علائم زگیل تناسلی زنان با عکس؛ تشخیص و درمان سریع

زگیل تناسلی زنان

شناخت علت، انواع و علائم زگیل تناسلی زنان بسیار مهم است، زیرا تعداد مبتلایان به این بیماری مقاربتی هر روز در حال افزایش است. تایپ‌های 6 و 11 ویروس Hpv در زنان و مردان باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود.

زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می‌شود؟ این عارضه با تماس جنسی و مستقیم پوست نواحی تناسلی به راحتی قابل انتقال است و در زنان منجر به انواع زگیل تناسلی واژن، دهانه رحم، مقعد و کشاله ران می‌شود. به ندرت در افرادی که رابطه جنسی دهانی یا اورال دارند، زگیل روی لب‌ها، زبان یا داخل گلو هم می‌تواند ایجاد شود.

مرتبط: علائم زگیل تناسلی چیست؟

ممکن است بدون اینکه بدانید به ویروس مبتلا شوید، زیرا اچ پی وی انواع زیادی دارد و برخی از آ‌نها بدون علائم ظاهری هستند. حدود 70 درصد از زنان و مردان فعال جنسی در طول زندگی خود در معرض ویروس HPV قرار می‌گیرند، اما تعداد کمی از آنها علائم را تجربه می‌کنند.

برخی از مبتلایان حتی تا دو سال بعد از ابتلا، علائم ظاهری ندارند و در چنین شرایطی احتمال سرایت آن به شریک جنسی بسیار بالاتر است. به دلیل اینکه عفونت اچ پی وی در زنان به شدت با سرطان دهانه رحم مرتبط است، پیشگیری و درمان به موقع این عارضه بسیار حائز اهمیت است. برای بررسی دقیق‌تر زگیل تناسلی زنان و روش‌های تشخیص و درمان سریع در ادامه همراه ما باشید:

آیا زگیل تناسلی زنان باعث سرطان می‌شود؟

سرطان دهانه رحم ناشی از ویروس HPV، شایع ترین نوع از سرطا‌ن‌های دستگاه تناسلی زنان است. گونه‌های کم خطر و پرخطر از این ویروس وجود دارد که اچ پی وی نوع 16 و 18 خطرناک ترین نوع آن‌ها به شمار می‌روند. این دو سویه مسئول حدود 70 درصد سرطان‌های دهانه رحم هستند. همه انواع عفونت‌های HPV باعث سرطان نمی‌شوند، اما همچنان باید معاینات و غربالگری منظم انجام دهید و تحت نظر دکتر متخصص باشید.

سرطان دهانه رحم

در مورد زنان بسیار مهم است که به عنوان بخشی از یک روال مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه، به طور منظم غربالگری شوند.

علائم زگیل تناسلی زنان با عکس

زگیل یک اصطلاح رایج است که برای توصیف رشد زائده یا برآمدگی کوچک و بزرگ روی پوست استفاده می‌شود. علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی در زنان می‌تواند خفیف تا متوسط باشد و با گذشت زمان از بین برود، اما گاهی هم اینطور نیست و نباید به آ‌ن‌ها بی توجه بود.

علائم و عکس زگیل زنان
  • زگیل تناسلی در زنان به شکل برجستگی‌های سفید، همرنگ پوست یا کمی تیره‌تر قابل مشاهده است.
  • اغلب زگیل‌ها سطحی ناهموار داشته و به صورت خوشه‌ای ایجاد می‌شوند و ظاهری شبیه به گل کلم دارند. اما گاهی به شکل زائده‌های تکی هم قابل مشاهده‌اند.
  • زائده‌های بیرون واژن می‌توانند در لابیای مینور و ماژور، دهانه و روی واژن، مجرای ادرار، اطراف مقعد و حتی نزدیک به کشاله ران هم مشاهده شوند.

مطلب مرتبط: زگیل مقعد در زنان

• اما زگیل داخل واژن که در دیواره‌ها یا دهانه رحم به وجود می‌آید، برای خود فرد قابل تشخیص نیست و نیاز به معاینه پزشک دارد.
  • این زائده‌ها معمولا دردناک نیستند اما اگر تحریک شوند یا در معرض اصطکاک قرار گیرند، ممکن است باعث ایجاد خارش و سوزش در ناحیه تناسلی شوند.
  • همچنین داشتن ترشحات غیر طبیعی، خونریزی و درد زیاد هنگام رابطه جنسی هم می‌تواند نشانه ابتلا به زگیل تناسلی در زنان باشد.

مشاهده گالری عکس واضح از زگیل تناسلی زنان و مردان

تست و آزمایش تشخیص زگیل زنان

معمولاً زگیل تناسلی قابل مشاهده از طریق معاینه توسط دکتر زنان و بررسی سابقه پزشکی و جنسی بیمار تشخیص داده می‌شود. مشاهده زائده‌های گوشتی تیره و روشن در اندام‌های تناسلی معمولا به معنی ابتلا به زگیل تناسلی در زنان و مردان است.

گاهی دکتر زنان از روش کولپوسکوپی برای بررسی دقیق‌تر استفاده می‌کند. کولپوسکوپی راهی برای مشاهده دهانه رحم از نزدیک و یک راه سریع و آسان برای یافتن تغییرات سلولی در دهانه رحم است که ممکن است به سرطان تبدیل شود.

مطلب مرتبط: برای زگیل تناسلی به چه دکتری مراجعه کنم؟

در صورتی که مشکوک به عفونت HPV بدون علائم قابل مشاهده باشید، ممکن است راه‌های تشخیصی دیگری تجویز شود. برای زنان، این اغلب شامل معاینه زنان و تست پاپ اسمیر است.

پاپ اسمیر روشی است که در آن از یک برس کوچک برای برداشتن آرام سلول‌ها از سطح دهانه رحم و ناحیه اطراف آن استفاده می‌شود تا بتوان آنها را زیر میکروسکوپ از نظر سلول های غیرطبیعی که نشانه احتمالی عفونت HPV هستند، غربال کرد.

اگر سلول‌های غیرطبیعی روی دهانه رحم یافت شوند، آزمایش‌های بیشتری برای غربالگری عفونت HPV و همچنین وجود سرطان دهانه رحم انجام می‌شود.

تست پاپ اسمیر زنان

توصیه می‌شود زنان 20 تا 30 ساله هر سه سال یکبار و زنان 30 تا 65 ساله هر پنج سال یکبار، غربالگری و تست پاپ اسمیر انجام دهند.

علت زگیل تناسلی زنان و دختر مجرد (باکره)

ابتلا به این ویروس زمانی اتفاق می‌افتد که افراد از لحاظ جنسی فعال‌تر هستند. اچ پی وی در زنان و دختران از سن 15 تا 25 سالگی شایع تر است و تقریبا 40 نوع از این ویروس وجود دارد که باعث بیماری‌های ناحیه تناسلی از جمله زگیل می‌شود. البته عواملی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به این عارضه را افزایش دهند.
زگیل تناسلی از طریق تماس پوستی نواحی تناسلی و مخاطی (از راه آمیزش جنسی واژینال، دهانی، رابطه جنسی مقعدی یا هر تماس دیگری که ناحیه تناسلی را درگیر می‌کند، مثلا تماس دست با ناحیه تناسلی مرطوب) منتقل می‌شود. به همین دلیل بروز زگیل تناسلی در دختر مجرد که هر نوع رابطه و تماس جنسی داشته‌ هم شایع است.

به دلیل اینکه ممکن است از زمان ابتلا به ویروس تا زمان بروز زائده‌های زگیل بین چند هفته تا چند سال زمان ببرد، نمی‌توانید تشخیص دهید که چه زمانی به این بیماری مبتلا شده‌اید.

درمان زگیل تناسلی زنان

یکی از فاکتورهای مهم در درمان زگیل تناسلی زنان و مردان، زمان است. اقدام به موقع برای درمان می‌تواند از گسترش زائده‌ها در سایر اندام‌های تناسلی و همچنین ابتلا به سرطا‌ن دهانه رحم پیشگیری کند.

باید بدانید درمان زگیل در خانه و بدون مشورت با پزشک فقط باعث طولانی شدن روند درمان و گاها پخش شدن بیشتر این ویروس می‌شود.

هر چقدر زودتر این زائده‌ها از بدن پاک شوند، احتمال عود مجدد آن‌ها پایین‌تر و درمان زگیل‌ها آسان‌تر است. البته ویروس اچ پی وی در زنان و مردان حتی بعد از درمان هم در بدن باقی می‌ماند و فقط سیستم ایمنی بدن می‌تواند به مرور زمان آن را از بین ببرد. بهترین روش‌های درمان زگیل تناسلی زنان شامل موارد زیر است که با توجه به شرایط بیماری و طبق نظر دکتر متخصص تجویز می‌شود:

• لیزر زگیل تناسلی: بهترین و سریع ترین راه درمان است که در یک جلسه و با تابش اشعه مستقیم لیزر به زائده‌ها، آن‌ها را از بین می‌برند.
    کرایوتراپی یا فریز کردن: در این روش با منجمد کردن زائده‌ها با اسپری نیتروژن، در چند جلسه آ‌ن‌ها را از بین می‌برند.