علائم زگیل تناسلی مردان، تشخیص و درمان + عکس

زگیل تناسلی مردان

زگیل تناسلی مردان که ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل ایجاد آن است، یک بیماری مقاربتی واگیردار است که اغلب از راه رابطه جنسی آلوده منتقل می‌شود. این عارضه با ایجاد زائده‌هایی روی آلت تناسلی و بیضه‌ها بروز پیدا می‌کند. بیشتر از 100 تایپ مختلف از ویروس اچ پی وی وجود دارد، اما تنها چند نوع از این ویروس باعث ایجاد زگیل تناسلی در مردان و زنان می‌شود. احتمال ابتلا به انواع پرخطر زگیل تناسلی که منجر به سرطان‌های آلت و مقعد می‌شوند در مردان پایین است. در این مطلب بطور اختصاصی به بررسی علائم و علت زگیل تناسلی در مردان، آزمایش hpv و راه‌های درمان این عارضه می‌پردازیم:

علائم زگیل تناسلی مردان چیست؟

اکثر مردان مبتلا به HPV هرگز علائمی ندارند. اما در صورتی که این ویروس خود به خود از بدن پاک نشود، احتمالا انواع کم خطر اچ پی وی باعث ایجاد زگیل تناسلی در مردان، و انواع پرخطر آن (ریسک آن حدود 10 درصد است) باعث سرطان‌های آلت و مقعد می‌شوند. اگر زائده‌های جدید یا غیرعادی برجسته یا تخت و به رنگ قهوه‌ای و صورتی (شبیه عکس زیر) در آلت تناسلی، کیسه بیضه، مقعد، دهان یا گلو مشاهده کردید حتما به دکتر زگیل تناسلی مراجعه کنید.

علائم زگیل تناسلی مردان

اگرچه ممکن است اکثر مردان مبتلا به HPV هیچ علامتی نداشته باشند، اما در صورت بروز علائم ظاهری، زگیل تناسلی مردان می‌تواند به شکل زائده‌های کوچک یا بزرگ، صاف یا برجسته، تکی یا به شکل گل کلم باشد. همچنین شایع‌ترین علائم زگیل تناسلی در مردان به شرح زیر است:

• مشاهده برآمدگی‌های پراکنده یا دسته‌ای در اطراف ناحیه تناسلی
  • زائده‌های مسطح همرنگ پوست و (روشن‌تر یا تیره‌تر) در ناحیه تناسلی
  • احساس ناراحتی در ناحیه تناسلی
  • خارش یا سوزش و گاهی خونریزی در ناحیه زائده‌ها

مطلب مرتبط: عکس زگیل تناسلی مردان

برای زگیل تناسلی آقایان به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر چنین زائده‌هایی در نواحی تناسلی مشاهده کردید، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. زیرا بی توجهی به این علائم می‌تواند باعث گسترش زگیل تناسلی در آقایان و همچنین شریک جنسی‌شان شود. اگر نمی‌دانید به چه پزشکی مراجعه کنید، مقاله دکتر زگیل تناسلی را بخوانید.

این زگیل‌ها در بدن آقایان معمولا در نواحی زیر دیده می‌شوند:

• آلت تناسلی
  • بیضه‌ها
  • مقعد
  • کشاله ران‌ها
  • زبان و اطراف لب‌ها (در صورت داشتن رابطه دهانی)

زگیل‌های تناسلی مردان اغلب خطرناک نیستند، اما می‌توانند از لحاظ ظاهری ناخوشایند باشند. همچنین ویروس HPV سرطان نیست، اما می‌تواند تغییراتی در بدن ایجاد کند که منجر به سرطان می‌شود.

حتی پزشک ممکن است تا سال‌ها پس از ابتلای فرد به HPV سرطان را تشخیص ندهد، زیرا تغییرات در سلول‌هایی که HPV دارند به کندی ایجاد می‌شوند.

علت زگیل تناسلی در مردان

ابتلا به HPV و زگیل تناسلی در مردان هم درست مشابه زنان با برقراری رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی با فرد آلوده اتفاق می‌افتد. ویروس اچ پی وی یک عفونت مقاربتی است و حتی از طریق تماس پوست با پوست در طول رابطه جنسی نیز پخش می‌شود.

در صورتیکه شما از لحاظ جنسی فعال هستید، حتی اگر تنها با یک نفر رابطه جنسی داشته باشید می‌توانید به HPV و زگیل تناسلی مبتلا شوید. البته زگیل‌های تناسلی در همه مردانی که به ویروس hpv مبتلا می‌شوند، قابل مشاهده نیست و ممکن است فرد از اینکه به این ویروس مبتلاست، بی اطلاع باشد.

عواملی که ریسک ابتلای مردان به HPV را افزایش می‌دهد:

حدود 80 درصد از افراد فعال جنسی در مقطعی از زندگی خود به HPV آلوده می‌شوند. اما مواردی وجود دارد که احتمال ابتلای مردان به HPV را افزایش می‌دهد:

• داشتن تعداد شرکای جنسی بیشتر، احتمال ابتلای شما را افزایش می‌دهد و این در مورد هر گونه عفونت مقاربتی صدق می‌کند.
  • رابطه جنسی مرد با مرد یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلای مردان به زگیل محسوب می‌شود.
  • داشتن روابط جنسی محافظت نشده و عدم استفاده از کاندوم می‌تواند ریسک ابتلا به زگیل تناسلی مردان و زنان را افزایش دهد. (البته کاندوم همه نواحی تناسلی را پوشش نمی‌دهد و به همین دلیل راه قطعی برای پیشگیری از انتقال این بیماری نیست)
  • وجود زخم در نواحی تناسلی می‌تواند ریسک انتقال انواع بیماری‌های مقاربتی از جمله زگیل را افزایش دهد.
  • با توجه به نرخ کمتر واکسیناسیون در جمعیت مردان، احتمال اینکه مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند بیشتر به HPV آلوده شوند، بیشتر است.
  • علاوه بر این، مردانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند (مانند کسانی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند یا مبتلایان به بیماری‌هایی مانند (HIV) بیشتر در معرض خطر ابتلا به HPV و ایجاد عوارض بیشتر هستند.

آزمایش HPV و تشخیص زگیل تناسلی مردان

در حال حاضر هیچ آزمایش تایید شده‌ای برای تشخیص HPV در مردانی که علائم ظاهری ندارند، وجود ندارد. اما زائده‌های قابل مشاهده زگیل تناسلی در مردان، معمولاً با یک معاینه بصری غربالگری می‌شوند و قابل تشخیص هستند. در صورتی که پزشک معالج زائده‌های مشکوک به زگیل تناسلی در مردان را تشخیص دهد، سوالاتی درمورد سوابق و روابط جنسی مشکوک از بیمار می‌پرسد.

تاکنون روش دقیقی برای آزمایش مستقیم HPV در مردان پیدا نشده که تأیید شده باشد. اما برای مردانی که سابقه رابطه جنسی مقعدی دارند، تست پاپ مقعدی برای بررسی سرطان مقعد انجام می‌دهند.

تشخیص زگیل تناسلی مردان

سرطان‌های ناشی از HPV در مردان چقدر شایع است؟

سرطان ناشی از HPV در مردان چندان شایع نیست و زگیل تناسلی مردان به ندرت باعث ابتلا به سرطان می‌شوند، اما برخی از مردان بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ناشی از HPV هستند:

• مردانی با سیستم ایمنی ضعیف (از جمله کسانی که با HIV زندگی می‌کنند)
  • مردانی که رابطه جنسی مقعدی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به زگیل تناسلی مقعد هستند که می‌تواند به سرطان مقعد مبتلا شوند.

درمان زگیل تناسلی مردان

راه‌های درمان زگیل تناسلی در مردان شامل از بین بردن زائده‌ها برای ایجاد ظاهری بهتر و همچنین کاهش ریسک انتقال یا پخش شدن زگیل‌ها انجام می‌شود. اما ویروس اچ پی وی تا زمانی که سیستم ایمنی بدن آن را پاک کند، در بدن باقی خواهد ماند. طبق نظر پزشک شما می‌توانید از یکی از روش‌های زیر برای درمان زگیل‌های تناسلی استفاده کنید:

استفاده از داروهای موضعی: اگر به زگیل تناسلی خفیف مبتلا شده باشید، ممکن است پزشک مصرف دارو و پماد زگیل تناسلی را برای شما تجویز کند.

روش‌های برداشتن زگیل با جراحی: کمتر اتفاق می‌افتد که از تیغ جراحی برای برداشتن زائده‌ها استفاده شود. این روش وقتی که زائده‌ها پخش شده‌اند یا خیلی بزرگ هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فریز کردن یا کرایو زگیل تناسلی: یکی از درمان‌های رایج زگیل تناسلی مردان و زنان، فریز کردن است که میزان موفقیت آن حدود 80 درصد است و ممکن است در یک یا چند جلسه انجام شود.

درمان زگیل تناسلی با لیزر: اگر می‌خواهید فقط یک جلسه برای درمان زگیل تناسلی مراجعه کنید و به دنبال روش قطعی از بین بردن زائده‌ها در زمانی کوتاه هستید، روش لیزر زگیل تناسلی برای شما مناسب است که در صفحه مربوطه بطور دقیق و کامل به آن پرداخته‌ایم.

درمان خانگی زگیل تناسلی: استفاده از بعضی روش‌های خانگی و روغن‌های گیاهی برای تسریع روند درمان این بیماری تاثیرگذار است.

مشاوره و درمان فوری زگیل

برای تعیین وقت مشاوره و درمان زگیل تناسلی می‌توانید با کلینیک پایتخت تماس بگیرید.

راه‌های پیشگیری

اگر فعالیت جنسی دارید، نمی‌توانید از زگیل تناسلی در امان باشید مگر اینکه قبل از شروع فعالیت‌های جنسی واکسن گارداسیل را تزریق کنید. البته راه‌هایی برای کاهش خطر ابتلا وجود دارد:

• تعداد شرکای جنسی‌تان را کاهش دهید.
  • سعی کنید از کاندوم استفاده کنید
  • قبل از ارتباط جنسی، تا حد امکان از سلامت شریک خود اطمینان حاصل کنید.
ناشناس

سلام دکتر من ۱۵سالمه تا الان هیچ رابطه ای نداشتم ولی چند تا جوش خیلی ریز زیر موهای زائد زده برای چیه؟

بردیا

سلام دکتر زیر بیضه دوتا جوش مانند زده نمیدونم زگیل تناسلی هست یا نه

saba

سلام نامزد من یه گوشت اضافه تیره نگ زیر آلتش داره که میگه چندین ساله هست ممکنه زگیل تناسلی باشه؟ برای آقایون تست و آزمایشی وجود داره؟

بنایی

سلام من دوتا زگیل دارم نزدیک آلتم ولی قابل تشخیص نیست باید چیکار کنم

داریوش

سلام دکتر جان من میخوام بدونم اگه مردی زیگیل تناسلی داشته باشه و پیگیری نکنه باعث چه اتفاقی میشه حتی باعث جولوگیری از ادرار میشه یا جلوگیری از بچه دار شدن؟

Erica

سلام من 18 سالمه تا حالا رابطه نداشتم اما چندتا برجستگی ریز رنگ پوست رو آلتم هست اینا میتونه زگیل باشه؟

taha

سلام راهی نیست بفهمیم از کجا زگیل تناسلی گرفتیم؟

pedram

دوستم زگیل تناسلی داره من یه بار اشتبه لباس زیرشو پوشیدم منتقل میشه؟

عابد

سلام دونه‌های خیلی ریز سر آلتم دارم نمیدونم فوردایس هست یا زگیل

kamran

سلام دکتر من سه ماه پیش لیزر کردم قرص هم مصرف کردم دیگه زگیل نزدم الان میتونم رابطه داشته باشم؟