درمان بواسیر در طب سنتی و درمان گیاهی هموروئید

درمان گیاهی بواسیر

اگر به تازگی به هموروئید مبتلا شده‌اید، درمان گیاهی بواسیر یا درمان در طب سنتی، با استفاده از ساده‌ترین داروهای گیاهی در دسترس قابل انجام است. بسیاری از بیماران تمایل دارند بدون مراجعه به پزشک و در خانه بیماری خود را درمان کنند.

اما نمی‌توان درمان بواسیر در خانه با روش‌های دارویی و سنتی را به عنوان درمان قطعی معرفی کرد، زیرا این درمان‌ها فقط در مراحل ابتدایی بیماری کاربرد دارند. درمان هموروئید پیشرفته، ترومبوزه و بیرون زده فقط با روش‌های جراحی و لیزر و تحت نظر پزشک امکانپذیر است.

مرتبط: عمل لیزر بواسیرجراحی هموروئید

تعیین وقت معاینه و لیزر بواسیر

اگر بیماری‌تان با استفاده از روش‌های خانگی درمان نشد، خیلی سریع از کلینیک پایتخت وقت معاینه بگیرید.

این بیماری در اثر فشار و آسیب در عروق هموروئید یا همان بالشتک‌های مقعدی ایجاد می‌شود و در واقع همان تورم عروق در ناحیه مقعد است که در برخی موارد با استفاده از درمان‌های گیاهی و سنتی قابل درمان است. در این مقاله به معرفی مهم‌ترین و اثربخش ترین داروهای گیاهی و روش‌های طب سنتی برای درمان این عارضه می‌پردازیم:

مقاله مرتبط: بواسیر یا هموروئید چیست؟

غذاهای مفید برای بواسیر در طب سنتی

علاوه بر اینکه مبتلایان به هموروئید باید فیبر و مایعات فراوان مصرف کنند، باید از مصرف غذاهایی که باعث غلیظ شدن خون می‌شوند هم پرهیز کنند. برای درمان بواسیر در طب سنتی لازم است مصرف برخی از غذاها را کمتر کنید، زیرا غلیظ شدن و کاهش گردش خون در ناحیه مقعد از بهبود هموروئید جلوگیری می‌کند.

غذاهایی که بهتر است از مصرف آن‌ها پرهیز کنید:

  • لبنیات
  • آرد سفید
  • گوشت‌های فرآوری شده
  • فست فود
  • ادویه‌های تند

در مقابل مصرف غذاهای زیر توصیه می‌شود:

  • نوشیدن آب و مایعات فراوان
  • غذاهای آبکی و زودهضم
  • ملین‌های طبیعی مثل زردآلو و انجیر
  • سبزیجات (خصوصا پخته شده)

معرفی داروهای گیاهی برای درمان بواسیر

داروهای بسیاری برای درمان گیاهی بواسیر داخلی و خارجی پیشنهاد شده است، ولی این گیاهان در مراحل ابتدایی بیماری نقش درمانی داشته و می‌تواند در بهبود علائم این عارضه از جمله درد، سوزش و خارش مقعد موثر باشد. اما در مراحل پیشرفته تر این درمان‌ها اثرگذاری چندانی نداشته و می بایست تنها به عنوان مکمل درمان‌های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد که البته در این حالت نیز به تسریع فرآیند درمان کمک خواهد نمود. موثرترین روش‌ها برای درمان گیاهی بواسیر به این شرح است :

توصیه ما به بیماران این است که بدون تجویز پزشک و خودسرانه اقدام به درمان نکنند، زیرا تنها راه درمان بواسیر پیشرفته، جراحی و لیزر است.

درمان گیاهی بواسیر با روغن نارگیل

مصرف نارگیل خواص زیادی را برای بدن به همراه دارد، یکی از ویژگی نارگیل کمک به درمان خونریزی‌های ناشی از هموروئید است. آب این میوه در درمان هموروئیدهای کهنه و پیشرفته نیز اثر گذار است و مصرف آن هیچ عارضه جانبی را به همراه ندارد. برای این منظور می‌توانید روزانه 2 لیوان از آب نارگیل را میل کنید. همچنین می‌توانید روغن آن بر روی پوست استعمال نمایید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا از روش‌های موثر درمان گیاهی بواسیر و انواع عارضه های مقعدی می‌باشد. این گیاه دارای خواص ضد التهابی است که در کاهش علائم هموروئید مانند سوزش، تحریک و درد هموروئید موثر است. از دیگر ویژگی‌های گیاه آلوئه ورا قابلیت استفاده از آن هم برای هموروئید داخلی و هم خارجی است.

جهت درمان هموروئید خارجی می‌توانید مقداری از ژل آن را خارج کرده و بر روی نواحی هموروئیدی استعمال نمایید. همچنین برای درمان هموروئید داخلی می‌توانید برگ های این گیاه را به شکل نواری برش داده و اجازه دهید در یخچال منجمد شود و سپس از آن استفاده نمایید.

درمان گیاهی بواسیر با آلوئه ورا

سرکه سیب

سرکه سیب توانایی بهبود و التیام درد ناشی از هموروئید را داشته و می تواند در کاهش التهاب و سوزش ناشی از آن نیز موثر باشد. برای استفاده از این روش می‌توانید پنبه آغشته به سرکه سیب را بر روی هموروئید قرار دهید. همچنین سرکه سیب در بهبود سلامت گوارشی موثر بوده و از یبوست جلوگیری به عمل می‌آورد، به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم مقداری سرکه سیب و عسل مخلوط نموده و میل کنید.

بابونه برای درمان گیاهی هموروئید

بابونه برای درمان گیاهی بواسیر بسیار مفید است که می‌تواند در زیبایی پوست، مو و سلامت بدن موثر باشد، چای یا دمنوش بابونه طعم مطبوعی داشته و یکی از نوشیدنی‌های محبوب به شمار می‌رود. از فواید این چای برای بدن می‌توانیم به کاهش خطر سکته قلبی و مغزی، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرطان، آبرسانی به بدن، افزایش سوخت و ساز بدن و درمان بواسیر اشاره کنیم. جهت برطرف نمودن علائم بواسیر می‌توانید روزانه از این چای استفاده نمایید.

بابونه

نارون کوهی

نارون کوهی دارای خواصی قابض و جمع کننده بوده و می‌تواند التهاب و ورم هموروئید را کاهش دهد. نارون کوهی را می‌توان در داروخانه ها به شکل پدهایی مرطوب یافت که لازم است برای چند دقیقه روی مقعد قرار گیرد. همچنین این دارو را می‌توان به صورت قطره از عطاری‌ها تهیه نمایید و با استفاده از پنبه بر روی مقعد استعمال نمایید.

روغن بادام

این روغن را می توان درمان گیاهی بواسیر معرفی نمود، زیرا عمیقاً به لایه های پوست نفوذ نموده و دارای خواص نرم کنندگی است. این روغن می تواند التهاب، سوزش و خارش بواسیر را بهبود بخشید و با استفاده مداوم از آن می توان این بیماری را به طور کامل درمان نمود. از دیگر خواص این روغن برای بدن می‌توانیم به پاکسازی سلول‌های مرده‌ی پوست، کاهش سیاهی زیر چشم، کاهش چروک و خطوط پوست، درمان شوره‌ و التهاب سر، تقویت دستگاه ایمنی و عصبی، بهبود وضعیت گوارشی و بهبود حافظه اشاره کنیم.

روغن زیتون برای درمان سنتی بواسیر

روغن زیتون از گیاهان بسیار مفید برای درمان هموروئید در طب سنتی است، این روغن علاوه بر دارا بودن خواص ضد التهابی می تواند خاصیت ارتجاعی در این عروق را افزایش دهد و با کوچک نمودن اندازه عروق خونی در درمان گیاهی بواسیر موثر است. برای این منظور می‌توانید روزانه یک قاشق روغن زیتون مصرف نمایید و این روغن در کاهش التهاب موثر بوده و چربی های غیراشباع آن در بهبود عملکرد سیستم گوارشی موثر است.

روغن زیتون
نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments