انواع ملین‌های قوی برای رفع یبوست و بیماری‌های نشیمنگاهی

انواع ملین طبیعی

ملین‌ها با تاثیری که بر عملکرد بدن می‌گذارند به رفع یبوست کمک کرده و استفاده به جا از آنها می‌تواند تاثیر خوبی بر سلامت دستگاه گوارش داشته باشد. ملین‌ها را می توان در مواد طبیعی جستجو کرد و صرفا نیازی به مصرف داروها شیمیایی برای درمان یبوست نیست. در حقیقت به منظور افزایش حرکات روده ای و نرم تر شدن مدفوع برای اجابت مزاج آسان تر از ملین طبیعی و دارویی استفاده می شود.

انواع ملین

ملین‌ها با توجه به خاصیت و نوع عملکردی که در بدن دارند شامل انواع گوناگونی هستند که در ادامه به بررسی انواع آن‌ها می پردازیم:

روان کننده‌ها: با ایجاد پوشش چربی روی دیواره روده و سطح مدفوع، به نرم شدن و حرکت آسان تر مدفوع کمک می‌کنند.

ملین‌های محرک: با ایجاد انقباض در عضلات روده و افزایش سرعت عملکرد دستگاه گوارش، منجر به دفع آسان تر می شوند. استفاده طولانی مدت از این مواد به دلیل عوارض جانبی احتمالی توصیه نمی شود.

حجم دهنده‌ها: اینگونه ملین‌ها بدون اینکه هضم شوند در روده حرکت کرده و با جذب آب روده و حجیم شدن، می‌تواند به افزایش حجم مدفوع و دفع آسان تر آن کمک کند.

ملین نمکی: با جذب آب داخل روده کوچک به اجابت مزاج کمک می‌کند.

نرم کننده ها: این ملین با حفظ رطوبت در مدفوع به عنوان یکی از موثرترین ملین‌ها به شمار می‌رود که بدون نسخه هم می‌توان آن را تهیه کرد.

ملین های طبیعی قوی

با اینکه ملین‌های دارویی و صنعتی در درمان یبوست مفید هستند، استفاده طولانی مدت از آنها می تواند عوارض و پیامدهایی را به دنبال داشته باشد. بنابراین اگر می خواهید با مشکلات گوارشی و اجابت مزاج مواجه نشوید، حتما ملین‌های طبیعی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. زیرا این مواد جایگزین بی خطری برای محصولات دارویی هستند و عوارض جانبی کمتری دارند.

در اینجا به بررسی برخی از ملین‌های طبیعی می پردازیم:

گلابی: این میوه سرشار از فیبر بوده و به تنظیم حرکات روده کمک می کند. خوردن این میوه با پوست، یک تا دو بار در روز پیشنهاد می شود.

انجیر: به دلیل خاصیت ملین قوی به راحتی به درمان یبوست کمک می کند. این ماده دارای کلسیم و فیبر بالایی است و خوردن هر دو نوع تازه و خشک آن در طول روز توصیه می شود. همچنین می توانید انجیر را خیس کرده و قبل از غذا بخورید.

روغن زیتون: برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش و رفع یبوست می توانید روغن زیتون را با آب لیمو ترکیب کرده و میل کنید.

روغن کرچک: به عنوان یکی از بهترین ملین‌های طبیعی شناخته می شود. این روغن را با شیر گرم مخلوط کنید و بنوشید اما توجه کنید که روغن کرچک باید به اندازه کافی مصرف شود تا به روده آسیب نرساند. البته مادران باردار و یا شیرده نباید از این روغن استفاده کنند.

آلوئه ورا: آلوئه ورا به عنوان یک مسهل قوی استفاده می شود اما مصرف بیش از حد آن می تواند اثر منفی داشته باشد. ژل آلوئه وراء را با آب میوه ترکیب کنید و بنوشید.

آلو: این میوه یبوست را به راحتی درمان می کند و خوردن روزانه آن پیشنهاد می شود. خوردن آب آلو هم در تنظیم حرکات روده بسیار مفید است.

کشمش: یکی از منابع غنی فیبر است و مصرف آن برای تنظیم گوارش توصیه می شود. البته می توانید برای تاثیر بیشتر چندین ساعت آن را در آب خیس کنید و به صورت روزانه مصرف کنید.

موارد منع مصرف

اگر به هر یک از مشکلات و بیماری های خونریزی روده، دیابت، مشکلات قلبی و آپاندیسیت مبتلا هستید، از مصرف سرخود ملین خودداری کنید. همچنین مصرف این مواد بدون تجویز پزشک در کودکان، مادران باردار و شیرده و سالمندان می تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد و حتما باید طبق دستور پزشک مصرف شود.

عوارض مصرف ملین‌ها

مصرف مواد حاوی فیبر و ملین‌های طبیعی، بهترین و در دسترس ترین راه برای درمان یبوست هستند. اما اگر در میزان مصرف آن ها اعتدال رعایت نشود، ممکن است شاهد عوارض زیر باشید:

  • سنگ کلیه
  • عدم حرکت طبیعی روده ها
  • آسیب به معده و روده
  • عدم تعادل الکترولیت
  • دهیدراته شدن بدن و …

کاربرد ملین برای درمان بیماری‌های نشیمنگاهی

همانطور که می دانید یبوست عامل بسیاری از بیماری‌ها است که بیماری های نشیمنگاهی مثل بواسیر یا هموروئید، فیستول، شقاق و کیست مویی نیز از جمله آنهاست. اصلی ترین عامل بیماری هایی مثل شقاق، فیستول و بواسیر را می توان ایجاد فشار در ناحیه مقعد دانست. بنابراین یبوست یکی از عوامل ایجاد فشار در این ناحیه به شمار می رود که در نهایت به اینگونه بیماری ها منجر خواهد شد.

نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
4 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
آرزو

سلام روغن کرچک چه آسیبی میتونه به روده بزنه؟کدام ملین میتونه آسیب به لایه داخلی روده واردکنه؟

فرید

سلام من یبوست مزمن دارم و خوراکی های ملین هم تاثیر چندانی برام نداشته میشه بگید چجوری یبوستمو درمان کنم خیلی اذیت میشم