آیا بواسیر باعث سرطان می‌شود؟ تفاوت هموروئید و سرطان روده

بواسیر باعث سرطان

ممکن است در بسیاری از مواقع، بخصوص در بواسیر داخلی اولین نشانه هموروئید خونریزی از مقعد باشد و فرد مبتلا تا قبل از مشاهده خون از وجود این بیماری بی اطلاع باشد. رابطه بواسیر و سرطان روده و مقعد تنها در شباهت بعضی از علائم آن‌ها مثل خونریزی مقعدی است.

بواسیر یا هموروئید از بیماری‌های نشیمنگاهی است که افراد زیادی را درگیر می‌کند و یکی از علائم شایع این بیماری مشاهده خون در مدفوع است که معمولا باعث ایجاد نگرانی و ترس زیادی در افراد می‌شود. اما دلیل خونریزی از مقعد چیست؟ ساختار مقعد اینگونه است که تعداد زیادی رگ و مویرگ در دیواره آن وجود دارد و زمانیکه فشار زیادی در این ناحیه ایجاد می‌شود، خونریزی اتفاق می‌افتد.

برخی علت خونریزی را بیماری‌هایی مثل سرطان روده و مقعد تصور می‌کنند، در صورتی که چنین تفکری معمولا اشتباه است و نیازی به نگرانی نیست. شایع‌ترین بیماری نشیمنگاهی که نیمی از افراد جامعه را درگیر می‌کند، بواسیر یا هموروئید است.

مشاوره و معاینه حضوری

اگر نگران بیماری هموروئید هستید، می‌توانید برای وقت حضوری از طریق شماره زیر با کلینیک پایتخت تماس بگیرید.

تفاوت بواسیر و سرطان روده

در حقیقت بواسیر و سرطان دو بیماری کاملا متفاوت هستند که می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. برای مثال از شایع‌ترین نشانه‌های بواسیر می‌توان به احساس درد در ناحیه آنال، خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع و تورم و التهاب مقعد اشاره کرد.

سرطان روده هم ممکن است چنین علائمی را ایجاد کند، با این تفاوت که شدت این علائم در هموروئید متفاوت است. علائم دیگری که سرطان روده ایجاد می‌کند به این شرح است:

• درد و نفخ مداوم معده
  • تغییر شکل و رنگ مدفوع به مدت طولانی
  • کم خونی و فقر آهن
  • کاهش وزن ناگهانی
  • ضعف و خستگی

دریافتیم که بواسیر نمی‌تواند تبدیل به سرطان شود، اما در مواقعی ممکن است با سرطان اشتباه گرفته شود. توصیه می‌کنیم هرگاه با علائمی مثل خون در مدفوع و خونریزی از مقعد روبرو شدید حتما برای تشخیص دقیق تر بیماری و رفع نگرانی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: دکتر هموروئید در تهران

بررسی دلایل ایجاد بواسیر و سرطان

علت بواسیر و سرطان

دلایل اصلی ایجاد سرطان روده را می‌توان سبک زندگی و تغذیه غلط دانست. عدم تحرک کافی، چاقی و اضافه وزن و عادات غذایی غلط مثل مصرف بیش از اندازه چربی می‌تواند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. این بیماری بیشتر در افراد بالای 50 سال ایجاد می‌شود، اما احتمال بروز آن در سنین پایین‌تر هم وجود دارد.

علت بروز بیماری بواسیر را می‌توان تحت فشار قرار گرفتن رگ‌های خونی ناحیه مقعد دانست. عواملی که باعث ایجاد فشار در این ناحیه می‌شوند شامل یبوست، رابطه مقعدی، بارداری و زایمان در زنان، عدم مصرف فیبر کافی، زور زدن زیاد هنگام دفع مدفوع و غیره می‌باشد. بنابراین علل ایجاد بواسیر و سرطان هم کاملا متفاوت‌اند.

چگونه می‌توانیم از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از سرطان روده می‌توانید تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید. استفاده از خوراکی‌های ارگانیک می‌توانند به پیشگیری و درمان سرطان کمک کنند. مصرف خوراکی‌هایی مثل انار، انواع توت‌ها، گریپ فروت، بادام زمینی و کلم‌ها به دلیل خواصی که دارند، می‌توانند به پیشگیری و کنترل این بیماری کمک کنند.

رعایت رژیم غذایی در پیشگیری از بواسیر یا هموروئید هم می‌تواند موثر باشد. رژیم غذایی پرفیبر، مصرف کافی آب، تحرک و اجتناب از زور زدن و دفع به موقع مدفوع می تواند به پیشگیری و درمان هموروئید کمک کند.

برای مشاهده راه‌های درمان بواسیر به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

روش های تشخیص بواسیر و سرطان

برای تشخیص بواسیر یا هموروئید در ابتدا معاینات بالینی انجام می‌شود و اگر پزشک به هموروئید داخلی مشکوک شود، ممکن است کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی برای تشخیص دقیق تر بیماری تجویز شود.

تشخیص به موقع سرطان روده می‌تواند احتمال بهبود بیماری را تا حد زیادی افزایش دهد. معمولا پزشک به کسانی که علائم این بیماری را دارند، انجام آزمایشات و تست‌هایی مثل بیوپسی، آزمایش دیجیتال کولون، آزمایش خون، پروکتوسکوپی، کولونوسکوپی و غیره را توصیه می‌کند.

ملاشاهی

حبیب ولدی

سلام وقتتان بخیر من ۲بار عمل کردم ولی باز زده بیرون خونریزی ندارم ولی وقتی میزنه بیرون بزگ شد برای درمانش برای چه موقع وقت داری مزاحم بشم

Salam Chardivare

سلام علیک ببخشید چند هفته هستش که از ناحیه مقعدخون میاد وبعدازخون آمدن تمام بدنم بی حال میشه .ودکترا بهم گفتن بواسیر خونی دارم وبهم دارو دادن ولی هنوز خوب نشدم

الهام

سلام. من چند ساله بواسیر دارم اخیراهم پادرد دارم از زانو ب پایین بنظرتون این پا دردم ازبواسیر باشه یان لطفا راهنمایی کنید

ق م

سلام .من بواسیر داشتم طوری که چند دکمه مانند ده بودبیرون دردزیادی داشت.خونریزی هم داشت بعدمدتی خوب شد ولی اضافه گوشتی ازدرون مقعداذیتم می‌کنه بنظرشماخطرناکه؟

ناشناس

سلام یه مدت بودمقعدم دانه تقریبابزرگ دراومدبعدازمدتی رفت داخل دوباره دراومدودوباره رفت داخل وحدودسه چهارباراین اتفاق افتادعلائمش هم دردوخارش هست میشه بگید چیکارکنم

ناشناس

ممنون میشم راهنمایی کنید،باتشکر