علت ورم مقعدی چیست؟ راه‌های درمان قطعی التهاب مقعد

ورم مقعدی

ورم دهانه مقعد که بوسیله دو عضله اسفنکتر کنترل می‌شود، می‌تواند با ایجاد فشار باعث بروز علائم دیگری مثل درد، سوزش و خارش و حتی خونریزی مقعد شود. هرچقدر شدت التهاب و ورم مقعد بیشتر باشد, بیمار علائم آزاردهنده تری را تجربه می‌کند.

گاهی ممکن است در قسمت انتهایی روده و در ناحیه رکتوم نوعی التهاب و ورم مقعدی احساس کنید. این اختلالات گاها موقتی و بی خطر هستند و در کوتاه مدت برطرف می‌شوند، اما در مواقعی هم خبر از وجود بیماری‌ها و مشکلات جدی گوارشی و مقعدی می‌دهند.

مرتبط: مقعد چیست؟

علت ورم کردن مقعد چیست؟

در مرحله اول باید عامل ایجاد تورم را شناسایی کنید. معمولا عارضه‌ها . بیماری‌های نشیمنگاهی باعث ایجاد ورم مقعدی می‌شوند. پس با ما همراه باشید تا علل احتمالی ورم کردن مقعد را بررسی کنیم:

آبسه مقعد

به تجمع چرک و عفونت در زیر پوست ناحیه اطراف مقعد، آبسه مقعدی گفته می‌شود. علت این عارضه، مسدود شدن غدد اطراف مقعد و در نهایت بروز التهاب و ورم مقعدی است. محل ایجاد آبسه ممکن است در بخش انتهای رکتوم و راست روده و یا دقیقا در سوراخ مقعد باشد. نشانه‌های شایع این بیماری عفونی هم شامل ورم دهانه مقعد، درد شدید، التهاب و قرمزی می‌باشد.

درمان آبسه مقعد با جراحی و لیزر و تخلیه آبسه انجام می‌شود.

بواسیر یا هموروئید

بیماری هموروئید

این بیماری شایع نشیمنگاهی زمانی ایجاد می‌شود که عروق ناحیه رکتوم دچار تورم، آسیب و پارگی شوند. با توجه به اینکه بواسیر خارجی یا داخلی است، علائم آن هم می‌توانند متفاوت باشند. اما با توجه به اینکه هموروئید یکی از رایج ترین بیماری‌های نشیمنگاهی است، می‌توان آن را یکی از دلایل شایع ورم مقعدی هم دانست.

برای شناخت کامل این بیماری می‌توانید به مقاله هموروئید چیست مراجعه کنید.

نشانه‌هایی که مبتلایان به این بیماری تجربه می‌کنند شامل ورم بواسیر، درد، بیرون زدگی، خونریزی مقعدی، خارش، سوزش مقعد و غیره است. روش‌های مختلفی برای درمان هموروئید وجود دارد که پزشک شما با توجه به شرایط بیماری تان بهترین روش را پیشنهاد می‌دهد.

تماس برای وقت مشاوره

اگر درمورد روش‌های درمان هموروئید سوال دارید برای تعیین وقت با کلینیک تماس بگیرید.

بیماری التهابی روده (کرون یا کولیت)

عارضه‌هایی که باعث ایجاد تورم و التهاب در بخش‌های مختلف لوله گوارش می‌شوند را بیماری التهابی روده می‌نامند. کرون و کولیت روده دو نوع مزمن از این بیماری‌ها هستند که افراد در هر سنی ممکن است به آن دچار شوند. این بیماری‌ها می‌توانند هر قسمت از دستگاه گوارش، از دهان تا مقعد را درگیر کنند و به عنوان یکی از دلایل احتمالی ورم کردن مقعد به شمار می‌روند.

ایجاد زخم در مقعد (شقاق مقعدی)

بیماری شقاق

ایجاد پارگی و زخم در ناحیه رکتوم که با نام شقاق مقعدی هم شناخته می‌شود. معمولا برای بیمار با علائم دردناکی همراه است. احساس درد شدید، خارش و سوزش هنگام دفع، خونریزی و ورم دهانه مقعد از علائم شایعی است که افراد مبتلا به این عارضه آن را تجربه می‌کنند.

هرچقدر مدت زمان بیشتری از شروع بیماری بگذرد، شقاق شما مزمن شده و درمان آن پیچیده تر خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم با مشاهده اولین علائم این عارضه اقدامات لازم برای درمان را تحت نظر پزشک انجام دهید.

درمان شقاق با لیزر به عنوان بهترین راه رهایی از این عارضه دردناک شناخته می‌شود. اطلاعات کامل درمورد نحوه درمان با لیزر، مزایا و هزینه آن را در صفحه مربوطه مشاهده کنید.

بیماری‌های التهابی لگن

بیماری‌های التهابی لگن که در زنان ایجاد می‌شود، به معنی بروز عفونت در رحم و لوله های اطراف رحمی است. این عارضه یک وضعیت جدی است که علت آن بیماری و عفونت های جنسی درمان نشده است. علائم بیماری‌های التهابی لگن شامل درد در ناحیه شکم، تب، رابطه جنسی دردناک، افزایش ترشحات واژن و التهاب و گاها ورم دور مقعد و واژن است.

رابطه جنسی مقعدی

رابطه جنسی مقعدی در پزشکی منع شده و دلیل آن ایجاد آسیب، پارگی  و ورم مقعدی است. اگر این رابطه جنسی بطور مداوم تکرار شود، عوارضی مثل بواسیر، شقاق، بی اختیاری مدفوع، بیماری های مقاربتی عفونی و غیره را به دنبال دارد.

برای تشخیص علت به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورت مواجهه با این عارضه، بهتر است برای تشخیص علت و درمان ورم مقعدی به پزشک متخصص گوارش یا جراح عمومی مراجعه کنید. مراحل تشخیص بیماری در ابتدا شامل بررسی سوابق پزشکی و معاینات بالینی است. معاینه فیزیکی شامل بررسی ناحیه رکتوم با انگشت یا استفاده از دستگاه پروکتوسکوپ می‌باشد. اگر این بیماری با معاینات بالینی تشخیص داده نشود، انجام یک سری آزمایشات دقیق تر مثل کولونوسکوپی، آنوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی تجویز می شود.

کولونوسکوپی

راه‌های درمان ورم مقعدی

معمولا افراد زمانی که با این عارضه رو به رو می‌شوند، سعی می‌کنند بدون مراجعه به پزشک و با استفاده از دارو و روش‌های خانگی این عارضه را درمان کنند. همچنین روش‌هایی برای درمان ورم مقعدی در طب سنتی پیشنهاد شده است. اما بهترین راه درمان ورم مقعد بعد از تشخیص علت آن توسط پزشک، تجویز می‌شود. اگر دلیل ورم مقعدی شما بیماری‌هایی مثل آبسه، بواسیر یا هموروئید و شقاق مقعدی باشد، ممکن است این بیماری‌ها در مراحل اولیه با روش‌های دارویی درمان شود. البته مشروط بر اینکه در ابتدای بروز علائم بیماری به پزشک مراجعه کرده باشید.

درمان‌های خانگی باد کردن مقعد

رکتوم متورم گاهی اوقات نتیجه عادات سبک زندگی است که به راحتی می‌توان آن را اصلاح کرد تا از علائم جلوگیری شود.

اصلاح رژیم غذایی: خوردن غذاهای پرفیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل می‌تواند مدفوع را نرم کرده و به جلوگیری از زور زدن که اغلب باعث هموروئید می‌شود، کمک کند.
ورزش: فعال ماندن می‌تواند به جلوگیری از یبوست و کاهش فشار روی رگ‌هایی که منجر به هموروئید می‌شود، کمک کند. از دست دادن وزن اضافی همچنین می‌تواند فشار اضافی روی ناحیه مقعدی را کاهش دهد.
زور نزنید یا زیاد روی توالت ننشینید: هم نشستن و هم زور زدن می‌تواند فشار را در وریدهای راست روده و مقعد افزایش دهد و منجر به هموروئید شود.
رابطه جنسی ایمن داشته باشید: انجام آزمایشات منظم و استفاده از کاندوم می‌تواند از عفونت‌های مقاربتی که باعث عفونت یا آبسه در ناحیه مقعدی شود، جلوگیری کند.

در شرایطی که بیماری تان پیشرفت کرده باشد، یکی از روش های لیزر و جراحی برای درمان عارضه شما تجویز خواهد شد. برای درمان بیماری‌های مقعدی پیشرفته راهی بجز جراحی و لیزر وجود ندارد. بنابراین در ادامه با این روش‌ها و مزایای هر یک آشنا خواهید شد:

درمان ورم مقعدی با لیزر

روش نوین لیزر مشکلات مقعدی چند سالی است که به عنوان بهترین و قطعی ترین روش عمل سرپایی شناخته می‌شود و به دلیل سهولت و مزایای بسیار، مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. لیزر یک عمل سرپایی با نتایج قطعی برای درمان بیماری‌های بواسیر، شقاق، فیستول، آبسه مقعدی و غیره است. مزایای روش لیزر در مقایسه با عمل‌های جراحی سخت به شرح زیر است:

• لیزر یک عمل سرپایی است که بدون بیهوشی و با بی حسی موضعی انجام می‌شود
  • این روش جراحی هیچگونه عوارضی به دنبال ندارد و احتمال بازگشت بیماری بسیار پایین است
  • درمان با لیزر در کمتر از نیم ساعت و در یک جلسه انجام می‌شود
  • دوران نقاهت لیزر کوتاه است
  • این روش با حداقل درد و خونریزی انجام می‌شود

تعیین فوری وقت لیزر در کلینیک پایتخت

برای تعیین فوری وقت لیزر در کلینیک پایتخت از طریق شماره زیر با ما تماس بگیرید.

عمل جراحی

عمل جراحی برای درمان ورم مقعد (با توجه به علت) هم یکی دیگر از راه‌های درمان این عارضه است اما با توجه به حساسیت ناحیه مقعد، می‌تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد. این جراحی معمولا با بیهوشی و در بیمارستان انجام می‌شود و با توجه به عارضه شما روش‌های مختلفی دارد. اما با توجه به ریسک بالای جراحی و احتمال آسیب به عضلات اسفنکتر و بروز مشکلات و عوارضی مثل بی اختیاری مدفوع، ما روش لیزر را به بیماران پیشنهاد می‌دهیم.

منبع خارجی: www.buoyhealth.com

ر.م

سلام دکتر من ورم مقعدم آنقدر زیاده که مدفوع بخواد خارج شه نمیتونه و زیاد روی صندلی می‌شینم پشت کنکوری ام لطفاً راهنمایی ام کنید خیلی اذیت میشم

معصومه

سلام من چند روز سمت چپ مقعدم درد سوزش همراه کمی ورم داره البته وقتی چیزهای تند میخورم اکثر اوقات اینجوری میشه ولی این دفعه زیاد چیکار باید کرد دکتر

معصومی

سلام .ازدوسال پیش درسمت چپ معقدم بیشترزمستانها ازداخل ورم میکنه ولی دردنداره بعدازچندوقت خودبخودخوب میشه.متاسفانه چندروزی میشه که ورم زیادی کرده وبادردهمراه است..لطفاراهنمایی کنید

الهی

سلام ممنون خدا خیرتون بده بابت جواب همه سوال هارو میدید منظورتون از حمام سیتز چجوریه

علی

با عرض سلام وقتتون بخیر
دو سه روزی هست که سمت راست مقعدم باد کرده، روز اول سه قسمتش باد کرده بود رفتم حمام بهتر شد و الان یه قسمت بالای سمت راست مقعد ورم داره فقط گاهی یکم درد داره ولی خونریری و فشار و اینا هیچی نداشتم نمیدونم چجوری شده
درمانش چی هست؟

ZZZZ

سلام یک سالی میشه که یک گوشت اضافه دور مقعدم بیرون زده با رابطه مقعدی ایا درد میگیره یا بیشتر میشه؟یا رابطه مقعدی ضرری نداره براش؟

مهدی

سلام دکتر خسته نباشید من دوماه پیش عمل فیستول کردم با نخ ولی الان روی زخم جراحی که کرده باد کرده چرک و خون میزنه بیرون و بعد دو ماه هنوز نخ هست
لطفا رهنمایی کنید من شهرستانم دکترم تهرانه

حمید