آبسه مقعدی چیست؟ علائم و بهترین راه درمان [خانگی و جراحی]

درمان آبسه مقعدی

آبسه مقعدی چیست و آیا خطرناک است؟ اگر غده‌های اطراف مقعد به هر دلیلی مسدود شوند، التهاب، عفونت و تورم ایجاد شده و این تجمع عفونت منجر به ایجاد آبسه در ناحیه مقعد می‌گردد. این عارضه در ناحیه اطراف مقعد رخ می‌دهد ولی ممکن است دقیقاً در ناحیه مجرای مقعد یا بطور عمیق در انتهای راست روده یا رکتوم ایجاد گردد.

از مهم‌ترین نشانه‌های آبسه می‌توانیم به درد شدید در لبه مقعد، قرمزی و التهاب بافت‌های اطراف مقعد، ورم در لب مقعد و تب اشاره کنیم. اگر به موقع برای درمان آبسه مقعدی اقدام نکنید، عفونت آن پیشرفت کرده و به فیستول تبدیل می‌شود.

مرتبط: فیستول چیست؟

تشخیص و درمان آبسه مقعدی در کلینیک پایتخت ☎️ 88870896-021

آبسه مقعدی چیست؟

آبسه مقعدی یا پری‌آنال، مجموعه‌ای موضعی از عفونت در فضاهای پری رکتوم است. این عارضه معمولاً از کریپت مقعدی منشا می‌گیرد و علائم آن‌ درد و تورم قرمز رنگ است. تشخیص در درجه اول با معاینه و سی تی یا ام آر آی لگن برای آبسه‌های عمیق تر است. این بیماری ممکن است در فضاهای مختلف اطراف راست روده و رکتوم قرار داشته باشد و می‌تواند سطحی یا عمیق باشد.

آبسه مقعدی چیست
عکس تورم آبسه مقعد

اصلی‌ترین علائم آبسه

علائم شایع آبسه مقعدی تورم در اطراف مقعد و درد ثابت و ضربان دار همراه با التهاب است. درد ممکن است با حرکات روده، سرفه و نشستن تشدید شود. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ترشح چرک از راست روده و مقعد
  • خستگی، تب، تعریق شبانه و لرز
  • قرمزی، بافت دردناک و سفت شده در ناحیه مقعد

آبسه در نوزادان، اغلب به صورت یک توده متورم، قرمز و حساس در لبه مقعد ظاهر می‌شود. شیرخوار ممکن است از ناراحتی بداخلاق و تحریک پذیر باشد اما معمولا علائم دیگری وجود ندارد.

درمان آبسه مقعدی بدون جراحی ممکن است؟

راه اصلی درمان آبسه جراحی است، اما گاهی اوقات ممکن است این عارضه بسیار سطحی باشد و خود به خود تخلیه شود. در صورتی که چرک ایجاد شده خود به خود تخلیه نشود، امکان درمان آبسه مقعدی بدون جراحی وجود ندارد و نیاز به تخلیه توسط پزشک می‌باشد. جراحی اغلب تنها راه برای درمان عفونت آبسه و برداشتن تمام بافت عفونی است.

افراد مبتلا به آبسه سطحی می‌توانند با یک برش کوچک و بصورت سرپایی با بی حسی موضعی درمان شوند اما آبسه‌های عمیق‌تر معمولا نیاز به جراحی دارند. یک جراح عمومی یا جراح متخصص در بیماری های کولون و رکتوم این عمل را انجام می‌دهد.

البته درمان آبسه با لیزر و بدون جراحی که در کلینیک پایتخت و در زمانی کمتر از نیم ساعت، با بی حسی موضعی انجام می‌شود یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان این عارضه است. لیزر آبسه بدون بیهوشی و بدون اینکه بیمار درد و خونریزی را احساس کند انجام می‌شود.

مرتبط: لیزر فیستول

فیلم عمل جراحی آبسه

یک برش در پوست نزدیک مقعد ایجاد می‌شود تا عفونت تخلیه شود. این کار را می‌توان در مطب پزشک با بی حسی موضعی یا در اتاق عمل تحت بیهوشی عمیق تر انجام داد. بستری شدن در بیمارستان و مصرف آنتی بیوتیک‌ها ممکن است برای بیماران مستعد ابتلا به عفونت‌های مهم‌تر، مانند بیماران دیابتی یا بیمارانی که ایمنی آنها کاهش یافته است، مورد نیاز باشد.

تعیین وقت تشخیص و درمان آبسه با لیزر

جهت تشخیص و درمان آبسه مقعدی با لیزر، می‌توانید از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

مراقبت‌های خانگی بعد از جراحی آبسه

پس از جراحی آبسه، افراد می‌توانند اقداماتی را برای تکمیل دوره بهبودی خود و پیشگیری از عود مجدد آبسه در خانه انجام دهند. در این مرحله جهت جلوگیری از عفونت لازم است بیمار روزی 2 الی 3 بار به مدت 15 دقیقه در تشت آب گرم حاوی چند قطره بتادین بنشیند تا علاوه بر کمک به درمان سریع‌تر از ایجاد عفونت جلوگیری شود. در کنار موارد ذکر شده ممکن است پزشک مصرف داروهای چرک خشک کن تزریقی و خوراکی یا داروهای مسکن را نیز توصیه نماید.

اجتناب از یبوست یکی دیگر از گام‌های مهم منبع مورد اعتماد برای به حداقل رساندن ناراحتی در حین بهبودی است. افراد می‌توانند عملکرد سالم روده را با موارد زیر تقویت کنند:

• نوشیدن آب فراوان
  • خوردن غذاهای پر فیبر
  • اجتناب از غذاهای فرآوری شده
  • نرم کننده‌های مدفوع را امتحان کنید

انواع آبسه مقعد

این کیست‌های عفونی بر اساس محل آناتومیک آن‌ها در انواع زیر طبقه بندی می‌شوند:

• آبسه پری‌آنال سطحی است و نزدیک به سطح پوست ایجاد می‌شود و ممکن است بتوان آن را با برش سطحی تخلیه کرد.
  • آبسه ایسکیورکتال عمیق‌تر است و در سراسر اسفنکتر به فضای ایسکیورکتال (عضلات اسفنکتر مقعدی) امتداد می‌یابد.
  • آبسه بین اسفنکتریک ناشی از چرک بین اسفنکترهای داخلی و خارجی مقعد است. آن‌ها ممکن است به طور کامل در داخل کانال مقعد قرار بگیرند و منجر به درد شدید شوند و تنها با معاینه مقعدی دیجیتال یا آنوسکوپی قابل تشخیص هستند.
  • آبسه بالای لواتور آنی کاملا عمیق است و ممکن است تا اندام‌های شکمی گسترش یابد. این نوع اغلب ناشی از دیورتیکولیت یا بیماری التهابی لگن است.
انواع آبسه آنورکتال

علت آبسه مقعد

این عفونت می‌تواند به دلیل وجود برخی از باکتری‌های شایع یا برخی از قارچ ‌ها روی دهد. دو باکتری استافیلوکوک و اشرشیاکولی، شایع‌ترین باکتری‌های عامل آبسه مقعدی هستند. این عفونت‌ها می‌توانند از راه برقراری رابطه جنسی مقعدی و غیره منتقل شوند. البته این عارضه می‌تواند در اثر عوامل و بیماری‌های دیگری ایجاد شود، که از جمله آنها می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

• کولیت
  • استفاده از داروهایی مانند پردنیزون
  • ایدز
  • سل
  • آپاندیسیت
  • شقاق مقعدی
  • قرار دادن اجسام خارجی در داخل مقعد
  • بیماری‌‌های مقاربتی
  • بیماری روده التهابی مانند بیماری کرون یا کولیت زخمی
  • دیورتیکولیت
  • بیماری التهابی لگن (PID)

معاینه و تشخیص

بعد از مراجعه به پزشک، گرفتن شرح حال دقیق از بیمار در مورد علائم آنورکتال و سابقه پزشکی گذشته و به دنبال آن معاینه فیزیکی ضروری است. علائم ظاهری که منجر به تشخیص آبسه پری رکتوم می‌شود شامل تب، قرمزی، تورم و حساسیت به لمس است. با این حال، در حالی که اکثر آبسه‌های مقعدی در قسمت بیرونی پوست اطراف مقعد قابل مشاهده هستند، مهم است که انواع بدون علائم ظاهری این عارضه هم تشخیص داده شود. زیرا بسیاری از مبتلایان فقط با شکایت از درد یا فشار مقعدی به ما مراجعه می‌کنند.

ارتباط آبسه مقعدی و فیستول مقعدی

فیستول مقعدی را می‌توان ارتباطی غیر طبیعی میان دو بافت تعریف نمود، در مورد فیستول مقعدی این ارتباط ایجاد شده معمولا بین پوست اطراف مقعد و دهانه داخلی مقعد است اما علائم فیستول مشابه آبسه مقعدی است. در مورد ارتباط این دو بیماری می‌توان گفت در صورتی که پس از تخلیه چرک از آبسه مقعدی دهانه آن بسته نشود ممکن است به فیستول مبدل گردد.

در واقع در این صورت یک ارتباط غیر طبیعی میان پوست و قسمتی از روده ایجاد شده که موجب می‌شود باکتری‌های داخل مقعد به سطح پوست راه پیدا کرده و زخم مجدداً عود نماید و باعث شود هر چند مدت یکبار آبسه و جوش‌های چرکی در اطراف این ناحیه ایجاد شوند. عمل فیستول و لیزر تنها راه‌های درمان این عارضه هستند.

فیستول مقعدی چیست

راه‌های پیشگیری

بهترین روش‌های پیشگیری از آبسه‌های مقعدی رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ای است. که از جمله آنها می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

• جلوگیری از ابتلا به یبوست با مصرف زیاد آب و سبزیجات حاوی فیبر
  • شستشوی مقعد با استفاده آب گرم
  • اجتناب از ایستادن و نشستن به مدت طولانی
  • اجتناب از اجابت مزاج با زور و فشار
  • اجتناب از نشستن در محیط های مرطوب و خیس

سوالات متداول آبسه مقعد

علی

سلام من به آبسه مقعدی دچار شدم ولی باید به یک سفر کاری بروم ایادارویی هست برای کوتاه مدت احساس درد نکنم

علی

دکتر پماد لیدوکایین چی مشکلی نداره؟

محسنی

سلام دکتر یه برجستگی کنار مقعدم زده اول فکر میکردم جوش هست فشارش دادم درد گرفت الان زیاد نمیتونم بهش دست بزنم این آبسه هست؟

سینا

سلام من یه جوشی بالای مقعدم زدم که چندوقت یه بار عود میکنه و ازش چرک میاد چجوری درمانش کنم

سعید

حسنزاده

سلام آبسه من دوبار تخلیه شده خود به خود دیگه لازم نیست عمل کنم؟

طاهری

سلام عفونت آبسه با آنتی بیوتیک خوب میشه؟

مهرداد

سلام من یه جوش زدم که چندبار ازش عفونت اومده این آبسه هست؟ دقیقا رو خط باسنه

امیر

سلام من تو یه نقطه از باسنم هی جوش میزنم و خود به خود خوب میشه اما بعد یه مدت دوباره میزنه باید چیکار کنم این آبسه هست؟

محمد

با سلا م بعد ا ز جر.ا حی ا بسه مقعد ی بر ا ی خوا ر ش جا ی ا ن ا ز چه پما د ی ا ستفا د ه کنیم

مجتبی

سلام دکتر بین باسنم یه جوش زده گاهی چرک میکنه چیکار کنم