درمان زگیل تناسلی با پماد و محلول

سپتامبر 3, 2019
درمان زگیل تناسلی با پماد و محلول

یکی از انواع بیماری های منتقله از راه جنسی، زگیل تناسلی است که با اولین رابطه جنسی و از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شود. عامل این بیماری ویروس hpv و یا همان ویروس پاپیلومای انسانی است که با تزریق واکسن گارداسیل یا همان واکسن hpv میتوان از ابتلا به آن پیشگیری کرد. این ویروس شامل انواع مختلفی است که نوع کم خطر آن عامل زگیل و انواع پرخطر آن می تواند عامل انواع سرطان‌ها مانند سرطان مقعد، دهانه رحم و … باشد. پس از ورود این ویروس به بدن امکان از بین بردن آن وجود ندارد بلکه تنها می توان بیماری را کنترل نمود. در صورتی که فرد مبتلا به زگیل‌های تناسلی باشد، می تواند با استفاده از محلول‌ها و پمادهایی خاص این زگیل‌ها را از بین ببرد.

محلول اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک

محلول اسید سالیسیلیک از ترکیب دو ماده اسید و سالیسیلیک تولید شده است و با دارا بودن خاصیت اسیدی می تواند نقش عمده ای در حل کردن و از بین بردن زگیل ها داشته باشد. این دارو را می توان برای 12 هفته و روزانه یک الی دو بار استفاده نمود. توجه داشته باشید که استفاده از این محلول ممکن است همراه با احساس سوزش باشد و تحمل آن برای همه افراد به خصوص کودکان مشکل باشد.

برای استفاده از این پماد ابتدا نواحی زگیل‌ها را شسته و خشک کنید. سپس محلول را بر روی ضایعات زگیل استعمال نمایید. از تماس این محلول با نواحی حساس بدن مانند واژن، چشم ها، دهان، بینی اجتناب نمایید، زیرا ممکن است باعث ایجاد سوزش شود.

برای نتیجه گیری از این درمان به چندین هفته زمان نیاز است.

عوارض اسید سالیسیلیک

از عوارض محلول اسید سالیسیلیک می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

•  تحریک منطقه
  •  سوزش
  •  خارش
  •  التهاب

در صورت سابقه حساسیت به داروهای سالیسیلات (آسپرین، بروفن، ناپروکسن) از مصرف این دارو خودداری نمایید. همچنین مصرف این محلول زگیل تناسلی به بیماران قلبی و مادران باردار و افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی شود.

پماد پودوفیلین

پماد پودوفیلین یکی از انواع پماد زگیل تناسلی است. این پماد دارای خاصیت آنتی بیوتیکی است و با ایجاد نکروز موضعی فعالیت ویروس HPV یا همان عامل زگیل تناسلی را متوقف می نماید. در واقع این پماد می تواند عمل تکثیر سلولی را متوقف نماید.

عوارض پودوفیلین

از عوارض پودوفیلین می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم :

• سوزش در محل
  • درد و التهاب
  • عوارض گوارشی، خونی و عصبی

پماد آلدارا

این پماد اصلاح کننده پاسخ ایمنی است. و در واقع قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.  این پماد جهت درمان زگیل‌های تناسلی کاربرد دارد. این پماد تنها جهت استفاده بزرگسالان و کودکانی با حداقل 12 سال سن کاربرد دارد. همزمان با مصرف این دارو از تماس جنسی بپرهیزید، زیرا که این پماد زگیل تناسلی می تواند موجب تضعیف کاندوم و دیافراگم گردد.

مدت زمان استفاده از این پماد زگیل تناسلی 16 هفته تعیین شده است، و فرد بیمار می تواند با مشورت پزشک 3 بار در هفته یک روز در میان از این پماد استفاده نماید. بهترین زمان برای مصرف این پماد زگیل تناسلی شب ها و قبل از خواب است. برای مصرف ناحیه مورد نظر را شسته و خشک کنید و سپس این پماد را اعمال نمایید. باید حداقل 6 الی 10 ساعت این پماد بر روی زگیل ها بماند و صبح روز بعد شسته شود. بعد از استعمال پماد می توانید ناحیه مورد نظر را با گاز بپوشانید و باید از پوشیدن لباس زیر با الیاف غیر طبیعی خودداری نمایید.

پماد سینکاتچینز

درمان زگیل تناسلی با پماد سینکاتچینز یکی از روش های موثر در درمان این بیماری است. از این پماد می توان جهت درمان زگیل‌های داخلی، خارجی و زگیل های مقعد استفاده نمود. اما از مصرف این پماد بر روی نواحی  مرطوب ناحیه مثل واژن خودداری نمایید. مدت زمان استفاده از این پماد 4 ماه و 3 بار در روز است. اما در صورتی که بهبودی در روند درمان حاصل نشود، باید از درمان های جایگزین برای بهبودی بیماری استفاده نمود.

عوارض پماد سینکاتچینز

در حدود یک پنجم از افرادی که از این پماد استفاده می کنند؛ دچار عوارض آن می شوند. عوارض این پماد زگیل تناسلی به این شرح است.

• التهاب و سرخی پوست
  •  خارش
  •  سوزش
  • درد

در برخی موارد نادر درمان زگیل تناسلی با پماد سینکاتچینز موجب بروز عوارضی می شود؛ که این عوارض عبارتند از :

• متورم شدن غدد لنفاوی
  • التهاب واژن، فرج و ختنه گاه
  • زخم

محلول پودوفیلاکس

درمان زگیل تناسلی با محلول پودوفیلاکس از درمان های موثر برای از بین بردن ضایعات زگیل تناسلی است بر روی سطح پوست است. یعنی باید از مصرف پماد بر روی نواحی مخاطی بدن مثل دهان، مجرای تناسلی و واژن بپرهیزید. این داروبه دو شکل محلول و ژل قابل دسترس است. مدت زمان استفاده از این پماد 3 روز، صبح و عصر تعیین شده است.

عوارض محلول پودوفیلاکس

از عوارض احتمالی این محلول می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

• التهاب پوست
  • سوزش
  • خارش

در صورت بروز عوارض مصرف دارو را متوقف نمایید. از مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی بپرهیزید. از تماس جنسی در زمان مصرف و تا بهبودی کامل اجتناب نمایید.

پماد فرمالدئید

این پماد نوعی داروی شیمیایی است که در درمان زگیل های تناسلی نقش دارد. این دارو باید تنها بر روی زگیل ها استعمال شود. این پماد زگیل تناسلی باید طولانی مدت مصرف شود و مدت زمان استفاده از آن یک الی دو بار در روز تعیین شده است.

عوارض پماد فرمالدئید

از عوارض این پماد زگیل تناسلی می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

• تحریک و التهاب پوست
  •  درد