روده ی بزرگ حدود ۱ الی ۱٫۵ متر طول دارد و سلول های سرطانی در جداره ی داخلی آن رشد میکنند. طبق تخمین موسسه ملی سرطان در آمریکا حدود ۷۰۰/۱۳۲ مورد سرطان کولورکتال در سال ۲۰۱۵ خواهیم داشت (حدود ۵% از جمعیت آمریکا) که حدود ۷۰۰/۴۹ مورد از آنها به فوت ختم خواهد شد. سرطان روده بزرگ اگر در مراحل اولیه شناسایی شود کاملا قابل پیشگیری و درمان است.

سرطان روده بزرگ

چه کسای در خطر سرطان روده بزرگ است؟

هیچ کس دلیل اصلی سرطان روده بزرگ را نمیداند و نمیتوان گفت چه کسی دچار این بیماری میشود و چه کسی نمیشود ، البته بیشتر و بیشتر به دلایل ژنتیکی خاص شک میبریم. سرطان روده بزرگ بیشتر در افراد مسن بروز میکند و حدود ۹۰% از افرادی که به این بیماری دچار میشود بالای ۵۰ سال سن دارند. از عوامل دیگر میتوان به سوابق ارثی (مخصوصا بستگان نزدیک) و سابقه بیماری التهاب روده (مانند کولیت روده) و حضور پلیپ های سرطانی در دیگر اندامها اشاره کرد.

آیا سرطان روده بزرگ قابل پیشگیری است؟

بله قابل پیشگیری است. تقریبا کل سرطان روده از پلیپ های سرطانی شروع میشود که روی دیواره ی داخلی روده رشد میکنند و شناسایی و جدا کردن این پلیپ ها طی کولونوسکوپی خطر ابتلا به سرطان را کاهش میدهد. پزشک با بررسی سوابق ارثی و پزشکی بیمار میتواند توصیه های لازم برای انجام آزمایشات ارائه دهد. آزمایشات معمولا در سن ۵۰ سالگی برای کسانیکه کمتر در معرض خطرند و در سنین پایین تر که بیشتر در خطرند شروع میشوند . بررسی ها نشان داده رژیم غذایی میتواند نقش مهمی در پیشگیری سرطان روده بزرگ ایفا کند . غذاهای فیبر بالا و کم چرب تنها مواردی هستند که احتمالا از بروز سرطان روده جلوگیری میکنند.

علائم سرطان روده بزرگ

بسیار از این سرطان ها هیچ علائمی ندارند و طی آزمایشات روتین خود را نشان میدهند. عمومی ترین نشانه ی سرطان روده تغییر حالت مدفوع مانند اسهال یا یبوست و خون در مدفوع است. البته مشکلات جسمی دیگر هم میتوانند اینگونه علائم داشته باشند مانند بواسیر که به سرطان ربطی ندارد ولی علائمی مشابه دارد. کسانیکه چنین علائمی دارند می بایست سریعا برای آزمایشات لازم به پزشک مراجعه کنند. معمولا درد شکم و کم شدن وزن آخرین علائم دال بر گسترش این بیماری است.

ارزیابی سرطان روده

دانستن اینکه سرطان در چه مرحله ی کلینیکی قرار دارد بسیار مهم است ، هم برای تصمیم گیری روی نحوه ی درمان و هم نتیجه ی کلی پس از درمان. تعیین پیشرفت سرطان بر این اساس است که آیا تومور به بافت های نزدیک خود یا غدد لنفاوی هجوم برده یا به دیگر اندام ها گسترش یافته یا خیر. پیشرفتگی دقیق سرطان معمولا پس از جراحی مشخص میشود ولی ارزیابی استاندارد آن قبل از جراحی شامل کولونوسکوپی همراه با نمونه برداری ، رادیولوژی از قبیل سی تی اسکن و آزمایش خون میباشند.

درمان سرطان روده بزرگ

برای درمان کامل جراحی لازم است تا سرطان از روده جدا شود . طی این جراحی غدد لنفاوی و سرطان و بخش کوچکی از دو طرف روده ی سالم برداشته میشود. برای معدودی از بیماران هم کلوستومی (اتصال کیسه بیرون بدن به روده) لازم میشود. شیمی درمانی پس از جراحی لازم است ولی به پیشرفتگی سرطان بستگی دارد. برخلاف سرطان مقعد ، پرتودرمانی برای سرطان روده به ندرت توصیه میشود.

چه عواملی پس از درمان روده بزرگ تاثیرگذار خواهند بود؟

نتیجه ی نهایی کاملا بستگی به پیشرفت سرطان روده در زمان تشخیص دارد و سرطانی که به جداره ی روده محدود باشد بهترین شانس موفقیت را دارد. به همین خاطر است که شناسایی طی آزمایشاتی از قبیل کولونوسکوپی در مراحل اولیه کاملا حیاتی است . درضمن پیگیری پس از درمان بسیار مهم است. هرقدرهم سرطان کاملا برداشته و نابود شده باشد ولی احتمال عود کردن دارد چون هنوز پس از درمان سلول های سرطانی در جایی از بدن باقیمانده و نهفته هستند. پس از ریکاوری پزشک میتواند با آزمایش خون و رادیولوژی در فواصل زمانی معین احتمال بازگشت سرطان را تحت نظر داشته باشد.

پذیرش: از شنبه تا پنجشنبه فقط با تعیین وقت قبلی

۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۷ | ۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۸
آدرس: میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، نبش زاینده رود، پلاک ۱۶ طبقه دوم

تعیین وقت اینترنتی