عمل کیست مویی باز بهتر است یا بسته؟ فیلم جراحی سینوس

عمل جراحی کیست مویی

هدف از عمل جراحی کیست مویی، تخلیه و برداشتن بافت عفونی تشکیل شده در زیر پوست و ترمیم محل است. عمل کیست مویی برایتان ترسناک است؟ به دنبال راه درمان کیست مویی بدون جراحی هستید؟ متاسفانه برای جلوگیری از عودهای مکرر این بیماری، جراحی تنها راه است و استفاده از داروها و روش‌های خانگی فقط درمان را به تعویق می‌اندازد.

البته برای افرادی که از تیغ جراحی هراس دارند، عمل سرپایی کیست مویی با لیزر بهترین گزینه است. زیرا بدون بیهوشی و در زمانی حدود 20 تا 30 دقیقه انجام می‌شود و احتمال عود بیماری در این روش بسیار پایین است.

جراحی کیست مویی با توجه به شدت پیشرفت بیماری با روش‌های باز، بسته، فلپ، لنسینگ و عمل سرپایی لیزر انجام می‌شود که در ادامه هر یک را بررسی خواهیم کرد:

کیست مویی چیست؟ کیست پیلونیدال یک کیسه کوچک است که از داخل پوست به بالا می‌چسبد و معمولا در نزدیکی استخوان دنبالچه در بالای چین باسن قرار دارد. این کیست‌ها می‌توانند حاوی مو، قطعات پوست و سایر بافت‌ها باشند.

فیلم عمل کیست مویی

در فیلم زیر با نجوه حراحی سینوس مویی به روش بسته آشنا خواهید شد:

عمل کیست مویی باز

این جراحی معمولا در بیمارستان و با بیهوشی یا بی حسی نخاعی (کمر به پایین) انجام می‌شود و ممکن است نیاز به یک روز بستری باشد.

عمل کیست مویی باز

در مرحله اول پزشک با ایجاد برشی تخم مرغی شکل در دهانه مجرای سینوس، چرک، مو و مواد زائد تشکیل شده در زیر پوست را بطور کامل تخلیه می‌کند.

بسته به میزان پیشرفت عفونت، این برش می‌تواند بسیار کوچک یا حتی اندازه یک کف دست باشد.

پس از شستشو و تمیز کردن کامل مجرای سینوس، پزشک محل برش را بخیه نمی‌زند و داخل آن را با گاز پر می‌کند تا به مرور زمان از داخل ترمیم شود. این امر برای پیشگیری از عفونت بعد از عمل کیست مویی است. حتی اگر عفونت ایجاد شود، به دلیل باز بودن زخم می‌توان متوجه آن شد و عفونت را تخلیه کرد.

مرتبط: دکتر کیست مویی

معمولا دستورالعمل‌هایی در مورد تمیز کردن زخم و تعویض پانسمان سینوس مویی به شما داده می‌شود، زیرا تا یک هفته خروج خونابه و ترشحات از محل جراحی را خواهید داشت.

عفونت بعد عمل کیست مویی

در روش جراحی باز کیست مویی احتمالا درد بیشتری را متحمل می‌شوید و میانگین زمان برای بهبودی کامل زخم را می‌توان 6 تا 8 هفته تخمین زد.

جراحی کیست مویی به روش بسته

این روش هم مشابه جراحی باز، با بیهوشی یا بی حسی نخاعی انجام می‌شود. اما پس از تخلیه کامل سینوس مویی، برش ایجاد شده با بخیه بسته می‌شود. به همین دلیل سرعت بهبود محل جراحی کیست مویی در روش بسته بیشتر است، اما احتمال عفونت محل جراحی هم در این روش افزایش می‌یابد.

جراحی بسته کیست مویی

رعایت دستورالعمل‌ها و مراقبت بعد از عمل کیست مویی مثل مصرف آنتی بیوتیک برای تکمیل روند درمان کیست مویی بسیار مهم است.

عمل سرپایی لیزر کیست مویی

جراحی لیزری برای کیست پیلونیدال شامل استفاده از انرژی لیزر برای از بین بردن آبسه در عمق کیست پیلونیدال است. این روش برای به حداقل رساندن جای زخم و ناراحتی بعد از عمل طراحی شده و یک جایگزین پیشرفته برای روش‌های جراحی سنتی است که شامل بیهوشی عمومی، برش گسترده، بخیه و نقاهت طولانی می‌شود.

عمل لیزر کیست مویی

عمل آندوسکوپی سینوس پیلونیدال (EPSiT)

در این عمل که با ایجاد برش‌های جزئی انجام می‌شود، پزشک جراح لوله نازک و منعطف آندوسکوپ را برای بررسی داخل سینوس استفاده می‌کند. همچنین دوربینی که در سر آندوسکوپ قرار دارد به همراه سایر ابزارهای مورد استفاده در این روش، جراح کمک می‌کند که تا با مشاهده دقیق مجرای سینوس، داخل آن را تمیز کند.

البته این روش چندان شایع نیست اما دوران نقاهت آن کوتاه است.

عمل موی برگشتی به روش فلپ

اگر میزان پیشرفت عفونت و گستردگی سینوس مویی زیاد باشد، از روش فلپ برای جراحی کیست مویی استفاده می‌شود. این درمان هم تحت بیهوشی و در بیمارستان انجام می‌شود.

جراحی فلپ سینوس مویی

جراح با ایجاد یک برش لوزی شکل روی کیست مویی، بافت آلوده را بطور کامل برمی‌دارد و برای ترمیم محل، با ایجاد برش دیگری روی باسن پوست آن ناحیه را روی محل تخلیه شده می‌کشد و بخیه می‌زند.

این عمل تهاجمی ممکن است به یک یا دو روز بستری در بیمارستان نیاز داشته باشد، اما میزان عود در این روش جراحی پایین است.

هزینه عمل کیست مویی چقدر است؟

برای تعیین هزینه عمل کیست مویی فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته می‌شود. از روش جراحی سینوس تا میزان گستردگی بیماری، دستمزد پزشک و همچنین بیمارستان در تعیین این هزینه تاثیرگذارند. بنابراین برای تعیین هزینه دقیق لازم است توسط پزشک معاینه شوید.

مرتبط: هزینه عمل کیست مویی

دوران نقاهت بعد از عمل کیست مویی

اینکه چه مدت بعد از عمل کیست مویی طول می‌کشد تا بهبود پیدا کنید، بستگی به روش انجام جراحی شما دارد. پس از بهبودی، یک جای زخم یا اسکار از این عمل خواهید داشت که معمولا با گذشت زمان محو می‌شود. اکثر مردم می‌توانند پس از چند روز به سر کار و بیشتر فعالیت‌ها برگردند، اما مراقبت‌های بعد از عمل باید تا زمان بهبودی کامل رعایت شوند که به شرح زیر است

• زمانی که احساس خستگی می‌کنید، استراحت کنید. خواب کافی به بهبودی شما کمک می‌کند.
  • سعی کنید هر روز پیاده روی کنید. پیاده روی جریان خون را افزایش می‌دهد و به پیشگیری از ذات الریه و یبوست کمک می‌کند.
  • از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می توانید دوباره رانندگی کنید.
  • از نشستن طولانی مدت یا نشستن روی سطوح سخت در حین بهبودی خودداری کنید.
  • رژیم غذایی را رعایت کنید، خصوصا اگر معده شما ناراحت است، از غذاهای ملایم و کم چرب مانند برنج ساده، مرغ کبابی، نان تست و ماست استفاده کنید
  • نحوه خوابیدن بعد از عمل کیست مویی بهتر است به پهلو باید. زیرا خوابیدن به پشت می‌تواند باعث ایجاد فشار زیاد به محل جراحی سینوس مویی شود
  • رعایت دستورالعمل مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک
  • هر روز محل را با آب گرم بشویید و خشک کنید. از پراکسید هیدروژن یا الکل استفاده نکنید، که می‌تواند روند بهبود را کند کند.
  • برای جلوگیری از ترشحات کیست مویی می‌توانید آن ناحیه را با یک باند بپوشانید و بانداژ را هر روز عوض کنید.
  • اگر پانسمان به زخم شما چسبیده است، سعی کنید پانسمان را حدود 10 دقیقه قبل از برداشتن آن در آب گرم خیس کنید. می توانید این کار را زیر دوش انجام دهید.
  • هنگامی که شروع به بهبود می‌کنید، ممکن است مایع خاکستری مایل به سبز را از زخم خود مشاهده کنید. این طبیعی است و نشانه آن است که زخم شما در حال بهبود است.
  • اگر نشستن ناراحت کننده است، از بالشتک دنبالچه استفاده کنید.
  • در برخی موارد، بدون مو نگه داشتن ناحیه ممکن است از بروز مشکلات جلوگیری کند.

خطرات و عوارض عمل موی برگشتی

جراح قبل عمل حتما در مورد خطرات و عوارض جراحی با شما صحبت می‌کند. خطرات جراحی عبارتند از:

• عفونت در ناحیه‌ای که جراحی کرده‌اید، که با آنتی بیوتیک قابل درمان است
  • خونریزی یا لخته شدن خون (به نام هماتوم). این معمولا مشکلات جدی ایجاد نمی‌کند، اما گاهی اوقات برای تخلیه خون نیاز به جراحی مجدد دارید
  • احساس درد و التهاب بعد از عمل که با مصرف داروها تا حدی قابل کنترل است
  • احتمال عود مجدد کیست مویی، گاهی اوقات علائم شما ممکن است پس از جراحی بازگردد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است نیاز به جراحی مجدد داشته باشید.

سوالات متداول جراحی کیست مویی

عوارض عمل نکردن کیست مویی چیست؟

گسترش عفونت و تشدید علائم بیماری و همچنین احتمال وارد شدن عفونت به خون از عوارض عمل نکردن کیست مویی است

علائم عفونت بعد از عمل کیست مویی چیست؟

احساس درد، تورم و خروج ترشحات بعد از گذشت دو هفته از جراحی کیست مویی می‌تواند نشان دهنده عفونت بعد از عمل باشد

دفع مدفوع بعد از عمل کیست مویی چگونه است؟

مدفوع باید نرم باشد و به همین دلیل به بیماران توصیه می‌شود بعد از عمل رژیم غذایی پرفیبر داشته باشند

سمیرا

سلام من دوسال پیش جراحی باز کیست مویی کردم مشکلم حل شده بود تا اینکه یکهفته پیش دوباره نحل جراحیم یکم متورم و دردناک شد علت چیه