انواع توده تناسلی مردان و زنان + درمان خانگی

توده تناسلی چیست

اگر تا به حال به این فکر کرده اید که آیا توده‌ها، برآمدگی‌ها و رنگ پوست ناحیه تناسلی شما طبیعی است یا خیر؟ شما تنها نیستید. همه افراد گاهی در ناحیه تناسلی خود دچار توده و برآمدگی می‌شوند. توده تناسلی می‌تواند روی آلت تناسلی، مقعد، واژن و لابیا و اطراف آن ظاهر شود. یا ممکن است یک توده حساس را درست در زیر پوست خود احساس کنید که نمی‌توانید آن را ببینید.

مطلب مرتبط: علائم زگیل تناسلی

بسیاری از برآمدگی‌ها خود به خود از بین می‌روند، اما گاهی آنها می‌توانند نشان دهنده وضعیت جدی‌تری باشد. دو نوع برآمدگی و توده تناسلی که نباید نادیده گرفته شوند، عفونت و سرطان پوست هستند. در چنین شرایطی باید برای بررسی وضعیت به پزشک مراجعه کنید.

توده تناسلی چیست؟

ایجاد هرگونه توده و برجستگی در ناحیه تناسلی می‌تواند غیر طبیعی و نشان دهنده وجود مشکلی در بدن باشد. البته همه توده‌های تناسلی در زنان و مردان هم جدی و خطرناک نیستند و ممکن است به دلایل خیلی ساده مثل برگشتن مو یا ایجاد چربی در زیر پوست ایجاد شوند.

گاهی هم برخی بیماری‌ها و عفونت‌های جنسی، عارضه‌های پوستی و حتی سرطان عامل ایجاد توده‌های تناسلی شناخته می‌شوند که برای تشخیص قطعی، بهتر است از یک پزشک عمومی یا متخصص کمک بگیرید.

مشاوره و درمان با لیزر توده‌های تناسلی

جهت تعیین وقت مشاوره و درمان توده تناسلی می‌توانید از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

علت لمس توده در ناحیه تناسلی زنان و مردان

علل مختلفی می‌تواند باعث ایجاد و لمس توده‌ در ناحیه تناسلی زنان و مردان شود. این عارضه در زنان شایع‌تر است اما گاهی توده تناسلی در مردان هم قابل مشاهده است. در ادامه دلایل متداولی که باعث ایجاد توده‌های تناسلی زنان و مردان می‌شود را معرفی خواهیم کرد:

کیست

ممکن است یک توده یا برآمدگی گرد در زیر پوست خود مشاهده کنید که شبیه یک توپ کوچک است. معمولاً می‌توانید به راحتی آن را زیر پوست خود حرکت دهید. کیست‌ها ممکن است کمی بزرگ شوند، اما به طور کلی تقریباً ثابت می‌مانند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند. آنها معمولاً به دلیل مسدود شدن فولیکول‌های مو ایجاد می‌شوند.

کیست بارتولن که یکی از شایع‌ترین کیست‌های واژن شناخته می‌شود، به وضعیتی گفته می‌شود که در مجرایی به نام بارتولن کیست‌هایی ایجاد می‌شود. این کیست‌ها در صورتی که درمان نشوند و پیشرفت کنند، می‌توانند زمینه ساز بروز شرایط پیچیده‌ای باشند.

زگیل ناحیه تناسلی

زگیل تناسلی در زنان و مردان یک بیماری آمیزشی شایع است که از طریق تماس پوستی نواحی تناسلی منتقل می‌شود. این عارضه می‌تواند باعث ایجاد زائده و توده تناسلی شود. زگیل‌های تناسلی معمولاً توده‌های نرمی هستند که دردناک نیستند، اما می‌توانند خارش، تحریک و خونریزی داشته باشند. اگر فکر می‌کنید زگیل تناسلی دارید، ضروری است که برای غربالگری و درمان سلامت جنسی خود به پزشک عمومی یا متخصص زنان مراجعه کنید، که معمولاً یا کرم موضعی است یا از طریق جراحی جزئی برداشته می شود.

مطلب مرتبط: درمان زگیل تناسلی با لیزرکرایو زگیل تناسلی

انواع زگیل تناسلی

رگ‌های واریسی یا آنژیوم

توده‌های نرم و مایل به آبی روی اندام تناسلی شما هستند. وریدهای واریسی که به عنوان واریکوسل فرج نیز شناخته می‌شوند، فقط روی پاها ظاهر نمی‌شوند. آن‌ها به ویژه در زنانی که برای مدت طولانی می‌ایستند یا می‌نشینند شایع است. ورزش و رابطه جنسی نیز می‌تواند باعث ایجاد رگ‌های واریسی و بروز آ‌ن‌ها به شکل توده تناسلی شود.

بارداری بزرگ‌ترین عامل خطر برای واریس است که در آن حجم خون در قسمت پایین شکم افزایش می‌یابد. اگرچه بیشتر زنان هیچ علامتی ندارند، اما برخی از آنها درد، تورم، خارش و کبودی را تجربه می‌کنند. همچنین کمپرس سرد می‌تواند تسکین دهنده باشد.

برگشتن مو به زیر پوست یا کیست مویی

به دلیل برخی از روش‌های حذف موهای زائد، ایجاد موهای زیر پوستی و توده در نواحی تناسلی رایج است. این زمانی اتفاق می‌افتد که موها شروع به رشد کرده و به جای بیرون آمدن از پوست، در زیر پوست پیچیده می‌شوند. برای پیشگیری از این عارضه باید روش مناسبی را برای اصلاح موهای زائد انتخاب کنید و اصلاح را هر دو هفته یکبار انجام دهید.

مرتبط: کیست مویی چیست؟

البته علت دقیق کیست مویی هنوز مشخص نشده و ممکن است بدلایل مادرزادی هم داشته باشد. این عارضه می‌تواند عفونی شود و با تشکیل آبسه در زیر پوست، علائمی مثل تورم، درد و ترشح عفونت ایجاد کند. درمان کیست مویی بدون جراحی و لیزر امکانپذیر نیست.

برگشت مو به زیر پوست

تبخال تناسلی

اگر توده‌های تناسلی و جوش‌های ناهمواری دارید که کمی شبیه تاول‌های روی فرج شما هستند، ممکن است تبخال تناسلی داشته باشید. این بسیار شایع است و از طریق تماس پوست به پوست مانند بوسیدن، رابطه جنسی دهانی و رابطه جنسی عمیق منتقل می‌شود. درمانی وجود ندارد، اما باید به کلینیک مراجعه کنید تا از گسترش آن پیشگیری کنید و علائم این عارضه را کاهش دهید.

اگر علائم بیماری‌های مقاربتی دارید یا رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اید، باید یک غربالگری سلامت جنسی دریافت کنید.

ایجاد جوش بر اثر تعریق زیاد

عرق کردن بیش از اندازه در اثر ورزش کردن‌های زیاد و پوشیدن لباس زیرهای تنگ می‌تواند باعث ایجاد جوش و توده چربی در ناحیه تناسلی بشود. چرا که چربی می‌تواند به عنوان روان کننده عمل کرده و منافذ طبیعی پوست را ببندد. جوش مقعد و واژن یک عارضه شایع است که اگر خود به خود از بین نرود نیاز به مداخله پزشکی یا درمان‌های موضعی دارد.

مطلب مرتبط: جوش تناسلی

برچسب‌های پوستی یا اسکین تگ

برچسب پوستی یا اسکین تگ تجمع کوچکی از بافت پوست است که به نظر می‌رسد از بدن شما آویزان شده است. آن‌ها معمولا خطرناک و دردناک نیستند و به دلایل مختلف می‌توانند در کشاله ران و نواحی تناسلی ایجاد شوند. در صورت ایجاد اصطکاک، تگ‌های پوستی ممکن است آزاردهنده شوند که در این شرایط پزشک می‌تواند آن را قطع کند، بسوزاند یا منجمد کند. بنابراین اسکین تگ‌ها جزو توده‌های تناسلی بی خطر به حساب می‌آیند.

vaginal skin tag

مولوکسوم کونتاژیزوم یا زگیل آبکی

این برجستگی‌های ریز و زگیل مانند توسط ویروسی ایجاد می‌شوند که به راحتی قابل انتقال است. شما می‌توانید آن‌ها را با استفاده از حوله و لباس مشترک یا از طریق تماس پوست به پوست مانند داشتن رابطه جنسی دریافت کنید. مولوکسوم یا زگیل‌های آبکی برجستگی‌های صورتی رنگ هستند که معمولاً درد ندارند، اما ممکن است خارش داشته باشند. طبق تشخیص پزشک برای درمان این زائده‌ها می‌توانید از لیزر، کرایو (فریز کردن) یا کرم‌های موضعی استفاده کنید.

کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی

کراتوز پیلاریس یک بیماری پوستی شایع و بی خطر است که باعث ایجاد برجستگی‌های کوچک و زبر می‌شود که ممکن است پوست شما را شبیه کاغذ سنباده کند. این عارضه ناشی از تجمع کراتین است، پروتئینی که از پوست در برابر عفونت‌ها و سایر موارد مضر محافظت می‌کند. ممکن است شنیده باشید که به آن “پوست مرغی” هم می‌گویند. برجستگی‌ها معمولا به رنگ روشن هستند و معمولاً روی بازوها، ران‌ها، باسن و نواحی تناسلی شما ظاهر می‌شوند.

بسیاری از کودکان و نوجوانان به آن مبتلا می‌شوند و معمولاً با افزایش سن از بین می‌رود. اگر پوست خشکی دارید، احتمال ابتلا به کراتوز پیلاریس بیشتر است. معمولاً در ماه‌های زمستان که رطوبت کمتری در هوا وجود دارد این عارضه شایع‌تر است و ممکن است در تابستان برطرف شود.

دانه‌های فوردایس

دانه‌های فوردایس زائده‌های ریز و کوچک چربی هستند که اغلب به رنگ زرد، سفید یا همرنگ پوست مشاهده می‌شوند. این توده‌های تناسلی کوچک روی لابیا، آلت تناسلی و کیسه بیضه یا در کنار لب‌ها ظاهر می‌شوند.

دانه‌های فوردایس

این عارضه بی ضرر که هم در مردان و هم در زنان شایع است، غدد تولیدکننده چربی پوست را درگیر می‌کند و ارتباطی با عفونت‌های مقاربتی ندارد. دانه‌های فوردایس به دلیل ظاهری که دارند می‌توانند باعث ایجاد نگرانی شوند اما در واقع هیچ خطری برای سلامتی ندارند.

سرطان‌های جنسی یا پوست

سرطان پوست در ناحیه تناسلی در نوجوانان بسیار نادر است، اما غیرممکن نیست. اگر لکه سیاهی پیدا کردید که همچنان در حال بزرگ شدن است، ممکن است ملانوما باشد. این نوع سرطان پوست در صورت عدم درمان می‌تواند کشنده باشد. ملانوم می تواند کاملاً مسطح باشد و می‌تواند در پوستی که در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرد، ایجاد شود. سرطان پوست غیر ملانوما معمولاً شبیه یک برآمدگی همرنگ یا قرمز است که اغلب به راحتی خونریزی می‌کند و از بین نمی‌رود.

همچنین برخی از انواع اچ پی وی یا بیماری‌های جنسی، می‌توانند منجر به ایجاد سرطان ناحیه تناسلی شوند که با بروز توده‌های تناسلی همراه هستند.

درمان توده تناسلی

درمان توده تناسلی به عامل ایجاد کننده آن وابسته است و برخی از آن‌ها مثل کیست و جوش، نیازی به درمان ندارند و با مراقبت‌های خانگی برطرف می‌شوند:

مراقبت و درمان خانگی

یکی از روش‌هایی که برای از بین بردن علائم دردناک این عارضه توصیه می‌شود، نشستن در حمام آبگرم یا حمام سیتز است. از این روش برای کاهش التهاب و درمان سایر بیماری‌های نشیمنگاهی هم استفاده می‌شود. طی این روش شما باید روزانه 2 تا 3 بار به مدت 15 دقیقه در یک لگن آب گرم بشینید.

در صورتی که این توده‌ها نیاز به درمان پزشکی داشته باشند، یکی از روش‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

مصرف داروهای‌ آنتی بیوتیک

اگر توده‌های تناسلی عفونی باشند، مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای کنترل عفونت و از بین بردن این عارضه‌ها توصیه می‌شود.

عمل جراحی

زمانی که این توده‌ها بزرگ و دردناک هستند، باید به کمک روش‌های جراحی آن‌ها را تخلیه و درمان کرد. این جراحی معمولا به صورت سرپایی و در مطب پزشک انجام می‌شود و نیازی به بیهوشی ندارد. طی عمل عفونت داخل کیست و توده تناسلی بطور کامل تخلیه می‌شود و در انتهای جراحی ممکن است محل عمل را بخیه نزنند تا دوباره توده عفونی تشکیل نشود.

بخشی از مقاله از www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/ss/slideshow-below-the-belt

نوید

سلام من نزدیک ناحیه تناسلی یک مو را با موچین کندم که باعث زخم اون ناحیه شد ولی بعد از یک روز یک جوش سفت و توپر بدون ترشحات و اندازه یک عدس زدم ک درد خاصی هم نداره ممونه خطر ناک باشه؟

امیر

سلام برای من ی برآمدگی قرمز بود فشار دادم چرک اومد بیرون الانم ی توده سر باز شده درد هم ندارن قبل اومدن بیرون چرک درد داشت الان ندارن لازه به دکتر برم یا خیر لطفاً زود پاسخ بدید

ففف

سلام من چهارده سالمه و پسرم هقچ رابطه ای نداشتم
زیر کلاهک آلت یعنی بین کلاهک و ساقه همونجا چند تا توده در اومده تا یکی دو سانت و حتی بیشتر داخل انگار سفته
میشه بگین این چیه؟

بهنام

سلام وقت بخیر دکتر
الان دو روزه زیر آلت تناسلی‌ام یه توده یک سانت در یک سانت ایجاد شده که به نظرم خونی هست مثل شکل بالا که تو سایت گذاشتید همون 6 تا شکل ، برای من مثل اون نوک تیزه هست و خیلی هم درد میکنه .
به نظرتون چی میتونه باشه ؟ درمان داره

سبحان

سلام دکتر خسته نباشی یه چن ماهیه دور حلقه آلتم
یه ضایعه پوستی خیلی ریز به رنگ پوست که در حالت عادی معلوم نیست آلتمو فشار بدم خودشو نشون میده توی عکسی که میفرستم معلومه
هیچ مشکلی هم واسم تا الان ایجاد نکرده میخاستم بدونم تو آینده مشکلی پیش نمیاد؟؟
میخاستم بدونم این چیه؟؟
راه درمانم داره؟؟

فرامرز

سلام ببخشید من مدت دو ماه است که درداخل لوله الت تناسلیم یه چیزی به اندازه نخود ایجاد شده دردی هم نداره میشه لطفا توضیح بدین چه میباشد؟ ممنونم ضمنا من مرد هستم ۵۴ سال هم سن دارم