اگر شقاق درمان نشود چه میشود+[7 عوارض عدم درمان]

اگر شقاق درمان نشود چه میشود

شقاق مقعدی بریدگی یا پارگی در پوشش نازک و ظریف مقعد است که باعث درد شدید و خونریزی مقعدی حین اجابت مزاج است. شقاق یکی از شایع ترین بیماری های مقعدی است اما ممکن است برخی افراد آن را با هموروئید اشتباه بگیرند، در حالی که هموروئید شرایط کاملاً متفاوتی است.

شقاق حاد مقعدی یک بیماری غیر جدی است و ظرف 6 هفته برطرف می شود. به صورت یک خط مستقیم با لبه های مشخص ظاهر می شود.
شقاق مزمن مقعدی به شرایطی گفته می شود که بیش از شش هفته طول بکشد. اگر فردی برای درمان به پزشک مراجعه نکند، بهبودی خود به خود شقاق مزمن به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود.

شقاق حاد در مراحل اولیه و قبل از اینکه به نوع مزمن تبدیل شود، ممکن است خود به خود یا با روش های درمان شقاق در خانه بهبود یابد.

اگر شقاق درمان نشود چه میشود

عوارض درمان نکردن شقاق

عدم درمان شقاق می تواند منجر به عوارض متعددی شود که نه تنها بر ناحیه مقعد بلکه بر سلامت کلی شما تاثیر می گذارد. اگر شقاق درمان نشود، فرد درد مداوم را تجربه می کند و همچنین حرکات روده شل خواهد داشت. سایر عوارض عدم درمان شقاق عبارت است از:

• بیماری کرون
  • تومور مقعدی

در ادامه 7 مورد از عوارض عدم درمان شقاق را بررسی می کنیم:

شقاق مزمن

یکی از خطرات اصلی عدم درمان شقاق مقعدی ایجاد شقاق مزمن است. در حالی که شقاق حاد معمولاً در عرض چند هفته بهبود می‌یابد، شقاق مزمن برای مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند و عمیق‌تر و شدیدتر می‌شود. شقاق‌ مزمن می‌تواند باعث درد، خونریزی و ناراحتی مداوم شود و ممکن است به گزینه‌های درمانی تهاجمی‌تری مانند عمل جراحی شقاق نیاز داشته باشد.

به نقل از سایت www.gutcareclinics.com

Untreated anal fissures can become a breeding ground for bacteria, leading to infection. The constant exposure of the open wound to fecal matter increases the risk of bacterial contamination. Infections can cause symptoms such as increased pain, swelling, discharge, and fever. Antibiotics and other medical interventions may be necessary to treat the infection and prevent its spread.

ترجمه متن بالا:
شقاق مقعدی درمان نشده می تواند به محل رشد باکتری ها تبدیل شود و منجر به عفونت شود. قرار گرفتن مداوم زخم باز در معرض مدفوع، خطر آلودگی باکتریایی را افزایش می دهد.
عفونت باعث ایجاد علائمی مانند افزایش درد، تورم، ترشح و تب خواهد شد. برای درمان عفونت و جلوگیری از گسترش آن، آنتی بیوتیک ضروری است.

تشکیل آبسه

اگر عفونت پیشرفت کند، منجر به تشکیل آبسه می شود. آبسه مجموعه ای از چرک است که در نزدیکی شکاف مقعد یا در بافت های اطراف ایجاد می شود و باعث درد شدید، تورم و قرمزی می شود و ممکن است نیاز به تخلیه از طریق یک عمل جراحی جزئی داشته باشد.
اگر آبسه ایجاد شده (ناشی از عدم درمان شقاق) هم درمان نشود، می تواند منجر به عوارض بیشتر و خطر عفونت سیستمیک شود.

ایجاد فیستول

اگر شقاق مقعدی درمان نشود، میتواند منجر به ایجاد فیستول شود. فیستول یک تونل غیر طبیعی است که بین کانال مقعد و پوست اطراف ایجاد می شود.
فیستول زمانی ایجاد می شود که آبسه به‌ درستی بهبود نیافته و مسیری برای تخلیه چرک ایجاد می‌کند. فیستول می تواند دردناک باشد و ممکن است باعث عفونت های مکرر شود. معمولاً برای درمان فیستول به مداخله پزشکی مثل جراحی و یا لیزر فیستول نیاز است.

بی اختیاری مدفوع

شقاق مزمن مقعدی اگر بدون درمان رها شود می تواند منجر به وضعیتی به نام بی اختیاری مدفوع شود. تحریک و آسیب مداوم به ماهیچه های اسفنکتر مقعد، توانایی آنها را برای کنترل موثر حرکات روده ضعیف میکند. در نتیجه، افراد ممکن است بی اختیاری مدفوع یا بی اختیاری گاز را تجربه کنند.

تنگی مقعد

عوارض درمان نکردن شقاق چیست

شقاق مقعدی درمان نشده منجر به تنگی مقعد میشود. روند بهبودی باعث تشکیل بافت اسکار شده و دهانه مقعد را باریک میکند.
تنگی مقعد منجر به درد، مشکل در دفع مدفوع و افزایش خطر شقاق های مکرر می شود. درمان تنگی مقعد شامل مداخلات جراحی برای برداشتن بافت اسکار و بهبود قطر کانال مقعد می باشد.

پریشانی روانی

زندگی با شقاق مزمن مقعد و عوارض مرتبط با آن می تواند بر سلامت روانی فرد تاثیر بگذارد. درد مداوم، ناراحتی و اختلال در فعالیت های روزانه می تواند منجر به اضطراب، افسردگی و کاهش کیفیت زندگی شود. انتخاب بهترین روش درمان شقاق مقعد می تواند به کاهش این بار روانی کمک کند.

آیا شقاق باعث سرطان میشود

ایا شقاق باعث سرطان میشود

شقاق مقعد و سرطان مقعد شرایط متفاوتی هستند که علائم مشترکی دارند. شقاق مقعدی یک بیماری بسیار شایع است و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. سرطان مقعد، از سوی دیگر، نادر است، اما می تواند به طور بالقوه تهدید کننده زندگی باشد.

شقاق مقعدی نه خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد و نه باعث آن می شود.

شقاق مقعدی که در عرض هشت هفته بهبود نمی‌یابد، مزمن در نظر گرفته می‌شود و ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشد.

آیا شقاق خود به خود درمان میشود

شقاق حاد معمولاً با خودمراقبتی در خانه و پیشگیری از یبوست ممکن است خود به خود درمان شود. اما اگر فشار ناشی از یبوست و دفع مدفوع دائماً شقاق را باز کند، می‌تواند مشکل ساز شود و به شقاق مزمن با عودهای مکرر تبدیل شود که برای درمان به جراحی نیاز است.
درمان نشدن شقاق می‌تواند منجر به عوارض مختلف تهدید کننده زندگی شود. مداخله زودهنگام و درمان به موقع شقاق مقعدی می تواند فرد را از درد و ناراحتی غیرضروری نجات دهد و مانع ایجاد شقاق مزمن شود.

چه کسانی بیشتر مستعد شقاق مقعد هستند؟

بزرگسالان بین 20 تا 40 سال بیشتر مستعد ابتلا به شقاق هستند، اما ممکن است شقاق در کودکان و برای نوزادان نیز اتفاق بیفتد. با افزایش سن، احتمال ابتلا به شقاق کاهش می یابد.

علاوه بر این، افرادی که دارای برخی از شرایط پزشکی مانند لوسمی، سرطان، کولیت اولسراتیو و بیماری های مقاربتی هستند، بیشتر مستعد ابتلا به آن می باشند.

پیشگیری و درمان

برای رهایی از این گونه عوارض و عواقب ناشی از عدم درمان شقاق مقعدی، توصیه می شود به محض مشاهده علائم با بهترین پزشک شقاق مشورت کنید.
در عین حال، تاخیر در درمان شقاق نیز ممکن است تهدید کننده زندگی باشد. بدترین موارد شقاق مقعدی عمدتاً به دلیل تاخیر در درمان و نادیده گرفتن علائم است. از این رو، نباید این موضوع را ساده بگیرید.
در کلینیک پایتخت، ما از مداخله زودهنگام برای جلوگیری از پیشرفت شقاق به شرایط جدی تر حمایت می کنیم. گزینه های درمانی عبارتند از:

اصلاحات رژیم غذایی: افزایش مصرف فیبر و هیدراتاسیون برای نرم شدن مدفوع و کاهش فشار در حین حرکات روده.
درمان های موضعی: استفاده از کرم های موضعی برای کمک به بهبود شقاق و کاهش درد: (بهترین پماد برای شقاق مقعدی)
روش های کم تهاجمی: برای شقاق مزمن، گزینه هایی مانند تزریق بوتاکس شقاق یا لیزر شقاق توصیه می شود.