درمان گیاهی و درمان خانگی فیستول مقعدی با دارو

درمان گیاهی فیستول

بیماری فیستول مقعدی نوعی ارتباط غیر طبیعی مقعد با روده و نواحی اطراف آن است. در حالی که همیشه توصیه می‌شود برای این بیماری به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید و در صورت نیاز با جراح فیستول مشورت کنید، درمان‌های گیاهی و خانگی برای فیستول نیز گاهی اوقات می‌تواند به کاهش علائم و بهبود شرایط شما کمک کند.

فیستول مقعدی بیشتر در اطراف مقعد یا در ناحیه پرینه ایجاد می‌شود. علائم شامل خروج مداوم عفونت و ترشحات از مقعد، احساس درد یا تورم مقعد و عفونت‌های دستگاه ادراری است.

درمان فیستول با لیزر و جراحی تنها راه‌های از بین بردن این بیماری هستند، زیرا باید عفونت تخلیه و مسیر بیماری ترمیم شود.

معاینه و درمان سریع فیستول

برای درمان قطعی فیستول با لیزر می‌توانید از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

درمان گیاهی فیستول مقعدی

همانطور که اشاره کردیم، درمان گیاهی فیستول و استفاده از دارو برای برطرف کردن این بیماری بطور ریشه‌ای، ممکن نیست. اما استفاده از این روش‌های گیاهی در برخی از موارد می‌تواند به کاهش علائم بیماری، از جمله عفونت ایجاد شده یا درد و خونریزی کمک کند. برخی از روش‌های گیاهی برای درمان فیستول مقعدی به این شرح است:

روغن درخت چای

این روغن به دلیل خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد عفونی کننده و ضد التهابی آن مشهور است و به عنوان یکی از بهترین راه‌های درمان گیاهی فیستول مقعد شناخته می‌شود. می‌توانید از روغن درخت چای به عنوان یک پماد طبیعی استفاده کنید. این روغن را همانند ضماد بر روی فیستول استعمال نمایید و پس 20 دقیقه ناحیه را شستشو دهید.

میخک برای درمان گیاهی فیستول

میخک یک ضد باکتری فوق العاده است. این گیاه سیستم ایمنی شما را تقویت کرده و به عنوان یک پاک کننده طبیعی روده بزرگ عمل می‌کند. میخک همچنین از بروز عفونت های انگلی در بدن شما جلوگیری می کند. پودر میخک را در آب معمولی بریزید و بجوشانید و برای طعم دادن به چای زنجبیل اضافه کنید. این به تسکین علائم فیستول کمک می‌کند.

چای زنجبیل

چای زنجبیل یک درمان گیاهی قدیمی است که دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد و درد، حالت تهوع و یبوست را درمان می‌کند. همچنین سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند و بدن شما را در برابر عفونت فیستول مقاوم می‌کند. 2 یا 3 بار در روز چای زنجبیل میل کنید.

درمان گیاهی فیستول با روغن پونه کوهی

شما می‌توانید به سادگی از خواص تسکین دهنده و درمانی روغن پونه کوهی برای درمان فیستول خود استفاده کنید. این به تقویت ایمنی و از بین بردن باکتری‌های مضر اطراف مقعد شما کمک می‌کند. همچنین تورم اطراف مقعد را کاهش می‌دهد و از خونریزی جلوگیری می‌کند، علائمی که افراد مبتلا به فیستول مقعدی آن را تجربه می‌کنند.

شیر زردچوبه

زردچوبه یکی از قوی‌ترین عوامل ضد باکتری و ضد ویروسی طبیعت است. این گیاه به عنوان یکی از موثرترین روش‌های درمان گیاهی فیستول در نظر گرفته می‌شود که تا حد زیادی علائم این بیماری را کاهش می‌دهد. پودر زردچوبه را بردارید و چند پیمانه از آن را به یک لیوان شیر و کمی عسل اضافه کنید و بجوشانید. هر روز یک لیوان از این نوشیدنی بنوشید.

درمان خانگی فیستول

برای کاهش عفونت، التهاب، درد و سایر علائم فیستول مقعدی، ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی می‌تواند موثر باشد:

حمام سیتز: حمام سیتز یکی از عالی‌ترین راه‌ها برای درمان علائم فیستول مقعدی است که شامل تحریک، تورم، درد و التهاب می‌باشد. نشستن در تشت آبگرم برای کاهش علائم بیماری باید دو تا سه بار در روز انجام شود.

رژیم غذایی متعادل: از خوردن غذاهای ناسالم اجتناب کنید و مصرف غلات کامل، سبزیجات سبز برگ، میوه ها، گوشت بدون چربی و فیبر را افزایش دهید تا دفع آسان داشته باشید.

هیدراته بمانید: برای جلوگیری از فیستول مقعدی، باید آب کافی در طول روز بنوشید. با جلوگیری از یبوست و ایجاد مدفوع نرم، نیاز به زور زدن هنگام دفع مدفوع را کاهش می‌دهد.
بهداشت فردی را رعایت کنید: بعد از هر بار اجابت مزاج دست‌های خود را بشویید. حفظ تمیزی حمام می‌تواند به جلوگیری از فیستول کمک کند.
فعال بمانید: ورزش ملایم برای هضم، مدیریت استرس و گردش خون مفید است که به نوبه خود به کاهش درد فیستول کمک می‌کند.

از شستشوی بیش از حد پرهیز کنید: به شستشوی مقعد توجه کرده و جهت تحریک کمتر و جلوگیری از خارش، ناحیه را آرام و ترجیحا بدون استفاده از مواد شیمیایی بشویید. همچنین استفاده از دستمال توالت‌های زبر میزان التهاب را افزایش خواهد داد.

توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از روش‌های درمان گیاهی، خانگی و دارویی فیستول حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا با توجه به نوع و شرایط بیماری ممکن است در همان ابتدا روش‌های جراحی فیستول به شما پیشنهاد شود.

وقت مشاوره برای درمان فیستول

از طریق شماره زیر برای تعیین وقت مشاوره و درمان فیستول تماس بگیرید.

درمان فیستول مقعدی با دارو

برای درمان فیستول با دارو با می توان گفت در حال حاضر هیچ داروی موثری برای درمان این بیماری شناخته نشده است اما می‌توان با مصرف برخی از داروها علائم این بیماری از جمله درد و عفونت را موقتا کاهش داد.

در حال حاضر یکی از روش‌های درمان قطعی این بیماری، لیزر فیستول است اما قبل از انجام این درمان لازم است فرد از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کند تا میزان عفونت ایجاد شده را قبل از انجام عمل کاهش داده و خود را برای عمل آماده نماید.

جهت درمان التهابات ایجاد شده ناشی از فیستول می‌توان از دارو های ضد التهاب استفاده نمود، مصرف پمادها و قرص‌های ضد التهاب بهترین گزینه محسوب می‌شوند.
به علاوه جهت تسکین درد فیستول مقعدی می‌توان از داروهای مسکن و فاقد کدئین استفاده کرد. ولی استفاده از تمامی این داروها اثری موقت داشته و به عنوان درمان قطعی این بیماری شناخته نمی‌شود.

منبع خارجی: https://www.truemeds.in/blog/natural-home-remedies-for-anal-fistula

نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
30 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
امیر

سلام چه آنتی بیوتیکی برای فیستول بهتره

مهراد

سلام دکتر من گفت فقط باید عمل کنم یعنی با دارو درمان نمیشه نظر شما هم همینه؟

ماجدی

سلام من دو هفته آنتی بیوتیک استفاده کردم عفونت فیستول کمتر شد اما از بین نرفت بازم باید دارو بخورم؟

مبین

مقعدم بوی عفونت میده دکتر گاهی با مدفوعم هم یه متیع لزج دفع میشه باید چیکار کنم

شیما

سلام و عرض ادب ،
جسارت من رو ببخشید من رابطه ی مقعدی داشتم بعد از اون دچار ناراحتی شدم ،عمل دفعم که با سختی و خونریزی هست ،ترشح از مقعد دارم انگار عرق کردم خیس میشه ،و اینکه خارش بعضی اوقات دارم ،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

Amir ali Z

سلام.پسر من شش سالشه امشب چند بار گفت مامان اب ازمقعدم میاد نگاه کردم دیدم دقیقا مث اب روشن ازمقعدش خارج میشه خیلی نکرانشم بنظرت چه بیماری هست من فکر شاید انگل گرفته اما الان مطالب رونگاه کردم بیشتر نگرانش شدم

Amir ali Z

پیش متخصص کودکان ببرمشون؟و اینکه یه بار این موردو داشتن احتمال بیماری هست یا نه؟

ابوالفضل

سلام، اقای دکتر کمتر ازیک سال است بین بیضه ومقعد هر چند ماه ابتدا متورم وبعد به اندازه یک گردو کوچک بزرگ میشود وبعداز چند روز سر باز میکند وچرک وخون ازش بیرون میاد و۲ الی ۳ روز پوست سالم ومجدد اوت میکند خواهشمندم راهنمایی فرمایید . (سن۴۷ سال) البته ۶ سال پیش ابسه مقعدی داشتم وعمل کردم .

شیدایی

من بعد از یه ضربه یه سوراخ نزدیک واژنم ایجاد شده رفتم دکتر گفت آبسه هست بعد تخلیش کرد اما هنوز ازش عفونت میاد باید چیکار کنم

Ramin

در جای خصوصی من یک دانه بزرگ پیدا شده میسوزه درمانش چیه

منصور

سلام اقای دکتر عرض ادب من بین کپلام بو میده و اینکه 2سال پیش کیست مویی عمل کردم اون مشکلی نداره و ایا ممکنه فیسول باشه؟ خارش هم دارم. ولی خیلی کممم بعضی اوقات چیکار کنم