مهم‌ترین راه‌های انتقال زگیل تناسلی یا ویروس اچ پی وی

راه‌های انتقال زگیل تناسلی

ابتلا به زگیل تناسلی یا ویروس HPV که نوعی بیماری جنسی شایع شناخته می‌شود، در حال حاضر رو به افزایش است و نگرانی بسیاری از افراد در مورد راه‌های انتقال زگیل تناسلی است. به دلیل سوالات زیاد کاربران تصمیم گرفتیم بطور جامع به بررسی راه‌های انتقال زگیل تناسلی واژن، آلت تناسلی و مقعد بپردازیم:

Hpv یا زگیل تناسلی چیست؟

HPV شایع ترین عفونت جنسی است که تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان به دلیل عدم آگاهی از آن به این عارضه دچار می شوند. انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد که برخی از آنها می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی مثل زگیل تناسلی و حتی سرطان شوند. تنها راه پیشگیری از ابتلا به ویروس hpv و بروز این مشکلات، تزریق واکسن گارداسیل قبل از شروع فعالیت‌های جنسی است.

مطلب مرتبط: زگیل تناسلی چیست؟

افرادی که شرکای جنسی متعددی دارند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این عارضه هستند. همچنین ممکن است فردی به این عارضه مبتلا باشد و هیچگونه نشانه ظاهری نداشته باشد. حتی در این وضعیت هم فرد قادر به انتقال ویروس زگیل تناسلی است.

نکته مهمی که باید از آن آگاه باشید این است که ویروس زگیل تناسلی در زنان و مردان فقط در نواحی واژن و آلت تناسلی، دهانه رحم، مقعد، کشاله ران و گاهی دهان قادر به رشد است.

مشاوره و تشخیص حضوری

اگر به این عارضه مبتلا شدید، می‌توانید در برای تعیین وقت مشاوره تماس بگیرید.

مهم‌ترین راه‌های انتقال زگیل تناسلی

بسیاری از افراد اطلاعات و آگاهی کافی درمورد ویروس HPV و همچنین راه های انتقال زگیل تناسلی ندارند. به همین دلیل گاهی دچار وسواس بی مورد می شوند و در مواقعی هم به دلیل عدم آگاهی اعمالی را انجام می دهند که آنها را در معرض ابتلا به این ویروس قرار می‌دهد. در ادامه راه‌های انتقال اچ پی وی را بررسی می‌کنیم:

رابطه جنسی

رابطه جنسی واژینال یا مقعدی به عنوان علت اصلی انتقال زگیل تناسلی مردان و زنان شناخته می‌شود. زمانی که تماس پوست با پوست در نواحی مخاطی اتفاق می‌افتد، ویروس زگیل تناسلی به راحتی از فرد مبتلا به شریک جنسی اش منتقل می‌شود. این انتقال ویروس حتی در رابطه جنسی بدون دخول هم اتفاق می‌افتد. 

روابط جنسی محافظت نشده و داشتن شرکای جنسی متعدد می تواند تا حدی ریسک ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد.

برای آشنایی با روش‌های درمان زگیل تناسلی می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

تعیین وقت لیزر زگیل تناسلی

برای تعیین وقت کرایو و لیزر زگیل تناسلی از طریق شماره زیر با کلینیک پایتخت تماس بگیرید.

انتقال زگیل تناسلی از طریق اپیلاسیون

یکی از نگرانی‌های خانم‌ها انتقال زگیل تناسلی از طریق اپیلاسیون است. اگر وسایل و موادی که برای اپیلاسیون استفاده می‌شود بهداشتی نباشد و چندبار مصرف شده باشد، ممکن است باعث انتقال ویروس hpv شود. البته زمانی این اتفاق می‌افتد که از همان وسایل برای فرد مبتلا استفاده شده باشد. همچنین خونریزی در زمان اپیلاسیون خطر ابتلا به این عارضه و سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

بنابراین هنگام مراجعه به مرکز اپیلاسیون باید دقت کنید لوازم مورد استفاده یکبار مصرف باشد.

مطلب مرتبط: عکس زگیل تناسلی

تیغ اصلاح

اگر شخصی از تیغ آلوده فرد مبتلا در نواحی تناسلی استفاده کند و به خصوص اگر برش و زخم ایجاد شود، احتمال انتقال زگیل تناسلی وجود خواهد داشت. توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان از تیغ و لوازم شخص دیگری استفاده نکنید.

انتقال hpv از راه رابطه دهانی

برقراری رابطه جنسی اورال یا دهانی می‌تواند باعث انتقال ویروس اچ پی وی و ایجاد زگیل در دهان یا روی زبان شود. شکل ظاهری زگیل تناسلی در دهان تفاوت چندانی با زائده‌های ناحیه تناسلی و مقعد ندارند. زگیل‌های دهان به دو نوع پرخطر و کم خطر تقسیم می‌شوند:

  • در نوع کم خطر زائده زگیل‌ها بصورت خود به خود از بین می‌روند.
  • نوع پرخطر زگیل‌های دهان می‌توانند منجر به ایجاد سرطان‌های دهان و زبان شوند.

مطلب مرتبط: زگیل دهانی چیست؟

زگیل دهان

انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن

هنوز تحقیقات رابطه قطعی میان بوسیدن و انتقال زگیل تناسلی را نشان نداده است. با این حال بوسیدن عمیق فردی که در ناحیه دهان و زبان زگیل دارد، ممکن است باعث انتقال زگیل دهانی شود.

انتقال از طریق تخت معاینه

بسیاری از زنان نگرانند که هنگام مراجعه به دکتر زنان، ویروس زگیل از طریق تخت معاینه انتقال یابد. با اینکه احتمال چنین اتفاقی بسیار کم است اما توصیه می‌کنیم قبل از معاینه دقت کنید که روکش تخت عوض شده باشد تا خیالتان از این بابت راحت شود.

مواردی که ریسک انتقال ویروس hpv را افزایش می‌دهند!

احتمال انتقال ویروس زگیل تناسلی در شرایط خاصی افزایش می‌یابد و برخی از عوامل ریسک ابتلا به انواع ویروس اچ پی وی را افزایش می‌دهند که در ادامه آن‌ها را مرور می‌کنیم:

  • استفاده طولانی مدت از داروهای آنتی بیوتیک
  • افراد که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند
  • افرادی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است در برابر ویروس اچ پی وی آسیب پذیرتر هستند. بدن این افراد توان مقابله با ویروس را ندارد و به همین دلیل باید بیشتر از افراد عادی موارد بهداشتی را رعایت کنند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی و عفونی که روی سطح پوست زخم و التهاب دارند
  • کودکانی که والدین آنها به این ویروس مبتلا هستند
  • افراد تحت شیمی درمانی
  • افرادی که عمل پیوند عضو داشته‌اند

چگونه از منتقل شدن زگیل پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از منتقل شدن زگیل تناسلی از سطوح فقط لازم است برخی نکات بهداشتی را رعایت کنید. اما بطور کلی بهترین راه پیشگیری از این عارضه تزریق واکسن گارداسیل در سنین 11 تا 16 سال است. همچنین اگر از لحاظ جنسی فعال هستید، سعی کنید روابط محافظت شده داشته باشید.

داشتن یک شریک جنسی و انجام چکاپ سلامتی برای خودتان و شریک جنسی‌تان هم موضوعی است که باید به آن اهمیت دهید.

سوالات متداول درباره انتقال زگیل

نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
411 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
Sahar

سلام ایا برخورد خیلی کوتاه آلت ب پوست باسن باعث انتقال اچ پی وی میشه؟!

محسن

سلام اگه خانمی زگیل تناسلی دهانه رحمی داشته باشه ودر قسمت دهان هیچ زگیلی نداشته باشه وبا دهان با مردی رابطه داشته باشه مرد مبتلا میشه

سپید

سلام اگر بدون لباس زیر در مغازه شلوار پرو کنیم امکان ابتلا هست؟

مریم

سلام اگرکسی زیگیل تناسلی روی الت داسته باشه وب الت دست زده باشه بعد باانگشت باطرف مقابلش رابط داشته باشه زیگیل انتقال پیدامیکن؟

Hhh

سلام وقت بخیر قبل از تزریق واکسن گارداسیل آزمایش یا کار خاصی لازم هست؟ و اینکه میگن واکسن قبل از رابطه جنسی زده بشه آیا بوسیدن لب های کسی هم تداخلی داره با زدن واکسن؟26ساله هستم

فرشته

سلام من از دستشویی عمومی استفاده کردم و شلنگ دستشویی بهم برخورد کرد حالا بعد سه ماه من یه زائده گوشتی خیلی ریز در ناحیه تناسلی دارم آیا این hpv خیلی میترسم لطفا پاسخ بدید

ساحل

سلام با شخصی ک زگیل تناسلی داره دست بدین بعنوان سلام کردن هم ادم میگیره

بی نام

سلام
ببخشید می خواستم بدونم اگر فرد آلوده باشه و به آلت خودش یا مکانی که دچار زگیل شده دست بزنه و بعد دست خودشرو به وسایلی مثل کتاب میز موبایل یا وسایل دیگران بزنه بیماری انتقال پیدا میکنه

ساحل

یعنی بغل کردن فقط انتقال میشه

فرزانه

سلام ، ببخشید خواهر من مبتلا به ویروس هستن میخاستم بدونم ایشون میان خونه ما و مدتی میمونن و ممکنه ما مبتلا بشیم؟ واقعا راه های انتقال چی هست؟

محمد

من دونه های سفید روی ساق آلتم دارم و دوره ختنه گاهم هن دانه های ریدیفی دارم ۱۷ سالم هست رابطه هم نداشتم ایا زیکیل تنسالی هستن فقط این دونها بعضی اوقات درد میگیرن