقریبا منسوخ شده به حساب می‌آید و کمتر دیده می‌شود که فردی ریسک جراحی و  عوارض بعد از آن را بپذیرد.

با کلینیک تماس بگیرید

میتوانید جهت مشاوره و تعیین وقت برای لیزر بواسیر یا هموروئید، با کلینیک تماس بگیرید.

مزایای لیزر هموروئید

• عمل لیزر هموروئید به صورت سرپایی در مطب و با بی حسی موضعی قابل انجام است
  • نیاز به بستری و استراحت مطلق نمی باشد و فرد میتواند بلافاصله به محل زندگی و کار خود بازگردد
  • روش لیزر نیازی به پانسمان یا همان تامپون ندارد
  • در کمتر از نیم ساعت قابل انجام است
  • عوارضی مشابه عوارض عمل بواسیر به دنبال ندارد
  • احتمال بازگشت هموروئید در روش لیزر بسیار پایین است

هزینه جراحی بواسیر با لیزر

هزینه جراحی بواسیر با لیزر را نمی‌توان بطور دقیق مشخص کرد و معمولا بعد از معاینه توسط دکتر هموروئید و تشخیص نوع و درجه بیماری این هزینه مشخص می شود. قیمت های مشخص شده برای مراکز درمان بواسیر در تهران نسبت به شهرستان ها کمی بالاتر است. بعضی از بیمه های تکمیلی ممکن است بخشی از هزینه لیزر را به عهده بگیرند، اما برای اطلاعات دقیق تر باید از بیمه مربوطه سوال کنید.

سایر روش‌های عمل بواسیر یا هموروئید

همانطور که در بالا اشاره شد، جراحی هموروئید روشی تقریبا منسوخ شده است، اما هنوز هم در موارد محدودی از این روش برای حذف بافت بیماری استفاده می شود. انواع روش های عمل جراحی بواسیر شامل هموروئیدکتومی باز و بسته، رابربند و استاپلر می باشد که در ادامه به تشریح آنها می‌پردازیم:

عمل جراحی بواسیر

هموروئیدکتومی بسته

در این روش، زائده های هموروئیدی بوسیله چاقوی جراحی بطور کامل حذف می‌شوند و سپس از نخ بخیه برای بستن ناحیه برش داده شده، استفاده می‌شود. این روش معمولا برای هموروئیدهای داخلی استفاده می شود و در بیشتر موارد موفقیت آمیز است.

هموروئیدکتومی باز

عمل بواسیر یا هموروئید به روش هموروئیدکتومی باز، مشابه روش بسته انجام می‌شود. با این تفاوت که در روش باز محل جراحی بدون بخیه رها می‌شود تا مرور زمان ترمیم شود.

رابربند

از این روش سرپایی معمولا برای هموروئید داخلی که دچار پرولاپس شده استفاده می‌شود. طی این جراحی پزشک با بستن باند لاستیکی به وسیله ابزاری مخصوص در اطراف زائده هموروئید، باعث قطع خونرسانی به آن می‌شود. در نتیجه بافت بیماری به مرور زمان خشک شده و از بین می‌رود.

درمان بواسیر با استاپلر

عمل جراحی با استاپلر که با نام هموروئیدوپکسی هم شناخته می‌شود، برای درمان هموروئید درجه 3 و 4 و بیرون زده کاربرد دارد. درمان بواسیر با استاپلر تحت بیهوشی انجام می‌شود اما روند بهبود آن در مقایسه با عمل سنتی سریع تر است. البته احتمال بازگشت بیماری در این روش بالاتر است.

معایب جراحی سنتی

جراحی بواسیر یا هموروئید به روش های قدیمی، با مشکلات و عوارض زیر همراه است:

• نیاز به بستری و بیهوشی
  • درد و خونریزی زیاد هنگام جراحی
  • بی اختیاری در دفع
  • احتمال عفونت
  • بازگشت مجدد بیماری

مراقبت‌های بعد از جراحی بواسیر

در طی عمل بواسیر بافت هموروئیدی از طریق جراحی بطور کامل حذف شده و این عمل در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام می‌شود. همچنین از آنجایی که در روش جراحی برش ایجاد می‌شود، احتمال خطا و آسیب بیشتر بوده و حتی ممکن است پس از عمل عوارضی مانند بی اختیاری برای بیمار ایجاد شود.

اما با انجام مراقبت‌هایی مخصوص می‌توان این مراحل را به راحتی طی نمود و خطر بروز عوارض جراحی هموروئید و عود مجدد را کاهش داد. این مراقبت ها عبارتند از :

رژیم غذایی

رژیم غذایی فردی که به تازگی جراحی بواسیر انجام داده باید ساده و مقوی باشد و بهتر است تا چند روز از خوراکی های مایع مانند سوپ استفاده نماید. پس از طی این دوره تاکید بر مصرف غذاهای پر فیبر است. زیرا خوراکی های حاوی فیبر نقشی اساسی در رفع یبوست و خشکی مزاج دارند.

افزون بر فیبر، افزایش مصرف مای مثل آب نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند به رفع و درمان یبوست کمک نماید. حداقل میزان آب مصرفی 8 لیوان در طول روز است.

مراقبت از زخم

اولین مورد برای مراقبت از زخم رعایت بهداشت مقعد و شستشوی مداوم آن است. برای این منظور می‌توانید از آب و شوینده های بی بو نیز کمک بگیرید. ولی از زیاده روی در شستشو و خشک کردن مقعد بپرهیزید زیرا این امر خود موجب تحریک و التهاب بیشتر مقعد خواهد شد.

ترشحات مخاطی مقعد تا چندین روز پس از جراحی امری طبیعی محسوب می شود و نیاز به نگرانی ندارد. در این حالت می توانید از پانسمان و یا پد های بهداشتی استفاده نمایید. اما در صورت بروز علائم هشدار دهنده مانند تب، خونریزی شدید و یا التهاب به پزشک خود اطلاع دهید.

کاهش درد

به منظور کاهش درد احتمالاً پزشک مصرف داروهای مسکن را تجویز می‌کند. اما انجام راهکارهایی دیگر نیز می تواند در این امر تاثیرگذار باشد. برای این منظور می توانید از کمپرس سرد استفاده نمایید. این روش می‌تواند به سرعت درد بیمار را کاهش دهد اما از قرار دادن مستقیم یخ بر روی موضع مورد نظر بپرهیزید.

بیرون زدن زائده گوشتی از مقعد نشانه بواسیر است؟

یکی از نشانه های هموروئید احساس برآمدگی و بیرون زدگی در ناحیه مقعد است اما برای بررسی دقیق تر باید به پزشک مراجعه کنید.

مدتیه که دچار خونریزی مقعدی می‌شوم اما علائم دیگری ندارم، نشانه بواسیر است؟

احتمال اینکه به هموروئید مبتلا شده باشید زیاد است اما ممکن است خونریزی دلایل دیگری هم داشته باشد. حتما هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

کدام روش درمان هموروئید اثربخشی بهتری دارد؟

درمان هموروئید با لیزر یکی از روش های قطعی برای درمان این عارضه است که احتمال بازگشت بیماری در آن به حداقل می‌رسد.

جراحی بواسیر با لیزر چقدر زمان می‌برد؟

این عمل در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.

هزینه لیزر بواسیر چقدر است؟

برای تعیین هزینه دقیق باید معاینات لازم انجام شود و به موارد مختلفی بستگی دارد. جهت دریافت مشاوره می‌توانید با شماره 88870896-021 تماس بگیرید.

بعد از لیزر باید بستری شویم؟

خیر، شما بلافاصله بعد از لیزر مرخص می‌شوید چون جراحی با بی حسی موضعی و بدون بیهوشی انجام می‌شود.

آیا عمل بواسیر با لیزر عوارضی به دنبال دارد؟

خیر این روش هیچ یک از خطرات و عوارض سایر روش های جراحی مثل بی اختیاری مدفوع را به دنبال ندارد.

زنان بارداری که به هموروئید مبتلا می شوند می‌توانند جراحی با لیزر انجام دهند؟

لیزر خطری برای مادر و نوزاد ایجاد نمی‌کند، اما پزشک با توجه به شزایط بیماری تصمیم می‌گیرد که قبل یا بعد از زایمان این جراحی انجام شود.

بعد از لیزر بواسیر چه مراقبت هایی باید انجام دهیم؟

لیزر هموروئید شبیه جراحی نیاز به مراقبت ندارد اما استفاده از توالت فرنگی، حمام سیتز، مصرف فیبر و داروهای تجویزی حداقل تا یک هفته توصیه می شود.

برای درمان بواسیر کودکان چه روش‌هایی وجود دارد؟

اگر هموروئید پیشرفته نباشد طبق نظر پزشک از روش های درمان خانگی استفاده می‌شود اما اگر عارضه‌ خیلی پیشرفته شود ممکن است نیاز به جراحی باشد.

آدرس: تهران، میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5
مهرانفر

همه مراحل لیزر بواسیر تو همون یک جلسه انجام میشه

ملیکا

سلام وقتتون بخیر دکتر من چندبار خون تو مدفوعم دیدم اما درد ندارم ممکنه علتش بواسیر باشه یا مشکل دیگه ای هست

سحر

من یک بار برای درمان هموروئید عمل جراحی انجام دادم اما الان دوباره خونریزی دارم دکتر لطفا راهنماییم کنید احتمالش هست بیماریم عود کرده باشه

فریده

دکتر به من گفته باید عمل هموروئیدکتومی انجام بدم یعنی میتونم لیزر کنم؟

بهنام

سلام
دکتر من در ناحیه مقعد احساس درد دارم و بعد از مدفوع یه گوشت از مقعدم بیرون میاد مشکلم بواسیره؟ با لیزر میتونم درمانش کنم

بیتا

سلام آقای دکتر من دچار بواسیر بارداری شدم و نتونستم با دارو درمانش کنم. الان که زایمان کردم انگار علائمم بیشتر شده باید حتما جراحی انجام بدم؟

مرضیه

سلام من یه پسر 14 ساله دارم که گاهی یبوست داره و الان متوجه شده یه گوشت اضافه در مقعدش هست اما ظاهرا درد نداره
احتمال داره توی این سن بواسیر داشته باشه؟ باید از چه درمان و دارویی استفاده کنیم

فرزانه

سلام آقای دکترر من چندبار خونریزی مقعدی داشتم و دکتر گفتن بواسیره اما من نمیخوام جراحی انجام بدم.میشه بهم دارو معرفی کنید

اشکان

سلام من مشکل یبوست دارم و یکماهه که خیلی سخت مدفوع میکنم و باید زور بزنم. متوجه یک گوشت اضافه در بیرون مقعد شدم که بعد از مدفوع بیرون میزنه به نظرتون دچار بواسیر شدم

شایان

سلام آقای دکتر من دچار یبوست شدید شدم و الان چندروزه که یه چیزی از مقعدم زده بیرون لطفا راهنمایی کنید یعنی بواسیر هست؟

Would love your thoughts, please comment.x
()