اسهال

اسهال دفع مدفوع به شکل آبکی و بسیار شل است و فرد مبتلا دچار دل پیچه می شود و باید به طور مداوم فرد به دستشویی برود.
اسهال چیزی جز یک عفونت ساده نیست که دستگاه گوارش شما را درگیر خود کرده است و بدن شما در حال مقابله و واکنش با این عامل عفونیست.
اکثر موارد اسهال بین ۲ روز الی ۱ هفته از بین می روند و همه چیز به شرایط عادی باز می گردد اما گاهی منشا ایجاد اسهال خطرناک تر از یک عفونت ساده است و زنگ خطریست از وجود برخی بیماری ها و مشکلات شدید تر که در چنین شرایطی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علت اسهال چیست؟

علت اسهال به موارد زیادی باز می گردد. به عبارت دیگر دلایل زیادی برای به وجود آمدن اسهال شناخته شده اند که می توان به شرح زیر دسته بندی کرد:

• گاستروانتریت:
    گاستروانتریت یکی از شایع ترین علت اسهال اسهال در بزرگسالان و اسهال کودکان شناخته شده است. بیماری گاستروانتریت به علت عفونت روده ها رخ می دهد و دلیل آن موارد زیر می تواند باشد.
  1.  انگل ها
  2.  ویروس ها
  3.  باکتری ها
  • سندروم روده ی تحریک پذیر (IBS)
  • عوارض ناشی از مصرف داروها
  • آلرژی و حساسیت غذایی
  • مصرف آب و غذای آلوده
  • عدم رعایت بهداشت دست ها
  • استرس و اضطراب
  • بیماری های گوارشی
  • مصرف محصولات حاوی سوربیتول

علائم اسهال

علائم اسهال در افراد مختلف متفاوت است و به نوع اسهالی بستگی دارد که به آن مبتلا شده  است. گاهی ممکن است شما با علائمی نظیر اسهال استفراغ مواجه شوید.علائم اسهال در موارد عفونی و غیرعفونی آن متفاوت است.

به طور کلی از مشخص ترین علائم اسهال می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• احساس نفخ در شکم
  • دل پیچه و دل درد
  • مدفوع رقیق، شل آبکی
  • احساس تهوع و استفراغ
  • مراجعه ی مکرر به دستشویی
  • کاهش اختیار در دفع مدفوع
  • بی اشتهایی
  • خستگی و بیحالی

انواع اسهال

اسهال اسمزی

این نوع اسهال در اثر محصولات حاوی سوربیتول مثل آبنبات های رژیمی و آدامس ها ایجاد می شود. در چنین شرایطی آب بدن به درون روده های کشیده می شود و در نتیجه اسهال به وجود می آید.

اسهال ترشحی

در این نوع اسهال که بیشتر به دلیل عفونت ها و مصرف برخی داروها رخ می دهد تعادل الکترولیت های بدن بهم ریخته و بدن آب را به صورت غیرطبیعی و کنترل نشده وارد روده ها می کند و به دنبال آن به شکل اسهال از بدن دفع می شود.

اسهال اگزوداتیو

وجود برخی عفونت ها و بیماری های روده ای از جمله بیماری کرون روده و کولیت می تواند باعث بروز این نوع اسهال شود. اسهال اگزوداتیو یا التهابی با دفع چرک و خون همراه است.

اسهال حرکتی

منشا این نوع اسهال به حرکات روده باز می گردد. برخی مشکلات مغزی، مشکلات تیروئیدی و بیماری هایی نظیر سندروم روده ی تحریک پذیر IBS می تواند باعث بروز چنین اسهالی شود. از اصلی ترین علائم این اسهال می توان به ناگهانی بودن آن اشاره کرد.

درمان اسهال

اگر منشا اسهال عفونتی ساده و ناشی از آب و غذای آلوده باشد جای نگرانی ندارد و پس از چند روز برطرف خواهد شد. روش های متعددی برای درمان اسهال وجود دارد که عمدتا شامل درمان های خانگی و دارویی است. البته در مواردی که علت اصلی اسهال برخی بیماری های گوارشی و مشکلات زمینه ای است باید برای درمان بیماری خود اقدام کنید تا اسهال شما هم متعاقب آن درمان گردد.

به طور کلی بهتر است که در مواقعی که به اسهال مبتلا شده اید به پزشک متخصصی مراجعه کنید و پس از تشخیص نوع اسهال و علت آن، درمان را آغاز نمایید.

درمان خانگی اسهال

درمان خانگی اسهال یکی از متداول ترین روش های درمان اسهال است و شامل طیف وسیعی از دستورات و نسخه های طب سنتی می باشد. از مهم ترین درمان های خانگی اسهال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• نوشیدن آب و مایعات فراوان در طول روز
  • ترکیب ۲ قاشق سرکه و ۱ لیوان آب و نوشیدن آن
  • نوشیدن آب نارگیل
  • دمنوش پوست پرتقال
  • ماست
  • کدو تنبل
  • کره ی بادام زمینی
  • شیرسویا
  • موز
  • برنج سفید پخته و نوشیدن آب آن
  • بلوبری
  • آناناس

درمان گیاهی اسهال

درمان گیاهی اسهال بر پایه ی طب سنتی مبتنی است و شامل روش هایی مفید و موثر برای درمان اسهال شماست. برخی از نسخه های درمان گیاهی اسهال به شرح زیر است:

• چای سبز
  • چای بابونه
  • چای زنجبیل
  • دمنوش بومادران
  • دم کرده ی دارچین
  • آب آلوئه ورا

درمان دارویی اسهال

برای درمان اسهال و تسریع روند بهبودی اسهال درمان های پزشکی متعددی وجود دارد. از جمله قرص اسهال. موارد زیر از موثرترین داروها برای درمان سریع اسهال می باشد.

• لوپرامید
  • دی سیکلومین