درمان بواسیر در خانه و طب سنتی(15 معجزه تسکین سریع هموروئید)

درمان خانگی بواسیر

هموروئید بیماری شایعی است که تقریبا نیمی از افراد حداقل یکبار آن را تجربه می‌کنند. رعایت برخی نکات ساده می‌تواند به درمان خانگی بواسیر خفیف کمک زیادی کند. البته این روش‌ها بیشتر برای بهبود علائم بواسیر مثل درد، تورم و التهاب‌های ملایم کاربرد دارند و می‌توانند مانع از پیشرفت این بیماری شوند. برای آشنایی با روش‌های درمان بواسیر در خانه و استفاده از طب سنتی برای تسکین علائم و جلوگیری از ایجاد یا عود هموروئید، با مقاله‌ای دیگر از کلینیک پایتخت همراه ما باشید:

روش‌های خانگی به عنوان درمان قطعی شناخته نمی‌شوند و در نهایت درمان هموروئید با لیزر و عمل جراحی بواسیر تنها راه‌های از بین بردن این عارضه هستند.

تعیین وقت معاینه و تشخیص

برای تعیین وقت معاینه، مشاوره درمورد هزینه و درمان بواسیر از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

هموروئید چیست؟

هموروئید چیست؟ وریدهای متورم مقعد یا رکتوم هستند که در اثر فشار ایجاد می‌شوند. هموروئید خارجی در وریدهای بیرون و اطراف مقعد رخ می‌دهد، در حالی که هموروئید داخلی وریدهای پوشش رکتوم را درگیر می‌کند. بواسیر گاهی خود به خود در عرض چند هفته بهبود می‌یابد، اگرچه گاهی اوقات نیاز به مداخله پزشکی است.

روش‌های درمان خانگی بواسیر (هموروئید)

این روش‌ها برای درمان بواسیر در خانه استفاده می‌شوند، اما در صورتیکه طی 7 الی 10 روز بیماری شما رو به بهبود نرفت و موفقیتی حاصل نشد، نیاز به مراجعه به دکتر هموروئید است. زیرا روش‌های درمان خانگی بواسیر بیرون زده شاید بتوانند موقتا علائم را کاهش دهند، اما بیرون زدگی را درمان نمی‌کنند. همچنین اگر درد و خونریزی شما در طول این 7 روز بیشتر شد، قبل از موعد اتمام 7 روز حتما به پزشک مراجعه کنید.

مرتبط: دکتر متخصص بواسیر

۱- کمپرس سرد برای درمان فوری درد بواسیر در خانه

خنک کردن ناحیه پری مقعد برای چند دقیقه می‌تواند به کاهش درد، ناراحتی و تورم کمک کند. این کار را می‌توان با استفاده از یک کیسه یخ کوچک یا کمپرس سرد انجام داد. مطمئن شوید که یخ در یک حوله یا پارچه پیچیده شده است. یخ را مستقیماً و بیشتر از 10 دقیقه روی پوست قرار ندهید.

کمپرس یخ برای هموروئید

۲- حمام سیتز یا آبگرم

حمام‌های آب گرم، چه در وان کاملاً پر یا در حمام نشسته، می‌توانند به درمان خانگی هموروئید و تسکین خارش، سوزش و اسپاسم عضلانی اسفنکتر کمک کنند. حمام سیتز یک تشت کم عمق پر از آب گرم است که اغلب روی صندلی توالت قرار می‌گیرد و در بسیاری از داروخانه‌ها یافت می‌شود. همچنین می توانید یک وان حمام را ضدعفونی کرده و با چند سانتی متر آب پر کنید و در آن بنشینید. سعی کنید بعد از هر بار اجابت مزاج 20 دقیقه در تشت آبگرم نشسته و دو یا سه بار در روز این کار را انجام دهید تا علائمتان بهبود یابد.

۳- درمان خانگی بواسیر با داروهای بدون نسخه

بسیاری از داروهای موضعی هموروئید بدون نسخه در دسترس هستند. برای برخی افراد، اینها به تسکین موقت علائم کمک می‌کنند. آنها باید کوتاه مدت (حداکثر دو هفته) استفاده شوند، زیرا بیشتر آنها برای ایمنی و اثربخشی با استفاده طولانی مدت مورد مطالعه قرار نگرفته اند. استفاده کردن از داروهای موضعی برای درمان هموروئید در خانه بدون نیاز به نسخه پزشک می‌باشد. مانند کرم‌ها و شیاف‌ها و یا پدهای بی حس کننده ازجمله کرم حاوی هیدروکورتیزون.

مطلب مرتبط: پماد آنتی هموروئیدشیاف آنتی هموروئیدبهترین قرص برای درمان بواسیر

۴- رژیم غذایی غنی از فیبر معجزه درمان هموروئید

افزایش مصرف فیبر می‌تواند به جلوگیری از یبوست (یکی از علل شایع هموروئید) کمک کند و مدفوع را نرم کند و دفع آنها را آسان تر کند. نشان داده شده است که مکمل فیبر خونریزی ناشی از هموروئید را تا 50 درصد کاهش می‌دهد، اگرچه به نظر نمی‌رسد که علائم افتادگی، درد و خارش را بهبود بخشد. افزایش مصرف فیبر را می‌توان با افزودن غذاهای غنی از فیبر به رژیم غذایی خود انجام داد.

چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟

درمان بواسیر با فیبر

۵- استفاده از دستمال مرطوب

تمیز کردن مقعد بعد از هر بار اجابت مزاج می‌تواند به علائمی مانند خارش کمک کند. مهم است که ناحیه را به آرامی تمیز کنید. از دستمال توالت مرطوب یا دستمال مرطوب کودک بدون عطر استفاده کنید، سپس خشک کنید.

۶- رعایت بهداشت مقعد

ترجیحا روزانه دوش بگیرید و پوست اطراف مقعد را به آرامی تمیز کنید. مواظب باشید برای تمیز کردن ناحیه و اطراف مقعد از صابون الکل دار استفاده نکنید. زیرا می‌تواند باعث شود شرایط شما بدتر شود و بعد از حمام کردن با حوله خشک به آرامی اطراف مقعد را خشک کنید.

۷- لباس‌های مناسب

پوشیدن لباس‌های راحت و قابل تنفس، مانند لباس‌های زیر نخی به جای نایلون، می‌تواند به جلوگیری از تعریق یا تجمع رطوبت کمک کند. این یکی از نکات مهم در درمان خانگی بواسیر است که شاید گاهی به آن بی توجهی شود.

۸- درمان بواسیر در خانه با مصرف مایعات کافی

خوردن فیبر و مایعات زیاد یکی از بهترین راه‌های درمان خانگی بواسیر است که به عنوان خط اول درمان پیشنهاد می‌شود. همراه با افزایش مصرف فیبر، نوشیدن مقدار کافی مایعات بدون کافئین و غیر الکلی (در حالت ایده آل آب) برای جلوگیری از یبوست و نرم شدن مدفوع مهم است. روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

۹- ورزش

ورزش متوسط می تواند به تحریک عملکرد روده کمک کند. طبق دستورالعمل‌های فعلی فعالیت بدنی برای آمریکایی‌ها، بزرگسالان باید هر هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط و دو روز فعالیت تقویت‌کننده عضلات داشته باشند. ورزش کگل برای بواسیر یکی از گزینه‌های مناسب است که به بهبود و کاهش علائم این عارضه کمک می‌کند.

۱۰– پرهیز از زور زدن در دستشویی

سعی کنید اجابت مزاج را به تعویق نیندازید و همچنین از زور زدن زیاد هنگام دفع و نشستن زیاد در توالت پرهیز کنید. فشار زیاد مانع از بهبود هموروئید می‌شود و حتی می‌تواند علائم شما را تشدید کند.

۱۱- مدیریت استرس و خواب خوب

تلاش آگاهانه برای آرام کردن و مدیریت موثر استرس تأثیر غیرمستقیم، هرچند مهمی در تنظیم عادات خوب روده دارد. خواب کافی در شب نیز در عین حفظ سلامت گوارشی به همین امر کمک می کند. این به نوبه خود، عبور صاف روده را تقویت می‌کند.

۱۲- مصرف میوه‌هایی که دشمن بواسیر است

میوه‌هایی مانند سیب، موز، پرتقال، آلو، زغال اخته و توت فرنگی افزودنی آسان به سبد مواد غذایی و منبع عالی فیبر و دشمن بواسیر هستند. بیشتر فیبر در پوست برخی میوه‌ها یافت می‌شود، بنابراین حتما پوست سیب را نیز بخورید.

اگر نمی‌توانید میوه‌های تازه آبدار را دریافت کنید، میوه‌های کنسرو شده یا خشک شده جایگزین مناسبی است.

۱۳- دستشویی را به تعویق نیندازید

رعایت این نکته مهم می‌تواند به درمان بواسیر در خانه کمک زیادی کند. به تعویق انداختن اجابت مزاج می‌تواند باعث برگشت مدفوع شود که منجر به افزایش فشار و زور زدن و تشدید بیماری می‌شود. بنابراین به محض اینکه احساس دفع داشتید، به پزشک مراجعه کنید.

۱۴- آیا تریاک برای درمان بواسیر در خانه مفید است؟

برخی از بیماران بصورت خوسرانه و برای کاهش فوری درد، از استعمال شیره تریاک روی بواسیر و ناحیه مقعد استفاده می‌کنند. یکی از عوارض شایع تریاک که اکثر افراد از آن بی اطلاعند، یبوست و اختلال در حرکات روده و خارش است.

با اینکه این ماده از گذشته برای کاهش درد استفاده می‌شده و کاربرد دارویی داشته، اما پزشکان به هیچ عنوان استفاده از آن را توصیه نمی‌کنند.

۱۵- ترکیب حنا و زردچوبه برای درمان هموروئید در خانه

حنا به دلیل خاصیت تسکین دهندگی و ضدالتهابی بالا، یکی از راه‌های درمان سریع بواسیر در خانه است. همچنین ترکیب این گیاه با زردچوبه و استعمال آن برای کاهش علائمی مثل درد، سوزش و خارش مقعد بسیار موثر است. برخی از شرکت‌ها پمادهای تشکیل شده از این مواد را هم ارائه می‌دهند.

درمان بواسیر در طب سنتی با داروهای گیاهی

استفاده از طب سنتی و درمان گیاهی بواسیر در کاهش علائم بالینی بیماران هموروئید، کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی موثر است. با این حال، همه انواع هموروئید را نمی‌توان با این روش‌ها درمان کرد. در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا خواهید شد:

  • زالو درمانی: برای از بین بردن عروق واریسی مفید است و درمان بواسیر با زالو توسط پزشکان طب سنتی توصیه می‌شود.
  • استفاده از عسل: مخلوط روغن زیتون و موم زنبور عسل به طور قابل توجهی درد و خارش و همچنین خونریزی هموروئید را کاهش می‌دهد.
  • آلوئه ورا: اثر ضد التهابی روی بدن دارد. در نتیجه می‌تواند سوزش، خارش و تورم ناشی از هموروئید را تسکین دهد.
  • روغن درخت چای: به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد ضد عفونی کننده، استفاده از این روغن برای کاهش علائم بیماری توصیه می‌شود.
  • نمک اپسوم: با ایجاد انقباض در عروق هموروئیدی می‌تواند در را کاهش دهد.
  • روغن نارگیل: درمان گیاهی و خانگی هموروئید با استفاده از روغن نارگیل یک روش اثبات شده است، زیرا التهاب را کاهش می‌دهد و رون درمان را تسریع می‌کند.
  • نارون کوهی: هم یک داروی گیاهی ضد التهاب است که در بسیاری از کرم‌ها از آن استفاده می‌شود.
  • چای سیاه: حاوی اسید تانیک است که خاصیت قابض دارد، اسید یک درمان ایده آل برای هموروئید ملتهب است، زیرا تورم و ناراحتی را کاهش می‌دهد.
  • سرکه سیب: برای ضد عفونی کردن و کاهش علائم دردناک بواسیر پیشنهاد می‌شود.
  • روغن زیتون: بهترین درمان گیاهی هموروئید است که به کوچک شدن عروق و نرم شدن مقعد کمک می‌کند.
  • روغن بادام: به عمق پوست نفوذ کرده و خاصیت نرم کنندگی دارد.
  • گیاه بابونه: این گیاه برای کاهش علائم و التیام درد بواسیر بسیار مفید است و می‌توانید آن را به شکل خوراکی (دمنوش بابونه) یا موضعی (روغن بابونه( استفاده کنید.

در صفحه مربوطه به طور کامل به بررسی سایر روش‌های درمان گیاهی هموروئید و همچنین روش‌های طب سنتی برای از بین بردن این عارضه پرداخته‌ایم.

درمان هموروئید در طب اسلامی

امامان و پیشوایان ما در بیش از 14 قرن پیش توصیه‌هایی را برای شفا و درمان بیماری‌های مختلف داشتند که بسیاری از آن‌ها هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد:

درمان بواسیر از نظر امام صادق (ع)

توصیه‌های امام صادق ع برای درمان بواسیر در خانه:

  • خوردن سنجد برای پیشگیری و درمان این عارضه
  • شستن مقعد با آب سرد
  • خوردن زنیان و گردو
  • همچنین تره و روغن کوهان شتر پخته را با کمی پنیر ایرانی و گردو ترکیب کنید و به مدت هفت روز بخورید تا هموروئید درمان شود

توصیه‌های امام رضا (ع) برای درمان بواسیر:

  • خوردن هر شب 7 خرمای برنی با روغن گاوی
  • مالیدن روغن زنبق به مقعد
  • مصرف داروی ترکیبی (هلیله، بلیله، آمله، لوز ازرق، آب تره و روغن بنفشه)

توصیه‌هایی برای بواسیر نر و ماده:

درمان بواسیر نر (خارجی):

  • دود کردن میوه بلادور که شبیه به هسته خرما است در ناحیه مقعد
  • خوردن انجیر
  • زیاد جویدن غذا

درمان بواسیر ماده:

  • ترکیب موم عسل، روغن زنبق، سماق و سرو کتان را پخته و پس از سرد شدن به اندازه یک نخود روی مقعد بمالید
  • خوردن زیاد تره

منبع خارجی مقاله: lapeerhealth.com/colorectal-general-surgery/home-remedies-hemorrhoids

سوالات متداول درمان خانگی بواسیر

نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
39 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
سید ناصر

سرکه چه فایده داره و نوشادورمیگویند یک چیزی را آیا نتیجه دارد برای درمان بواسیر

صالحی

من هرکتری میکنم مدفوعم نرم نمیشه بخاطر همین بواسیر گرفتم چیکار باید کنم

علیزاده

سلام من هر روز تو تشت آبگرم با یکم سرکه میشینم یکمی بهتر شدم

جان پناه

برای درمان شقاق یا بواسیر یا همروئید باید یک عدد نوار بهداشتی برداشته شود و در قسمت پشتی سرکه سفید ریخته شود سپس به لباس زیر متصل شود و اینکار هر روز تکرار شود یا روزی بیست دقیقه در محلول سرکه سفید نشسته و بعد از آن اطراف مقعد ویتامینe مالیده شود.

علی

سلام من هم درگیر بابسیر هستم الان دوهفته هست پماد استفاده میکنم ولی هنوز،خون ریزی دارم اگه میشه راهنمایی کنید

نجوا

سلام علیکم داکتر صاحب سه ماه است که مشکل بواسیر دارم ابتدا بیرون میزد وحالا نه اماخیلی درد وسوزش داره بنظرتان چی کارکنم البته من از افغانستان هستم

سمیه

سلام من بواسیر دارم وقتی حمام سیتز که شما نوشتید انجام دادم بهتر شدم

شکریه

سلام مه 20سن دارم ای مرض من هم دارم چی باید کنم و چی بخورم

سادات

سلام من تقریبا یک سال قبل متوجه شدم که در وقت مدفو برامدګے معقډی دارم اما بدونی درد و خارش ۔ اما در 4 روز شده که ناحیه معقد درد پیدا کرده او پماد های انتي هیمورید استفاده کردم نتیجه نداد ۔از عمل جراحی هم زياد ترسان استم لطفا با مشوره کمکم کنید ۔ممنون از لطف شما۔

ابی

سلام من تقریبا یک ساله که بواسیر دارم اما همیشه اذیتم نمیکنه بعضی وقتا ورم میکنه یا یکم خون میاد باید چیکار کنم

Last edited 1 year ago by ابی