از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟تشخیص زگیل تناسلی در خانه!

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم

معمولا افرادی که از نظر جنسی فعالیت زیادی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به یکی از انواع ویروس HPV می‌باشند. بر اساس تحقیقات انجام شده احتمال ابتلا به این ویروس در زنان بیشتر از مردان است، اما ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا نشانه ای از این ویروس در بدن زنان ظاهر شود. یکی از سوالاتی که زیاد با آن مواجه می‌شویم این است که از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟
این عارضه حاصل یک عفونت ویروسی با نام hpv یا پاپیلومای انسانی است که تنها از طریق برقراری رابطه جنسی و تماس پوست با پوست نواحی مخاطی منتقل می‌شود. زگیل‌های تناسلی کاملا با زگیل‌هایی که در نواحی دیگر بدن ایجاد می‌شوند متفاوت اند و با دست زدن منتقل نمی‌شوند. تنها راه انتقال زگیل تناسلی رابطه جنسی (حتی بدون دخول) است.

مطلب مرتبط: علائم زگیل تناسلی چیست؟

مشاوره و درمان زگیل در کلینیک پایتخت

اگر علائم مشکوکی در نواحی تناسلی خود مشاهده می‌کنید، می‌توانید برای تشخیص توسط پزشک، حضوری مراجعه کنید.

زائده‌های زگیل تناسلی در کدام نواحی ایجاد می‌شوند؟

زگیل تناسلی در زنان در یکی از نواحی داخل واژن، دهانه رحم، اطراف مقعد و فرج ایجاد می‌شود. محل ایجاد زگیل‌ها در آقایان روی بیضه، نوک آلت یا اطراف آن و اطراف مقعد می‌باشد.

مرتبط: زگیل تناسلی زنانزگیل تناسلی مردان

اتفاقی که کمتر شایع است، ایجاد این زائده‌ها در داخل دهان و گلوی افراد (زگیل دهانی) است که گاها به دلیل رابطه دهانی (اورال) با فرد آلوده ممکن است ایجاد شود.
ویروس hpv یا پاپیلوم انسانی تیپ‌های مختلفی دارد. شایع ترین نوع که بیشتر افراد به آن مبتلا می‌شوند، بروز زائده هایی واضح و قابل مشاهده در اطراف ناحیه تناسلی است.

محل ایجاد زگیل تناسلی

اما نوع دیگری از ویروس زگیل تناسلی وجود دارد که بدون علامت است و یا به شکل لک یا زائده‌های خیلی کوچک نمایان می‌شود. به همین دلیل ممکن است با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته شود و یا خیلی دیر تشخیص داده شود.

بنابراین توصیه می‌کنیم افرادی که شرکای جنسی متعدد داشته اند، در صورت بروز هرگونه لک یا زائده در ناحیه تناسلی خود، برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند. پزشک با پرسیدن سوالاتی در مورد سابقه روابط جنسی، سلامت فرد و غیره مشکل را بررسی می‌کند.

درمورد خانم‌ها، پزشک یک معاینه روتین و ساده انجام می‌دهد و اگر علائم ظاهری زگیل قابل مشاهده نباشد، معاینات داخلی برای بررسی داخل واژن و دهانه رحم صورت می‌گیرد. در صورتیکه دکتر زگیل تناسلی به اچ پی وی یا هر عفونت دیگری مشکوک شود، انجام تست پاپ اسمیر یا آزمایش خون را تجویز می‌کند که در صفحه اصلی زگیل تناسلی می توانید راه‌های تشخیص این عارضه را بطور جامع تر مطالعه کنید.

نکته مهم در مورد ویروس اچ پی وی این است که رشد و ظاهر شدن زگیل‌ها می‌تواند از چند هفته تا چند ماه و حتی چند سال طول بکشد. حتی ممکن است فرد به این ویروس آلوده باشد، اما هرگز علامتی نداشته باشد و زگیل نزند.

مرتبط: بیماری‌ها و ترشحات واژنآلت تناسلی مردان

بنابراین نمی‌توان مدت زمان مشخصی برای بروز عفونت زگیل تناسلی مشخص کرد، اما وقتی فرد مبتلا علامت داشته باشد، احتمال انتقال بیماری افزایش می‌یابد.

تشخیص زگیل تناسلی در خانه ممکن است؟

هنوز صحت آزمایش‌های HPV خانگی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا بطور کامل تایید نشده است. اما روش‌هایی برای تشخیص خانگی زگیل تناسلی در افرادی که دسترسی به پزشک و مراکز آزمایشگاهی ندارند وجود دارد که نتایج آن تقریبی است و در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

۱.کیت‌‌ تشخیص سریع hpv

برای تشخیص در مواردی که فرد احتمال می‌دهد به ویروس hpv مبتلا شده باشد، کیت‌های اورژانسی در دسترس هستند و می‌توانید تست اچ پی وی را در خانه و خیلی سریع با این کیت‌های اورژانسی انجام دهید. این کیت‌ها بیشتر برای تشخیص HPV نوع 16 و 18 کاربرد دارد.

یک سواب در جعبه وجود دارد که برای نمونه گیری واژینال باید از آن استفاده کنید. سپس نمونه را در اولین فرصت و به نزدیک‌ترین آزمایشگاه ارسال کنید.

زمان جمع آوری نمونه:

  • در زمان قاعدگی نمونه خود را جمع آوری نکنید.
  • لطفاً حداقل 48 ساعت پس از فعالیت جنسی یا استفاده از کرم‌ها، ژل‌ها یا قرص‌های واژینال قبل از جمع آوری نمونه صبر کنید.

در نظر داشته باشید نتایج کیت‌های تشخیص سریع صد در صد نیستند و در فرصت مناسب باید سایر آزمایشات مربوطه را هم انجام دهید.

۲. تشخیص زگیل تناسلی در خانه با سرکه

استفاده از سرکه در نواحی که مشکوک هستید به زگیل تناسلی آلوده شده، یک روش تشخیصی کاملا تقریبی است و نباید به نتایج آن اکتفا کنید.

اگر ضایعات غیر قابل مشاهده در سطح پوست وجود داشته باشد، بعد از استفاده از سرکه در آن ناحیه به سفید تغییر رنگ می‌دهد. اما با توجه به اینکه زائده‌های مشابه هم می‌تواند چنین نتیجه‌ای ایجاد کند، نباید این روش را یک تشخیص قطعی در نظر گرفت.

همچنین این تست برای افرادی که علائم ظاهری ندارند کاربردی نیست.

۳. تشخیص با شکل ظاهری

آشنایی با شکل ظاهری زگیل‌ها می‌تواند به فرد کمک کند که آن‌ها را در خانه تشخیص دهد. ضایعات زگیل تناسلی ممکن است به شکل خوشه‌ای یا شبیه به گل کلم باشند یا در دسته‌های چندتایی ظاهر شوند که در صورت درمان نشدن تعداد آن‌ها هم زیاد شود. اما در مواردی هم می‌توانند آنقدر کوچک و یا رنگ پوست باشند که اصلا با چشم قابل تشخیص و حتی قابل لمس هم نباشند.

عکس زگیل تناسلی مردان و زنان

زگیل‌های تناسلی معمولا گرد نیستند و اگر هم برآمده باشند، به شکل تخت از روی سطح پوست بالا می‌آیند و رنگ آنها همرنگ پوست یا قهوه ای تیره یا روشن است که به مرور زمان ممکن است تغییر کند.
در ادامه بخشی از سوالات مهم شما در مورد علائم این بیماری را پاسخ می‌دهیم:

آیا زگیل تناسلی باعث خارش، درد و سوزش می‌شود؟

علائم زگیل تناسلی زمانی ظاهر می‌شوند که ویروس فعال شود. معمولا علائم اچ پی وی خفیف است و به غیر از نشانه‌های ظاهری علائم آزاردهنده ای برای بیمار ایجاد نمی‌کند. اما در مواردی احتمال دارد بیمار شاهد علائمی مثل درد، خارش و سوزش خفیف و گاهی خونریزی جزئی باشد. اگر با چنین نشانه هایی مواجه شدید به این معنی است که چندین هفته یا چندین ماه از ابتلای شما به این ویروس می‌گذرد.

آیا زگیل تناسلی قابل درمان است؟

در بالا اشاره کردیم که ویروس hpv تیپ‌های مختلفی دارد و بعضی از انواع آن خطری نداشته و خود و به خود از بین می‌روند. درمورد تیپ 6 و 11 این ویروس که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند، باید بگوییم که هیچ درمانی برای از بین بردن این ویروس از داخل بدن وجود ندارد، اما علائم ظاهری آن قابل درمان است.

اکثر افراد به دلیل ظاهر نامناسبی که زائده ها ایجاد می‌کند، برای درمان زگیل تناسلی با لیزر، کرایو و غیره اقدام می کنند.

تماس برای تعیین وقت لیزر زگیل

می توانید از طریق شماره زیر برای تعیین وقت لیزر زگیل تناسلی تماس بگیرید.

اگر می‌خواهید در مورد روش‌های لیزر و کرایو زگیل تناسلی بیشتر بدانید، می‌توانید به صفحه مربوط به آن مراجعه کنید که توضیحات کاملی در مورد تمام روش‌های درمان این عارضه در آن داده شده است.

پرسش و پاسخ درباره زگیل تناسلی

آیا زگیل تناسلی درد دارد؟

زائده‌های زگیل تناسلی در زنان و مردان معمولا بدون درد است اما ممکن است گاهی زگیل‌ها با سوزش و خارش همراه باشند.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟

زگیل‌های تناسلی اغلب به شکل زائده‌های گوشتی تقریبا همرنگ پوست ظاهر می‌شوند، در حالیکه جوش تناسلی تورم شبیه تاول قرمز رنگ با سر سفید است

نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
396 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
حسین

دکتر از کجا بفهمیم از نوع6یا11نیست

حسین

سلام
من زیر بیضه هام یه زگیله اول فکر میکردم جوشه من الان چیکار کنم

امیر

سلام من چند وقتی هست بغل بیضه هام یک الی ۳ تا چیز باد کردن به نظر شما زگیل است

baran

سلام من همسرم دکتر رفته و اینکه متوجه شده زگیل تناسلی داره و علایمش رو داره ولی خودم هیچ علایمی ندارم ممکن هست ک من مبتلا نشده باشم؟

علی

سلام خسته نباشی اینها زیگیلن

فائزه

منم دهن واژنم یه گوشی هست چند سال همون یه دونه هست هیچ دردی نداره نمیدونم چی هست میشه رهنمای کنی ممنونم

مهناز شاهدفر

سپاس فراوان از مطالب بسیار خوبتون درباره زگیل تناسلی. بسیار عالی و مفید بود

سمانه

دکتر من دوتا برجستگی تو ورودی واژن میبینم ممکنه زگیل باشه یا بافت طبیعی واژن هست

علی

سلام دکتر بنده رابطع پرخطری نداشتم ۲۰سالمه زیر کلاهک التم ضایعه ای بصورت کلم ایجاد شدع نه درد داره ن خارش الن کنار ران پام یدونه ضاعده گوشتی جدید دیدم باید چیکار کنم

مریم

سلام وقت بخیر
دکتر این ها پاپیلو اند یا زگیل؟

مریم

دکتر این عکس است