چگونه پانسمان کیست مویی را عوض کنیم؟

پانسمان کیست مویی

پانسمان کیست مویی بعد از جراحی بخش مهمی از روند بهبود بیماری است که باید با دقت کافی انجام شود. نحوه پانسمان با توجه به روش جراحی باز، بسته یا عمل لیزر متفاوت است. بنابراین در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بطور کامل با نحوه پانسمان کیست مویی آشنا شوید:

انواع پانسمان کیست مویی

کیست مویی یک بیماری عفونی ناحیه مقعد است که تنها با استفاده از روش های جراحی می توان آن را درمان کرد. جراحی کیست مویی به روش‌های باز، بسته و لیزر انجام می‌شود که نحوه شستشو، مراقبت ها و پانسمان در هر یک متفاوت است.

پانسمان کیست مویی در روش جراحی باز: از یک روز بعد از عمل انجام می شود و خود بیمار قادر به انجام آن نیست. به همین دلیل این کار باید توسط پزشک یا شخص دیگری انجام شود. باید دقت کنید که پانسمان با وسایل کاملا بهداشتی و استرلیزه انجام شود تا باعث ایجاد عفونت در این ناحیه نشود.

مراحل پانسمان بعد از عمل باز کیست مویی به شرح زیر است:

  • در مرحله اول باید داخل زخم بصورت روزانه با سرم شستشو داده شود
  • سپس باید گاز استریل را داخل زخم قرار دهید
  • در این روش پانسمان کیست مویی باید بین دو تا سه ماه بعد از جراحی و تا زمان بسته شدن زخم ادامه پیدا کند

علاوه بر پانسمان و مراقبت های بعد از عمل، تا زمان خوب شدن کامل زخم مقعد بیمار باید از نشستن زیاد، انجام فعالیت های سنگین و غیره خودداری کند تا زخم کاملا درمان شود. بنابراین جراحی به روش باز علاوه بر عوارض زیاد، دوران نقاهت طولانی دارد که قبل از اقدام به انجام آن باید این موارد را در نظر بگیرید.

مطلب مرتبط: هزینه لیزر کیست مویی

پانسمان سینوس در روش بسته: در روش بسته پانسمان کیست مویی سه روز بعد از عمل برداشته می‌شود و بیمار نباید تا سه روز محل زخم را شستشو دهد یا پانسمان را باز کند.

  • در جراحی بسته یک درن (لوله) از محل زخم کیست مویی بیرون گذاشته می‌شود تا چرک و ترشحات باقی مانده از آن خارج شود و محل جراحی عفونت نکند.
  • در روز سوم و بعد از اینکه ترشحات محل جراحی کاملا خشک شد، پزشک درن را خارج می‌کند.
  • حدود دو هفته بعد از جراحی بسته، بخیه برداشته می‌شود و اگر برش با لیزر باشد، جای زخم بعد از مدتی از بین خواهد رفت. درن حتما باید توسط پزشک برداشته شود و به هیچ عنوان به صورت خودسر اقدام به برداشتن آن نکنید.

پانسمان کیست مویی در روش لیزر: با توجه به اینکه در روش لیزر فقط یک برش جزئی برای تخلیه عفونت ایجاد می‌شود، نیازی به پانسمان کیست مویی بعد از لیزر نیست و ممکن است فقط در روز اول یک گاز استریل روی محل لیزر قرار بگیرد.

مطلب مرتبط: درمان کیست مویی با لیزر

نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
3 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
گراوند

سلام از روز چهارم عمل ب بعد دیگه لازم نیس بتادین استفاده بشه فقط باید گاز بزاری

ازاده

سلام من خودم پانسمانو عوض کردم یکمی ترشح زرد رنگ دارم این طبیعیه؟