هموروئید و شقاق چه فرقی دارند؟

هموروئید (بواسیر) و شقاق (فیشر) از بیماری های شایع در ناحیه مقعد هستند، که تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. هموروئید تورم عروق یا واریسی شدن عروق ناحیه مقعد است در صورتی که شقاق به ایجاد ترک عمیق در دیواره خارجی مقعد اطلاق می شود.
هر دوی این بیماری ها درد، خونریزی، خارش، سوزش و التهاب و تورم را به همراه دارند. فرق هموروئید و شقاق این است که این دو بیماری‌می توانند ناشی از عوامل مختلفی روی دهند، اما یکی از علت های مشترک و البته شایع در هر دوی آنها ابتلا به یبوست و اسهال مزمن و مداوم است که فشار زیادی را به این ناحیه وارد می کند.

شقاق و هموروئید هر دو می توانند با استفاده از درمانهای خانگی تا حد زیادی بهبود یابند، این درمان ها شامل مصرف فیبر، آب، افزایش فعالیت بدنی، رعایت بهداشت، استفاده از پماد و … می شود.
البته شرط درمان ابتدایی بودن مراحل بیماری است زیرا در غیر این صورت نه تنها شقاق و بواسیر با این روش ها درمان نمی شوند، بلکه ممکن است با به تاخیر انداختن فرآیند درمان، بیماری پیشرفت نماید. راهکار قطعی و مناسب درمان برای هر دوی این بیماری ها، استفاده از لیزر درمانی است که می تواند بدون احساس درد و خونریزی و به صورت سرپایی بیماری را درمان نماید.

تفاوت‌های بارز شقاق و هموروئید

شاید تصور کنید هر دوی این بیماری ها فرقی با یکدیگر ندارند، در صورتی که این تصور کاملاً غلط است. شقاق و بواسیر نه تنها در ظاهر با یکدیگر متفاوتند، بلکه حتی علائم آن‌ها نیز تفاوت بسیاری با هم دارند. برخی از تفاوت های این دو بیماری به این شرح است :

• فرق هموروئید و شقاق در درد، همان که اشاره کردیم هر دوی این بیماری ها بسیار دردناک است. درد بواسیر شدید است و بیماران در تمام طول روز این درد را حس می کند.
    در صورتی که شقاق اغلب تنها هنگام دفع مدفوع موجب درد و سوزش می شود. درد شقاق اغلب بسیار شدید و تیرکشنده بوده و حتی بیمار اجازه معاینه انگشتی به پزشک را نمی دهد در صورتی که درد بواسیر ممتد است.
  • فرق هموروئید و شقاق در ظاهر،عمده ترین تفاوت این دو عارضه، تفاوت آنها در ظاهر است. بواسیر موجب تورم عروق می گردد و در مراحل پیشرفته تر بواسیر داخلی پرولاپس شده و ممکن است بیمار توده ها قابل لمس خارج شده از مقعد را مشاهده نماید.
    در صورتی که شقاق به شکل زخم یا ترکی عمیق در دیواره مقعد ظاهر می شود. این زخم غالباً ملتهب و متورم است.
  • فرق هموروئید و شقاق در درمان، همان طور که ذکر کردیم ،شقاق و بواسیر هر دو با استفاده از درمان های خانگی درمان می شوند.
    اما درمان شقاق راحت تر است و در صورتی که بدون علت دیگری مثل تنگی اسفنکتر مقعد ایجاد شده باشد، غالباً با درمان‌های خانگی بهبود می‌یابد. در صورتی که درمان های خانگی برای بواسیر موقتی بوده و پس از طی مدتی مجدداً عود خواهد نمود.
    در واقع درمان بواسیر و شقاق با روش‌های خانگی می‌تواند به رفع علائم آن کمک نماید و در صورتی که این بیماری ها رفع نشدند، باید از درمان های تهاجمی مانند جراحی و لیزر استفاده نمود.

آدرس: تهران، میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5