درمان کیست مویی با لیزر “سرپایی” در تهران؛ عمل جراحی باز و بسته

درمان کیست مویی با لیزر

درمان کیست مویی با لیزر یک تکنیک موثر برای حذف عفونت و بافت سینوس مویی، بدون ایجاد آسیب و عوارض شناخته می‌شود. اگر شما هم از جراحی هراس دارید، انتخاب روش لیزر کیست مویی برای شما گزینه مناسبی است. زیرا میزان موفقیت این روش ثابت شده و دیگر درگیر عودهای مجدد بیماری نخواهید بود.

لازم است بدانید که روش‌های خانگی و دارویی فقط بطور موقت علائم بیماری را کاهش می‌دهند، اما در فواصل زمانی کوتاه سینوس دوباره عود می‌کند.

آیا کیست مویی بدون جراحی درمان می‌شود؟

اگر عفونت سینوس، مو و مواد زائدی که در زیر پوست جمع شده بطور کامل تخلیه نشود، بیماری دائم عود می‌کند. بنابراین تنها راه درمان کیست مویی بدون جراحی، عمل سرپایی لیزر است.

مبتلایان به دلیل مسائل و مشکلاتی مثل بیهوشی، درد و ناراحتی، دوران نقاهت طولانی، زخم، پانسمان و احتمال عود مجدد سینوس مویی، از روش‌های جراحی پرهیز می‌کنند. اما در روش لیزر کیست مویی هیچ یک از این خطرات و مشکلات وجود ندارد و درمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به صورت سرپایی انجام می‌شود. به همین دلیل لیزر یک روش درمان بدون جراحی شناخته می‌شود.

کیست مویی کمر

کیست مویی کمر به معنی بروز سینوس حاوی مو و عفونت در قسمت پایین کمر و آخرین بخش ستون فقرات است. این کیست در اثر سایش پوست و برگشت مو به داخل ایجاد شده و همراه با درد، عفونت و ترشحات بد بو ظهور می‌کند. بهتر است درمان کیست مویی هر چه زودتر انجام شود، چون با گذشت زمان عفونت آن گسترش می‌یابد.
ما بصورت جداگانه به بررسی اینکه کیست مویی چیست؟ و چرا به آن دچار می‌شویم؟ پرداخته ایم که در صورت تمایل می‌توانید به آن مراجعه کنید.

فیلم عمل سرپایی کیست مویی با لیزر

همانطور که در فیلم عمل جراحی کیست مویی با لیزر مشاهده می‌کنید، عفونت بوسیله لیزر کاملا تخلیه شده و این عارضه در کوتاه‌ترین زمان درمان می‌شود. همچنین به دلیل کنترل خونریزی، جراح با دقت بیشتری می‌تواند مسیر سینوس را بدون آسیب به بافت اطراف تخلیه کند.

لیزر کیست مویی در تهران

لیزر به عنوان جدیدترین متد درمان این عارضه به شمار می‌رود که با استقبال زیادی مواجه شده و جایگزین موثری برای جراحی سنتی است. نظرسنجی و رصد بیماران از 2 هفته تا 6 ماه بعد از عمل لیزر کیست مویی نشان داده که میزان اثربخشی این روش حدود 90 درصد است.
به دلیل دقت و ظرافت بالای روش لیزر، میزان صدمه به رگ‌ها و بافت اطراف بیماری به حداقل می‌رسد و به همین دلیل اسکار بعد از عمل بسیار جزئی خواهد بود. این جراحی به صورت سرپایی و در مطب یا کلینیک انجام می‌شود و تجربه و تخصص پزشک نقش مهمی در نتیجه درمان خواهد داشت. بنابراین باید در انتخاب پزشک دقت کافی را داشته باشید.

مقاله مرتبط: دکتر متخصص کیست مویی

کلینیک پایتخت یکی از مراکز تخصصی درمان کیست مویی با لیزر در شمال تهران است که از سال 1391 شروع به فعالیت کرده است. این مرکز با بکارگیری کادر متخصص و حرفه‌ای و داشتن حدود 700 عمل موفق در ماه، به عنوان یکی از بهترین مراکز لیزر سینوس پیلونیدال و سایر بیماری‌های نشیمنگاه شناخته می‌شود. همه عمل‌ها توسط دکتر علیرضا زارعی که از پزشکان با تجربه و ماهر در زمینه درمان بیماری‌های نشیمنگاه هستند، انجام می‌شود.

همین حالا کیست مویی را درمان کنید

جهت تعیین وقت درمان سریع کیست مویی با کلینیک تماس بگیرید.

همچنین برای بیمارانی که قصد مراجعه از شهرهای دیگر برای درمان کیست مویی در تهران را دارند، شرایطی در نظر می‌گیریم که بتوانند در همان روز و بعد از عمل به شهر خود برگردند.

مراحل درمان کیست مویی با لیزر

درمان کیست مویی با لیزر توسط دکتر متخصص در مطب یا کلینیک، در کمتر از 30 دقیقه و در مراحل زیر انجام می‌شود:

قبل از عمل کیست مویی با لیزر چه کارهایی باید انجام شود؟
اگر عفونت کیست شدید باشد پزشک چند روز قبل از جراحی مصرف آنتی بیوتیک را توصیه می‌کند. همچنین اصلاح موهای زائد ناحیه مقعد قبل از عمل باید انجام شود.

مراحل لیزر کیست مویی
  • قدم اول تزریق بی حسی موضعی است تا بیمار حین عمل درد و ناراحتی نداشته باشد
  • سپس دهانه اصلی مجرای سینوس پیلونیدال کمر ابتدا با یک برش دایره‌ای کوچک در حدود 4-5 میلی‌متر باز می‌شود (در صورت نیاز 2 تا 3 سوراخ کوچک در مسیر مجرای سینوس روی پوست ایجاد می‌شود)
  • پس از تخلیه مجرا از عفونت و مواد زائد، با وارد کردن پروب لیزر، مسیر سینوس به وسیله اشعه و حرارت لیزر بطور کامل ترمیم می‌شود
  • به دلیل سوزاندن رگ‌های خونی توسط اشعه لیزر در این روش، میزان خونریزی به حداقل می‌رسد. این امر به بالا رفتن دقت جراح و دیدن مسیر سینوس بطور واضح در حین جراحی کمک می‌کند
  • معمولا زخم بدون بخیه التیام می‌یابد، اما این مورد به اندازه سینوس و ترجیح پزشک بستگی دارد
  • رعایت دستورالعمل‌های پزشک بعد از عمل لیزر کیست مویی بخش مهمی از درمان است و باید به آن توجه شود

درمان سرپایی کیست مویی با لیزر حدود 15 الی 30 دقیقه طول می‌کشد و بیمار بعد از یک ریکاوری کوتاه می‌تواند در همان روز به خانه برگردد. البته داشتن همراه به دلیل ماندگاری اثرات بی حسی تا چند ساعت، ضروری است.

مزایای درمان کیست مویی با لیزر نسبت به جراحی

از مزیت‌های درمان کیست مویی با لیزر در مقایسه با عمل جراحی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

صرفه جویی در زمان: عمل کیست مویی با لیزر به صورت سرپایی انجام گرفته و مدت زمان مورد نیاز برای آن کمتر از یک ساعت است، در صورتی که انجام جراحی نیاز به بستری شدن در بیمارستان قبل و پس از عمل دارد.

صرفه جویی در هزینه ها: عمل سرپایی کیست مویی با لیزر در مقایسه با جراحی نیاز به پرداخت هزینه کمتر دارد، زیرا نیاز به استراحت طولانی و هزینه‌های جانبی بستری و پانسمان و غیره ندارد.

کاهش درد و خونریزی بیمار: انجام درمان با لیزر به سبب ترمیم عروق و اعصاب آسیب دیده، درد و نیز خونریزی بیمار را به شدت کاهش می‌دهد. در حالی که جراحی با استفاده از تیغ و چاقو انجام شده و به طبع بیمار متحمل درد و خونریزی بسیاری خواهد شد.

کاهش دوره نقاهت: درمان با لیزر موجب می شود، بیمار به سرعت بهبود یافته و به زندگی عادی خود باز گردد، در حالی که جراحی مدت زمان بهبودی بیشتری دارد.

کاهش عوارض بیماری: جراحی می تواند عوارض متعددی را در پی داشته باشد و حتی عامل بی اختیاری شود، در صورتی که عمل سرپایی کیست مویی با لیزر عوارض کمتری را برای بیمار به دنبال دارد.

جراحی تحت بی حسی: جراحی کیست مویی با لیزر بصورت سرپایی و تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

نتیجه قطعی: آمارها نشان داده، لیزر درمانی نتیجه قطعی تری را به دنبال دارد، در صورتی که جراحی ریسک بازگشت بیماری را افزایش میدهد.

زیبایی: عمل لیزر بدون تیغ جراحی انجام می شود، در نتیجه هیچ اسکاری و جای زخمی را بر روی بدن بیمار به جای نمی گذارد. در حالی که جراحی می تواند ظاهر نا زیبایی را بر روی پوست بیمار به جای بگذارد.

هزینه عمل موی برگشتی با لیزر

تعیین دقیق هزینه لیزر کیست مویی و عمل جراحی آن که باید توسط بیمار پرداخت شود، کار مشکلی است، زیرا این هزینه به عوامل متعددی بستگی دارد. پس برای تعیین دقیق هزینه نیاز به مراجعه به کلینیک و بررسی زخم بیمار است.

همچنین هزینه‌های لیزر کیست مویی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار ندارد. اما با این وجود هم هزینه‌هایی که بابت جراحی پرداخت می‌شود، بیشتر از لیزر است.

مراقبت‌های بعد عمل لیزر کیست مویی

رعایت برخی نکات و انجام مراقبت‌ها علاوه بر اینکه می‌تواند نتیجه بهتری را از درمان ارائه دهد، در پیشگیری از کیست مویی هم موثر است. برخی از این نکات به این شرح است:

مراقبت بعد عمل کیست مویی
  • مراقبت عفونت زخم باشید. برای جلوگیری از این امر لازم است، ناحیه مورد نظر را پاکیزه نگه داشته و ضد عفونی کنید، همچنین لازم است پانسمان روزانه تعویض شود.
  • مصرف مسکن ها و آنتی بیوتیک‌ها باید با نظر پزشک و میزان تجویز شده وی باشد.
  • استراحت و مراقبت از خود می‌تواند دوره نقاهت را کاهش دهد. به علاوه لازم است پس از عمل از فعالیت‌های سنگین و حمل و جابه جایی اشیاء سنگین بپرهیزید.
  • 48 ساعت بعد از لیزر میتوانید حمام کنید
  • مصرف غذاهای ملین و قوی می‌تواند درمان سریع تر بیماری کمک نماید.
  • برای نشستن از بالش های نرم به شکل دونات استفاده نمایید، تا فشاری به زخم وارد نشود.
  • از پوشیدن لباس های تنگ با الیاف مصنوعی اجتناب کنید.
  • از نشستن به مدت طولانی اجتناب کنید.

میزان موفقیت لیزر کیست پیلونیدال چقدر است؟

لیزر درمانی یک فناوری جدید امیدوارکننده برای درمان کیست‌های پیلونیدال است و آمارها نشان می‌دهند که میزان موفقیت برای اولین بار در محدوده 87.5 درصد است. این روش تقریباً برای همه بیماران موفقیت طولانی مدت داشته و میزان عود مجدد فقط 2 درصد گزارش شده است.

طبق گفته سایت pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

عمل کیست مویی به روش‌های قدیمی

عمل جراحی کیست مویی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود و نتایج و نحوه انجام آن با لیزر کاملا متفاوت است که در ادامه هر روش را بطور کامل شرح می‌دهیم:

کارهایی که قبل

عمل جراحی باز کیست مویی

این روش معمولا تحت بیهوشی کامل یا بی حسی از کمر به پایین و در اتاق عمل انجام می شود. در جراحی باز بوسیله تیغ جراحی بافت درگیر بیماری و بخشی از بافت اطراف آن به طور کامل برش داده شده و تخلیه می شود.

جراحی باز کیست مویی

محلی که برش داده شده، به همان شکل باقی می ماند تا بصورت خود به خود و از داخل ترمیم شود که حدودا چند هفته (حدود 2 ماه) تا بهبودی کامل زخم جراحی زمان لازم است. معمولا داخل این زخم با پانسمان پر می شود و باید طبق توصیه پزشک از زخم مراقبت کنید و شستشو و تعویض پانسمان را تا بهبودی کامل بطور مرتب انجام دهید.

احتمال عود مجدد بیماری در عمل باز پایین است اما در روزهای ابتدایی بعد از عمل شاهد ترشحاتی از محل جراحی خواهید بود که امری طبیعی است و نیاز به نگرانی نیست. اگر زخم در جراحی باز عفونت کند، به دلیل باز بودن محل جراحی چرک در زیر پوست باقی نمی ماند و تخلیه می شود.

اما تعویض پانسمان و شستشوی زخم معمولا باید توسط پزشک یا شخص دیگری برای بیمار انجام شود و دوره نقاهت در این روش طولانی است . ممکن است بیمار درد و ناراحتی بیشتری را در مقایسه با سایر روش ها تجربه کند.

عمل جراحی به روش بسته

جراحی بست هم کاملا مشابه روش باز انجام می شوئد، با این تفاوت که محل کیست به شکل بیضی برش داده می شود. بعد از تخلیه کامل عفونت و قطعات مو، محل زخم با بخیه بسته می شود. احتمال عفونت محل جراحی یا عود کیست مویی در این روش بیشتر است و به همین دلیل باید از داروهای آنتی بیوتیک استفاده شود و بطور دقیق دستورات پزشک انجام شود.

عمل بسته کیست مویی

به دلیل بسته شدن محل جراحی با بخیه، دوران نقاهت در این روش کوتاه تر است و بیمار در زمان کوتاه تری به روال عادی زندگی برمیگردد.

جراحی پلاستیک یا فلپ

در گزینه هایی که محل عمل به دلیل پیچیدگی و پیشرفت بیماری زیاد گود می شود، از جراحی پلاستیک برای بستن محل زخم استفاده می کنند و محل جراحی را می بندند. در این روش بعد از تخلیه کامل کیست و بافت اطراف آن، بخشی از پوست اطراف را روی محل اولیه سینوس مویی میکشند و آن را بخیه میزنند.

عمل کیست مویی

دوران نقاهت و نحوه خوابیدن بعد از عمل کیست مویی

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، دوران نقاهت و مراقبت بعد از عمل کیست مویی بخش مهمی از درمان است. مدت زمان بهبودی شما به روش جراحی و اینکه آیا بخیه زده اید یا خیر بستگی دارد. به طور کلی، احتمالاً بین 1 تا 3 ماه طول می کشد تا زخم حاصل از جراحی به طور کامل بهبود یابد:

اکثر افراد می توانند یک ماه بعد از جراحی فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند. احتمالاً حدود 6 هفته پس از عمل، یک قرار ملاقات بعدی با پزشک خود خواهید داشت. قرار ملاقات های بعدی به این بستگی دارد که آیا بخیه ها باید برداشته شوند یا خیر؟

پزشک دستورالعمل هایی را در مورد نحوه تمیز نگه داشتن زخم به شما ارائه می دهد. برای جلوگیری از عفونت یا عود، این دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید. حتما باید در اولین روزهای بعد از جراحی باز و بسته کیست مویی، روی شکم بخوابید و حتما از نشستن های طولانی پرهیز کنید.

اگر موارد زیر را تجربه کردید با پزشک خود تماس بگیرید:

• ترشح چرک از برش شما
  • افزایش درد، تورم، گرما یا قرمزی در نزدیکی محل برش

درمان خانگی و دارویی سینوس مویی

همانطور که در بالا اشاره کردیم روش‌های درمان خانگی و دارویی سینوس مویی فقط در کاهش علائم این عارضه تاثیرگذارند و نمی‌توانند کیست مویی را بطور قطعی درمان کنند. استفاده از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک به کاهش درد و عفونت این عارضه کمک می‌کند و گاهی قبل از جراحی تجویز می‌شود.

مطلب مرتبط: درمان دارویی کیست مویی با پماد و قرص

درمان‌های خانگی که می‌توانند علائم این عارضه را کاهش دهند هم به شرح زیر است:

• کمپرس سرد و گرم برای کاهش درد و تورم
  • گرفتن حمام سیتز بصورت روزانه
  • استفاده از روغن کرچک
  • ژل آلوئه ورا
  • روغن زیتون

سوالات متداول لیزر کیست مویی

کیوان

سلام من هفته پیش عمل لیزر انجام دادم ولی هنوز ترشحات کم نشده این مشکلی رو نشون میده؟

لیلا

سلام من عمل کردم دو ساله اما بازم عفونت میاد

سروش

سلام و خسته نباشید.
من دوبار به روش باز کیست مویی عمل کردم ولی الان بعد از گذشت 6 ماه دوباره وقتی با دست جای عمل لمس میکنم و فشار آرام میدم درد کمی احساس میکنم نظر شما چیه عود کرده

سمی

سلام دکتر تو روش لیزر هم نیاز به پانسمان هست

نامدار

سلام من به روش بسته عمل کردم اما یکم ترشح با خون دارم این خطرناکه؟

مولوی

سلام دکتر لیزر کیست مویی پانسمان نمیخواد؟

دلاوری

سلام من قبلا کیست مویی عمل کردم اما بازم برگشت به نظرتون با لیزر درمان میشه؟

محمد

سلام من کیست مویی دارم و کمرم هم درد میکنه اینها بهم ربط دارن