از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ آیا زگیل قابل درمان است؟

معمولا افرادی که از نظر جنسی فعالیت زیادی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به یکی از انواع ویروس HPV می‌باشند. بر اساس تحقیقات انجام شده احتمال ابتلا به این ویروس در زنان بیشتر از مردان است، اما ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا نشانه ای از این ویروس در بدن زنان ظاهر شود. یکی از سوالاتی که زیاد با آن مواجه می‌شویم این است که از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟
این عارضه حاصل یک عفونت ویروسی با نام hpv یا پاپیلومای انسانی است که تنها از طریق برقراری رابطه جنسی و تماس پوست با پوست نواحی مخاطی منتقل می‌شود. زگیل های تناسلی کاملا با زگیل هایی که در نواحی دیگر بدن ایجاد می‌شوند متفاوت اند و با دست زدن منتقل نمی‌شوند. تنها راه انتقال زگیل تناسلی رابطه جنسی (حتی بدون دخول) است.

اگر علائم مشکوکی دارید با مشاوران ما در ارتباط باشید

اگر علائم مشابهی در نواحی تناسلی خود مشاهده می کنید و به زگیل تناسلی مشکوک هستید، می توانید از طریق واتساپ با مشاوران ما در ارتباط باشید.

زائده‌های زگیل تناسلی در کدام نواحی ایجاد می شوند؟

در خانم ها زگیل تناسلی در یکی از نواحی داخل واژن، دهانه رحم، اطراف مقعد و فرج ایجاد می‌شود. محل ایجاد زگیل ها در آقایان روی بیضه، نوک آلت یا اطراف آن و اطراف مقعد می‌باشد.

اتفاقی که کمتر شایع است، ایجاد این زائده ها در داخل دهان و گلوی افراد است که گاها به دلیل رابطه دهانی (اورال) با فرد آلوده ممکن است ایجاد شود.
ویروس hpv یا پاپیلوم انسانی تیپ‌های مختلفی دارد. شایع ترین نوع که بیشتر افراد به آن مبتلا می‌شوند، بروز زائده هایی واضح و قابل مشاهده در اطراف ناحیه تناسلی است.

عکس زگیل تناسلی

اما نوع دیگری از ویروس زگیل تناسلی وجود دارد که بدون علامت است و یا به شکل لک یا زائده های خیلی کوچک نمایان می‌شود. به همین دلیل ممکن است با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته شود و یا خیلی دیر تشخیص داده شود.
بنابراین در پاسخ به این سوال پر تکرار که از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

توصیه می‌کنیم افرادی که شرکای جنسی متعدد داشته اند، در صورت بروز هرگونه لک یا زائده در ناحیه تناسلی خود، برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند. پزشک با پرسیدن سوالاتی در مورد سابقه روابط جنسی، سلامت فرد و غیره مشکل را بررسی می‌کند.

درمورد خانم ها، پزشک یک معاینه روتین و ساده انجام می‌دهد و اگر علائم ظاهری زگیل قابل مشاهده نباشد، معاینات داخلی برای بررسی داخل واژن و دهانه رحم صورت می‌گیرد. در صورتیکه پزشک به اچ پی وی یا هر عفونت دیگری مشکوک شود، انجام تست پاپ اسمیر یا آزمایش خون را تجویز می‌کند که در صفحه مربوط به آن می توانید راه‌های تشخیص این عارضه را بطور جامع تر مطالعه کنید.

نکته مهم در مورد ویروس اچ پی وی این است که رشد و ظاهر شدن زگیل ها می‌تواند از چند هفته تا چند ماه و حتی چند سال طول بکشد. حتی ممکن است فرد به این ویروس آلوده باشد، اما هرگز علامتی نداشته باشد و زگیل نزند.

بنابراین نمی‌توان مدت زمان مشخصی برای بروز عفونت زگیل تناسلی مشخص کرد، اما وقتی فرد مبتلا علامت داشته باشد، احتمال انتقال بیماری افزایش می‌یابد.

شکل ظاهری

ضایعات زگیل تناسلی ممکن است به شکل خوشه‌ای یا شبیه به گل کلم باشند و یا در دسته های چندتایی ظاهر شوند که در صورت درمان نشدن تعداد آنها هم زیاد شود. اما در مواردی هم می توانند آنقدر کوچک و یا رنگ پوست باشند که اصلا با چشم قابل تشخیص و حتی قابل لمس هم نباشند.

مطلب مرتبط: عکس زگیل تناسلی و بیماری‌های مشابه با آن

زگیل های تناسلی معمولا گرد نیستند و اگر هم برآمده باشند، به شکل تخت از روی سطح پوست بالا می‌آیند و رنگ آنها همرنگ پوست یا قهوه ای تیره یا روشن است که به مرور زمان ممکن است تغییر کند.
در ادامه بخشی از سوالات مهم شما در مورد علائم این بیماری را پاسخ می‌دهیم:

آیا زگیل تناسلی باعث خارش، درد و سوزش می‌شود؟

علائم زگیل تناسلی زمانی ظاهر می‌شوند که ویروس فعال شود. معمولا علائم اچ پی وی خفیف است و به غیر از نشانه‌های ظاهری علائم آزاردهنده ای برای بیمار ایجاد نمی‌کند. اما در مواردی احتمال دارد بیمار شاهد علائمی مثل درد، خارش و سوزش خفیف و گاهی خونریزی جزئی باشد. اگر با چنین نشانه هایی مواجه شدید به این معنی است که چندین هفته یا چندین ماه از ابتلای شما به این ویروس می‌گذرد.

آیا زگیل تناسلی قابل درمان است؟

در بالا اشاره کردیم که ویروس hpv تیپ های مختلفی دارد و بعضی از انواع آن خطری نداشته و خود و به خود از بین می‌روند. درمورد تیپ 6 و 11 این ویروس که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند باید بگوییم که هیچ درمانی برای از بین بردن این ویروس از داخل بدن وجود ندارد، اما علائم ظاهری آن قابل درمان است.

اکثر افراد به دلیل ظاهر نامناسبی که زائده ها ایجاد می‌کند، برای درمان زگیل تناسلی با لیزر، کرایو و غیره اقدام می کنند.

تماس برای تعیین وقت لیزر زگیل

می توانید از طریق شماره زیر برای تعیین وقت لیزر زگیل تناسلی تماس بگیرید.

اگر می خواهید در مورد روش‌های لیزر و کرایو زگیل تناسلی بیشتر بدانید، می‌توانید به صفحه مربوط به آن مراجعه کنید که توضیحات کاملی در مورد تمام روش های درمان این عارضه در آن داده شده است.

آدرس: تهران، میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5
شایان

۱۸ سالمه تا حالا رابطه جنسی نداشتم
این زاعده ها وقتی پوستو میکشم معلوم میشه و به طور عادی معلوم نیست میتونه زیگیل تناسلی باشه

Maryam

سلام ۲۱ سالمه تاحالا هیچ رابطه جنسی نداشتم اما این زائده نزدیک ۱ یا ۲ سال هست ک ایجاد شده در حالت عادی هیچ دردی نداره مگر اینکه بهش دست بزنم اندازشم به نظرم فرقی نکرده آیا این زیگیله؟

۲۰۲۲۱۲۰۴_۰۳۰۸۰۲.jpg
سجاد

سلام جناب دکتر
وقت شما بخیر
چنتا دونه ی تیره ی ریز و یه زائده ی درشت تر با رنگ روشن تر، از حدود شش ماه پیش روی کیسه بیضه، زیر آلت ایجاد شده. ترشحات خاصی وجود نداره. احساس خارش خاصی هم ندارم.
این می تونه زگیل تناسلی باشه؟ و اگه نیست چی می تونه باشه و برای درمان باید چیکار کنیم؟

IMG_۲۰۲۲۱۱۱۴_۲۱۱۷۳۲.jpg
علیرضا

سلام این جوش رو من بعد از شیو کمی پایینتر از خط شکمم دیدم، رابطه مشکوک هم داشتم متاسفانه، به نظرتون امکانش هست زگیل باشه ؟

20221129_191824.jpg
علی

سلام ببخشید میخواستم بدونم این داخل ناف اینطوری شده زیگیل هستش؟

20221129_122405_resized.jpg
جواد

سلام و عرض ادب
اینا زیگیل تناسلی ان؟
اگر هست چقدر احتمال داره؟

20221127_153647.jpg
احسان

سلام میشه بگید چه راهی برای پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی وجود داره؟

Last edited 9 days ago by احسان
حمیدالله هاشمی

سلام جناب دوکتر من دچاری خون ریزی شدم

بهی

سلام خسته نباشید
چند ماهی هست حالت یک گوشت اضافه در گردنه التم به وجود اومده.شایدم از قبل بوده من متوجه نشدم و هیچ رابطه جنسی نداشتم.فقط هم همین یکدونس ایا زیگیل هستش ؟

IMG_20221123_003428.jpg
عبدلله

سلام این دونه ها جی هستند فقط روی بیضه هستند دردی ندارد فقط گاهی اوقات یدونه خیلی باد میکنه که بعد میترکونم و یه چرک سفید شبیه چرک جوش میزنه بیرون و یکم خون میاد کلا ۲۰ تا یا کمتر هست

Screenshot_۲۰۲۲۱۱۲۱-۱۷۲۱۱۴_WhatsApp.jpg