انواع زگیل صورت؛ دلایل و درمان زگیل روی صورت

درمان زگیل صورت

ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی دارای بیش از 100 نوع مختلف است که تعداد انگشت شماری از آنها باعث ایجاد انواع زگیل صورت، دست، پا، زگیل تناسلی و غیره می‌شوند. باید بدانید که زگیل‌ها در هر قسمت از بدن می توانند ایجاد شوند و برخی از انواع آن‌ها از طریق لمس به راحتی گسترش می‌یابند. حتی شما می توانید این زائده را از یک قسمت بدن خود به قسمت دیگر منتقل کنید.

مطلب مرتبط: علائم زگیل تناسلی چیست؟

بنابراین پیشگیری از ایجاد این ویروس کار راحتی نیست چون ممکن است از انواع سطوحی که با آن تماس دارید مثل دستگیره درها، میز، کف زمین، حوله و غیره منتقل شود. از بین انواع زگیل‌هایی که در بخش‌های مختلف بدن ایجاد می‌شوند، درمان زگیل صورت برای افراد اهمیت بیشتری دارد، زیرا ظاهر زشتی ایجاد می‌کند و بیشتر در معرض دید قرار دارد. 

اقدام سریع برای درمان در کلینیک پایتخت

برای اقدام به درمان زگیل صورت می توانید با شماره های زیر جهت تعیین وقت تماس بگیرید.

زگیل روی صورت

دلایل ایجاد زگیل

همانطور که اشاره کردیم زگیل ها می توانند به راحتی منتقل شوند اما اصلی ترین علت ایجاد آنها سیستم ایمنی ضعیف است. کودکان، افرادی با بیماری های پوستی زمینه ای و کسانی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است بیشتر در معرض ابتلا به ویروس اچ پی وی قرار دارند.

با ما همراه باشید تا با زگیل‌هایی که در صورت ایجاد می‌شوند و انواع روش‌های درمان زگیل صورت آشنا شوید:

انواع زگیل صورت و محل ایجاد آن

زگیل‌ها ممکن است از لحاظ شکل ظاهری، رنگ و حتی اندازه با هم متفاوت باشند. معمولا زائده‌های زگیل هنگام لمس زبر و خشن هستند. گاهی زائده ها رشد نمی‌کنند و بدون تغییر باقی می‌مانند اما در مواقعی، بخصوص زگیل‌های صورت و بدن به مرور زمان بزرگتر می‌شوند.

همچنین این زائده‌ها در اکثر موارد سرطانی و خطرناک نیستند و اگر علائمی مثل خارش، سوزش و ترشحات ایجاد نکنند، مشکل جدی به همراه نخواهند داشت.

اشکال مختلف زگیل صورت را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

زگیل گوش و بینی: زائده های اطراف بینی و گوش نوعی از رایج ترین زگیل صورت است که برخی از افراد از کودکی آن را دارند. این زائده ها معمولا برجسته هستند و ممکن است با تماس مستقیم منتقل شوند. 

زگیل گوش

زگیل های پیشانی و گونه: این نوع زگیل صورت با نام تخت یا مسطح شناخته می شود. آنها زائده های بسیار ریزی هستند که اندازه آنها کمتر از یک میلیمتر است و معمولا در قسمت گونه ها و پیشانی ایجاد می شوند.

زگیل پیشانی
زگیل روی گونه

این زائده‌ها معمولا همرنگ یا کمی تیر‌تر از رنگ پوست (مایل به صورتی یا قهوه‌ای) هستند و ممکن است به شکل زگیل صورت خوش‌ای هم نمایان شوند. بافت آن‌ها در مقایسه با سایر زگیل ها نرم تر است و کودکان بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند.

زگیل‌های فیلی فرم: این زائده‌ها کمی متفاوتند و بصورت ناگهانی در پوست اطراف دهان، چشم و بینی ظاهر می‌شوند. این نوع زگیل صورت معمولا به رنگ گوشت، صورتی یا کمی تیره تر از پوست اطراف هستند. اگر این نوع زائده‌ها در چین خوردگی اطراف چشم، بینی و دهان ایجاد شود باعث بروز خارش و ناراحتی می‌شود.

زگیل فیلی فرم

این زائده‌ها به هیچ عنوان با دارو و روش‌های خانگی درمان نمی‌شوند و برای درمان این نوع زگیل صورت، نیاز به درمان‌های پزشکی لیزر، کرایو و الکتروکوتر است.

راه‌های درمان زگیل صورت

به غیر از برداشتن و از بین بردن زگیل صورت با لیزر و کرایو، راه دیگری برای درمان قطعی آنها وجود ندارد. البته بعضی از این زائده‌ها بصورت خود به خود و بعد از گذشت یک مدت زمان طولانی ممکن است از بین بروند. 

اما باید مراقب باشید که در این مدت ویروس HPV عامل زگیل، به قسمت‌های دیگر صورت و بدنتان منتقل نشود. 

درمان زگیل صورت با لیزر

یکی از روش های پزشکی نوین که به عنوان درمان قطعی زگیل روی صورت شناخته می شود، لیزر است. اشعه یکپارچه لیزر به زائده تابیده می شود و بافت آن را بطور کامل از بین می‌برد. این روش در صورت لزوم با استفاده از بی حسی موضعی و بدون ایجاد درد و ناراحتی برای بیمار انجام می‌شود.

صرف نظر از تعداد و اندازه زگیل ها، روش لیزر زگیل صورت تنها در یک جلسه انجام می شود و در حال حاضر به عنوان بهترین و قطعی ترین روش درمان زگیل در بین بیماران شناخته شده است.

مطلب مرتبط: درمان قطعی زگیل تناسلی

لیزر زگیل صورت

بعد از انجام لیزر مشابه روش کرایوتراپی تاول، زخم و خونریزی ایجاد نمی شود و بیمار درد و التهاب بعد از درمان نخواهد داشت.

درمان با کرایو(سرما درمانی)

روش کرایو زگیل صورت هم یکی از درمان‌های رایج برای از بین بردن انواع ضایعات پوستی است که تعداد جلسات آن با توجه به تعداد و اندازه زائده‌ها تعیین می‌شود. پزشک در روش کرایو یا سرما درمانی با اسپری کردن نوعی نیتروژن مایع که دمای آن بسیار پایین تر از دمای بدن است، این زائده را منجمد می‌کند.

مطلب مرتبط: فریز کردن زگیل تناسلی

بعد از کرایو زگیل، معمولا بیمار تا چند روز احساس درد می کند و حدودا دو هفته تا خوب شدن تاول و زخم حاصل از کرایو زمان لازم است.

تعیین وقت لیزر و کرایو زگیل صورت

برای مشاوره و تعیین وقت لیزر و کرایو زگیل صورت می‌توانید با کلینیک تماس بگیرید.

الکتروکوتر

درمان زگیل صورت با الکتروکوتر امروزه کمتر رایج است اما در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد. الکتروکوتر با ایجاد حرارت باعث سوزاندن و از بین رفتن زگیل صورت می شود اما بهبود زخم های حاصل از آن ممکن است تا شش هفته زمان ببرد.

درمان زگیل

درمان خانگی و طب سنتی

برخی از روش های خانگی و طب سنتی ممکن است در از بین بردن یا پیشگیری از رشد زگیل صورت موثر باشند. اما استفاده از برخی داروهای خانگی ممکن است باعث ایجاد حساسیت در پوست شما شود. بنابراین قبل از اقدام به هرگونه درمان بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین درمان خانگی و طب سنتی زگیل صورت فقط در مواقعی تاثیرگذار است که این زائده به صورت تکی نمایان می شود. زگیل های خوشه ای و تعداد زیاد معمولا با این روش ها درمان نخواهند شد.

مطلب مرتبط: محلول و پماد برای درمان زگیل تناسلی

استفاده از سرکه، سیاه دانه، آبلیمو و سیب زمینی برای از بین بردن زگیل صورت در طب سنتی از جمله روش هایی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درمان زگیل در طب سنتی

منبع: www.healthline.com

نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
43 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
میوم

سلام من ۱۸سالمه و از زمان بچگی یه ناشک قهوه‌ایی روی پیشانیم هست چیکار کنم میترسم لیزر کنم و کل بدنم رو بگیره از کجا بفهمیم خطرناکه یا نه ممنون میشم راهنمایی کنید

یسرا

باسلام من روی صرتم چنتا زگیل ریز بغل لبم به رنگ قهوه ای روشن هستش بایک جلسه لیزر برطرف میشه

مریم

سلام من روی انگشت پام دوتا زگیل بود که حدود ده بار کرایو کردم با دستگاه ولی بیشتر عود میکرد تا اینکه یک پزشک دیگر به روش چوب پنبه فریز کرد خوب شد بعد یکماه دوباره کل انگشتم زگیل گرفته وانگشت کناریش همینطور وکف پای دیگرم ودوتا از انگشتان دستم وروی صورتم می شود پام که کل انگشت اش گرفته شده از این باشد که تاول زد بعد روش چوب پنبه وترکید آب اش ریخت روی کل انگشتم؟ این زگیل زد از چی که همه جای بدنم داره می گیره؟ لطفاً راهنمایی کنید من هفت ماه باردارم چیکار کنم به… Read more »

مینا

سلام . خسته نباشید . زگیل روی صورت داشتم . ازش خون آمد و روی میز ریخت . پاکش کردم . الان میز و دستمال آلوده هستند ؟ امکان انتقال به سایرین از طریق اشیا هست؟ ممنون

امنه صفامنش

سلام منخانم ۵۰ ساله هستم ۶سال رو بینی من زگیل هست بعض وقتها کمرنگ میشه بعضی وقتها خارش داده .خواستم ببینم خطرناکه

محمدمهدی

باسلام وخسته نباشیدپسرمن ۵سالشه پشت گوشش زگیل کوچک داره نمیدونم راه درمانش چطوریه ومیترسم کاردستمون بده ازدکترعزیزدرخاست کمک دارم راهنماییم بکنه ممنونم

شاهرودی

ایا امکان برداشتن تعداد زیادی زگیل در ناحیه مقعدی و بواسیر در یک جلسه هست؟

بقایی

سلام دکتر من دو تا زگیل کاملا رنگ پوستم روی صورتم زده اول یه دونه بود بعد یکی دیگه زد میخوام بدونم ممکنه مسری باشه و زیاد بشه؟ با توجه به اینکه تو صورتم هست چجوری میشه درمانش کرد که جاش نمونه

سما

سلام دخترمن ۷ سالشه تو نوک بینی یه کوچلو زیگل داشت بردم دکتر لیزر کرد اما الان تعداش زیاد شده دخترم از لیزر ترسیده دیگه هرکاری میکنم دکتر نمیره

فرهاد

با سلام من پشت لاله گوشم ۲تا بود،الان کنارش روی گردنم،چندتا دیگه در اومدن،یه اقای دکتری که دیده بود گفت در اینده سرطان میشه حالا نمیدونم چه نوعشه.حالا چجوری میتونم از شرش خلاص بشم.ممنونم

دنیا

زگیل صورت ممکنه مسری باشه؟ اگه لیزرش کنیم درمان میشه؟