برای درمان آبسه مقعدی به چه پزشکی مراجعه کنیم

برای درمان آبسه مقعدی به چه دکتری مراجعه کنیم؟ جراح کولورکتال یا جراح عمومی که تجربه بیشتری را در زمینه تشخیص و درمان بیماری های روده بزرگ، رکتوم و مقعد دارند و جراحان کولون و رکتوم متخصص در روش های جراحی و غیرجراحی، بهترین گزینه برای مراجعه جهت درمان آبسه مقعد هستند.

آبسه مقعدی اغلب از طریق معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود که متخصص کولورکتال درد، قرمزی و تورم در ناحیه مقعد را بررسی خواهد کرد.
در ابتدا ممکن است علائم آبسه مقعدی با سرماخوردگی مشابه باشد به همین دلیل فرد به پزشک عمومی مراجعه می کند و گمان می کند که سرما خورده است پزشک هم داروهای سرماخوردگی برای او تجویز می کند در حالی که آبسه در حال پیشرفت است و علائم تشدید می شود.

برای درمان آبسه و دمل مقعدی به چه دکتری مراجعه کنیم

برای درمان دمل به چه دکتری مراجعه کنیم

آبسه های پری رکتوم اغلب نیاز به تخلیه و جراحی دارند حتی اگر خودش ترکیده باشد. بنابراین برای تشخیص و درمان با توجه به علت، بیمار باید به جراح عمومی یا کولورکتال مراجعه کند.
آبسه که به نام کورک یا دمل هم شناخته میشود، توسط جراح عمومی به راحتی در مطب درمان می شود. هنگام انتخاب پزشک برای درمان آبسه مقعدی ویژگی های زیر را حتماً در نظر بگیرید:

• تخصص پزشک، بهتر است فوق تخصص و جراح آنورکتال باشد
  • تجربه پزشک، برای پیشگیری از عود مجدد آبسه
  • راهنمایی و مشاوره کامل بیمار توسط پزشک در ویزیت اولیه، از علت عارضه تا انتخاب بهترین روش درمان برای بیمار باید به طور کامل و واضح توضیح داده شود.
  • امکانات و تجهیزات پزشکی کلینیک و دارا بودن دستگاه لیزر co2

آبسه مقعدی چیست

آبسه مقعدی یک وضعیت دردناک است که در آن تجمعی از چرک و ترشحات عفونی در نزدیکی مقعد ایجاد می شود. اکثر آبسه های مقعدی نتیجه عفونت غدد کوچک مقعدی هستند.

شایع ترین نوع آبسه، آبسه مقعدی است با علائم زیر:

آبسه مقعدی
  • اغلب به صورت تورم دردناک جوش مانند در نزدیکی مقعد ظاهر می شود.
  • ممکن است قرمز رنگ و در لمس گرم باشد.
  • آبسه‌های مقعدی که در بافت‌های عمیق‌تر قرار دارند، کمتر شایع هستند و ممکن است کمتر قابل مشاهده باشند.

برش و درناژ جراحی رایج ترین درمان برای انواع آبسه مقعدی است و معمولاً موفقیت آمیز است.

آیا ابسه مقعدی خود به خود خوب میشود

آبسه مقعدی به ندرت خود به خود بهبود می یابد. اگر آبسه عفونی شده باشد، درمان سریع آن در کلینیک پایتخت بهترین گزینه برای بهبودی است.

مشاوره رایگان و تعیین نوبت درمان قطعی آبسه مقعدی

برای مشاوره و ویزیت توسط دکتر متخصص آبسه مقعدی در کلینیک پایتخت تماس بگیرید:

پس از تعیین نوبت و ویزیت اولیه در کلینیک،علائم شما بررسی می شود و علت ناراحتی تشخیص داده می شود. آبسه مقعدی پری آنال نوع رایج آبسه است. درمان آبسه مقعد با آنتی بیوتیک ها اغلب بی اثر هستند. برای درمان قطعی این عارضه، آبسه باید با جراحی تخلیه شود.

تشخیص آبسه مقعدی چگونه است؟

معمولاً معاینه مقعدی دیجیتال برای تشخیص آبسه مقعد کافی است. اما برخی از بیماران ممکن است برای غربالگری نیاز به آزمایشات اضافی داشته باشند:

درمان آبسه مقعدی چگونه است

پس از بی حس کردن محل آبسه با استفاده از بی حس کننده موضعی، پزشک متخصص جراح عمومی برشی ایجاد می کند تا چرک را از حفره عفونی خارج کند. با این کار فشار نزدیک مقعد هم کم می شود و باعث تسکین بیمار می شود.

آبسه عمیق و عفونی شده ممکن است نیاز به بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. با این حال، اکثر افراد می توانند پس از درمان برای بهبودی به خانه بازگردند.

اگر آبسه مقعدی درمان نشود

به نقل از وبسایت webmd

حدود 50 درصد از بیماران مبتلا به آبسه مقعدی دچار عارضه ای به نام فیستول می شوند. فیستول یک تونل کوچک است که ارتباط غیرطبیعی بین محل آبسه و پوست ایجاد می کند.
در برخی موارد، فیستول مقعدی باعث تخلیه مداوم چرک و عفونت می شود. در موارد دیگر، جایی که قسمت بیرونی دهانه تونل بسته می شود، نتیجه ممکن است آبسه های مقعدی عود کننده باشد. برای درمان فیستول مقعدی نیاز به جراحی و لیزر است.

💀⛔در صورتی که آبسه مقعدی عفونی شده باشد و درمان نشود امکان انتقال عفونت از طریق خون به سایر نقاط بدن وجود دارد به همین دلیل تشخیص و درمان به موقع یکی از مهمترین نکاتی ست که هنگام بروز این عارضه باید در نظر داشته باشید.

اگر آبسه به فیستول تبدیل شده باشد، برای جلوگیری از بازگشت آبسه مقعدی، بهترین گزینه جراحی با لیزر فیستول می باشد.
پس از درمان آبسه مقعدی یا جراحی فیستول، ناحیه آسیب دیده باید سه یا چهار بار در روز در آب گرم (حمام نشسته) خیس شود. استفاده از نرم کننده های مدفوع و ملین نیز در کاهش درد و درمان یبوست بعد از عمل کمک کننده است.

عوامل خطر آبسه پری مقعدی

پس از بهبودی آبسه یا فیستول، معمولاً دوباره عود نمی کند. پزشک در مورد نحوه جلوگیری از عود مجدد آبسه پری مقعد رعایت نکاتی را به شما توصیه می کند که باید اجرا کنید.

عوامل خطر آبسه پری مقعدی عبارتند از:

• کولیت (یک بیماری مزمن گوارشی)
  • عدم استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی
  • بیماری کرون