بهترین درمان زخم شقاق مقعدی (فیشر); عمل لیزر شقاق مزمن

بیماری شقاق یا زخم مقعد (anal fissure) به دلیل ایجاد شکاف و پارگی در پوست مقعد، درد و ناراحتی زیادی برای بیمار ایجاد می‌کند و نیاز به درمان فوری دارد. یکی از علل اصلی این عارضه را می‌توان خشکی مدفوع و یبوست دانست که باعث وارد آمدن فشار بیش از حد به دیواره مقعد و ایجاد پارگی می‌شود.

بنابراین نباید اجازه دهید که یبوست شما طولانی شود، چون عوارض زیادی به همراه دارد. ممکن است بیماری فیشر در سنین مختلف و برای هر فردی اتفاق بیافتد اما باید به موقع برای درمان آن اقدام شود.

بهترین راه درمان شقاق مقعدی چیست؟ برای تعیین بهترین راه درمان، مراجعه به پزشک یکی از گام های بسیار مهم است. چون در وهله اول باید شدت پیشرفت و عمق پارگی مقعد بطور کامل بررسی شود تا بر اساس آن نوع درمان تعیین شود.

سریع ترین و بهترین درمان شقاق مزمن، عمل لیزر است که در عرض نیم ساعت بیماری شما را درمان می کند. برای آشنایی با این روش مقاله را تا انتها بخوانید:

تعیین وقت لیزر شقاق

می توانید از طریق شماره های زیر برای تعیین وقت مشاوره و لیزر شقاق با کلینیک پایتخت تماس بگیرید.

آیا زخم مقعد همان شقاق است؟

بسیاری از بیماران نمی دانند که زخم مقعد همان شقاق یا فیشر آنال است و به همین دلیل به صورت خودسرانه اقدام به درمان های خانگی می کنند. همین امر باعث می شود بیماری آنها پیشرفت کند و عمق زخم افزایش یابد. در چنین شرایطی دیگر استفاده از دارو برای درمان زخم مقعدی بی تاثیر است و تنها راه برای رهایی از این عارضه درمان فیشر با لیزر یا جراحی است.

فیشر مزمن و حاد

البته همیشه برای درمان این عارضه نیاز به جراحی نیست و اگر در مراحل ابتدایی بیماری که زخم بصورت سطحی است اقدامات درمانی انجام شود، شقاق مزمن نخواهد شد. علائم فیشر بسته به میزان پیشرفت بیماری و مدت زمانی که از شروع آن گذشته می‌تواند تغییر کند اما با مشاهده چنین نشانه هایی حتما برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید:

• احساس سوزش و خارش در ناحیه آنال
  • لمس برآمدگی در دهانه مقعد
  • درد شدید هنگام دفع مدفوع
  • مشاهده خون روی مدفوع یا خونریزی مقعدی
خونریزی مقعدی

از آنجایی که نشانه‌های بیماری شقاق گاهاً مشابه هموروئید است، توصیه می‌کنیم تشخیص دقیق و قطعی را به عهده دکتر بگذارید. بعد از مراجعه به پزشک مربوطه و ارائه سوابق بیماری و انجام معاینات لازم، گزینه‌های مناسب برای درمان زخم شقاق مقعدی به شما پیشنهاد خواهد شد.

اگر بیماری شما از نوع حاد یا خفیف باشد ممکن است استفاده از روش‌های درمان دارویی و خانگی یکی از گزینه‌های پیشنهادی توسط پزشک شما باشد اما در صورت ابتلا به فیشر مزمن به احتمال زیاد چنین گزینه‌ درمانی نخواهید داشت. برای جلوگیری از اتلاف وقت و سخت شدن روند درمان شقاق مزمن بهتر است از همان ابتدا به سراغ یکی از روش های جراحی یا لیزر شقاق بروید.

درمان شقاق مقعدی با لیزر

درمان شقاق با لیزر یکی از روش‌های نوین و کم تهاجمی درمان می‌باشد که امروزه تقریبا جایگزین جراحی شقاق به روش های قدیمی و پرخطر شده است. بی شک همه بیماران از اتاق عمل و تیغ جراحی واهمه دارند و ترجیح می‌دهند روش های آسان‌تری را برای درمان بیماری خود انتخاب کنند که لیزر یکی از بهترین روش‌های درمان این عارضه است.

عمل لیزر شقاق بدون بیهوشی و بصورت سرپایی انجام می شود و زمان عمل کمتر از ساعت است. در روش لیزر فیشر بجای بیهوشی از بی حسی موضعی استفاده می شود. طی این عمل با استفاده از اشعه لیزر محل زخم ترمیم شده و در صورت لزوم زائده های اضافی حذف می شوند. بیمار بلافاصله بعد از انجام این درمان مرخص می شود و نیازی به استراحت نیست.

یکی از نگرانی های بیماران شکل ظاهری مقعد بعد از درمان شقاق مقعدی با لیزر است که به دلیل ظرافت و دقت بالای لیزر و ایجاد برش های بسیار کوچک، مقعد به شکل اولیه خود بازمی گردد. البته تخصص و تجربه پزشک هم در این امر بی تاثیر نیست.

مزیت‌های روش لیزر شقاق

روش لیزر درمانی در مقایسه با عمل شقاق دارای مزایای بسیاری است که برای درمان شقاق مزمن و حاد می‌توان از آن استفاده کرد و همین امر موجب استقبال بیماران و حتی پزشکان از این روش شده است. برخی از مزایای لیزر شقاق شامل موارد زیر می باشد:

• این روش یک درمان سرپایی و بدون بیهوشی است
  • در یک جلسه و توسط پزشک متخصص در کلینیک انجام می شود
  • انجام لیزر بدون درد و خونریزی و بدون نیاز به پانسمان می‌باشد
  • بیمار بعد از لیزر می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد و نیاز به بستری شدن ندارد
  • لیزر بدون هیچگونه عوارضی می‌باشد
  • به عنوان درمان قطعی شقاق یا فیشر شناخته می شود و احتمال عود مجدد بیماری در آن نزدیک به صفر است

سوالاتتان درباره لیزر شقاق را از ما بپرسید

یکی از خدمات دیگر مرکز ما ارائه مشاوره آنلاین در واتس‌اپ است و بیماران می‌توانند قبل از مراجعه حضوری از این طریق با مشاوران ما در تماس باشند.

مراقبت‌های بعد از درمان شقاق با لیزر‍

رعایت نکات لازم و مراقبت های بعد از لیزر شقاق ، نقش مهمی در کامل شدن روند درمان این بیماری دارد. رعایت این نکات به بیمار کمک می کند تا در زمان کمتری بهبودی کامل را بدست آورد و از عود مجدد بیماری جلوگیری کند.

خشک کردن محل با دستمال نرم: از نکات مهمی که بعد از درمان شقاق مقعدی با لیزر باید رعایت شود، تمیز کردن بدن بعد از هربار دستشویی رفتن می‌باشد که در جلوگیری از عفونت نقش مهمی دارد. اما حتما این کار را با دستمال نرم و لطیف انجام دهید.

رعایت تغذیه و مصرف کافی فیبر: مصرف کافی مایعات و غذاهای فیبردار به دفع راحت تر مدفوع کمک می‌کند و هنگام اجابت مزاج، فشار کمتری به محل جراحی وارد می‌شود.

فعالیت و پیاده روی: انجام فعالیت‌های سبک و پیاده روی، با بالا بردن گردش خون و خون رسانی بیشتر به لگن، به بهبود سریعتر بیماری کمک می‌کند.

عدم استفاده از شوینده‎‌های معطر: صابون و شوینده‌های معطر می‌تواند موجب تحریک ناحیه مقعد شود که در زمان بعد از جراحی پیشنهاد نمی‌شود.

نشستن در آب گرم یا حمام سیتز: برای بهبود سریعتر، بیمار می‌تواند در روز دو الی سه مرتبه حمام نشسته در آب گرم داشته باشد که به تقویت عضلات لگن و پاکسازی ناحیه مقعد کمک می‌کند.

وجه تمایز کلینیک پایتخت و سایر مراکز درمان با لیزر

خدمات درمان شقاق با لیزر و یا درمان سایر بیماری‌های نشیمنگاه در کلینیک پایتخت توسط پزشک متخصص و با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه‌ها در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود. همچنین این مرکز با همکاری کادری مجرب و کاملا حرفه‌ای می‌تواند بهترین خدمات درمان با لیزر را به بیماران ارائه دهد.

احساس سوزش و درد هنگام دفع نشانه شقاق است؟

بله یکی از نشانه‌های شقاق خارش و سوزش شدید است، اگر این علائم را دارید برای مشاوره و راهنمایی بیشتر می‌توانید با شماره 88870896-021 تماس بگیرید.

برای تشخیص شقاق نیاز به آزمایشات خاصی است؟

خیر، با شرح دقیق علائم و یک معاینه ساده توسط پزشک بیماری شما به راحتی قابل تشخیص است.

فقط با جراحی و لیزر می‌توان شقاق را درمان کرد؟

خیر، اگر بیماری مزمن نشده باشد می‌توان طبق نظر پزشک متخصص از پمادها و درمان‌های دارویی هم استفاده کرد.

قبل از عمل شقاق چه کارهایی باید انجام دهیم؟

حتما پزشک مربوطه را در جریان داروهای مصرفی خود قرار دهید، زیرا که مصرف داروهای رقیق کننده خون باید چند روز قبل از جراحی متوقف شود.

لیزر شقاق چه تفاوتی با جراحی دارد؟

جراحی شقاق با لیزر بدون بیهوشی و در کمتر از نیم ساعت انجام می‌شود. نیازی به بستری شدن، پانسمان زخم و مراقبت‌های بعد از جراحی سنتی نمی‌باشد.

ممکن است بعد از لیزر دچار بی اختیاری شویم؟

خیر، لیزر هیچگونه آسیبی به عضلات اسفنکتر وارد نمی‌کند و بر خلاف جراحی با دقت بالایی انجام می شود. در نتیجه عوارضی نخواهد داشت.

دوره نقاهت بعد از لیزر چقدر است؟

شما بلافاصله بعد از لیزر مرخص می‌شوید و می‌توانید به فعالیت های روزانه خود بپردازید، اما رعایت یکسری نکات مراقبتی که پزشک توصیه می‌کند ضروری است.

چه بیماری هایی علائمی مشابه با فیشر دارند؟

بواسیر یکی از عارضه هایی است که علائمی مشابه با شقاق ایجاد می‌کند و گاهی با این بیماری اشتباه گرفته می‌شود.

چه عواملی در ایجاد این بیماری موثرند؟

عواملی مثل یبوست و خشکی مدفوع، اسهال، تنگی دریچه مقعد و رابطه مقعدی می‌توانند در ایجاد شقاق تاثیرگذار باشند.

نحوه نوبت دهی کلینیک چگونه است؟

همه روزه می‌توانید از ساعت 9 الی 22 جهت مشاوره و تعیین وقت با شماره های 88870896-021 و 09194696178 تماس بگیرید.

آدرس: تهران، میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5
فرهاد

سلام من عمل شقاق انجام دادم اما یک هفته هست که ترشح دارم با بوی بد این طبیعیه؟

شهبازی

سلام لطفا هزینه درمان شقاق و بگید من وقت بستری شدن تو بیمارستان و جراحی و ندارم لطفا هزینه لیزر و بگید

شهره

پسر من 9 سالشه و مقعدش خیلی التهاب داره و دائم میگه درد و سوزش داره لطفا راهنماییم کنید

سارا

سلام دکتر من خیلی سوزش مقعد دارم وقتی میرم دستشویی لطفا بگید مشکلم چیه؟

پیام

سلام من شقاق مقعدی دارم با یه دکتر صحبت کردم گفتن ممکنه بعد لیزر دوباره فیشر برگرده درسته؟

مژده

سلام لطفا سوال منو جواب بدین من 38 سالمه و حدودا 5 ماهه که فهمیدم شقاق مقعدی دارم. تا الان با دارو درمانی تونستم یکم بهبود بدم بیماریم اما الان موقع دفع درد زیادی حس میکنم لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم

شعبانپور

من دو ماه پیش درمان شقاق با لیزر انجام دادم و چند روز بعدش بطور کل مشکلم برطرف شد واقعا ازتون ممنونم آقای دکتر یه عمل راحت و نتیجه عالی داشتم

شهره

سلام آقای دکتر من به خاطر یبوست چندبار دچار زخم مقعدی شدم که با پماد خوب شد اما الان چندوقته بعد از مدفوع سوزش زیادی دارم لطفا راهنماییم میکنید

احمدی

سلام من یک هفته پیش جراحی شقاق با بیهوشی انجام دادم الان هر دفعه که میرم دستشویی درد زیادی بعدش احساس میکنم این طبیعیه؟

اشکان

سلام و عرض خسته نباشید،
من چند ساله پیش عمل شقاق داشتم Sphinctrotomy . و حالا به خاطر جای زخم بعد عمل دچار تنگی مقعدی شدم Anal stenosis. ایا مشکلم با لیزر حل میشه؟

Would love your thoughts, please comment.x
()