تاثیرات ورزش برای بواسیر یا هموروئید

ورزش بواسیر

اولین خط درمان هموروئید در خانه است و مهم‌ترین درمان خانگی که برای بواسیر پیشنهاد می‌شود، ورزش و تحرک است. به علاوه انجام حرکات ورزشی در پیشگیری از هموروئید و یا عود مجدد آن تاثیرگذار است.

بواسیر یا هموروئید نوعی از بیماری‌های مقعدی است که اغلب تحت تاثیر سبک زندگی و رژیم غذایی نادرست بروز می‌کند. سبک زندگی می‌تواند دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار داده و موجب بروز انواع بیماری ها از جمله هموروئید گردد. بواسیر به تورم و اتساع عروق در اثر عوامل متعددی گفته می‌شود.

مهمترین عامل در بروز این بیماری اعمال فشار به ناحیه مقعد در اثر عوامل متعددی نظیر بارداری، زایمان، نشستن‌های طولانی مدت، کم تحرکی، کهولت سن، یبوست و غیره است. هموروئید می‌تواند علائمی از جمله درد، سوزش، خارش، خونریزی و غیره را ایجاد نماید و نیازمند رسیدگی فوری است.

حرکات ورزشی برای درمان بواسیر یا هموروئید

انجام ورزش بواسیر می‌تواند به جهات مختلفی بر وضعیت سلامت بدن تاثیر بگذارد. حرکات ورزشی گردش خون در بدن را افزایش داده و به دنبال آن جذب اکسیژن و مواد مغذی را نیز افزایش می‌دهد. از دیگر تاثیرات ورزش کاهش التهاب حاصل از بیماری و نیز افزایش ترشح صفرا بوده که می‌تواند سموم را از بدن خارج نماید.

ورزش به طور مستقیم بر درمان بواسیر نقش دارد و می‌تواند با افزایش گردش خون به درمان هموروئید کمک نموده و با بهبود عملکرد روده در درمان یبوست نقش داشته باشد. همچنین ورزش با افزایش حجم عضلات و کاهش وزن در پیشگیری از هموروئید نیز موثر است. برخی از ورزش‌های مناسب برای درمان و پیشگیری از بواسیر به این شرح است :

  • پیاده روی 
  • دراز و نشست
  • یوگا
  • رقص
  • شنا

بهترین زمان ورزش برای درمان هموروئید

زمان مناسب ورزش جهت درمان بواسیر، چند ساعت بعد از صرف غذا است. بعد از وعده خوراکی مقدار زیادی از حجم خون به معده و روده‌ها فرستاده می‌شود تا به فرآیند هضم کمک کند. ورزش می تواند مانع از این امر شده و فرآیند هضم را با اختلال مواجه نماید.

از طرفی انجام حرکات ورزشی بعد از صرف غذا انقباضات عضلات روده و ترشح آنزیم های هضم را کاهش می‌دهد. این امر موجب تشدید یبوست شده و خود می‌تواند عاملی برای افزایش احتمال بواسیر باشد. همچنین به یاد داشته باشید، هنگام ورزش می بایست مقدار زیادی آب بنوشید تا از دهیدراته شدن بدن جلوگیری نمایید.

ورزش‌های مضر برای بواسیر

لازم به ذکر است که ورزش در همه حالات نمی تواند درمانی موثر باشد. انتخاب نوع حرکات ورزشی تاثیر بسزایی در درمان دارد.

یکی از عوامل هموروئید افزایش فشار وارده بر مقعد است، ورزشهای سنگینی نظیر وزنه برداری، سوارکاری، دوچرخه سواری  و غیره می‌توانند موجب افزایش فشار عروق شده و بواسیر را ایجاد و یا تشدید کنند. به علاوه این ورزش‌ها در مبتلایان به بواسیر، درد حاصل از بیماری را افزایش می‌دهد.

ورزش بواسیر در بارداری

ورزش بارداری

احتمال ابتلا به بواسیر در بارداری به شدت افزایش می یابد. زیرا بارداری می‌تواند با تشدید یبوست و نیز با افزایش حجم رحم به عروق بواسیری فشار وارد کرده و باعث بروز این بیماری شود. 

یکی از راهکارهای درمان بواسیر بارداری ورزش است. اما از آنجایی که مادران باردار نمی توانند از هر ورزشی استفاده کنند، تصمیم گرفتیم دو ورزش بواسیر کاربردی را برای دوران بارداری معرفی نماییم.

  • حرکت پروانه ای : برای انجام این حرکت می بایست چهار زانو نشسته و کف هر دو پا را رو به روی یکدیگر قرار دهبد. با حرکت باسن به سمت جلو سعی کنید، پاها و باسن را به یکدیگر نزدیک کنید. در این نوع ورزش باید، حرکات زانوها مثل پروانه به سمت بالا و پایین باشد. این حرکت را باید حداقل 5 الی 10 مرتبه در روز تکرار شود
  • ورزش الاکلنگ : این ورزش بواسیر مشابه حرکات پروانه انجام می‌شود، با این تفاوت  که با انجام آن می بایست زانو ها به یک سمت منحرف کنید. در طی این حرکت یکبار زانوی چپ و یک زانوی راست خم می شود. این ورزش نیز باید حداقل 5 الی 10 مرتبه در روز تکرار شود.
نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments