کولیت اولسراتیو

کولیت اولسراتیو یا UC یک بیماری التهابی است که میتواند کل روده ی بزرگ را در بر گیرد. این التهاب به داخلی ترین لایه ی روده محدود است و قابلیت عود مجدد دارد. تجویز دارو معمولا اولین گزینه برای درمان این بیماری است.

علائم کولیت اولسراتیو

عمومی ترین نشانه های  UC گرفتگی شکم , درد , اسهال , خون ریزی هنگام اجابت , تب , ضعف و از دست دادن وزن میباشد.

چه کسانی در معرض کولیت میباشند؟

کولیت میتواند در هر سنی رخ دهد ولی اکثر بیماران در سن ۴۰ سالگی و تعداد کمتری در ۶۰ یا ۷۰ سالگی دچار آن میشوند. این بیماری بین زنان و مردان یکسان است. سابقه ی ارثی و خانوادگی خطر ابتلا را افزایش میدهد.

دلیل کولیت چیست؟

علت اصلی کولیت هنوز نامعلوم است و تحقیقات فعلی روی اختلالات سیستم ایمنی و عفونت های باکتریایی تمرکز دارند. این بیماری مسری نیست.

ارزیابی بیمار

ارزیابی های اولیه شامل بررسی کامل سابقه ی پزشکی و معاینه ی جسمی و سپس آزمایشات , کلونوسکوپی کامل رکتوم و روده بزرگ و ایلیوم و عکس با اشعه ایکس میباشند. این ارزیابی ها برای تعیین گسترش و شدت بیماری و راهنمایی های لازمه مهم میباشند. تمایز بین کولیت روده و بیماری های مشابه دیگر مانند کرون (زمانیکه فقط به روده و رکتوم محدود باشد) بسیار سخت است.

درمان کولیت با دارو

تجویز دارو اولین گزینه برای درمان کولیت است مگر اینکه جراحی اضطراری لازم باشد. برای شروع درمان چندین گزینه ی دارویی جهت کنترل و مدیریت بیماری و بهتر کردن کیفیت زندگی بیمار موجود است. عمومی ترین نوع درمان تجویز کورتیکواستروئیدها همراه با مواد ضد التهابی است. این داروها بستگی به شدت بیماری هم خوردنی و هم بصورت شیاف موجود هستند.

گزینه های جراحی

جراحی میتواند هم سریعا و هم بعدا انجام شود. جراحی اضطراری برای زمانی است که روده درگیر سوراخ ، خون ریزی شدید و یا عفونت جدی شده باشد و این وضعیت ها خطر جانی در بر دارند. جراحی معمولا زمانی برای کولیت لازم است که بیماری به داروها جواب نداده و یا طی کلونوسکوپی تغییرات سرطانی یا پیش سرطانی دیده شود.

چون کولیت فقط در روده و رکتوم ظاهر میشود لذا برداشت کامل این دو و ایجاد ایلوستومی یکی از گزینه های درمان خواهد بود.

کولیت اولسراتیو

در جراحی اضطراری کولیت ، روده ی بزرگ برداشته میشود و بخش تهتانی روده ی کوچک (ایلیوم) از جداره ی شکم به طور موقت بیرون آورده و ایلستومی ایجاد میشود تا مدفوع از این مسیر خارج شود. این جراحی ها بستگی به وضعیت های خاص میتوانند بصورت باز سنتی و یا کم تهاجمی لاپروسکوپی انجام شوند.

کولیت اولسراتیو

پس از ریکاوری بیمار ، دومین جراحی صورت میگیرد و باقیمانده ی رکتوم برداشته و یک رکتوم جدید (ileal pouch) ایجاد میشود. این رکتوم جدید به مقعد متصل میشود و بکمک ایجاد ایلیستومی حلقه ای ، ناحیه تا زمان التیام محافظت میگردد.

کولیت اولسراتیو

پس از التیام کامل ، سومین عمل برای بستن و برداشت ایلیستومی انجام میشود. این سه مرحله جراحی کولیت در نهایت بیمار را قادر به ادامه ی زندگی بدون اوستومی میکند.کولیت اولسراتیو

در جراحی عادی کولیت ، اولین و دومین مرحله ذکر شده در بالا (بصورت جراحی سنتی باز و یا کم تهاجم لاپروسکوپی) درهم ادغام میشوند. روده بزرگ و رکتوم برداشته و رکتوم جدید ، (معمولا J-pouch) ایجاد و به مقعد متصل میشود. یک ایلیستومی انحرافی هم برای حفاظت از ناحیه ایجاد میگردد. پس از ریکاوری ، دومین جراحی برای بستن ایلیستومی انجام و روده ی کوچک مجددا متصل میشود. این نوع جراحی کولیت دو مرحله ای است. برخی جراحان ایلیستومی انحرافی انجام نمیدهند که در این صورت جراحی یک مرحله ای خواهد بود.

علاوه بر خطراتی که در هر جراحی امکان پذیر است ، جراحی کولیت با خطر نشت از محل اتصالات  هم روبرو است.

این جراحی ها هم میتوانند بصورت باز سنتی و هم کم تهاجمی لاپروسکوپی انجام شوند و جراح بستگی به اینکه کدام جراحی برای بیمار مناسب و امن است نوع آن را انتخاب میکند. جراحی های اضطراری معمولا به خاطر وضعیت اورژانسی بیمار از نوع باز خواهند بود.

پس از جراحی

بیمار پس از جراحی باید انتظار پنج تا شش اجابت در روز و یک اجابت در شب داشته باشد. عفونت pouch هم احتمالی است ولی با تجویز آنتی بیوتیک رفع میشود. به خاطر این پیچیدگی ها در تقریبا ۱۰% از موارد شاید برداشت pouch و جایگزینی آن با ایلیستومی لازم شود.

پی گیری های پس از جراحی

بیمار باید بطور منظم برای بررسی عملکرد و سلامتی pouch پیگیری و ویزیت شود.

پذیرش: از شنبه تا پنجشنبه فقط با تعیین وقت قبلی

۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۷ | ۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۸
آدرس: میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، نبش زاینده رود، پلاک ۱۶ طبقه دوم

تعیین وقت اینترنتی